Mając na koncie takie albumy, DJ postanowił wydać swoją własną składankę. Wyprodukował około czterdzieści beatów. Zaprosił wielu znanych i nieznanych raperów. I taki sposób powstała dwu płytowa „Produkcja hip hop” składająca się ze strony „Jasnej” i „Ciemnej”. Płyta zasłynęła dzięki bardzo mocnym debiutom. Po raz pierwszy szersze grono odbiorców mogło usłyszeć o takich zespołach jak: ZIP Skład, Proceder, Mor W.A. oraz Wujku Samo Zło.
ZIP Skład powstał w 1996 roku na bazie połączenia paru warszawskich ekipa. Skład zrzeszał: Fundację #1, którą założyli Andrzej „Jędker” Wawrykiewicz, Filip „Felipe” Madrzucki, Jaźwa i Mieron, TPWC (Trzecie Pokolenie Polskiej Colendy), w której skład wchodzili: Rafał „Pono” Poniedzielski i Wojciech „Sokół” Sosnowski, oraz takich raperów jak Łukasz „Fu” Gaweł i Marcin „Koras” Korczek. Pierwszy raz ekipę można było zobaczyć na koncercie Run DMC w 1997 roku. Raperzy wygrali konkurs na najlepszy utwór, dzięki któremu mogli zagrać suport przed koncertem nowojorskich legend. Niedługo po tym nawiązali współpracę z, DJ Voltem. Dzięki świetnym gościnnym występom, coraz więcej ludzi kojarzyło grupę składającą się z Ziomków i Przyjaciół.
Nieco starszą ekipą był Proceder, jedna z najbardziej niedocenionych grup. Skład powstał na przełomie 1995/96 roku z inicjatywy Tomasza Chady i Marka Kaczego. Jednak z warszawską sceną raperzy byli związani już wcześniej. Pomimo rosnącej popularności, chłopakom nigdy nie udało się nagrać wspólnej płyty.
Gdy ludzie pierwszy raz zauważyli ZIP Skład, w tym samym roku powstała inna warszawska grupa. Mor W.A. zaistniała dzięki połączeniu sił: Michała „Wigora” Dobrzańskiego, Przemeka „Łyskacza” Króla i Przemeka „Pepera” Rekowskiego. Trzy lata później Mor W.A. wydawała swoją pierwszą płytę pt. „Te słowa mówią wszystko”. Dzięki materiałowi, wielu słuchaczy po raz pierwszy mogło się zapoznać z jednym najbardziej pozytywnych skrótów – BSNT (Braci się nie traci).
Na płycie Volta można było usłyszeć również freestyle Macieja „WSZ” Gnatowskiego, jednego z pierwszych polskich wolnostylowców.
II. Drugie pokolenie.
Gdy „Produkcja hip hop” wywołała sensacje i zdobyła uznanie, pojawił się nielegal, na którym można było usłyszeć wielu młodych, nikomu nieznanych raperów. Mowa tu o płycie pt.„ Enigma prezentuje: 0-22-Underground vol.1“. Na nielegalu po raz pierwszy można było usłyszeć m.in. takie składy jak: TJK, RHX.
TJK było pierwszą grupą, w której udzielali się: Marcin „Onar” Donesz, Wojciech „Dizkret” Nosowski i WuBe. O ekipie po raz pierwszy można było usłyszeć w 1997 roku na imprezie Rap Day. Niestety niedługo po tym grupa rozpadła się. Dizkret wraz z WuBe i Wujlokiem założyli skład Stare miasto, które w 1998 roku wydało płytę „Stare miasto”. Materiał charakteryzował się luźnym i optymistycznym stylem. Odbiegał od tego, który zaczął panować w stolicy. Gdy TJK rozpadło się Onar wraz z kolegą z Pawełem „Pezetem” Kaplińskim i Desue założyli skład Płomień 81. Raperzy zadebiutowali płytą „Na zawsze będzie płonął”, która ukazała się 1999 roku. Warto zauważyć, że na płycie gościnnie pojawił się Michał „Małolat” Kapliński, młodszy brat Pezeta. O raperze pierwszy raz można było usłyszeć w 1998 roku, dzięki konkursowi na Super MC. Wygrana umożliwiła mu debiut na płycie „Hiphopowy raport z osiedla w najlepszym wykonaniu” utworem „Braterska miłość”.
