Wydane w 2014 roku Freedom Wars ocenialiśmy w Giermaszu na premierę. Nasz recenzent chwalił, ale i zwracał uwagę, że to produkcja nieco "japońsko-dziwaczna", debiutująca wtedy na średnio popularnej przenośnej konsoli PlayStation Vita. A teraz, na współczesnych urządzeniach, odpalicie Freedom Wars Remastered. I tak jak warto Was odesłać do naszego pierwszego tekstu o tym tytule, jako dobrze opisującego go także w obecnej wersji, tak i konkluzja z 2014 roku, która brzmiała: "na pytanie "czy to jest gra dla mnie?", musicie sobie odpowiedzieć sami" - to stwierdzenie również się nie zestarzało.
Grę do recenzji otrzymaliśmy od firmy Cenega, dystrybutora tej produkcji.
Skupmy się więc teraz na "technikaliach" Freedom Wars Remastered. Jak sama nazwa wskazuje, nie mamy tu do czynienia ze zrobieniem gry na nowo, a poprawieniem płynności jej działania i podciągnięciem rozdzielczości, żeby na wielkich ekranach obecnego czasu mogła się obronić. Czy tak się stało? Cóż, fani graficznych "wodotrysków" wszelakich zachwyceni raczej nie będą (i nie byli pewnie na premierę). Niezmiennie areny są, jak pisaliśmy, "schludne", za to "bardzo dobre wrażenie robi walka". I to się nie zmieniło we Freedom Wars Remastered. Dodano też nowy poziom trudności, ale to rzecz dla tych, którzy grę polubią, bo mowa o utrudnieniu rozgrywki.
Można się zastanowić, czy na małym ekranie PlayStation Vity ówczesne Freedom Wars nie robiło jednak lepszego wrażenia? Pole walki z wielkimi robotami - co jest zdecydowanie najważniejszym elementem tej gry - jest dosyć ascetyczne. Podobnie zresztą jak grafika w innych lokacjach. Na małym ekranie niedostatki graficzne w oczy tak nie kłują. Przy czym, gdy wciągniecie się w zabawę, to zważywszy na charakter tych miejsc, czyli jakieś pustynie bądź apokaliptyczne, zniszczone miasta przyszłości - ostatecznie scenografia nie powinna być jakimś wielkim problemem. Szczególnie, że poprawiono płynność rozgrywki, czyli podrasowano najfajniejszy aspekt tej produkcji - a tak czy owak, można założyć, że niewielu z Was będzie jeszcze miało szansę odpalić to na PlayStation Vita...
... chociaż, jeżeli macie wybór, albo po prostu posiadacie tylko Nintendo Switcha bądź przenośnego PC (Steam Deck bądź inne) - to chyba będzie najlepszy wybór do ogrywania Freedom Wars Remastered. Zachowacie - w tym przypadku - atut małego ekranu, połączony z usprawnieniem technicznym wyglądu i płynności rozgrywki. Przy czym, na potrzeby tego tekstu grę testowaliśmy na 65 calowym telewizorze. I znowu, powtórzmy: jak się "wkręcicie" w rozgrywkę, to machniecie ręką na niedostatki w teksturach, bo zawartości do zabawy jest mnóstwo - a fani graficznych fajerwerków jak się pewnie odbili od tej gry w 2014 rou, tak i odbiją się teraz.
Wspominając o konkurencji spod znaku Nintendo, warto zwrócić uwagę na kontekst w jakim debiutowało Freedom Wars w 2014 roku - a jak sytuacja na rynku wygląda obecnie. Otóż niegdyś niezwykle popularna seria o polowaniu na wielkie potwory, czyli Monster Hunter dostępna była tylko na sprzęcie Nintendo. Ale już 11 lat później tak nie jest, najnowsze odsłony, z nowoczesną grafiką, cieszą fanów na wielu platformach sprzętowych. Więc Freedom Wars przestało być pewnym zamiennikiem w tej sytuacji. Z drugiej strony, gdy już "ogarnęliście" Monster Hunter, to opisywany tytuł daje alternatywę: dalej bijecie się z dużymi przeciwnikami, ale w innym sztafażu. Coś za coś.
Można się zastanowić, czy na małym ekranie PlayStation Vity ówczesne Freedom Wars nie robiło jednak lepszego wrażenia? Pole walki z wielkimi robotami - co jest zdecydowanie najważniejszym elementem tej gry - jest dosyć ascetyczne. Podobnie zresztą jak grafika w innych lokacjach. Na małym ekranie niedostatki graficzne w oczy tak nie kłują. Przy czym, gdy wciągniecie się w zabawę, to zważywszy na charakter tych miejsc, czyli jakieś pustynie bądź apokaliptyczne, zniszczone miasta przyszłości - ostatecznie scenografia nie powinna być jakimś wielkim problemem. Szczególnie, że poprawiono płynność rozgrywki, czyli podrasowano najfajniejszy aspekt tej produkcji - a tak czy owak, można założyć, że niewielu z Was będzie jeszcze miało szansę odpalić to na PlayStation Vita...
