Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Diablo IV
Diablo IV
Porzućcie wszelką nadzieję, wy, którzy wchodzicie - ależ idealnie ten cytat z Boskiej Komedii Dantego tu pasuje! Taki napis witał wszystkich grzeszników na bramie piekła według autora słynnego poematu, a przecież rozmawiamy o grze, która jakże mocno czerpie z biblijnych motywów. Ale od razu uspokoję: nie, nie oznacza to, że najnowsza produkcja o siekaniu potworów wydała mi się beznadziejna. Wręcz przeciwnie, co oznacza, że jeżeli Wam się również spodoba - tak jak mi - to porzućcie nadzieję na to, że szybko z zabawy w Diablo IV zrezygnujecie! Rozgrywka, choć zgodnie z regułami gatunku jakże powtarzalna, tak ma w sobie coś hipnotycznie uzależniającego.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Diablo IV

Bo - umówmy się - na mnie te wszystkie graficzne odwołania do "sił nieczystych" nie robiły wielkiego wrażenia. Klimat jest oczywiście mocno wyczuwalny, ale ostatecznie to wcale nie historia najskuteczniej trzymała mnie przy ekranie. Choć, oczywiście, jest motorem do brnięcia w świat Sanktuarium - żeby już po zakończeniu opowieści, jeszcze głębiej zanurzyć się w radosnej rąbance z hordami wrogów. Wiem, paradoks, gdy w wielu opiniach słyszy się o ciekawej (jak na kanony tej serii dark fantasy) historii, tak ostatecznie dla mnieDiablo IV jest przede wszystkim okazją do odstresowania się.

Wszak mechanicznie tu zabawa polega - w pewnym uproszczeniu - na "zaklikaniu przeciwnika na śmierć". I nieustannym zbieraniu. Wszystkiego. Począwszy od punktów doświadczenia za wykonywanie zadań i rozprawianie się z wrogami. Dzięki temu rozwiniemy postać, choć drzewko umiejętności wydało mi się nieco niewygodne w nawigacji. Ale idzie przywyknąć. Jak jakąś moc odblokujemy, to możemy sobie ją przypisać do któregoś z przycisków. Dzięki czemu od pewnego momentu sianie zagłady stanie się wyjątkowo satysfakcjonujące, także wizualnie. Ba, niektóre części ekwipunku (jakie oczywiście zbierzemy), również mogą pozytywnie wpłynąć na ulepszenie metod siania zagłady.

Ale zbieranie doświadczenia to tylko początek doświadczenia w zbieraniu (gra słów zamierzona heh). Diablo IV to jeden, wielki, matematycznie opracowany model ciągłego stymulowania gracza małymi przyjemnostkami. Bez przerwy coś z czegoś wypada - złoto, ekwipunek i inne fanty. Non stop. I to działa. Gdy przemierzamy kolejne, i kolejne, i kolejne, i kolejne... podziemia czy jakiekolwiek inne lokacje w Diablo IV, cały czas jest coś do roboty/zebrania.

A nawet nie łudźcie się, że uda Wam się grę "skończyć", build Waszej postaci "wymaksować". Nie ma szans, matematyka jest nieubłagana, a twórcy Diablo IV mają zawsze coś w zanadrzu dla gracza. Dobiłeś do 50 poziomu postaci? Świetnie, teraz zaczyna się prawdziwa zabawa w ulepszanie. Skończyłeś grę? Świetnie, teraz to dopiero zobaczysz twardych wrogów. Masz fajny ekwipunek? Super, ale jak zrobisz to wyzwanie, i jeszcze tamto, i coś tam jeszcze - może wpadnie coś ciekawszego? Aha, nie zapomniałeś przy tym o zbieraniu surowców przeróżnych/ich ulepszaniu/wykuwaniu mocniejszych broni? A czy wszystkie twierdze już wyczyściłeś z wrogów?

