Miliony graczy kupują kolejne części Call of Duty tylko dla zabawy po sieci. By oddać Wam skalę, wystarczy jedna informacja. Codziennie loguje się na serwerach kilkadziesiąt milionów osób - zwłaszcza na platformach mobilnych, chcących choć chwilę postrzelać się z innymi. Dla mnie każda kolejna odsłona to jednak przede wszystkim kampania dla pojedynczego gracza, pełna skryptów, filmowej akcji i z ciężarówkami wystrzelonej amunicji. I muszę przyznać, że przygoda przygotowana dla nas w Black Ops 6, jest jedną z najlepszych w historii serii. Jeśli nie najlepszą.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od firmy Cenega.
Akcja kampanii fabularnej stanowi kontynuację wydarzeń z Call of Duty: Black Ops Cold War i obejmuje wydarzenia I wojny w Zatoce Perskiej. Jest to początek lat 90. XX wieku, tuż po zakończeniu zimnej wojny, więc wiadomo, że musi być spisek o globalnym zasięgu z tajemniczą bronią w tle, która stanowi zagrożenie dla całego świata. No i obowiązkowa nieznana organizacja przestępcza Panteon. Jest CIA, szpiegostwo, są sojusze, zdrady, konflikty, przyjaźnie, misje na wielu kontynentach, czyli wszystko czego wymaga dobry thriller szpiegowski.
Głównym bohaterem Call of Duty: Black Ops 6 jest William "Case" Calderon, ale podczas gry nie tylko poznamy, ale i zagramy też innymi - choć nie wszystkimi - postaciami z jego na szybko skleconej drużyny. Akcjami dowodzi Troy Marshall, planowaniem zajmuje się znany fanom serii Frank Woods, jest nieobliczalny Russel Adler, ekspert od elektroniki i informatyki Felix Neumann czy specjalizująca się w infiltracji Sevati "Sev" Dumas. W tle przewija się sporo osób, m.in. specjalistka operacyjna Jane Harrow, podlegająca bezpośrednio szefowi CIA.
Wesoła gromadka dość szybko znajduje ukrycie w postaci opuszczonej kryjówki KGB w Bułgarii, która pełni rolę bazy wypadowej i to w tym miejscu rozpoczynamy wszystkie działania. Za znalezione czy zdobyte w misjach pieniądze można ją trochę rozbudować, dzięki czemu otrzymujemy dostęp do całej gamy ulepszeń broni, gadżetów czy postaci. To w kryjówce możemy swobodnie rozmawiać z członkami zespołu, poznając szczegóły fabuły - zarówno przeszłości, jak i aktualnych działań. Dodatkowo w siedzibie jest ukrytych kilka zagadek, dzięki czemu nauczymy się używać lampy UV czy odblokowywać cyfrowe zamki. Jako całość kryjówka sprawdza się znakomicie, zwłaszcza, że wraz z postępami pojawiają się różnego rodzaju nagrania czy akta dotyczące głównego bohatera. No i odbywa się tu jedna bardzo intensywna misja.
