Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy PLAION Polska.
No tak - tradycyjnie, skoro tak dużo recenzji gier z Japonii już napisałem, jednym z najważniejszych pytań, jakie stawiam, jest to o przystępności danej pozycji dla "świeżaków". I nie jest to czcze gadanie, skoro praktycznie cała reszta moich kolegów w Giermaszu na widok mangowych oczu ucieka z piskiem (heh!). Niektóre gry wydają mi się przepustką do tego świata - i gdy Was przekonają, można się, że tak powiem, zagłębiać dalej. A Fate/Samurai Remnant, moim zdaniem, to już jest ten drugi etap: gdy spodobał nam się gatunek i, ogólnie, japoński pomysł na robienie gier, to opisywana produkcja może naprawdę przypaść do gustu fanom.
Przyznałem na początku, że zbytnio nie śledziłem doniesień na temat Fate/Samurai Remnant. I gdy na wstępie wyświetliło się logo studia Omega Force, to cicho w duchu jęknąłem "o rany, musou". Nie, nie znaczy to, że tej mechaniki kompletnie nie lubię - ale przy typowych przedstawicielach gatunku po prostu nie potrafię wysiedzieć zbyt długo. Wyjaśniając: w musou na planszy jest zawsze "milion" słabych wrogów, których "kosimy" niczym łany zboża, plus ci bardziej wymagający, na których skupiamy główną uwagę, "paziów" masakrując niejako przy okazji. Co jest ok, natomiast w tego typu grach zabawa polegała zazwyczaj na bieganiu od komnaty do komnaty w korytarzowych lokacjach, reagując na poczynania wroga na planszy. Chwilami, przynajmniej w mojej ocenie, lekko to chaotyczne się robi. Bijesz się na jednym końcu mapy - nagłe zagrożenie na końcu przeciwległym - szalony bieg w tamtą stronę - bitka - znowu coś się dzieje gdzie indziej - bitka... Tak, w dużym uproszczeniu, wygląda musou...
... ale już niekoniecznie Fate/Samurai Remnant. Przede wszystkim, walczymy w jednej lokacji i chociaż wrogów podstawowych są tabuny, to jednak jest ich zdecydowanie mniej, niż w klasykach z serii "Warriors". Ostatecznie, walka z głównymi przeciwnikami to jRPG akcji. Mamy specjalne ataki odpalane z menu - i mamy unik, niczym w grach zręcznościowych. Jest też bardzo duże drzewko umiejętności, zbieramy coraz to lepsze wyposażenie - ale i doza refleksu się przyda. Choć na normalnym poziomie trudności przy starannym rozwijaniu postaci (czyli także wdawaniem się w opcjonalne starcia), nie miałem większych kłopotów z pokonywaniem kolejnych fabularnych przeciwników, aby popchnąć historię do przodu.
Właśnie: historia w grze Fate/Samurai Remnant. Bardzo osadzona w "japońszczyźnie", także ze względu na scenografię (parę słów o grafice za chwilę). Okaże się, że prowadzony przez nas bohater jest wybrańcem, może przyzywać ducha wojownika i wziąć udział w starożytnym turnieju. Cieszę się, że nie jest niemy, więc twórcy nie stawiają gracza w sytuacji, że ma się "wczuć" i siebie wyobrazić na ekranie - a śledzimy losy wyjątkowej osoby w historii Japonii. No, tu w tej alternatywnej historii, wykreowanej przez twórców Fate/Samurai Remnant. Miyamoto Iori, to wojownik adoptowany przez słynnego Miyamoto Musashi, poznajemy młodzieńca, gdy, jak wspomniałem, okazuje się wybrańcem obdarzonym wyjątkową mocą. Trochę też nieporadny bywa, a że w jego otoczeniu nie brakuje pięknych dam, to niejedna scena może wywołać uśmiech. Oczywiście nie chcę Wam zepsuć przyjemności z odkrywania tej opowieści, a i nie brakuje w niej zwrotów akcji czy zdecydowanie mocniejszych, niezbyt przyjemnych scen. Dobrze się to ogląda...