No właśnie: w tym szaleństwie znajdziek jest jednak metoda. Siada człowiek "tylko na chwilkę", a ani się obejrzy, gdy minie kilka godzin posiedzenia z Diablo IV. A nikt tu nie wymyśla "koła na nowo". Oczywiście zagorzali fani dyskutują, czy tylko "jedynka" miała najlepszy klimat, a czy może jednak "dwójka" jest tym najlepszym Diablo - bo "tróka" była zbyt "radosna i pstrokata", a może całkiem fajna? No, na pewno poprzedniczka miała nieco inny feeling starć, bardziej efekciarskich niż w opisywanej "czwórce". Tu klimat jest niewątpliwie mroczniejszy. Przy czym - o czym już uprzedziłem wcześniej - to nie był dla mnie jakiś bardzo istotny element zabawy. Oczywiście, niebrzydka grafika cieszy oko, ale to tak mimochodem, w przerwie między jednym starciem a drugim. Czyli tak maksymalnie przez kilka, kilkanaście sekund jest czas na podziwianie "widoczków". Poza tym, walka, walka, walka - i zbieractwo tudzież odhaczanie kolejnych punktów na mapie.

Aha: jedna tylko rzecz a propos przedstawiania historii. Gdy na trailerach nie brakuje efektownych filmów animowanych, i które to w samej rozgrywce też są - tak nie brakuje również przerywników wykonanych na silniku gry. I tu zdarzają się pewne, powiedzmy, "zgrzyty", lekko "drewniane" te animacje mogą się wydać. Ale wspomniałem już, że historia jest dla mnie drugorzędna w Diablo IV, prawda?

Wiem, w ogóle nie zająknąłem się jeszcze o klasach postaci, nie wspomniałem o tym, ile jest aktów kampanii fabularnej, czy wygodne jest używanie ekwipunku? Nie dodałem także, że można skupiać się w klanach, że trzeba być zawsze on-line i po mapie hasają też inni gracze. Bo i - to akurat nadmieniałem - koniec gry fabularnie jest dopiero jej, powiedzmy, środkiem, gdy można kooperacyjnie zagłębiać się w coraz trudniejsze misje. Nie wspomniałem także o mikropłatnościach, a są - i chociaż kosmetyczne, to tu widzę ogromny potencjał monetyzowania czego się tylko da (nie, nie cieszy mnie to, ale kogo to obchodzi, skoro te systemy działają). A przecież i tak za pudełko płacimy pełną cenę. Ale będą i sezony, pewnie i przepustki sezonowe, wydarzenia sieciowe - Diablo IV jest też pełnoprawną grą-usługą. Co oznacza także, że jak się "wkręcicie" to... porzućcie wszelką nadzieję, rozgrywka naprawdę jest uzależniająca no!

I dla mnie to najistotniejsze, owa niekończąca się przyjemność z hasania po świecie Sanktuarium. Powtarzalnego przecież, właściwie monotonnego można by pomyśleć... No i co z tego? Nie, żebym jakoś historię z Diablo IV przeżywał, nie, żebym myślał z niecierpliwością o momencie, kiedy wreszcie tę produkcję odpalę. Jakbym miał opisać swoje wrażenie, to jest pełen relaks - włączam, na szczęście większych problemów z logowaniem się nie doświadczyłem, odpalam mapę, sprawdzam, co tam jest do ogarnięcia - i ruszam. A że przy okazji dziesiątki razy zboczę z zaplanowanej ścieżki, bo coś się właśnie w pobliżu wydarzyło? I że rozgrywka się przeciąga na długie godziny? No i że właściwie można powiedzieć, że "Diablo to Diablo" i żadnych "udziwnień", innowacji w rozgrywce jako takiej nie widać? Cóż, pewnie jestem mało wymagającym recenzentem, bo chociaż można wiele aspektów tej produkcji rozebrać na "czynniki pierwsze" - to na najważniejszym miejscu (znowu to wypada powtórzyć) stawiam tutaj frajdę płynącą z mechaniki rozgrywki. A ta dla mnie była niezaprzeczalna...