Scenariusz Call of Duty: Black Ops 6 rzuca graczy po całym świecie, ale twórcy przygotowali naprawdę wiele różnorodnych misji. Od jazdy bez trzymanki, akcji frontalnej z masą wystrzelonej amunicji, po działania po cichu. Zaczyna się delikatnie od nocnej i głośnej akcji na lotnisku, potem misja z odstrzeleniem snajperką z wysokiej wieży pośrednika przestępczej Gildii, następnie próba pozyskania zdjęcia siatkówki senatora podczas spotkania w Washingtonie, by dostać się do pewnego miejsca - tu początek jest spokojny i wymaga planowania, a kończy się totalną jatką. Co misje lądujemy w bazie wypadowej, dozbrajamy się, dyskutujemy, poznajemy szczegóły kolejnej akcji i ruszamy w teren. Potem nadeszło totalne zaskoczenie. Misja w Iraku, gdzie jest otwarty świat, można po pustyni podróżować wojskowy jeepem i jest masa przygotowanych atrakcji. A to zniszczyć wyrzutnię rakiet, a to rozbić obóz wroga, odzyskać dostawę sprzętu, uratować atakowany oddział, przejąć kawałek zniszczonej wioski. No dzieje się i to dużo. Tylko w tej misji jest ponad 20 punktów do odwiedzenia, więc można tu przyjemnie spędzić naprawdę sporo czasu. Jest też wielki atak na pałac, wkradanie się do kasyna, totalna jatka na lotnisku z niestety tylko chwilową przejażdżką czołgiem, sabotaż bazy Panteonu, czy... grzebanie w umyśle pewnej osoby. Z racji moich upodobań, największe wrażenie zrobiła na mnie misja opuszczonym ośrodku badawczym CIA, bo to wypisz wymaluj hołd czy inspiracja grą Control. Gmach i to co się tam dzieje przypomina Federalne Biuro Kontroli, są "dziwne rzeczy" (mówię tak, by było bez spoilerów), niepokojąca atmosfera, dzwoniący telefon, dziwne głosy i wizje... Re-we-la-cja. Wszystkie misje są bardzo różnorodne, zarówno pod względem zadań, jak i sposobów dotarcia do celu. Są zarówno zadania dające sporo swobody, jak i standardowe oskrypowane etapy, gdzie dzieją się cuda niewidy. Całość stoi na bardzo wysokim poziomie i doskonale widać tu te dziesiątki milionów dolarów włożonych w produkcję. Niby tylko 11 misji, ale kilkanaście godzin zabawy na najwyższym poziomie gwarantowane.
Chyba najwyższy czas powiedzieć coś o uzbrojeniu, w końcu Call of Duty: Black Ops 6 to pierwszoosobowa strzelanina. Także i tu wszystko jest jak należy. Broni jest bez liku, od pistoletów, przez shotguny, wszelakiej maści karabiny po snajperki czy rakietnice. Samo strzelanie to poezja, ale czego się spodziewać po mistrzach gatunku. Do tego dochodzą wszelkiego rodzaju tłumiki, celowniki kolimatorowe, granaty, ładunki C4, noże do rzucania, ogłuszacze, miny czy zdalnie sterowany samochodzik z ładunkiem. Te ostatnie przydają się zwłaszcza przy walce z elitarnymi wrogami, którzy nie tylko są bardzo wytrzymali, ale potrafią mieć tarczę czy potężne uzbrojenie w postaci np. miniguna. W niektórych misjach dostępne jest też wsparcie. Może nadlecieć bombowiec i zrzucić sterowaną bombę, można wezwać śmigłowiec i samodzielnie ostrzelać z działka pozycje nieprzyjaciela, albo też wskazać, gdzie moździerz ma przeprowadzić ostrzał. Jest pięknie, wybuchowo i widowiskowo. Co prawda większość gadżetów nie przyda się w pojedynkach z bossami, których jest kilku, a walka wymaga wtedy refleksu i szybkiego działania. Są też niestety krótkie fragmenty, gdzie prowadzimy czołg, który robi wszystkim jesień średniowiecza, czy też siedząc za sterami miniguna w śmigłowcu wybijamy wszystkich z powietrza. Wojenna poezja.
Na koniec muszę dodać, że do Call of Duty: Black Ops 6 przygotowany nowy system poruszania się postaci. Omnimovement - bo tak się nazywa - pozwala płynnie biegać, ślizgać się czy nurkować (w sensie skakania) w dowolnym kierunku. Np. leżąc na ziemi można obracać się i ostrzeliwać we wszystkich kierunkach. Małe a cieszy i spisuje się rewelacyjnie, choć wykorzystywałem te możliwości raczej rzadko.
Jeśli chodzi o oprawę, to nie wiem czy może być lepiej. Call of Duty: Black Ops 6 wygląda obłędnie, jest masa szczegółów, doskonale zaprojektowane lokacje, widać, że budżet na grę był z najwyższej półki. To samo dotyczy się udźwiękowienia, od muzyki, poprzez odgłosy wystrzałów, wybuchów, głosy. Wszystko tak jak powinno.