... chociaż, jeżeli macie wybór, albo po prostu posiadacie tylko Nintendo Switcha bądź przenośnego PC (Steam Deck bądź inne) - to chyba będzie najlepszy wybór do ogrywania Freedom Wars Remastered. Zachowacie - w tym przypadku - atut małego ekranu, połączony z usprawnieniem technicznym wyglądu i płynności rozgrywki. Przy czym, na potrzeby tego tekstu grę testowaliśmy na 65 calowym telewizorze. I znowu, powtórzmy: jak się "wkręcicie" w rozgrywkę, to machniecie ręką na niedostatki w teksturach, bo zawartości do zabawy jest mnóstwo - a fani graficznych fajerwerków jak się pewnie odbili od tej gry w 2014 rou, tak i odbiją się teraz.
Wspominając o konkurencji spod znaku Nintendo, warto zwrócić uwagę na kontekst w jakim debiutowało Freedom Wars w 2014 roku - a jak sytuacja na rynku wygląda obecnie. Otóż niegdyś niezwykle popularna seria o polowaniu na wielkie potwory, czyli Monster Hunter dostępna była tylko na sprzęcie Nintendo. Ale już 11 lat później tak nie jest, najnowsze odsłony, z nowoczesną grafiką, cieszą fanów na wielu platformach sprzętowych. Więc Freedom Wars przestało być pewnym zamiennikiem w tej sytuacji. Z drugiej strony, gdy już "ogarnęliście" Monster Hunter, to opisywany tytuł daje alternatywę: dalej bijecie się z dużymi przeciwnikami, ale w innym sztafażu. Coś za coś.
Podsumowując, po raz kolejny, tak jak w 2014 roku na premierę, tak i teraz Freedom Wars Remastered jawi się jako produkcja dosyć niewdzięczna do oceny. Z jednej strony naprawdę można się nią świetnie bawić - a z drugiej strony kompletnie może nie trafić w Wasz gust. Na pewno, jeżeli lubicie gry z polowaniem na wielkie potwory - tu roboty - należy się tym tytułem zainteresować. W innym przypadku, zwłaszcza jeżeli zwracacie szczególną uwagę na oprawę graficzną i nie po drodze Wam z "japońskimi dziwactwami", trudno polecać opisywaną grę. Więc, dla jednych to będzie może i 6/10 - dla innych może i z 8/10. Trudna radna, zagramy więc "bezpiecznie" i Freedom Wars Remastered dostanie od Giermaszu 7/10.
Zobacz także
2024-03-30, godz. 06:00
[30.03.2024] Wywiad - Maciej Dobrowolski ze studia Starward Industries
Recenzję The Invincible popełniłem pod koniec ubiegłego roku, ale nie było okazji porozmawiać z twórcami po premierze. Gra mi się bardzo podobała, w końcu powiązania z mistrzem Stanisławem Lemem są oczywiste, więc wywiad był…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
Contra: Operation Galuga [Xbox Series X]
Ponad 30 lat. Tyle minęło od czasu, kiedy z najlepszym kumplem - Danielem - graliśmy w tę grę na Pegasusie. U niego, ja nie miałem Pegasusa. Contra powraca z podtytułem "Operation Galuga". Powraca i robi to w świetnym stylu, wspomnienia…
» więcej
2024-03-30, godz. 06:00
[30.03.2024] Giermasz #592 - Strzelanie i przetrwanie
Świąteczny Giermasz poświęcamy w dużej mierze nostalgii. Jarek Gowin z radością powrócił do wspomnień z dzieciństwa podczas ogrywania remake'a klasyka Contra Operation Galuga , który bardzo mu się podobał. Michał Król…
» więcej
2024-03-23, godz. 16:35
[23.03.2024] Wywiad - Karolina Majdzińska, prezes studia Mighty Koi
Jeszcze kilka tygodni temu, gdy wypowiedziało się nazwę Mighty Koi , nikt nie wiedział o czym mówię. Jednak studio zapowiedziało dwie gry na znanych IP: Thorgal i The Night Wanderer, co z automatu dało im rozpoznawalność, zwłaszcza…
» więcej
2024-03-23, godz. 16:29
[23.03.2024] Giermasz #591 - Strach się bać
Powrót legendy horroru Alone in the Dark sprawdził Jarek Gowin, nasz etatowy recenzent gier wywołujących efekt pełnej pieluchy. Kacper Narodzonek, jeden z kociarzy w redakcji, szył kołderki w bardzo udanym Quilts and Cats of Calico…
» więcej
2024-03-23, godz. 16:03
Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X]
Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem…
» więcej
2024-03-23, godz. 16:02
Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X]
Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem…
» więcej
2024-03-23, godz. 15:56
Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X]
Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią. Gdy zapowiedziano kontynuację, Valiant Hearts: Coming Home, wiedziałem…
» więcej
2024-03-23, godz. 15:54
Quilts and Cats of Calico [PC]
Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi stworzeniami. Nic dziwnego więc, że mruczki pojawiają się i w grach. Quilts…
» więcej
2024-03-23, godz. 15:54
Quilts and Cats of Calico [PC]
Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi stworzeniami. Nic dziwnego więc, że mruczki pojawiają się i w grach. Quilts…
» więcej