... choć nie dam maksymalnej noty, bo zakładam jednak, że Diablo IV jest na tyle specyficznym przeżyciem, które może nie przekonać każdego gracza. Setki godzin spędzone na zasadniczo tym samym? No tak, dokładnie tak. Wyobrażam sobie, że co dla jednego będzie idealnym spędzeniem czasu, innemu może się wydać monotonne. Ale ja uwielbiam, nic nie poradzę. Tyle, że to bardzo niebezpieczna gra. Uzależnia jak mało która.

Ocena: 9,5/10

Zobacz także

2023-07-08, godz. 06:00 Bramble: The Mountain King [Xbox Series X] Bramble: The Mountain King to przygodowa gra akcji, osadzona w świecie nordyckich baśni. Po trailerach czy pierwszych minutach obcowania z grą myślałem, że będzie to kolejna spokojna i przyjemna produkcja o ratowaniu rodziny. Lecz im… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 [08.07.2023] Giermasz #558 - Rollercoaster W tym programie zabierzemy Was do parku rozrywki - i do świata skandynawskich mitów i przerażających strachów. Chociaż, z tym lunaparkiem to też jest tak, że najpierw wypada go zbudować: zajął się tym Kacper Narodzonek i bardzo… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 Command & Conquer: Red Alert (1996 r.) Rok po wydaniu rewelacyjnie przyjętego RTS-a (strategii czasu rzeczywistego) Command & Conquer, studio Westwood zaproponowało graczom alternatywną wersję historii II wojny światowej. W roku 1996 zadebiutowało Command & Conquer: Red Alert… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 Park Beyond [PC] Czasem kombinacje, o których byśmy nie pomyśleli, dają świetne efekty. Pastelowa poszetka do czarnego garnituru, ser z owocami czy mango z chilli to tylko kilka z bardzo wielu przykładów. Co więc wyjdzie z połączenia Rollercoaster… » więcej 2023-07-08, godz. 06:00 Bramble: The Mountain King [Xbox Series X] Bramble: The Mountain King to przygodowa gra akcji, osadzona w świecie nordyckich baśni. Po trailerach czy pierwszych minutach obcowania z grą myślałem, że będzie to kolejna spokojna i przyjemna produkcja o ratowaniu rodziny. Lecz im… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Final Fantasy XVI [PlayStation 5] Zabawne, że o jednym z najważniejszych elementów tej gry to właściwie lepiej nie wspominać, żeby nikomu nie zepsuć tej niesamowitej i mrocznej przygody! Mowa oczywiście o historii, jaką opowiada Final Fantasy XVI. Zgodnie z przedpremierowymi… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Aliens: Dark Descent [Xbox Series X] Ostatnie kinowe historie dotyczące "Obcego" nie miały szczęścia. Fani uniwersum narzekali przede wszystkim na jakość fabuły, która niektórych raziła lukami, a innym po prostu nie odpowiadała geneza ślepego monstra. W branży gier… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Final Fantasy XVI [PlayStation 5] Zabawne, że o jednym z najważniejszych elementów tej gry to właściwie lepiej nie wspominać, żeby nikomu nie zepsuć tej niesamowitej i mrocznej przygody! Mowa oczywiście o historii, jaką opowiada Final Fantasy XVI. Zgodnie z przedpremierowymi… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Aliens: Dark Descent [Xbox Series X] Ostatnie kinowe historie dotyczące "Obcego" nie miały szczęścia. Fani uniwersum narzekali przede wszystkim na jakość fabuły, która niektórych raziła lukami, a innym po prostu nie odpowiadała geneza ślepego monstra. W branży gier… » więcej 2023-07-01, godz. 06:00 Aliens: Dark Descent [Xbox Series X] Ostatnie kinowe historie dotyczące "Obcego" nie miały szczęścia. Fani uniwersum narzekali przede wszystkim na jakość fabuły, która niektórych raziła lukami, a innym po prostu nie odpowiadała geneza ślepego monstra. W branży gier… » więcej
59606162636465