Wydane w 2014 roku Freedom Wars ocenialiśmy w Giermaszu na premierę. Nasz recenzent chwalił, ale i zwracał uwagę, że to produkcja nieco "japońsko-dziwaczna", debiutująca wtedy na średnio popularnej przenośnej konsoli PlayStation Vita. A teraz, na współczesnych urządzeniach, odpalicie Freedom Wars Remastered. I tak jak warto Was odesłać do naszego pierwszego tekstu o tym tytule, jako dobrze opisującego go także w obecnej wersji, tak i konkluzja z 2014 roku, która brzmiała: "na pytanie "czy to jest gra dla mnie?", musicie sobie odpowiedzieć sami" - to stwierdzenie również się nie zestarzało.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od firmy Cenega, dystrybutora tej produkcji.
Skupmy się więc teraz na "technikaliach" Freedom Wars Remastered. Jak sama nazwa wskazuje, nie mamy tu do czynienia ze zrobieniem gry na nowo, a poprawieniem płynności jej działania i podciągnięciem rozdzielczości, żeby na wielkich ekranach obecnego czasu mogła się obronić. Czy tak się stało? Cóż, fani graficznych "wodotrysków" wszelakich zachwyceni raczej nie będą (i nie byli pewnie na premierę). Niezmiennie areny są, jak pisaliśmy, "schludne", za to "bardzo dobre wrażenie robi walka". I to się nie zmieniło we Freedom Wars Remastered. Dodano też nowy poziom trudności, ale to rzecz dla tych, którzy grę polubią, bo mowa o utrudnieniu rozgrywki.
Można się zastanowić, czy na małym ekranie PlayStation Vity ówczesne Freedom Wars nie robiło jednak lepszego wrażenia? Pole walki z wielkimi robotami - co jest zdecydowanie najważniejszym elementem tej gry - jest dosyć ascetyczne. Podobnie zresztą jak grafika w innych lokacjach. Na małym ekranie niedostatki graficzne w oczy tak nie kłują. Przy czym, gdy wciągniecie się w zabawę, to zważywszy na charakter tych miejsc, czyli jakieś pustynie bądź apokaliptyczne, zniszczone miasta przyszłości - ostatecznie scenografia nie powinna być jakimś wielkim problemem. Szczególnie, że poprawiono płynność rozgrywki, czyli podrasowano najfajniejszy aspekt tej produkcji - a tak czy owak, można założyć, że niewielu z Was będzie jeszcze miało szansę odpalić to na PlayStation Vita...
... chociaż, jeżeli macie wybór, albo po prostu posiadacie tylko Nintendo Switcha bądź przenośnego PC (Steam Deck bądź inne) - to chyba będzie najlepszy wybór do ogrywania Freedom Wars Remastered. Zachowacie - w tym przypadku - atut małego ekranu, połączony z usprawnieniem technicznym wyglądu i płynności rozgrywki. Przy czym, na potrzeby tego tekstu grę testowaliśmy na 65 calowym telewizorze. I znowu, powtórzmy: jak się "wkręcicie" w rozgrywkę, to machniecie ręką na niedostatki w teksturach, bo zawartości do zabawy jest mnóstwo - a fani graficznych fajerwerków jak się pewnie odbili od tej gry w 2014 rou, tak i odbiją się teraz.
Wspominając o konkurencji spod znaku Nintendo, warto zwrócić uwagę na kontekst w jakim debiutowało Freedom Wars w 2014 roku - a jak sytuacja na rynku wygląda obecnie. Otóż niegdyś niezwykle popularna seria o polowaniu na wielkie potwory, czyli Monster Hunter dostępna była tylko na sprzęcie Nintendo. Ale już 11 lat później tak nie jest, najnowsze odsłony, z nowoczesną grafiką, cieszą fanów na wielu platformach sprzętowych. Więc Freedom Wars przestało być pewnym zamiennikiem w tej sytuacji. Z drugiej strony, gdy już "ogarnęliście" Monster Hunter, to opisywany tytuł daje alternatywę: dalej bijecie się z dużymi przeciwnikami, ale w innym sztafażu. Coś za coś.
Można się zastanowić, czy na małym ekranie PlayStation Vity ówczesne Freedom Wars nie robiło jednak lepszego wrażenia? Pole walki z wielkimi robotami - co jest zdecydowanie najważniejszym elementem tej gry - jest dosyć ascetyczne. Podobnie zresztą jak grafika w innych lokacjach. Na małym ekranie niedostatki graficzne w oczy tak nie kłują. Przy czym, gdy wciągniecie się w zabawę, to zważywszy na charakter tych miejsc, czyli jakieś pustynie bądź apokaliptyczne, zniszczone miasta przyszłości - ostatecznie scenografia nie powinna być jakimś wielkim problemem. Szczególnie, że poprawiono płynność rozgrywki, czyli podrasowano najfajniejszy aspekt tej produkcji - a tak czy owak, można założyć, że niewielu z Was będzie jeszcze miało szansę odpalić to na PlayStation Vita...
... chociaż, jeżeli macie wybór, albo po prostu posiadacie tylko Nintendo Switcha bądź przenośnego PC (Steam Deck bądź inne) - to chyba będzie najlepszy wybór do ogrywania Freedom Wars Remastered. Zachowacie - w tym przypadku - atut małego ekranu, połączony z usprawnieniem technicznym wyglądu i płynności rozgrywki. Przy czym, na potrzeby tego tekstu grę testowaliśmy na 65 calowym telewizorze. I znowu, powtórzmy: jak się "wkręcicie" w rozgrywkę, to machniecie ręką na niedostatki w teksturach, bo zawartości do zabawy jest mnóstwo - a fani graficznych fajerwerków jak się pewnie odbili od tej gry w 2014 rou, tak i odbiją się teraz.