... tyle, że trzeba się nastawić na mnóstwo dialogów. W tym aspekcie, Fate/Samurai Remnant jest wizualną nowelą. I to naprawdę elegancko zrobioną. Bo chociaż wspomnianych statycznych dialogowych "dymków" z tekstem jest tu bardzo dużo - to i nie brakuje starannie wyreżyserowanych scenek przerywnikowych, zarówno na silniku gry, ale i animowanych. Powtórzę jeszcze raz: naprawdę dobrze się to ogląda, o ile lubicie i rozumiecie reguły gatunku.
Chociaż, zatrzymajmy się na chwilę przy wątku "jak to wygląda"? Cóż, nie zapomnę, gdy dawno temu odpaliłem jednego z klasyków gatunku jRPG (wtedy jeszcze nie miałem w nim takiego doświadczenia i ogrania): najpierw efektowna animacja, po czym odpaliłem samą grę i... nie, nie zrobiła wrażenia "wow". Wspominam o tym, bo o ile jesteście "świeżakami", to podobnie sytuacja może wyglądać w przypadku Fate/Samurai Remnant. Bo lokacje, które zwiedzamy są, cóż, schludne, ale przysłowiowego "opadu szczęki" nie powodują. Choć nie zgodzę się z twierdzeniem, że grafika wygląda niczym dwie generacje sprzętu do tyłu. No, nie - a wiem co mówię, dwie generacje temu też grałem w jRPG! To jest, przynajmniej dla mnie, kolejny argument, aby Fate/Samurai Remnant umieścić w przegródce "nie dla nowicjuszy w gatunku". Z kolei, gdy lubicie japońszczyznę (tak jak ja), to szybko przejdziecie nad wyglądem do porządku dziennego, chłonąc atmosferę XVII-wiecznego miasta Edo. Bo niezależnie od pewnej umowności scenografii, klimatu tej grze nie odmówię.
Czyli mamy już w Fate/Samurai Remnant elementy musou, jRPG, wizualnej noweli - to dorzućmy do tego jeszcze coś na kształt, bo ja wiem, taktycznej planszówki? W niektórych momentach mapa zmienia się w planszę, po której przesuwamy swoją jednostkę/jednostki, oczywiście według określonych reguł dotyczących ilości ruchów, opcji na specjalne zagrania i tak dalej. Naturalnie teraz w szczegóły wdawać się nie będę, natomiast przyznam, że ten element mi się w Fate/Samurai Remnant naprawdę spodobał.
Podsumowując: chociaż "świeżak" może się od opisywanej gry odbić, tak obyty z takimi produkcjami gracz znajdzie tu mnóstwo dla siebie. Choć, momentami, miałem wrażenie, że twórcy nieco "pudrują rzeczywistość" (może mniejszy budżet czy czas na przygotowanie gry?), tak ostatecznie absolutnie nie musiałem się zmuszać do zabawy z Fate/Samurai Remnant. Fani japońszczyzny jak najbardziej powinni się tą pozycją zainteresować. Przekładając to na ocenę liczbową, wahałem się między nieco surowszym siedem i pół - gdy zwracałem uwagę, że momentami to niektóre rzeczy chyba mogły lepiej wyglądać - do "ósemki", gdy z przyjemnością śledziłem wydarzenia na ekranie. Bądź brałem w nich aktywny udział, siekając i zagłębiając się w niuansach RPG-owych systemów zawartych w tej grze. A że ostatecznie owej przyjemności miałem zdecydowanie więcej, to jest i (możel lekko naciągane) 8/10 - choć zwracam uwagę miłośnikom gatunku, że chwilami ta (wysoka) ocena może nie być tak jednoznaczna.
