Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
After Us
After Us
Od początku wiedziałem, że After Us to nie jest zwyczajna gra. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na coś ważnego, dać graczom przeżycie, które daje do myślenia i zmusza do refleksji. I to im się udało, choć przez to ograniczyli sobie także grono odbiorców. Choć tak naprawdę, jest to po prostu udana gra przygodowa z elementami platformowymi.

Grę do recenzji dostaliśmy od agencji reprezentującej twórców.
GIERMASZ-Recenzja After Us

W After Us wcielamy się w ducha życia o imieniu Gaia, który rusza w zniszczony działaniami człowieka świat, by przywrócić równowagę poprzez ocalenie dusz zwierząt, które wymarły poprzez działania homo sapiens. Lecz nie jest to miejsce nam znane. To surrealistyczna kraina, gdzie wszechobecne spustoszenie wręcz przytłacza, a Gaia jest jedyną nadzieją na przywrócenie życia. To świat, gdzie wymarła też ludzkość. Ożywienie planety i uratowanie dusz wymarłych gatunków zwierząt nie będzie jednak łatwe. Na szczęście na pomoc ruszyła opiekująca się przyrodą Matka, która poświęciła swoją siłę życiową i przekazała ją bohaterce.

Podczas przygody po abstrakcyjnym świecie przemierzałem przerażające pustynie, wysypiska śmieci, olbrzymi plac budowy pełen wysokich dźwigów, umierające lasy i całkowicie zniszczone miasta. Wszędzie walają się zniszczone samochody, wycieka ropa, w powietrzu dominuje smog, a gdzie nie spojrzeć po horyzont widać tylko szaro bure krajobrazy. Na pierwszy rzut oka widać, że wszytko obumarło i nie ma tu żadnego życia. Mimo to, After Us to wyjątkowa opowieść o zniszczeniu, nadziei i poświęceniu.

Piękne jest to, że biegnąca po spalonej ziemi Gaia zostawia sobie ślad, rosnącą trawę, która niestety prawie natychmiast umiera. Jednak odnajdywane i ożywiane drzewa dają niesamowity kontrast dla otaczającego nas ponurego świata. Bohaterka potrafi też usuwać plamy oleju, dzięki czemu dostaje się do niedostępnych wcześniej miejsc i odblokowuje ukryte przejścia. Tu podstawą jest skok, szybowanie w powietrzu i szybkie zrywy, które są istotne w walce. Choć tu nie ma takiego zwyczajnego zwalczania wrogów, zwanych Pożeraczami. Gaia potrafi kumulować energię i wystrzelić jej falą, która pobudza roślinność, likwidując olej czy wpływając na zachowanie przeciwników. Ma także serce, którym może rzucać, co pomaga zdobywać dusze zwierząt czy rozwiązywać proste zagadki.

After Us jest grą w miarę krótką, ukończyłem ją w około 6-7 godzin. Jednak historia zniszczonego świata wciągnęła mnie bez reszty. Nadal uważam, że to bardziej zabawa przygodowo-platformowa, ale ratowanie ostatniego psa, wieloryba, czy orła, daje sporo pozytywnych odczuć. Podobnie jest z poznawaniem smutnej historii wrogo nastawionych do bohaterki Pożeraczy. Jest to wyjątkowa opowieść osadzona w surrealistycznym i zniszczonym przez człowieka świecie, który przepełniła mnie smutkiem, ale i nadzieją, bo działania Gai powodują pojawienie się iskry, że jednak nie wszystko jest stracone. Mimo wyraźnych zręcznościowych aspektów, After Us zaliczyć mogę do gier-przeżyć. Tytułów, które niosą ważne przesłanie.

Ocena: 7/10

Zobacz także

2023-06-03, godz. 06:00 [03.06.2023] Giermasz #553 - Na siedem Dwie bardzo solidne gry niezależne przybliżamy Wam w tym Giermaszu. Zaczynamy od premiery, czyli stawiającej bardzo mocno na klimat produkcji After Us . Michał Król zwraca uwagę, że mechaniki czysto zręcznościowe służą są tu jedynie… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 TV Sports: Basketball (1989 r.) Awans Wilków Morskich do finału mistrzostw Polski wpłynął na wybór gry do naszego kącika. Tytułów traktujących o koszykówce było w historii sporo, ale jeden z nich wyróżniał się na tle konkurencji. TV Sports: Basketball wyszło… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 System Shock (remake) [PC] Pierwszy System Shock wychodził w roku 1994, którego nie mam prawa pamiętać. Mój zaczynający się od zera PESEL może to potwierdzić. Oczywistym jest więc, że nie grałem w oryginalnego System Shocka - ani na premierę, ani w ogóle… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 System Shock (remake) [PC] Pierwszy System Shock wychodził w roku 1994, którego nie mam prawa pamiętać. Mój zaczynający się od zera PESEL może to potwierdzić. Oczywistym jest więc, że nie grałem w oryginalnego System Shocka - ani na premierę, ani w ogóle… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 After Us [PlayStation 5] Od początku wiedziałem, że After Us to nie jest zwyczajna gra. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na coś ważnego, dać graczom przeżycie, które daje do myślenia i zmusza do refleksji. I to im się udało, choć przez to ograniczyli sobie… » więcej 2023-06-03, godz. 06:00 After Us [PlayStation 5] Od początku wiedziałem, że After Us to nie jest zwyczajna gra. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na coś ważnego, dać graczom przeżycie, które daje do myślenia i zmusza do refleksji. I to im się udało, choć przez to ograniczyli sobie… » więcej 2023-06-02, godz. 14:55 GIERMASZ 2023, czerwiec » więcej 2023-05-27, godz. 06:00 LEGO 2K Drive [PlayStation 5] Wyścigi Lego Racers wyszły ponad dwie dekady temu, najlepsza gra w świecie klocków Lego City Undercover jedną dekadę temu i wciąż czekałem, by ktoś połączył je w jedno. Mamy rok 2023 i nadjechało LEGO 2K Drive, rajdową arcade'ową… » więcej 2023-05-27, godz. 06:00 LEGO 2K Drive [PlayStation 5] Wyścigi Lego Racers wyszły ponad dwie dekady temu, najlepsza gra w świecie klocków Lego City Undercover jedną dekadę temu i wciąż czekałem, by ktoś połączył je w jedno. Mamy rok 2023 i nadjechało LEGO 2K Drive, rajdową arcade'ową… » więcej 2023-05-27, godz. 06:00 The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom [Switch] Gdy po pierwszych kilku godzinach zabawy nawet nie zacząłem misji głównej, tylko hasałem po mapie w poszukiwaniu wszystkiego, co się tylko da znaleźć, zrozumiałem, że to nie będzie gra, o której prędko zapomnę. Ba! Nawet gdy… » więcej
68697071727374