Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
F1 23
F1 23
Nie będę ukrywać - jak zresztą większość naszego giermaszowego składu jestem fanem Formuły 1. Abstrahując już od moich sympatii na torze, kiedy dostałem na swojego maila kod do F1 23, po prostu poczułem ekscytację. Poza byciem fanem Formuły 1 grałem w kilka poprzednich edycji. Poza tym znam specyfikę wydawania gier sportowych przez Electronic Arts, nałogowo "pocinając" w FIFĘ już od czasów gimnazjum. Zawsze więc przy premierze nowego tytułu tego typu jest to samo pytanie: czy warto kupić? Czy to nie jest ta sama gra w nowym opakowaniu, szacie graficznej i bolidami? Otóż nie tym razem - i już tłumaczę wiele nowości w grze od EA.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Electronic Arts Polska
GIERMASZ-Recenzja F1 23

F1 23 jest drugą grą w serii, która wydawana jest pod egidą Elektroników. Czemu o tym mówię? Ponieważ od razu po odpaleniu ukazał mi się znajomy tytuł trybu: Droga do Sławy. Ci, którzy z serią FIFA mieli do czynienia kilka odsłon temu mogą pamiętać takiego bohatera, jak Alex Hunter, którego karierę śledziliśmy i rozgrywaliśmy. Droga do Sławy w F1 23, w oryginale nazwana Braking Point 2.0, powraca po rocznej przerwie. W tym trybie wcielamy się w Aidena Jacksona, którego poznajemy właśnie we wspomnianej pierwszej części Braking Point. Jeździmy w barwach nowego, wymyślonego na potrzeby trybu zespołu Konnersport Racing. Jeżeli ktoś lubi zabawy fabularne, naprawdę polecam ten tryb.

Zostając jeszcze przy nowych trybach gry - w F1 23 debiutuję F1 World. Jest to naprawdę różnorodna zabawa, którą ciężko scharakteryzować w kilku słowach. F1 World opiera się na jeżdżeniu w tzw. seriach wyścigowych, czyli grupie wyścigów, podczas których trzeba spełniać określone cele, które potem przełożą się na nagrody, które potem na różne sposoby przełożą się na osiągi bolidu. Z upływem czasu zbieramy coraz lepsze części i personel, ale też i rywale będą coraz trudniejsi. Wyścigi w tym trybie nie są z reguły bardzo długie, zwykle to są kilku-, może kilkunasto okrążeniowe strzały. Mi ten tryb wydał się trochę arcadowy, ale to w tym dobrym sensie. Szybki wyścig, rozwijanie bolidu, zbieranie punkcików, gotówki, zasobów - ja lubię takie klimaty.

Dla purystów, którzy chcą w pełni poczuć się jak kierowca królowej motosportu F1 23 ma znany i lubiany tryb kariery, gdzie wcielamy się albo w kierowcę, albo w menedżera zespołu i jeździmy zgodnie z tegorocznym kalendarzem. Tryb ten, tak jak w poprzednich częściach, można dopasować do swoich potrzeb. Można wybrać długość sesji treningowych - od półgodzinnej do realistycznej, która potrafi trwać 90 minut, kwalifikacje to też może być albo jedno okrążenie, albo znany fanom format kwalifikacji dzielonych na trzy segmenty, dostosować można również samą długość wyścigu.

Tutaj się chwilę zatrzymamy, gdyż F1 23 oferuję kolejną nową opcję - w poprzednich częściach można było ustawić sobie długość wyścigu taką, jaka jest w oficjalnym kalendarzu i jeździć nawet po 70 kółek na niektórych torach. Dla tych, którzy jednak preferują krótsze dystanse lub po prostu nie mają tyle czasu, było kilka opcji dostosowania długości wyścigu. Od 5 okrążeń toru, przez 25% dystansu do 50% pełnego dystansu. W F1 23 została dodana opcja 35%, która jest takim kompromisem między krótkim wyścigiem i elementami strategicznymi - te dodatkowe kilka okrążeń robi różnice, jeżeli chodzi o zarządzanie oponami i pozwala na ogranie przeciwnika nietypowym doborem ogumienia. Do tego wraca coś, co wyścigowych purystów mogło trochę gryźć - możliwość pojawienia się czerwonej flagi na torze, która przerywa wyścig.

A jak się jeździ? Mi odpowiada ten model jazdy, który można zresztą dostosować do swoich wymagań, poziomu umiejętności i preferencji. Można wyłączyć dosłownie wszystkie asysty i zrobić sobie doświadczenie pewnie ocierające się o symulator zespołu, ale F1 23 jest również łaskawa dla początkujących graczy, która przeprowadzi przez konfigurację różnych systemów i asyst przy grze. Tym najbardziej początkującym gra może pomóc nie tylko z kontrolą trakcji czy systemem DRS, ale też z dohamowaniem i wejściem w zakręt.

Ogólnie moje wrażenie z F1 23 jest bardzo, bardzo pozytywne. Prawdziwie różnorodne tryby, możliwość ustawienia gry pod siebie, czytelna i zgadzająca się z klimatem szata graficzna, dobra optymalizacja, która pozwala na płynną rozgrywkę nawet na lekko starszym pececie - ogólnie jestem bardzo na tak. Myślę, że F1 23 zasługuje na dyszkę, a ja wracam przywracać zespół Williamsa na należne mu miejsce. No i chyba się wygadałem, jeżeli chodzi o moje sympatie na torze.

Ocena: 10/10

Zobacz także

2024-03-30, godz. 06:00 Contra: Operation Galuga [Xbox Series X] Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca z podtytułem "Operation Galuga". Powraca i robi to w świetnym stylu, wspomnienia… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 [30.03.2024] Wywiad - Maciej Dobrowolski ze studia Starward Industries Recenzję The Invincible popełniłem pod koniec ubiegłego roku, ale nie było okazji porozmawiać z twórcami po premierze. Gra mi się bardzo podobała, w końcu powiązania z mistrzem Stanisławem Lemem są oczywiste, więc wywiad był… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Contra: Operation Galuga [Xbox Series X] Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca z podtytułem "Operation Galuga". Powraca i robi to w świetnym stylu, wspomnienia… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 [30.03.2024] Giermasz #592 - Strzelanie i przetrwanie Świąteczny Giermasz poświęcamy w dużej mierze nostalgii. Jarek Gowin z radością powrócił do wspomnień z dzieciństwa podczas ogrywania remake'a klasyka Contra Operation Galuga , który bardzo mu się podobał. Michał Król… » więcej 2024-03-23, godz. 16:35 [23.03.2024] Wywiad - Karolina Majdzińska, prezes studia Mighty Koi Jeszcze kilka tygodni temu, gdy wypowiedziało się nazwę Mighty Koi , nikt nie wiedział o czym mówię. Jednak studio zapowiedziało dwie gry na znanych IP: Thorgal i The Night Wanderer, co z automatu dało im rozpoznawalność, zwłaszcza… » więcej 2024-03-23, godz. 16:29 [23.03.2024] Giermasz #591 - Strach się bać Powrót legendy horroru Alone in the Dark sprawdził Jarek Gowin, nasz etatowy recenzent gier wywołujących efekt pełnej pieluchy. Kacper Narodzonek, jeden z kociarzy w redakcji, szył kołderki w bardzo udanym Quilts and Cats of Calico… » więcej 2024-03-23, godz. 16:03 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem… » więcej 2024-03-23, godz. 16:02 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem… » więcej 2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem… » więcej 2024-03-23, godz. 15:54 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi stworzeniami. Nic dziwnego więc, że mruczki pojawiają się i w grach. Quilts… » więcej
27282930313233