Grę do recenzji dostaliśmy od dystrybutora Nintendo na Polskę firmy Conquest entertainment a.s.
... a, jakby na potwierdzenie, Japończycy właśnie zagłosowali swoimi portfelami, że do nich to trafia bez pudła... bo RAIN CODE w pierwszym tygodniu sprzedaży trafiło tam na sam szczyt zestawienia bestsellerów.
Wypada też użyć nazwy-klucza, bo za powstaniem Master Detective Archives: RAIN CODE stoją ludzie odpowiedzialni za między innymi serię Danganronpa. Żeby było ciekawiej, mam na kupce wstydu, nigdy nie grałem - ale celowo wymieniam, bo był to hit w swojej niszy także poza Japonią. Więc, jeżeli grałeś bądź grałaś z przyjemnością, to RAIN CODE powinno od razu trafić na Twój "radar".
Opisanie rozgrywki nie jest tu łatwym zadaniem. Rzecz dzieje się w jakiejś alternatywnej rzeczywistości, ze zunifikowanym rządem, którego wpływy nie sięgają jednak do miasta Kanai Ward. Tam rządzi wredna Korporacja Amaterasu. Ale najlepsi z najlepszych, skupieni w World Detective Organization, przenikają do skąpanego w mroku i deszczu miasta neonów, aby rozwiązać wszystkie tajemnice tego miejsca. Trafia tam również nasz bohater, Yuma Kokohead...
... i trafia tam w bardzo "spektakularny" sposób. Jego historia zaczyna się bowiem w schowku na rzeczy znalezione na dworcu. Okazuje się, że stracił pamięć... tak, wiem, że patent z amnezją jest jednym z najbardziej hołubionym przez scenarzystów w grach. Choć, później sytuacja nieco się "zagęszcza" - bo naszemu poczciwemu Kokohead objawia się jakiś niebieski duszko-glut, oznajmiając, że jest bogiem śmierci, z którym Yuma zawarł pakt, czego częścią jest też utrata pamięci. Żeby było jeszcze ciekawiej, w czasie zabawy będziemy trafiać do, powiedzmy, świata duchowego, w którym ów glut przeobraża się w bardzo seksowną dziewoję. Shinigami, bo tak się zwie, swojego dosyć kusego ubranka się nie wstydzi, ba, w pierwszych scenach radzi zdezorientowanemu Yumie, żeby, gdy czuje się niespokojny, popatrzył przez parę minut na jej, hmm, krągłości - i od razu będzie mu lepiej...
... tak, klimat i humor Master Detective Archives: RAIN CODE jest bardzo specyficzny. Ale, pamiętajcie, że ja lubię "japońskie dziwactwa", więc tym aspektem opisywanej produkcji bawiłem się świetnie. Naprawdę, chyba tylko w Kraju Kwitnącej Wiśni potrafią napisać takie dialogi i sprzedać je w takiej historii. Tylko - i tu dochodzimy do jednego z powodów, gdy odczuwałem zmęczenie czy irytację grą - czasami Master Detective Archives: RAIN CODE wydawało mi się przegadane. No chciałbym już przejść do rozgrywki, a tu gadają, gadają, gadają i gadają, no! Oczywiście, po pierwsze: ta gra w dużej mierze jest wizualną nowelą, więc dziwić to nie powinno. A po drugie: to jednak bardzo subiektywne moje odczucie, wcale nie musicie również tego tak odebrać. Ale ja momentami byłem zmęczony przedłużającymi się dysputami. Chociaż zaznaczyć należy, że dialogi są bardzo fajnie udźwiękowione a galeria postaci pokazanych w grze jest niezwykle barwna.
Wspomniałem o "świecie duchowym". Cóż, jak nazwa wskazuje, nasz bohater będzie prowadził - sam i wspólnie - detektywistyczne śledztwa. Zarówno na miejscu zbrodni, co jest wyjątkowo prostym chodzeniem po lokacji niemalże jak po sznurku, a później trafi do jakiegoś mistycznego labiryntu, gdzie - w formie mini gierek - będzie mierzył się z rozwiązaniem zagadki. Ciężko to opisać: przykładowo, uzbrojeni w Ostrze Prawdy, będziemy zbijać argumenty jakiś fantomo-upiorów, którzy chcą nas skierować na fałszywe tropy. Będzie mini-gierka, w której seksowna Shinigami w stroju kąpielowym jest w obracającej się beczce. A my będziemy trafiać ostrzem w narysowane na tej beczce litery, żeby ułożyć angielskie słowo, które dopełni sentencję prowadzącą nas do rozwiązania sprawy. Brzmi to dziwacznie? Prawda?
Wspomniałem jednakowoż, już na samym początku, że to "japońskie dziwactwo", czyż nie? Ponieważ jednak seria Danganronpa była sporym - jak na gatunek - hitem, także poza Japonią, więc fanom jak najbardziej mogę Master Detective Archives: RAIN CODE polecić...
