Budowa może mieć różne oblicza. Gdy my myślimy o takowej w naszej szerokości geograficznej, to mamy obraz worków z betonem, stosy paneli i kafli czy niezliczone wycieczki do sklepu aby wybrać farbę o idealnym kolorze. Budowa jednak niejedno ma imię, o czym próbują nam przypomnieć twórcy gry House Builder. Tytuł tłumaczy wszystko - budujemy domy. I to budujemy naprawdę wszędzie i naprawdę różnie.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od twórców, polskiego studia Freemind.
House Builder rzuca nas raz to w koło podbiegunowe, raz w dżunglę, a raz w środek przedmieść. Jak się domyślacie - materiały, narzędzia, style i potrzeby są skrajnie różne. Raz budujemy igloo, raz lepiankę z błota, raz domek z kłód, a raz modernistyczny dom dla całej rodziny. I może na papierze wydaje się to ciekawe, niestety nasza kreatywność tutaj nie zadziała. Pracujemy według schematu, twórcy wręcz prowadzą nas za ręce po poszczególnych etapach. Znajdź materiały, przygotuj je, zanieś je na miejsce, powtórz. Z czasem robi się to po prostu monotonne. Wycinanie kolejnego bloku lodu czy szukanie kolejnej palmy do ścięcia miało być chyba relaksujące, jednak ja to odebrałem trochę inaczej.
Często przy zbieraniu materiałów części wpadały jakby w otoczenie. Najczęściej mi to się zdarzało przy budowie igloo. Podczas pracy dostajemy co jakiś czas ulepszenia dla naszego budowniczego i, na przykład, mogliśmy wycinać więcej bloków lodu na jeden raz. Fajne, przydatne, zwłaszcza, że pod koniec to było nawet koło czterdzieści za jednym zamachem, ale te po dokonaniu cięcia (do tego jeszcze wrócę) rozsypywały się po okolicy i wpadały w zaspy śniegu. I to nawet nie jest tak, że kolorem zlewały się z otoczeniem - wpadały jakby pod teksturę i trzeba było biegać, wciskając przycisk, aby je znaleźć i podnieść. Niezbyt to było przyjemne, zwłaszcza, że takich bloków przy igloo było chyba ze trzysta do położenia.
House Builder był robiony głównie na pecety - nie mam co do tego wątpliwości. Ja miałem do czynienia z wersją na PlayStation 5, co miało swoje wady. Po pierwsze - poruszamy się po wszelakich menu za pomocą kursora, który przesuwamy lewym drążkiem. Nie mamy możliwości używania krzyżaka, aby przeskakiwać po poszczególnych opcjach, do czego raczej się przyzwyczailiśmy na konsolach. Zwłaszcza, że niektóre okienka dialogowe były dziwnie małe. Drugą rzeczą jest precyzja potrzebna do wykonania niektórych czynności. Znowu cofnę się do budowania igloo. Do wyciągnięcia bloku musimy dookoła go obciąć, co za pomocą drążka jest ciężkie. Analog raz ma mniejszą czułość, żeby potem reagować bardziej gwałtownie, wybić nas z toru zakładanego przez twórców, przez co musimy powtarzać całą czynność od nowa. Myszką byłoby po prostu łatwiej.
Ta gra znajdzie swoich odbiorców. House Builder to kolejny symulator z widokiem z pierwszej osoby i jasno określonymi zadaniami. Jednak jeżeli ktoś liczy na możliwość twórczej ekspresji, to lepiej wybrać inne tytuły. Tutaj zajmujemy się budowaniem wedle schematu, działaniem wedle wizji twórców i mozolnym czasem zbieractwem. Dodatkowo jeżeli ktoś nie ma komputera, który nadaje się do grania, powinien nastawić się na zniechęcające czasem sterowanie. Niestety, takie są fakty. Nikt nie mówił, że budowa jest łatwa, ale dało się to zrobić lepiej. Jak u siebie. Ocena 6/10.
Zobacz także
2024-10-19, godz. 07:00
Ship Graveyard Simulator 2 [PlayStation 5]
Są gry, w których celem jest szybkość, liczba punktów, pokonywanie przeciwników czy przemierzenie określonej trasy. Nie wszędzie jednak trzeba szukać znajdźki czy bić się ze złolami. Czasem po prostu można na spokojnie rozmontować…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Silent Hill 2 (remake) [PlayStation 5]
Milion kopii w tydzień od premiery. Tak właśnie sprzedaje się remake Silent Hill 2. Czy to dziwne? W żadnym wypadku. Sądzę, że magia tej serii jest tak duża, że nawet gdyby ta produkcja była nieudana, wyniki sprzedaży byłyby satysfakcjonujące…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Silent Hill 2 (remake) [PlayStation 5]
Milion kopii w tydzień od premiery. Tak właśnie sprzedaje się remake Silent Hill 2. Czy to dziwne? W żadnym wypadku. Sądzę, że magia tej serii jest tak duża, że nawet gdyby ta produkcja była nieudana, wyniki sprzedaży byłyby satysfakcjonujące…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Neva [PlayStation 5]
Hiszpańskie studio Nomada Games przedstawiło się światu wyjątkowo artystyczną grą-przeżyciem Gris. Tytuł zebrał świetne recenzje, choć bądźmy szczerzy, mało było tam gry w grze. Recenzowana przeze mnie Neva - ich drugie dzieło…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Silent Hill 2 (remake) [PlayStation 5]
Milion kopii w tydzień od premiery. Tak właśnie sprzedaje się remake Silent Hill 2. Czy to dziwne? W żadnym wypadku. Sądzę, że magia tej serii jest tak duża, że nawet gdyby ta produkcja była nieudana, wyniki sprzedaży byłyby satysfakcjonujące…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Neva [PlayStation 5]
Hiszpańskie studio Nomada Games przedstawiło się światu wyjątkowo artystyczną grą-przeżyciem Gris. Tytuł zebrał świetne recenzje, choć bądźmy szczerzy, mało było tam gry w grze. Recenzowana przeze mnie Neva - ich drugie dzieło…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
PokeLeak
Tym razem porozmawiamy o wielkim wycieku danych związanych z kultową marką, która zawsze sprzedaje się w milionowych nakładach. Dokładniej o podwykonawcy firmy Nintendo, które musi zmierzyć się z gigantycznym przeciekiem, który…
» więcej
2024-10-19, godz. 07:00
Neva [PlayStation 5]
Hiszpańskie studio Nomada Games przedstawiło się światu wyjątkowo artystyczną grą-przeżyciem Gris. Tytuł zebrał świetne recenzje, choć bądźmy szczerzy, mało było tam gry w grze. Recenzowana przeze mnie Neva - ich drugie dzieło…
» więcej
2024-10-19, godz. 06:30
[19.10.2024] Giermasz #621 - przestraszeni, zabiegani i zezłomowani
Zapraszamy na 621 odcinek Giermaszu. Tym razem mamy trzy recenzje, z czego dwie gry pochodzą z Polski. Udamy się do miasta, w którym nie jesteśmy mile widziani, przemierzymy rozpadający się piękny świat, zezłomujemy kilka okrętów…
» więcej
2024-10-12, godz. 07:00
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom [Switch]
Seria gier z Zeldą w tytule to jedna z pereł w koronie ekskluzywnych serii Nintendo. Choć twórcy w kolejnych odsłonach bawili się konwencją, chronologią wydarzeń, stylem graficznym - tak nowa "Zelda" zawsze była niezwykle dopracowaną…
» więcej