Piksele: kolorowe kwadraty, z których w zamierzchłych latach 80-tych XX wieku twórcy gier układali fascynujących bohaterów, składali z nich niesamowite światy, a ówcześni gracze z wypiekami na twarzy przeżywali emocjonujące przygody. Wtedy nie można było tego zrobić lepiej, z racji ograniczeń sprzętowych. Jednak trudno sobie wyobrazić, żeby oryginały sprzed lat - nie licząc sentymentalnych fanów - były w stanie zainteresować zarzuconych nowościami współczesnych graczy. Na szczęście dla tych fajnych opowieści, pojawiły się "nowoczesne piksele", dzięki czemu opisywane właśnie Dragon Quest III HD-2D Remake to propozycja jak najbardziej godna polecenia w XXI wieku.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od firmy Cenega.
Wspomniane "nowoczesne piksele" mają obecnie dwojakie zastosowanie. Z jednej strony, powstają zupełnie nowe gry w tej estetyce. A że możliwości sprzętowe już twórców nie ograniczają, to współcześnie rozpikselowane produkcje wyglądają o wiele lepiej, niż ich duchowe pierwowzory. Zresztą, po prostu odpalcie sobie jakiś filmik z oryginałem Dragon Quest III z 1988 roku włączonym na konsoli Nintendo Entertainment System, żeby zrozumieć, że "nowoczesne piksele" to nieco inaczej ułożone kwadratowe kropki niż te widziane na ekranie w latach 80-tych XX wieku. I tu dochodzimy do drugiego - tu użytego - sposobu wykorzystania "nowoczesnych pikseli": dzięki nim można przygotować tak pięknie wyglądające produkcje jak Dragon Quest III HD-2D Remake.
Wydawca, firma Square Enix ma wiele perełek sprzed lat w swoim katalogu. I mają pod skrzydłami studio, które używa silnika graficznego HD-2D. Dotychczas wykorzystany do tworzenia nowych gier (między innymi Octopath Traveler 1 i 2 czy Triangle Strategy). A teraz, użyty do przygotowania remake'u, zrobienia od nowa, wiernie z oryginałem, współczesnej wersji klasyka gatunku. Oczywiście, cały czas mówimy o scenografii zbudowanej z kolorowych kwadracików. Ale z dodaniem trójwymiaru, gdy twórcy korzystają z nowoczesnych efektów oświetlenia dodają zmienne warunki pogodowe - a do tego kolory są żywe, kontrastowe więc na wielkim ekranie ta produkcja wygląda "jak brzytwa". No i w tle przygrywa nagrana na nowo z oryginalnych partytur, bardzo elegancka symfoniczna muzyka - w takich okolicznościach obecni gracze mogą śmiało sprawdzić, co zrobione na nowo Dragon Quest III ma do zaoferowania.
A fani gatunku chyba się nie zastanawiają, tylko albo już kupili, albo mają tę produkcję "na radarze". Zresztą, reakcja graczy w samej Japonii jest znacząca, bo Dragon Quest III HD-2D Remake wskoczyło z miejsca na sam szczyt tamtejszej listy bestsellerów. Bo to po prostu była i jest bardzo udana gra w swoim gatunku. Plasująca się niezmiennie wysoko we wszelakich rankingach oceniających poszczególne tytuły z serii Dragon Quest. Docenia się przede wszystkim rozmach tej przygody, to zresztą ogólnie wyróżnik produkcji jRPG. One zazwyczaj chcą być epickie. Jednym wychodzi to lepiej, innym gorzej - akurat w przypadku opisywanej gry z przyjemnością można odkrywać, co ten świat fantasy ma do zaoferowania. I jak rozwinie się ta historia. Niby zbudowana na dosyć prostym schemacie bohatera walczącego ze złem i ratującego królestwo, ale niezmiennie wciągająca to opowieść.
Przy czym, wierność oryginałowi nie pozwoliła na przykład na "kombinowanie" z systemem walki. Turowym, do tego stosunkowo prostym jak na dzisiejsze standardy. Losowe walki włączające się co kilkadziesiąt sekund w czasie eksploracji mapy - to akurat pewien anachronizm, ale fan gatunku wie, a innym wypada wyjaśnić, że wdawanie się w kolejne potyczki, nabijanie punktów, aby rozwijać postaci, owe "farmienie" tychże punktów - to nieodłączna część doświadczenia grania w jRPG. Choć fakt, we współczesnych produkcjach gracz ma więcej kontroli nad tym elementem niż w Dragon Quest III HD-2D Remake. Jakby co - to nowość - macie do dyspozycji trzy poziomy trudności. I starcia można przyspieszyć, ta opcja się doprawdy przydaje.
Warto też pamiętać, że w odróżnieniu od bardzo wielu gier z gatunku, zwłaszcza tych nowszych, towarzyszącą nam drużynę nie złożymy z zapadających w pamięć postaci. Ot, pomocników wynajmiemy w karczmie. Jak na tamte czasy - co można wyczytać z opracowań - był to jeszcze nowatorski system. Dzisiaj, można nieco żałować, że gracz nie będzie miał szansy jakoś się z nimi polubić. Nie jest to jednak wada, a cecha oryginału, którą oczywiście twórcy remake'u musieli uszanować. I słusznie, że tak zrobili. W kwestii fabularnej dodano nieco wątków, jak wieść od wydawcy niesie, jednak - co oczywiste - wychwycą to fani pierwotnej wersji a nie współcześni gracze, włączający pierwszy raz Dragon Quest III HD-2D Remake.
