Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Astro Bot
Astro Bot
Raczej rzadko daję maksymalne oceny, bo zawsze można coś w grze poprawić czy dodać, do czegoś się przyczepić. Astro Bot dostaje jednak pełną dychę, bo to perfekcyjna platformówka, mająca masę zawartości, świetnych rozwiązań, posiadająca genialną oprawę graficzną, a sama gra jest wielkim ukłonem do fanów marki PlayStation i ikon z nią związanych. W to po prostu musicie zagrać.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od agencji reprezentującej w Polsce markę PlayStation.
Recenzja Astro Bot

Gdy siedząc w pracy myślisz o grze, gdy w przerwach obmyślasz co zrobisz, rozmowy z kolegami toczą się tylko na ten temat, to znaczy, że wszystko z tobą w porządku i prawdopodobnie dopadłeś tytuł wyjątkowy. Ja tak miałem z Astro Botem i w sumie nadal tak mam, tylko teraz jest to tzw. zespół odstawienny. Tęsknię, ale świadomość, że zrobiłem absolutnie wszystko, na 101% i wbiłem wszystkie możliwe trofea, jest przytłaczająca.

Astro Bot to trzecia część serii platfomówek, która tak naprawdę mocno zaistniała po części drugiej. Pierwsza była dedykowana PlayStation VR, za to drugą - Astro's Playroom - otrzymał w prezencie każdy posiadacz PlayStation 5. Znajduje się na dysku każdej konsoli, dzięki czemu sprawdzić ją mogły miliony graczy. Tytuł świetny i wciągający, prezentujący możliwości konsoli i pada DualSense, który także skończyłem na 100%.

Ale wróćmy do najnowszego Astro Bota. W grze wcielamy się w tytułowego robota, którego statek matka - w tej roli konsola PlayStation 5 - rozbił się, a jego części oraz załoga została rozrzucona po kilku galaktykach. Astro wsiada do swojego małego statku Dual Speedera - w tej roli pad DualSense - i rusza na podbój ponad 50 różnych, wielokolorowych, niebezpiecznych i niezwykle ciekawych planet. Oczywiście wszędzie czekają kosmiczni przeciwnicy, masa przeszkadzajek, sporo ukrytych niespodzianek i kilkaset ikonicznych postaci z gier PlayStation.

Każda planeta jest inna, ale łaczy je to, że trzeba na nich znaleźć zagubione boty, klocki puzzle do odblokowania użytecznych rzeczy w miejscu katastrofy statku matki, złote monety do zakupów czy tajemniczego teleportu, przenoszącego bohatera do... no tego Wam nie zdradzę. Gra wymaga zręczności i myślenia. Widok zza pleców bohatera ułatwia sprawę, ale i tak dużo tu wspinania, skakania, rozwiązywania zagadek, szukania sekretów, kombinowania, walki i używania przydatnych gadżetów. Poziomy są liniowe, ale świetnie zaprojektowane i przemyślane. Część z nich stworzono właśnie pod zdobywane na początku etapu gadżety, więc nie ma czasu i miejsca na nudę. Paluchy ropuchy dają możliwość zadawania ciosów na odległość i niszczenia ścian, małpa w plecaku pozwala na wspinanie się po specjalnych ścianach, Barkster, czyli buldoży dopalacz, ma mocne ataki i wysokie loty, a np. zegar na wstrzymywanie czasu. Jest tego trochę, więc nie mam zamiaru wszystkiego zdradzać i psuć Wam zabawy.

Od piaszczystych plaż, przez gęste dżungle, rozpalone wulkany, po poziomy unoszące się w chmurach. A to nadal nie wszystko. Twórcy przygotowali też etapy inspirowane największymi hitami marki PlayStation. Etap poświęcony God of War pozwala na walkę toporem Kratosa, Ape Escape to oczywiście łapanie małp, a Uncharted strzelanie do wszystkiego co się rusza. A to nadal nie wszystko. Przechodząc kolejne planety odblokowuje się dostęp do epickich walk z bossami oraz... dodatkowe, wypełnione zadaniami mniejsze planety. Siedzicie? To nadal nie wszystko. Są jeszcze wyzwania związane z przyciskami pada: X, kwadrat, kółko i trójkąt, no i bywa naprawdę ciężko. Część przechodzi się dosłownie za drugim podejściem, a te końcowe... Nad jednym siedziałem blisko godzinę, ale jaka satysfakcja. Jest jeszcze wyzwanie ostateczne, ale je musicie odkryć już samodzielnie. Ogólnie galaktyki są przepełnione zawartością, ale... tak zgadliście, to nadal nie wszystko.