Wspominając o konkurencji spod znaku Nintendo, warto zwrócić uwagę na kontekst w jakim debiutowało Freedom Wars w 2014 roku - a jak sytuacja na rynku wygląda obecnie. Otóż niegdyś niezwykle popularna seria o polowaniu na wielkie potwory, czyli Monster Hunter dostępna była tylko na sprzęcie Nintendo. Ale już 11 lat później tak nie jest, najnowsze odsłony, z nowoczesną grafiką, cieszą fanów na wielu platformach sprzętowych. Więc Freedom Wars przestało być pewnym zamiennikiem w tej sytuacji. Z drugiej strony, gdy już "ogarnęliście" Monster Hunter, to opisywany tytuł daje alternatywę: dalej bijecie się z dużymi przeciwnikami, ale w innym sztafażu. Coś za coś.
Podsumowując, po raz kolejny, tak jak w 2014 roku na premierę, tak i teraz Freedom Wars Remastered jawi się jako produkcja dosyć niewdzięczna do oceny. Z jednej strony naprawdę można się nią świetnie bawić - a z drugiej strony kompletnie może nie trafić w Wasz gust. Na pewno, jeżeli lubicie gry z polowaniem na wielkie potwory - tu roboty - należy się tym tytułem zainteresować. W innym przypadku, zwłaszcza jeżeli zwracacie szczególną uwagę na oprawę graficzną i nie po drodze Wam z "japońskimi dziwactwami", trudno polecać opisywaną grę. Więc, dla jednych to będzie może i 6/10 - dla innych może i z 8/10. Trudna radna, zagramy więc "bezpiecznie" i Freedom Wars Remastered dostanie od Giermaszu 7/10.
Zobacz także
2024-08-17, godz. 07:00
Deadlink [PlayStation 5]
Jesteś agentem Agencji Bezpieczeństwa Korporacyjnego. Twoją misją jest rozwiązywanie spraw, których nie da się rozwiązać za pomocą, jakby to powiedzieć, konwencjonalnych metod mediacji i sądownictwa. Zamiast długopisu czy teczki…
» więcej
2024-08-15, godz. 17:59
Rewolucja na Steamie
Tym razem Michał Król i Kacper Narodzonek porozmawiali o ważnych zmianach w największym cyfrowym sklepie z grami Steam. Zmian dobrych dla graczy, ale niekoniecznie dla wydawców, choć wszystko zależy od podejścia.
» więcej
2024-08-14, godz. 20:58
[17.08.2024] Giermasz #612 - złodzieje i agenci
Tym razem mamy dwie recenzje, porozmawialiśmy też o ważnych zmianach na Steamie. Będziemy okradać domy w drugiej części polskiego hitu, wystrzelamy tony amunicji w dynamicznej - także rodzimej - strzelaninie i zajmiemy się rewolucją…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:47
Cat Quest III [PlayStation 5]
Tak, jestem kociarzem. Już zaraz minie drugi rok, od kiedy po moim mieszkaniu galopują dwa takie stworzenia. O domowej faunie mógłbym się rozpisywać tak, że nie starczyłoby programu, ale to nie o tym. Cat Quest III - po zobaczeniu…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:47
Cat Quest III [PlayStation 5]
Tak, jestem kociarzem. Już zaraz minie drugi rok, od kiedy po moim mieszkaniu galopują dwa takie stworzenia. O domowej faunie mógłbym się rozpisywać tak, że nie starczyłoby programu, ale to nie o tym. Cat Quest III - po zobaczeniu…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:45
Cat Quest III [PlayStation 5]
Tak, jestem kociarzem. Już zaraz minie drugi rok, od kiedy po moim mieszkaniu galopują dwa takie stworzenia. O domowej faunie mógłbym się rozpisywać tak, że nie starczyłoby programu, ale to nie o tym. Cat Quest III - po zobaczeniu…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:42
Conscript [PlayStation 5]
Ta gra wygrywa minimalizmem. Nie porywa grafiką, celowo. To ma swoje wady, ale co do zasady - w pełni się sprawdza. I skoro to gra właśnie stawiająca na skromność, jeśli chodzi o oprawę, to też szukałem jednego słowa, które by…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:41
Conscript [PlayStation 5]
Ta gra wygrywa minimalizmem. Nie porywa grafiką, celowo. To ma swoje wady, ale co do zasady - w pełni się sprawdza. I skoro to gra właśnie stawiająca na skromność, jeśli chodzi o oprawę, to też szukałem jednego słowa, które by…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:38
Conscript [PlayStation 5]
Ta gra wygrywa minimalizmem. Nie porywa grafiką, celowo. To ma swoje wady, ale co do zasady - w pełni się sprawdza. I skoro to gra właśnie stawiająca na skromność, jeśli chodzi o oprawę, to też szukałem jednego słowa, które by…
» więcej
2024-08-12, godz. 13:36
Schim [Xbox Series X]
Jakiś czas temu w oko wpadła mi nietuzinkowa gra Schim, którą stworzyły dwie osoby. Łączy w sobie elementy platformowe i zręcznościowe, a wszystko kręci się wokół światła i cienia. Miałem duże oczekiwania wobec tego tytułu…
» więcej