Na marginesie, ciekawostka - otóż dawno temu w Japonii, w 1986 roku firma Enix wydała bardzo dobrze przyjętą pierwszą odsłonę Dragon Quest. Czym zainspirowała konkurencyjny zespół twórców w przeżywającym kłopoty finansowe studiu Square do przygotowania produkcji zatytułowanej Final Fantasy (słowo "final" miało oznaczać, że to ostatnia ich gra). Odnieśli sukces, obie serie przez lata ze sobą konkurowały - a w końcu i tak doszło do połączenia obu wydawców pod nazwą Square Enix.
Wydaje się, że opisywany tytuł jest na dobrej drodze, aby odnieść rynkowy sukces dla wydawcy. Co powinno być bardzo dobrą informacją dla graczy, bo jak już wspomniano, Square Enix ma w swoim katalogu wiele produkcji, które mogłyby doczekać się odświeżenia. Już zresztą zapowiedziano wersje HD-2D Dragon Quest I i II z premierą przewidywaną w 2025 roku (dlatego w tej kolejności wydawane, bo fabularnie "trójka" jest ich prequelem). Ale, miejmy nadzieję, że będzie tych odnowień więcej, klasyków do przypomnienia jeszcze trochę zostało. Kilka z nich co prawda doczekało się remasterów - ale jednak zrobienie ich od nowa, jako remake, jest jednak czymś nieco innym. I nie są to "odgrzewane kotlety", remake z wykorzystaniem silnika graficznego HD-2D (czego naturalnie przykładem jest opisywane, odpicowane Dragon Quest III) jawi się jako zupełnie nowa gra, dostosowana do potrzeb współczesnych odbiorców. Z jednoczesnym zachowaniem ducha i szacunku do materiału źródłowego.
Ocena: 9,5/10
Zobacz także
2023-04-01, godz. 06:00
Octopath Traveler II [PlayStation 5]
Przyznam, że zastanawiałem się, jak te kolorowe kropki "zagrają" na wielkim ekranie telewizora? Nowoczesne piksele współczesnych produkcji w tym stylu bardzo lubię, ale świadomie wybierałem do ich ogrywania konsole przenośne z mniejszymi…
» więcej
2023-04-01, godz. 06:00
[01.04.2023] Giermasz #544 - Podróże i przygody
Miały być trzy recenzje - ale jedna z produkcji zaliczyła jakieś problemy techniczne, więc ostatecznie publikujemy dwa teksty (i wersje audio do nich naturalnie). Andrzej Kutys bardzo poleca Octopath Traveler II - choć fakt, że nasz…
» więcej
2023-04-01, godz. 06:00
Destiny 2: Upadek Światła [Xbox Series X]
Nie było chyba jeszcze tak skrajnych emocji jeśli chodzi o dodatki do Destiny 2. Jestem w tej komfortowej sytuacji, że minęło już trochę czasu od kiedy Upadek Światła trafił do graczy, także poza graniem trochę sobie poczytałem…
» więcej
2023-03-30, godz. 15:01
Sanitarium (1998 r.)
Motyw bohatera z amnezją, który musi odkryć stojącą za tym faktem tajemnicę - ten patent eksploatowany był i jest w grach aż do przesady. Ale, z drugiej strony, skoro przez tyle lat udało się z tego wykreować sporo ciekawych historii…
» więcej
2023-03-27, godz. 12:02
[25.03.2023] Polska przyszłość
Pokazy polskich gier na światowej konferencji są głównym tematem tego wydania kącika Gramy po polsku. Michał Król opowiada o wrażeniach swoich i branży, zobaczyliśmy sporo ciekawych prezentacji wielu produkcji, które mamy "na radarze"…
» więcej
2023-03-27, godz. 11:46
Wrażenia z bety: Diablo 4 [Xbox Series X]
Od pierwszej części, która zmieniła branżę, przez kultową "dwójkę" oraz budzącą emocje i polaryzującą fanów "trójkę" aż po wyciskającą ostatnie soki/pieniądze z graczy odsłonę free to play - ta seria gier w której staramy…
» więcej
2023-03-25, godz. 06:00
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon [Switch]
Oprawa graficzna przywodząca na myśl piękne ryciny ze starodawnych książek dla dzieci. A i ogólnie cała narracja poprowadzona jest właśnie w taki sposób. Do tego angażująca rozgrywka, jak mi się wydaje, z dobrze wyważonym poziomem…
» więcej
2023-03-25, godz. 06:00
WWE 2K23 [Xbox Series X]
Niby zabawa w bijatykę, niby udawana, ale właśnie taka ma być sportowa rozrywka. Zawodnicy wyglądają jak atleci, ale to kaskaderzy, aktorzy i sportowcy w jednym, bo bez dwóch zdań, wrestling wymaga wyjątkowych umiejętności i siły…
» więcej
2023-03-25, godz. 06:00
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon [Switch]
Oprawa graficzna przywodząca na myśl piękne ryciny ze starodawnych książek dla dzieci. A i ogólnie cała narracja poprowadzona jest właśnie w taki sposób. Do tego angażująca rozgrywka, jak mi się wydaje, z dobrze wyważonym poziomem…
» więcej
2023-03-25, godz. 06:00
WWE 2K23 [Xbox Series X]
Niby zabawa w bijatykę, niby udawana, ale właśnie taka ma być sportowa rozrywka. Zawodnicy wyglądają jak atleci, ale to kaskaderzy, aktorzy i sportowcy w jednym, bo bez dwóch zdań, wrestling wymaga wyjątkowych umiejętności i siły…
» więcej