... aha, jeszcze muszę odrobinę ponarzekać na wizualia: gra wygląda schludnie, zwłaszcza skąpane w mroku i deszczu, neonowe Kanai Ward robi dobre wrażenie - to jednak zarówno mistyczne labirynty, jak i ogólnie tekstury, czy też zbyt długie czasy ładowania, wskazują na produkcję, która mogłaby być chyba nieco bardziej dopracowana w kwestii grafiki? Nawet na przenośnym Switchu? Ale - może się czepiam...
... i, już od samego początku tej recenzji, zmagam się z oceną tej produkcji. Myślę, że 7,5 będzie sensownym kompromisem, gdy Master Detective Archives: RAIN CODE potrafiło mnie naprawdę rozśmieszyć, długimi fragmentami bawiłem się bardzo dobrze (na marginesie, porządna znajomość angielskiego jest wymagana) - ale momentami czułem się też znużony i zmęczony przeciągającymi się (w mojej ocenie) dialogami. Czy też ogólnie miałem chwilami wrażenie, że gra się nieco ślimaczy. Kwestie techniczne też były dla mnie czasami dyskusyjne. Ale, każdy ma swój gust, ogólnie w gatunku Master Detective Archives: RAIN CODE wypada jednak wyróżnić. Wtedy możecie nawet te pół punktu, żeby była "ósemka", dorzucić. Tylko pamiętajcie, musicie lubić te "japońskie dziwactwa"! Na szczęście, w naszej części świata fanów mangowych oczu jednak nie brakuje - i w takim przypadku, warto na Master Detective Archives: RAIN CODE zwrócić uwagę.
Ocena: 7,5/10 [ale tylko dla fanów "japońskich dziwactw", którzy mogą i pół punktu dorzucić]
Zobacz także
2022-03-26, godz. 06:00
[26.03.2022] Giermasz #491 - Na pełnym gazie
Cztery recenzje - i cztery bardzo dobre noty. Chociaż Andrzej Kutys miał pewien problem z oceną Gran Turismo 7 . Bo uwielbia ścigać się po sieci, a najnowsza ekskluzywna "samochodówka" konsol Sony stawia na rozgrywkę dla jednego gracza…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
[26.03.2022] "beep" ver. 2.0
Znowu to zrobili: czyli wrzucili w "szoszjale" grafikę, parę słów tytułem wstępu - i świat oszalał. Chociaż "nie zapowiedzieli nowej części", to gdy mowa o ultra-popularnej (także dzięki serialowi) serii przygód Białego Wilka…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
Gran Turismo 7 [PlayStation 5]
Napisanie tej recenzji nie było dla mnie łatwym zadaniem. Nie wspominając w ogóle, że w momencie jej przygotowywania, fani byli wściekli za zmniejszenie nagród w wyścigach (w domyśle: mikrotranskcje, wydaj prawdziwą kasę na fajne…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
FAR: Changing Tides [Xbox Series X]
Cztery lata temu szwajcarskie studio Okomotive zabrało mnie na samotną wycieczkę dziwnym pojazdem po pozostałościach rozpadającej się cywilizacji. I teraz w drugiej odsłonie pod tytułem FAR: Changing Tides jest podobnie. Znów jestem…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
Destiny 2: Królowa Wiedźma [Xbox Series X]
Nie wiem czy to jakaś porażająca niespodzianka, ale kiedy dość często oczekiwane produkcje nas zawodzą - miło jest wiedzieć, że niektóre spełniają pokładane w nich oczekiwania. Nowy dodatek do Destiny 2: Królowa Wiedźma..…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
WWE 2K22 [Xbox Series X]
Seria WWE wchodzi w nową erę. W ubiegłym roku nie było nowego tytułu od 2k Sports. I widać, że twórcy nie próżnowali, bo to najlepszy tytuł po przejęciu gry traktującej o wrestlingu przez 2k od THQ. Nowa odsłona jest najlepszą…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
[19.03.2022] Kabelek i hipokryzja
Jesteśmy "fanami" pewnej korporacji, która swoje produkty zawsze wycenia bardzo, powiedzmy, solidnie. Była ekstra... szmatka do czyszczenia ekranów, były kółka do skrzyni komputera czy jakieś inne "wynalazki" - to teraz jest kabelek…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
Fire Fight (1996 r.)
Kosmiczne strzelaniny w latach 90. były dość popularne, ale żeby przekonać do siebie graczy, trzeba było czymś zaskoczyć. To udało się polskiemu studiu Chaos Works, które w 1996 roku stworzyło grę Fire Fight. Nisko latający statek…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
[19.03.2022] Giermasz #490 - Coś dla strategów
Dwa podejścia do strategii w tym Giermaszu. Pierwsze, w wersji japońskiej: Triangle Strategy oferuje naprawdę udany system taktycznych starć. Plus mnóstwo gadania i opowiadania historii. Wypisz, wymaluj jRPG, tyle, że walki toczymy na…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
Triangle Strategy [Switch]
Aż chciałbym siebie zacytować, z jednej z poprzednich recenzji - gdy pisałem o "teatrze lalek" i przedstawionej w nim epickiej historii o ratowaniu świata. Tak mi się skojarzyło, gdy odpaliłem Triangle Strategy. I, od razu wyjaśnię…
» więcej