Piksele: kolorowe kwadraty, z których w zamierzchłych latach 80-tych XX wieku twórcy gier układali fascynujących bohaterów, składali z nich niesamowite światy, a ówcześni gracze z wypiekami na twarzy przeżywali emocjonujące przygody. Wtedy nie można było tego zrobić lepiej, z racji ograniczeń sprzętowych. Jednak trudno sobie wyobrazić, żeby oryginały sprzed lat - nie licząc sentymentalnych fanów - były w stanie zainteresować zarzuconych nowościami współczesnych graczy. Na szczęście dla tych fajnych opowieści, pojawiły się "nowoczesne piksele", dzięki czemu opisywane właśnie Dragon Quest III HD-2D Remake to propozycja jak najbardziej godna polecenia w XXI wieku.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od firmy Cenega.
Wspomniane "nowoczesne piksele" mają obecnie dwojakie zastosowanie. Z jednej strony, powstają zupełnie nowe gry w tej estetyce. A że możliwości sprzętowe już twórców nie ograniczają, to współcześnie rozpikselowane produkcje wyglądają o wiele lepiej, niż ich duchowe pierwowzory. Zresztą, po prostu odpalcie sobie jakiś filmik z oryginałem Dragon Quest III z 1988 roku włączonym na konsoli Nintendo Entertainment System, żeby zrozumieć, że "nowoczesne piksele" to nieco inaczej ułożone kwadratowe kropki niż te widziane na ekranie w latach 80-tych XX wieku. I tu dochodzimy do drugiego - tu użytego - sposobu wykorzystania "nowoczesnych pikseli": dzięki nim można przygotować tak pięknie wyglądające produkcje jak Dragon Quest III HD-2D Remake.
Wydawca, firma Square Enix ma wiele perełek sprzed lat w swoim katalogu. I mają pod skrzydłami studio, które używa silnika graficznego HD-2D. Dotychczas wykorzystany do tworzenia nowych gier (między innymi Octopath Traveler 1 i 2 czy Triangle Strategy). A teraz, użyty do przygotowania remake'u, zrobienia od nowa, wiernie z oryginałem, współczesnej wersji klasyka gatunku. Oczywiście, cały czas mówimy o scenografii zbudowanej z kolorowych kwadracików. Ale z dodaniem trójwymiaru, gdy twórcy korzystają z nowoczesnych efektów oświetlenia dodają zmienne warunki pogodowe - a do tego kolory są żywe, kontrastowe więc na wielkim ekranie ta produkcja wygląda "jak brzytwa". No i w tle przygrywa nagrana na nowo z oryginalnych partytur, bardzo elegancka symfoniczna muzyka - w takich okolicznościach obecni gracze mogą śmiało sprawdzić, co zrobione na nowo Dragon Quest III ma do zaoferowania.
A fani gatunku chyba się nie zastanawiają, tylko albo już kupili, albo mają tę produkcję "na radarze". Zresztą, reakcja graczy w samej Japonii jest znacząca, bo Dragon Quest III HD-2D Remake wskoczyło z miejsca na sam szczyt tamtejszej listy bestsellerów. Bo to po prostu była i jest bardzo udana gra w swoim gatunku. Plasująca się niezmiennie wysoko we wszelakich rankingach oceniających poszczególne tytuły z serii Dragon Quest. Docenia się przede wszystkim rozmach tej przygody, to zresztą ogólnie wyróżnik produkcji jRPG. One zazwyczaj chcą być epickie. Jednym wychodzi to lepiej, innym gorzej - akurat w przypadku opisywanej gry z przyjemnością można odkrywać, co ten świat fantasy ma do zaoferowania. I jak rozwinie się ta historia. Niby zbudowana na dosyć prostym schemacie bohatera walczącego ze złem i ratującego królestwo, ale niezmiennie wciągająca to opowieść.
Przy czym, wierność oryginałowi nie pozwoliła na przykład na "kombinowanie" z systemem walki. Turowym, do tego stosunkowo prostym jak na dzisiejsze standardy. Losowe walki włączające się co kilkadziesiąt sekund w czasie eksploracji mapy - to akurat pewien anachronizm, ale fan gatunku wie, a innym wypada wyjaśnić, że wdawanie się w kolejne potyczki, nabijanie punktów, aby rozwijać postaci, owe "farmienie" tychże punktów - to nieodłączna część doświadczenia grania w jRPG. Choć fakt, we współczesnych produkcjach gracz ma więcej kontroli nad tym elementem niż w Dragon Quest III HD-2D Remake. Jakby co - to nowość - macie do dyspozycji trzy poziomy trudności. I starcia można przyspieszyć, ta opcja się doprawdy przydaje.
Warto też pamiętać, że w odróżnieniu od bardzo wielu gier z gatunku, zwłaszcza tych nowszych, towarzyszącą nam drużynę nie złożymy z zapadających w pamięć postaci. Ot, pomocników wynajmiemy w karczmie. Jak na tamte czasy - co można wyczytać z opracowań - był to jeszcze nowatorski system. Dzisiaj, można nieco żałować, że gracz nie będzie miał szansy jakoś się z nimi polubić. Nie jest to jednak wada, a cecha oryginału, którą oczywiście twórcy remake'u musieli uszanować. I słusznie, że tak zrobili. W kwestii fabularnej dodano nieco wątków, jak wieść od wydawcy niesie, jednak - co oczywiste - wychwycą to fani pierwotnej wersji a nie współcześni gracze, włączający pierwszy raz Dragon Quest III HD-2D Remake.