Na planecie, gdzie rozbił się statek matka, gdzie składamy go ze zdobytych części, także i tam są rzeczy i postaci do znalezienia. Odblokować można budynki, gdzie Astro Bot może się przebrać, można pokolorować statek, jest też automat z rzeczami dla odnalezionych botów. I to jest kolejny genialny pomysł twórców. Wszystkie znalezione boty kręcą się po tej planecie, pod koniec gry jest ich nawet 300! Można je zwołać, by pomogły coś zrobić, ale też spotkać ikoniczne postaci - w wersji przebranych odpowiednio botów. Legendarnych bohaterów z uniwersum PlayStation jest ponad 150, więc jest co robić. Jak kupisz w sklepie ich wyjątkowe przedmioty, będą wykonywać działania specjalne rodem z klasycznych gier. Kratos rzuca toporem, Thor wali piorunami, Crash Bandicoot tańczy, Ken i Ryu ze Street Fightera walczą, a książę z Katamari Damacy toczy swoją kulę. Są bohaterowie The Last Guardian, Jin z Ghost of Tsushima, Aloy czy Czujka z Horizon Zero Dawn, Ellie i Joel z The Last of Us, postać z Journey, kierowca z Gran Turismo, protagonista z Bloodborne, pies z PaRappa the Rapper czy nawet statki z serii Wipeout. I teraz, każda z nich ma swoje animacje, wystarczy podejść i wejść w interakcję, by na twarzy gracza pojawił się szeroki uśmiech. Genialna sprawa.

Astro Bot jest idealny. Walka, poruszanie się, gadżety, wypełnione zawartością planety, sekrety, legendarne postaci, do tego obłędna oprawa, dźwięk, muzyka, wykorzystanie możliwości pada od PlayStation 5. A grę zrobiło raptem 60 osób. W tym cudownym świecie spędziłem ponad 20 godzin i nadal nie miałem dość. Po zrobieniu dosłownie wszystkiego teraz tęsknię, ale jest światełko w tunelu. Twórcy już zapowiedzieli na ten rok darmowy dodatek. Dojdą trudniejsze wyzwania, czasowe speedruny i więcej botów inspirowanych legendarnymi markami Sony. Już nie mogę się doczekać. Tymczasem Astro Bot otrzymuje w pełni zasłużoną notę 10/10 i z automatu kandyduje do mojej gry roku. Jeśli masz konsolę PlayStation 5, po prostu musisz zagrać w Astro Bota. Tak, musisz.

Zobacz także

2024-04-13, godz. 06:00 Open Roads [Xbox Series X] Rodzinne relacje nie brzmią atrakcyjnie w kontekście scenariusza gry komputerowej, bo jednak to temat trudny i trzeba umieć go pokazać. Twórcy znanego wszystkim Gone Home postanowili jednak podjąć się tego wyzwania i ubrali to w ciekawą… » więcej 2024-04-13, godz. 05:50 [13.04.2024] Giermasz #594 - Gry historiami stoją W tym odcinku nie będzie wywiadu z polskimi twórcami - te wrócą za tydzień, mamy za to trzy recenzje. Jarek Gowin rzucił się na potwora Dragon's Dogma II i ogólnie chwali, ale - jak mówi - mogłoby być dużo lepiej. Kacper Narodzonek… » więcej 2024-04-06, godz. 12:24 [6.04.2024] Giermasz #593 - Retro Kolejny raz mierzymy się z okresem świąteczno-urlopowym. Kacper i Jarek odpoczywali (pewnie z przejedzenia), więc program przygotował Michał Król. Tym razem krótszy, ale treściwy. Posłuchać możecie bardzo ciekawej rozmowy z Darkiem… » więcej 2024-04-06, godz. 12:12 [6.04.2024] Wywiad - Darek Łęczycki, szef studia Trigger Labs Darek Łęczycki stworzył w życiu wiele gier. To nie tylko szef studia Trigger Labs , które kilka miesięcy temu wydało grę Pandemic Train, to także wielki fan retro. W wywiadzie porozmawialiśmy o premierze, o kolejnej grze i planach… » więcej 2024-04-06, godz. 12:02 Speedball 2: Brutal Deluxe (1990 r.) W roku 1990 studio The Bitmap Brothers wydało kontynuację swojej dość popularnej gry. Speedball 2: Brutal Deluxe traktowała o futurystycznym sporcie przyszłości, który bazował na... nieczystych zagraniach. Albo mówiąc wprost: brutalności… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Pinball Dreams (1992 r.) W latach 90. wielką popularnością cieszyły się stojące w wielu knajpach i lokalach flippery. Najczęściej dwie ruchome łapki, pochylony stół i latająca w dużą prędkością metalowa kulka. Cel: zdobyć jak najwięcej punktów… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Winter Survival [wczesny dostęp PC] Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Winter Survival [wczesny dostęp PC] Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Winter Survival [wczesny dostęp PC] Wczesny dostęp. Etap, który może wywindować twój tytuł do miana hitu, ale również może go pogrzebać. Zawsze przy recenzji early accessów patrzy się trochę życzliwszym okiem na optymalizację, jakieś niedopracowane tekstury czy… » więcej 2024-03-30, godz. 06:00 Contra: Operation Galuga [Xbox Series X] Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca z podtytułem "Operation Galuga". Powraca i robi to w świetnym stylu, wspomnienia… » więcej
26272829303132