Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
Football Manager ma taką renomę, że jeden z angielskich klubów grających na piątym poziomie rozgrywkowym, Bromley FC, niedawno ogłosił, że taktyka do swojego zespołu znajdzie na podstawie save’a właśnie z Football Managera. Nie dziwi więc, że premiera nowej odsłony, pomimo tego, że ta najprawdopodobniej będzie podobna do poprzedniej, robi zawsze dużo szumu. Nie inaczej było w tym roku przy premierze tytułu oznaczonego rokiem 2024.
Sports Interactive wzięło sobie do serca uwagi graczy dotyczące wydania poprzedniej odsłony, która oczywiście nie była sensu stricte zła, lecz fanatycy serii wytknęli trochę deweloperom, że poza składami to w sumie niewiele się zmieniło. W tej odsłonie rzeczywiście mamy trochę więcej nowości, nie tylko w szacie graficznej, lecz i w tym, jak nasz klub prowadzimy.
Zaczynając od grafiki - spotkania naszego klubu rzeczywiście wyglądają lepiej. Akcje w nowym Football Managerze wyglądają mniej… papierowo? Nie wiem jak to określić, może nie wygląda to jak żywcem wyjęty z telewizora mecz, lecz na pewno jest to gigantyczny krok w dobrą stronę. Kolory są żywsze, a nasi piłkarze ruszają się bardziej realistycznie. Dodanych jest jeszcze kilka rzeczy, które może i są tylko ozdobnikami, lecz cieszą, na przykład - jeżeli zapewnimy sobie tytuł przed końcem sezonu to wtedy zawodnicy drużyny przeciwnej uformują nam przy wyjściu na murawę szpaler.
Zaczynając od grafiki - spotkania naszego klubu rzeczywiście wyglądają lepiej. Akcje w nowym Football Managerze wyglądają mniej… papierowo? Nie wiem jak to określić, może nie wygląda to jak żywcem wyjęty z telewizora mecz, lecz na pewno jest to gigantyczny krok w dobrą stronę. Kolory są żywsze, a nasi piłkarze ruszają się bardziej realistycznie. Dodanych jest jeszcze kilka rzeczy, które może i są tylko ozdobnikami, lecz cieszą, na przykład - jeżeli zapewnimy sobie tytuł przed końcem sezonu to wtedy zawodnicy drużyny przeciwnej uformują nam przy wyjściu na murawę szpaler.
Jak to jednak wygląda w kwestiach mechanik? Co nowego możemy zrobić ze swoim zespołem w nowym FMie? Cóż, każdy kto kiedyś odpalił ten tytuł wie, że w kwestii taktyki w swojej drużynie możemy zrobić praktycznie wszystko. Nie bez powodu jest to najbardziej zaawansowany tytuł w tej kategorii - to nie jest, nie przymierzając, tryb kariery w FIFIE (przepraszam, EA Sports FC), gdzie mamy kilka podstawowych opcji, jak liczna zawodników przy stałych fragmentach czy wysokość linii obrońców. Tutaj naprawdę możemy puścić wodze fantazji, od zera wyrysować naszym zawodnikom, jak mają się poruszać przy rzutach rożnych czy wolnych, nadawać im role, w jakich mają występować, trenujemy ich, aby ich atrybuty stały się lepsze i tak dalej, i tak dalej. Tutaj jest kilka zmian, w które nie będziemy się zagłębiać, więcej uwagi chciałbym poświęcić na mechaniki związane z rynkiem transferowym. Nawet w tak nastawionej na realizm serii czasem działy się rzeczy dziwne w tym zakresie. W Football Managerze 2024 kluby kontrolowane przez SI lepiej dobierają sobie cele transferowe pod swoje wizje, potrzeby i taktykę.
Zostając jeszcze w temacie działań naszych komputerowych oponentów: ci od tej odsłony bardziej pozwalają rozwijać się młodym talentom, które wpadną do ich szkółek. Nasze działania przy budowaniu składu też nieco się zmieniły, na przykład wprowadzony został system pośredników transferowych, którzy pomogą nam znaleźć klub dla tego jednego piłkarza, który nie jest nam już za bardzo potrzebny w zespole. Wiadomo, nie każdy będzie gorącym towarem na rynku, ale jest to pomoc dla każdego trenera. Ważną kwestią są również morale, teraz piłkarze mają też bardziej realistycznie reagować na to, jak do nich się zwracamy.
Zostając jeszcze w temacie działań naszych komputerowych oponentów: ci od tej odsłony bardziej pozwalają rozwijać się młodym talentom, które wpadną do ich szkółek. Nasze działania przy budowaniu składu też nieco się zmieniły, na przykład wprowadzony został system pośredników transferowych, którzy pomogą nam znaleźć klub dla tego jednego piłkarza, który nie jest nam już za bardzo potrzebny w zespole. Wiadomo, nie każdy będzie gorącym towarem na rynku, ale jest to pomoc dla każdego trenera. Ważną kwestią są również morale, teraz piłkarze mają też bardziej realistycznie reagować na to, jak do nich się zwracamy.