Na marginesie, ciekawostka - otóż dawno temu w Japonii, w 1986 roku firma Enix wydała bardzo dobrze przyjętą pierwszą odsłonę Dragon Quest. Czym zainspirowała konkurencyjny zespół twórców w przeżywającym kłopoty finansowe studiu Square do przygotowania produkcji zatytułowanej Final Fantasy (słowo "final" miało oznaczać, że to ostatnia ich gra). Odnieśli sukces, obie serie przez lata ze sobą konkurowały - a w końcu i tak doszło do połączenia obu wydawców pod nazwą Square Enix.
Wydaje się, że opisywany tytuł jest na dobrej drodze, aby odnieść rynkowy sukces dla wydawcy. Co powinno być bardzo dobrą informacją dla graczy, bo jak już wspomniano, Square Enix ma w swoim katalogu wiele produkcji, które mogłyby doczekać się odświeżenia. Już zresztą zapowiedziano wersje HD-2D Dragon Quest I i II z premierą przewidywaną w 2025 roku (dlatego w tej kolejności wydawane, bo fabularnie "trójka" jest ich prequelem). Ale, miejmy nadzieję, że będzie tych odnowień więcej, klasyków do przypomnienia jeszcze trochę zostało. Kilka z nich co prawda doczekało się remasterów - ale jednak zrobienie ich od nowa, jako remake, jest jednak czymś nieco innym. I nie są to "odgrzewane kotlety", remake z wykorzystaniem silnika graficznego HD-2D (czego naturalnie przykładem jest opisywane, odpicowane Dragon Quest III) jawi się jako zupełnie nowa gra, dostosowana do potrzeb współczesnych odbiorców. Z jednoczesnym zachowaniem ducha i szacunku do materiału źródłowego.
Ocena: 9,5/10
Zobacz także
2023-12-09, godz. 06:00
[09.12.2023] Giermasz #578 - Długie nazwy
Produkcje z Kraju Kwitnącej Wiśni potrafią doprawdy przetestować gracza. Konkretnie: jego pamięć do długich nazw gier... Dwa takie tytuły mamy w tym Giermaszu. Jarek Gowin bardzo chwali grę o japońskich mafiozach, czyli Like a Dragon…
» więcej
2023-12-09, godz. 06:00
Jusant [Xbox Series X]
Od jakiegoś czasu stałem się miłośnikiem gier spokojnych, eksploracyjnych, z dużym naciskiem na fabułę, a mniejszym na akcję. Są to tytuły idealne do powolnej zabawy, gdzie nie liczy się wynik, a płynące z nich doznania. I taką…
» więcej
2023-12-09, godz. 06:00
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name [Xbox Series X]
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name to kolejna, no niemal kolejna gra z serii Yakuza, czy właśnie Like a Dragon, bo jakiś czas temu mieliśmy do czynienia z liftingiem marki, która wyjaśnia losy głównego bohatera serii…
» więcej
2023-12-02, godz. 18:00
GIERMASZ 2023, grudzień
» więcej
2023-12-02, godz. 18:00
[02.12.2023] Świetlane perspektywy
Bardzo dużo dzieje się u największego polskiego twórcy gier. Studio informuje o kolejnych, dużych projektach, o świetnej sprzedaży dodatku do bestsellerowej produkcji, o planach ekranizacji przygód w cyberpunkowym świecie i inne…
» więcej
2023-12-02, godz. 06:00
Call of Duty: Modern Warfare 3 [Xbox Series X]
W swoim życiu nie ograłem tylko trzech części serii Call of Duty. Gdy Activision zapowiedziało CoD: Modern Warfare 3, które miało być także rebootem gry z 2011 roku, byłem pewny, że kolejna odsłona pierwszoosobowej strzelanki wpadnie…
» więcej
2023-12-02, godz. 06:00
Call of Duty: Modern Warfare 3 [Xbox Series X]
W swoim życiu nie ograłem tylko trzech części serii Call of Duty. Gdy Activision zapowiedziało CoD: Modern Warfare 3, które miało być także rebootem gry z 2011 roku, byłem pewny, że kolejna odsłona pierwszoosobowej strzelanki wpadnie…
» więcej
2023-12-02, godz. 06:00
Last Train Home [PC]
Zdradzę wam trochę kulis, jeżeli chodzi o recenzowanie gier. Często dostając jakiś kod, wraz z nim dostajemy tak zwany review guide, czyli w dosłownym tłumaczeniu poradnik do pisania recenzji. Z reguły opisane są w nim niektóre…
» więcej
2023-12-02, godz. 06:00
Last Train Home [PC]
Zdradzę wam trochę kulis, jeżeli chodzi o recenzowanie gier. Często dostając jakiś kod, wraz z nim dostajemy tak zwany review guide, czyli w dosłownym tłumaczeniu poradnik do pisania recenzji. Z reguły opisane są w nim niektóre…
» więcej
2023-12-02, godz. 06:00
Jade Empire (2005 r.)
Osiemnaście lat po premierze Jade Empire, można się zastanowić, jak bardzo zmienił się krajobraz światowej branży gier. W 2005 roku ta produkcja z gatunku RPG akcji była wyjątkowa, bo nie pokazywała - umownie - średniowiecznego…
» więcej