Ale na kampanii gra się nie kończy. Jest jeszcze sporo wyzwań do zrobienia, a w obwodzie czeka rozbudowany tryb multiplayer, na którego za każdym razem czekają miliony - tak, miliony - graczy na całym świecie. Jednak skupiłem się tu na samej kampanii dla pojedynczego gracza w Call of Duty: Black Ops 6. Szczerze mówiąc nie wiem, czy można by coś zrobić lepiej, bo wszystko jest absolutnie topowe. Jak dla mnie to chyba najlepsza kampania w historii serii, filmowa, widowiskowa, pełna atrakcji, przebijająca nawet już legendarną z Modern Warfare. Ocena: 9/10
Zobacz także
2022-12-10, godz. 14:32
Evil West [Xbox Series X]
Evil West to bez wątpienia jedna z lepszych gier w portfolio polskiego studia Flying Wild Hog. Połączenie klimatu Dzikiego Zachodu z wampirami, strzelaniny z bijatyką, krwawej jatki z brutalnością oraz efektowności z liniowością…
» więcej
2022-12-10, godz. 14:32
Evil West [Xbox Series X]
Evil West to bez wątpienia jedna z lepszych gier w portfolio polskiego studia Flying Wild Hog. Połączenie klimatu Dzikiego Zachodu z wampirami, strzelaniny z bijatyką, krwawej jatki z brutalnością oraz efektowności z liniowością…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
The Beast Inside [Xbox Series X]
No dobra. Udało się im. Nie, żeby to było jakoś tak szczególnie trudne, ale trzeba odnotować, że ludzie z Illusion Ray dopięli swego i przestraszyli mnie. Naprawdę stworzyli przerażającą grę. Choć stworzyli ją już jakiś czas…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
Papetura [Switch]
Gdy tylko usłyszałem o Papeturze - co to za produkcja, jak została stworzona i o jakim gatunku tu mówimy - od razu pomyślałem, że bardzo przyjemnie byłoby ograć to właśnie na przenośnej konsoli. Siedząc wygodnie w fotelu czy na…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
Papetura [Switch]
Gdy tylko usłyszałem o Papeturze - co to za produkcja, jak została stworzona i o jakim gatunku tu mówimy - od razu pomyślałem, że bardzo przyjemnie byłoby ograć to właśnie na przenośnej konsoli. Siedząc wygodnie w fotelu czy na…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
The Beast Inside [Xbox Series X]
No dobra. Udało się im. Nie, żeby to było jakoś tak szczególnie trudne, ale trzeba odnotować, że ludzie z Illusion Ray dopięli swego i przestraszyli mnie. Naprawdę stworzyli przerażającą grę. Choć stworzyli ją już jakiś czas…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
Papetura [Switch]
Gdy tylko usłyszałem o Papeturze - co to za produkcja, jak została stworzona i o jakim gatunku tu mówimy - od razu pomyślałem, że bardzo przyjemnie byłoby ograć to właśnie na przenośnej konsoli. Siedząc wygodnie w fotelu czy na…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
[10.12.2022] Giermasz #528 - Wielka polska przyjemność
Trzy gry, trzy polskie, trzy świetnie przez nas ocenione! Najpierw krwawe, szalone Evil West z doskonałą oceną Michała Króla: nie jest to długa przygoda, ale za to bardzo intensywna. Podobnie jak recenzowany przez Jarka Gowina horror…
» więcej
2022-12-10, godz. 06:00
The Beast Inside [Xbox Series X]
No dobra. Udało się im. Nie, żeby to było jakoś tak szczególnie trudne, ale trzeba odnotować, że ludzie z Illusion Ray dopięli swego i przestraszyli mnie. Naprawdę stworzyli przerażającą grę. Choć stworzyli ją już jakiś czas…
» więcej
2022-12-09, godz. 18:00
[10.12.2022] Tempomat
W dzisiejszych, naszpikowanych elektroniką czasach, niemal w każdej dziedzinie życia przyzwyczajeni jesteśmy do pewnych ułatwień. Gorzej, gdy się coś zepsuje... jak tytułowy tempomat i nie możesz się zatrzymać - na szczęście…
» więcej