Inwestycje na Odrze związane z IV klasą żeglowności są blokowane przez polsko-niemiecką umowę z 2015 r. Należy renegocjować – powiedział w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Chodzi o umowę mającą zwiększyć ochronę przeciwpowodziową na granicznym odcinku Odry. Zdaniem ministra, negocjacje w sprawie umowy dopiero się rozpoczynają.
- Naszym celem jest bezwzględnie zmiana tej umowy – podkreślał Gróbarczyk.
IV klasa żeglowności na całej Odrze to dla portów Szczecin i Świnoujście korzyści m.in. ze wzrostu obsługiwanych ładunków. Tymczasem - podniesienie żeglowności do klasy III, IV i V oznacza radykalną przebudowę polskich rzek, która – zdaniem ekologów – będzie katastrofalna dla przyrody. Ich zdaniem tak wielkiego przedsięwzięcia nie da się zrealizować bez dewastacji środowiska na ogromną skalę.
- Naszym celem jest bezwzględnie zmiana tej umowy – podkreślał Gróbarczyk.
IV klasa żeglowności na całej Odrze to dla portów Szczecin i Świnoujście korzyści m.in. ze wzrostu obsługiwanych ładunków. Tymczasem - podniesienie żeglowności do klasy III, IV i V oznacza radykalną przebudowę polskich rzek, która – zdaniem ekologów – będzie katastrofalna dla przyrody. Ich zdaniem tak wielkiego przedsięwzięcia nie da się zrealizować bez dewastacji środowiska na ogromną skalę.