Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Devolver Digital.
Zanim przejdę do mechanik i fabuły, jedna rzecz, która od razu rzuca się w oczy - The Talos Principle 2 powala grafiką. Croteam zdecydował się na zrobienie gry na Unreal Engine 5 i studio naprawdę zrobiło świetny użytek z tego silnika. Budowle robią kolosaline wrażenie, wszystko jest wymuskane, naprawdę jest efekt wow. Do tego Unreal Engine 5 jest silnikiem, który można bardzo solidnie zoptymalizować, przez co ja osobiście z rozgrywką kłopotów nie miałem, a i też przeczesując internet nie znalazłem chyba żadnych komentarzy o tym, że gra się tnie lub crashuje.
W The Talos Principle 2 przenosimy się na kilka wieków do przodu, gdzie ludzkość jest już dawnym wspomnieniem, a światem zajmują się androidy. W grze wcielamy się w jednego z nich, 1K, który zamieszkuje Nowe Jeruzalem, które notabene jest założone przez bezimiennego bohatera pierwszej części serii. Zostajemy wysłani jako część ekspedycji na wyspę, na której mieści się ogromna piramida. Najpierw jednak musimy tam dotrzeć, a to wykonujemy poprzez rozwiązywanie zagadek.
No właśnie, zagadki. Tak jak i to było w jedynce", w The Talos Principle 2 aby przejść do kolejnych porcji fabuły, musimy przebić się przez zagadki logiczne. Czasem chodzi o zmianę wiązki laserów, czasem dostajemy do dyspozycji coś na kształt portal guna z Portala i wiele, wiele innych. Wszystko jednak opiera się na swoistych prawach gry, które się nie zmieniają. Wszystkie przedmioty działają i reagują tak samo niezależnie od zagadki, co daje nam opcje lepiej poznać dostępne nam narzędzia.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszelkie eksperymenty z mechanikami gry są jak najbardziej wskazane, gdyż możemy przez to natrafić na jakiś przydatny patent, który pomoże nam przy zagadkach. Jak opisać ich trudność? Z jednej strony możemy utknąć na długie godziny i być tak blisko, żeby potem wywalić czołem o biurko, bo okazało się, że rozwiązanie było tak oczywiste i cały czas pod naszym nosem. Czyli najlepszy typ zagadek logicznych.
Wszystko oczywiście, tak jak w pierwszej części, okraszone dawką filozoficznych rozmyślań. Są one jednak podane w nieco innej formie niż w "jedynce". W poprzedniej odsłonie byliśmy wyizolowani, w The Talos Principle 2 natomiast mamy pole do rozmów z naszymi kompanami podróży, przez co toczonej między androidami. bardziej niż przemyślenia do pewnego stopnia można to porównać do debaty.
The Talos Principle 2 już przez niektórych zostało okrzyknięte grą roku. Czy tak będzie? Nie wiem, lecz rozumiem, skąd takie wnioski. Gra jest świetna. Zagadki są wciągające, a klimat wciągający. Będę wracać i maksować ten tytuł z czystą przyjemnością. Ode mnie dziewiątka.
Ocena: 9/10
Ocena: 9/10
Zobacz także
2023-05-20, godz. 06:00
Pierwsze wrażenia: LEGO 2K Drive [PLayStation 5]
Gdy zobaczył pierwsze zapowiedzi gry, stwierdził, że po prostu musi w to zagrać! Zresztą, w redakcji Giermaszu to Michał Król najbardziej chyba lubi zwariowane, zręcznościowe wyścigi. Nie raz opisywał także gry z serii LEGO. A…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Everspace 2 [Steam Deck]
Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Everspace 2 [Steam Deck]
Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Showgunners [PC]
Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
War Mongrels [Xbox Series X]
Bardzo nie lubię takich sytuacji jak ta, w której właśnie się znalazłem. Bardzo chciałbym jednoznacznie pochwalić War Mongrels w wersji na konsole, ale nie mogę. Przynajmniej nie bez szeregu poważnych zastrzeżeń. Co się nie zgadza…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
Showgunners [PC]
Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
War Mongrels [Xbox Series X]
Bardzo nie lubię takich sytuacji jak ta, w której właśnie się znalazłem. Bardzo chciałbym jednoznacznie pochwalić War Mongrels w wersji na konsole, ale nie mogę. Przynajmniej nie bez szeregu poważnych zastrzeżeń. Co się nie zgadza…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
[13.05.2023] Giermasz #550 - Siła niezależnych studiów
Cztery gry - i aż trzy polskie produkcje. Zaczynamy od zręcznościowej produkcji The Last Case of Benedict Fox . Michał Król nie jest fanem gatunku metroidvanii, a bawił się świetnie. Również Andrzej Kutys bardzo zadowolony z ogrania…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
The Last Case of Benedict Fox [Xbox Series X]
W The Last Case of Benedict Fox chciałem zagrać od pierwszych zapowiedzi czy pokazu na poznańskich targach PGA. Metroidvania z licznymi łamigłówkami i zacięciem detektywistycznym, co sugeruje sam tytuł, ujęła mnie wyglądem i klimatem…
» więcej
2023-05-13, godz. 06:00
The Last Case of Benedict Fox [Xbox Series X]
W The Last Case of Benedict Fox chciałem zagrać od pierwszych zapowiedzi czy pokazu na poznańskich targach PGA. Metroidvania z licznymi łamigłówkami i zacięciem detektywistycznym, co sugeruje sam tytuł, ujęła mnie wyglądem i klimatem…
» więcej