Ocena: 8/10 [choć trochę naciągane]
Ocena: 8/10 [choć trochę naciągane]
Zobacz także
2024-10-05, godz. 07:00
EA Sports FC 25 - pierwsze wrażenia [PlayStation 5]
W tym odcinku przebiegniemy się po największej murawie na świecie. To gra, która co roku jest wyczekiwana przez niezliczoną rzeszę fanów, która deklaruje, że jej nie kupi, a potem i tak ją kupuje. EA Sports FC 25 ujrzało światło…
» więcej
2024-10-05, godz. 07:00
Kolekcjonerskie PlayStation niekoniecznie dla graczy
Wolny rynek ma to do siebie, że potrafi być brutalny. Przekonali się o tym nie pierwszy raz gracze. Przybliżymy wam niedawną sytuację z kolekcją sprzętu wydaną na 30-lecie PlayStation, która rozeszła się w mgnieniu oka, lecz niekoniecznie…
» więcej
2024-10-05, godz. 07:00
Broken Sword: Shadow of the Templars - Reforged [Xbox Series X]
No uwielbiam tę grę. Tak samo, jak lata temu komiksowa grafika budowała niezwykły klimat, tak teraz znów czaruje i wciąga w klimat Paryża, zagadek i tajemnicy. Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged wciągnęło mnie bez reszty…
» więcej
2024-10-05, godz. 07:00
EA Sports FC 25 - pierwsze wrażenia [PlayStation 5]
W tym odcinku przebiegniemy się po największej murawie na świecie. To gra, która co roku jest wyczekiwana przez niezliczoną rzeszę fanów, która deklaruje, że jej nie kupi, a potem i tak ją kupuje. EA Sports FC 25 ujrzało światło…
» więcej
2024-10-05, godz. 07:00
Night Slashers: Remake [PlayStation 5]
W 1993 roku na automatach w salonach gier - ale raczej nie w Polsce - zadebiutował beat'em up Night Slashers. Chodzona bijatyka nie osiągnęła wielkiego sukcesu, zwłaszcza, że konkurencja była wtedy bardzo mocna. W tym samym czasie…
» więcej
2024-10-05, godz. 06:00
[5.10.2024] Giermasz #619 - znany sport i cenione remake'i
W tym odcinku przebiegniemy się po największej murawie na świecie, sprawdzimy starego point-and-clicka w nowych szatach, będziemy walczyć z hordami krwiożerczych monstrów oraz pogadamy o tym, jak brutalny potrafi być wolny rynek. Rozpoczniemy…
» więcej
2024-09-28, godz. 07:00
Blackthorne (1994 r.)
W 1994 roku na PC wyszła gra, która przypominała starego Prince of Persia oraz nowocześniejszego Flashbacka, jednak poziom trudności to zdecydowanie stara szkoła. Blackthorne nie wybaczał jakichkolwiek błędów i wymagał anielskiej…
» więcej
2024-09-28, godz. 07:00
The Plucky Squire [PlayStation 5]
Oryginalność - coś, czego w grach szukamy bardziej lub mniej podświadomie. Ta może przybrać różne formy - ciekawa fabuła, połączenie dwóch gatunków, którego się nie spodziewaliśmy, nietuzinkowy protagonista czy osobliwa forma…
» więcej
2024-09-28, godz. 07:00
Epic Mickey: Rebrushed [Xbox Series X]
Właściwie to nie wiem, co Wam powiedzieć. Stary koń bawił się wyśmienicie, pociecha też nie narzekała. Disney Epic Mickey: Rebrushed zarówno mi, jak i najmłodszej córce, przypadł bardzo do gustu. Chociaż nie do końca wiem, komu…
» więcej
2024-09-28, godz. 07:00
Naprawdę udane State of Play
Najnowsze State of Play za nami i trzeba przyznać, że zrobiło na nas wrażenie. Ghost of Yōtei, nowa zawartość do Astro Bota i Alana Wake'a II, Horizon Zero Dawn Remastered, Legacy of Kain: Soul Reaver 1 & 2 Remastered, Hell is…
» więcej