Football Manager stawia na realizm, co nie zmienia faktu, że w tym roku przy rozpoczynaniu nowej kariery mamy trzy opcje, jeżeli chodzi o składy zespołów. Tryby nazywają się Oryginał, Prawdziwy Świat i Twój Świat. Najciekawsza jest ta ostatnia, gdyż zaczynając sezon w lipcu transfery, które dokonały się w letnim oknie transferowym nie doszły jeszcze do skutku oraz nie zostały jeszcze dokonane w świecie gry, co pozwala nam, na przykład, powstrzymać ofensywę transferową Arabii Saudyjskiej. Warto również wspomnieć o tym, że do tej gry możemy zaimportować po raz pierwszy swój zapis z poprzedniego tytułu, więc jeżeli ktoś, na przykład, zrobił z Pogoni Szczecin europejską potęgę, będzie mógł kontynuować tą rozgrywkę w Football Managerze 2024.
Ciężko recenzuje się gry sportowe wydawane co roku, w których z reguły zmienia się niewiele. Jednak Football Manager 2024 wyznacza koniec pewnej ery. Deweloperzy już zapowiadają, ze nowa odsłona zmieni silnik na Unity, co oznacza iście next-genową rewolucję. Do tego mają pojawić się również, między innymi, ligi i kluby kobiece. Na razie wiemy niewiele, ale fani serii już ostrzą sobie zęby na nową odsłonę, pomimo tego, że niedawno wyszła właśnie wersja oznaczona numerem 2024. Zamknięcie tej epoki jednak jest bardzo udane i ja oceniam je na dziewięć na dziesięć.
Ocena: 9/10
Ocena: 9/10
Zobacz także
2023-07-01, godz. 06:00
Zak McKraken and the Alien Mindbenders (1988 r.)
Gdy ZakMcKraken, dziennikarz bardzo "poważnej" bulwarówki jechał na materiał, aby opisać dwugłowe wiewiórki atakujące wczasowiczów na kampingu, nie miał pojęcia, że trafi na trop dużo poważniejszy. I przyjdzie mu walczyć z kosmitami…
» więcej
2023-07-01, godz. 06:00
[01.07.2023] Oskarżenia
Przez większość czasu tego wydania kącika Gramy po polsku analizujemy sytuację do jakiej doszło w polskiej branży i która wzbudziła wielkie emocje w środowisku. Autor tego działu w Giermaszu, Michał Król zwraca uwagę, że oskarżenia…
» więcej
2023-07-01, godz. 06:00
[01.07.2023] Giermasz #557 - Blisko doskonałości
Jedna "dycha" i jedna "dziewiątka" - to bilans dwóch recenzji w tym wydaniu Giermaszu. Andrzej Kutys zdaje sobie sprawę, że Final Fantasy XVI , najnowsza odsłona słynnej serii jRPG może budzić emocje. Bo gatunek nieco się zmienił…
» więcej
2023-06-30, godz. 17:11
GIERMASZ 2023, lipiec
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
Layers of Fear [Xbox Series X]
Pierwsze pytanie tutaj brzmi: Czym tak naprawdę jest nowe Layers of Fear? Z tym jest problem. Powiedzmy, że jest to swego rodzaju rozszerzona wersja poprzednich odsłon gier. Znajdziemy tu lepszą grafikę, a także nowe opowieści, które…
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
Layers of Fear [Xbox Series X]
Pierwsze pytanie tutaj brzmi: Czym tak naprawdę jest nowe Layers of Fear? Z tym jest problem. Powiedzmy, że jest to swego rodzaju rozszerzona wersja poprzednich odsłon gier. Znajdziemy tu lepszą grafikę, a także nowe opowieści, które…
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
Planet of Lana [Xbox Series X]
Planet of Lana jest dla mnie przykładem powiedzenia idealna gra do Game Passa. Krótka, ładna, z ciekawą mechaniką, ale raczej bym jej nie kupił. Gdyby nie dostęp w abonamencie, pewnie nawet nigdy bym w nią nie zagrał. I byłby to…
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
F1 23 [PC]
Nie będę ukrywać - jak zresztą większość naszego giermaszowego składu jestem fanem Formuły 1. Abstrahując już od moich sympatii na torze, kiedy dostałem na swojego maila kod do F1 23, po prostu poczułem ekscytację. Poza byciem…
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
Planet of Lana [Xbox Series X]
Planet of Lana jest dla mnie przykładem powiedzenia idealna gra do Game Passa. Krótka, ładna, z ciekawą mechaniką, ale raczej bym jej nie kupił. Gdyby nie dostęp w abonamencie, pewnie nawet nigdy bym w nią nie zagrał. I byłby to…
» więcej
2023-06-24, godz. 06:00
Planet of Lana [Xbox Series X]
Planet of Lana jest dla mnie przykładem powiedzenia idealna gra do Game Passa. Krótka, ładna, z ciekawą mechaniką, ale raczej bym jej nie kupił. Gdyby nie dostęp w abonamencie, pewnie nawet nigdy bym w nią nie zagrał. I byłby to…
» więcej