Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Devolver Digital.
Zanim przejdę do mechanik i fabuły, jedna rzecz, która od razu rzuca się w oczy - The Talos Principle 2 powala grafiką. Croteam zdecydował się na zrobienie gry na Unreal Engine 5 i studio naprawdę zrobiło świetny użytek z tego silnika. Budowle robią kolosaline wrażenie, wszystko jest wymuskane, naprawdę jest efekt wow. Do tego Unreal Engine 5 jest silnikiem, który można bardzo solidnie zoptymalizować, przez co ja osobiście z rozgrywką kłopotów nie miałem, a i też przeczesując internet nie znalazłem chyba żadnych komentarzy o tym, że gra się tnie lub crashuje.
W The Talos Principle 2 przenosimy się na kilka wieków do przodu, gdzie ludzkość jest już dawnym wspomnieniem, a światem zajmują się androidy. W grze wcielamy się w jednego z nich, 1K, który zamieszkuje Nowe Jeruzalem, które notabene jest założone przez bezimiennego bohatera pierwszej części serii. Zostajemy wysłani jako część ekspedycji na wyspę, na której mieści się ogromna piramida. Najpierw jednak musimy tam dotrzeć, a to wykonujemy poprzez rozwiązywanie zagadek.
No właśnie, zagadki. Tak jak i to było w jedynce", w The Talos Principle 2 aby przejść do kolejnych porcji fabuły, musimy przebić się przez zagadki logiczne. Czasem chodzi o zmianę wiązki laserów, czasem dostajemy do dyspozycji coś na kształt portal guna z Portala i wiele, wiele innych. Wszystko jednak opiera się na swoistych prawach gry, które się nie zmieniają. Wszystkie przedmioty działają i reagują tak samo niezależnie od zagadki, co daje nam opcje lepiej poznać dostępne nam narzędzia.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszystko oczywiście, tak jak w pierwszej części, okraszone dawką filozoficznych rozmyślań. Są one jednak podane w nieco innej formie niż w "jedynce". W poprzedniej odsłonie byliśmy wyizolowani, w The Talos Principle 2 natomiast mamy pole do rozmów z naszymi kompanami podróży, przez co toczonej między androidami. bardziej niż przemyślenia do pewnego stopnia można to porównać do debaty.
The Talos Principle 2 już przez niektórych zostało okrzyknięte grą roku. Czy tak będzie? Nie wiem, lecz rozumiem, skąd takie wnioski. Gra jest świetna. Zagadki są wciągające, a klimat wciągający. Będę wracać i maksować ten tytuł z czystą przyjemnością. Ode mnie dziewiątka.
Ocena: 9/10
Ocena: 9/10
Zobacz także
2024-02-03, godz. 06:00
The Cub [PlayStation 5]
Mam z tą grą spory problem. Podobała mi się, bo dzieje się w znanym mi uniwersum, są nawiązania do poprzedniego tytułu ekipy Demagog Studio i ma zbliżony nostalgiczny klimat. Co prawda zupełna zmiana gatunku mi nie przeszkadza, za…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
Another Code: Recollection [Switch]
Dwójka dzieci, dwa strzały, dwa dramaty - ale i szansa na odkupienie oraz wyjaśnienie tej, dosyć ponuro się zaczynającej historii. Mam nadzieję, że udało mi się Was zaciekawić, bo oczywiście to fabuła jest najważniejszą częścią…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
Another Code: Recollection [Switch]
Dwójka dzieci, dwa strzały, dwa dramaty - ale i szansa na odkupienie oraz wyjaśnienie tej, dosyć ponuro się zaczynającej historii. Mam nadzieję, że udało mi się Was zaciekawić, bo oczywiście to fabuła jest najważniejszą częścią…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
Another Code: Recollection [Switch]
Dwójka dzieci, dwa strzały, dwa dramaty - ale i szansa na odkupienie oraz wyjaśnienie tej, dosyć ponuro się zaczynającej historii. Mam nadzieję, że udało mi się Was zaciekawić, bo oczywiście to fabuła jest najważniejszą częścią…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
The Last of Us: Part II Remastered [PS5]
Gra, która w momencie premiery zgarnęła same "dychy" - jednocześnie sprowokowała do dyskusji, może nawet wywołała pewne kontrowersje. Nasz redakcyjny kolega Jarek Gowin pisał w recenzji "nie jestem pewien czy ta gra akurat ma sprawiać…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
The Last of Us: Part II Remastered [PS5]
Gra, która w momencie premiery zgarnęła same "dychy" - jednocześnie sprowokowała do dyskusji, może nawet wywołała pewne kontrowersje. Nasz redakcyjny kolega Jarek Gowin pisał w recenzji "nie jestem pewien czy ta gra akurat ma sprawiać…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
The Last of Us: Part II Remastered [PS5]
Gra, która w momencie premiery zgarnęła same "dychy" - jednocześnie sprowokowała do dyskusji, może nawet wywołała pewne kontrowersje. Nasz redakcyjny kolega Jarek Gowin pisał w recenzji "nie jestem pewien czy ta gra akurat ma sprawiać…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
[03.02.2024] Giermasz #586 - Mordobicie i cała reszta
Aż pięć tekstów trafiło w tym programie do działu recenzje - z czego dwie z nich traktują o grach zupełnie nowych. Zaczynamy od już międzynarodowego hitu, Kacper Narodzonek jest niezwykle zadowolony z najnowszej odsłony serii słynnych…
» więcej
2024-02-03, godz. 06:00
Tekken 8 [PC]
Poprzednia odsłona Tekkena oznaczona cyfrą 7 miała dużo pracy do zrobienia. Średnio przyjęta kanoniczna „szóstka” i spin-off Tekken Tag Tournament 2, który spotkał się z mieszanym przyjęciem, krótko mówiąc, nie podołały…
» więcej
2024-01-27, godz. 06:00
[27.01.2024] Polskie gry na jakie czekamy w 2024 roku
Skoro w tym wydaniu Giermaszu rozmawiamy o grach, na które czekamy w dopiero co rozpoczętym roku - to i analogicznie nie mogło zabraknąć w programie takiego zestawienia produkcji, które powstają w Polsce. Michał Król przejrzał notatki…
» więcej