Drugim zespołem, który błysnął na „Enigmie” był RHX. W 1997 grupę założyli: Piotr „Emade” Waglewski, Bartek „Fisz” Waglewski i Inespe. Dwa lata później ekipa wydała płytę pt. „Opowieści Z Podwórkowej Ławki”. Był to ich pierwszy i zarazem ostatni wspólny projekt. Płyta ukazała się nakładem Asfalt Records, i nie wyróżniała się zbytnio na tyle innych hip hopowych produkcji. Po jej ukazaniu grupa rozpadła się. Inepse wystąpił na kilku ważniejszych składankach, i wydał swoją płytę „Ocean Szarych Bloków”. Jednak później słuch o raperze zaginął. Swoją własną muzyczną drogą udali się również Fisz i Emade. O Fiszu zrobiło się bardzo głośno w 2000 roku za sprawą jego pierwszej solowej płyty pt. „Polepione Dźwięki”. Płyta została uznana, za jeden z najbardziej oryginalnych projektów w historii polskiego hip hopu.
Mówiąc o składankach „Enigmie” nie można zapomnieć o innej ważnej warszawskiej grupie jaką był Grammatik. Ekipa powstała z inicjatywy Leszka „Eldo” Kaźmierczaka i Marcina „Jotuze” Józwy. Po niedługim czasie do składu dołączył producent Mikołaj „Noon” Bugajak. Chłopaki nagrali płytę pt. „EP+”. Niedługo po ukazaniu się materiału, do Gramatików dołączył Łukasz „Ash” Morawski. Muzycy wspólnie nagrali płytę pt. „Światła miasta”, która była jedną z najpopularniejszych i najbardziej docenionych płyt w historii. Niestety niedługo po ukazaniu się „Świateł miasta”, Grammatik powrócił do swojego pierwotnego składu. Z grupy odeszli Noon, który nawiązał współpracę z Pezetem, oraz Ash, który zaliczył parę występów gościnnych, po czym zszedł ze sceny.
III. Uliczny syf
Oprócz „Produkcji hip hop” i „Enigma prezentuje: 0-22-Underground vol.1” w 1998 roku wyszedł materiał, który zmienił obliczę polskiego hip hopu. Vienio i Włodi, jako Molesta, wydali swój „Skandal”.
Jak mówiliśmy wcześniej, Mistic Molesta nawiązała współpracę z DJ Voltem. Dzięki temu DJ stał się naczelnym producentem ich nowej płyty. Współpraca przebiegała pomyślnie, i w 1998 roku ukazał się „Skandal”. Płyta miała bardzo istotny wpływ na rozwój nie tylko warszawskiego, ale polskiego hip hopu. Płytę wyróżniał styl materiału. Po raz pierwszy słuchacze poznali uliczny rap. Nie była to próba tworzenia polskiego gangsta-rapu, lecz opis wydarzeń i sytuacji, które miały miejsce na warszawskim podwórku. Posługując się wulgarnym językiem raperzy opowiedzieli o tym co ich interesuje, oraz o tym jak żyją. Za pomocą tej płyty wprowadzili nowy styl w polskim rapie. Niedługo po nich, wiele grup chciało tworzyć uliczny rap. Rok po ukazaniu się „Skandalu” Molesta powróciła z nowym składem i materiałem. Do grupy dołączył Władysław „Pele aka Pelson” Peloński, który wcześniej wraz z Robertem „Wilkiem” Darkowskim i Solfernusem tworzył Funky Joint Squad. Nowa płyta Molesty „Ewenement” charakteryzowała się nieco innym stylem. Raperzy zaczęli rezygnować ze stricte ulicznego rapu, na rzec tzw. rapu z przekazem. Rok po ukazaniu się „Ewenementu”, Molesta powiększa się o jednego członka. Do grupy dołącza Robert „Wilku” Darkowski. W 2000 roku grupa wydała „...Taka Płyta”. Niedługo po ukazaniu się materiału, Molesta zawiesiła działalność. Raperzy tym czasowo zrezygnowali ze wspólnych nagrywek, na rzecz własnych projektów.
ZIP Skład powstał w 1996 roku na bazie połączenia paru warszawskich ekipa. Skład zrzeszał: Fundację #1, którą założyli Andrzej „Jędker” Wawrykiewicz, Filip „Felipe” Madrzucki, Jaźwa i Mieron, TPWC (Trzecie Pokolenie Polskiej Colendy), w której skład wchodzili: Rafał „Pono” Poniedzielski i Wojciech „Sokół” Sosnowski, oraz takich raperów jak Łukasz „Fu” Gaweł i Marcin „Koras” Korczek. Pierwszy raz ekipę można było zobaczyć na koncercie Run DMC w 1997 roku. Raperzy wygrali konkurs na najlepszy utwór, dzięki któremu mogli zagrać suport przed koncertem nowojorskich legend. Niedługo po tym nawiązali współpracę z, DJ Voltem. Dzięki świetnym gościnnym występom, coraz więcej ludzi kojarzyło grupę składającą się z Ziomków i Przyjaciół.
Nieco starszą ekipą był Proceder, jedna z najbardziej niedocenionych grup. Skład powstał na przełomie 1995/96 roku z inicjatywy Tomasza Chady i Marka Kaczego. Jednak z warszawską sceną raperzy byli związani już wcześniej. Pomimo rosnącej popularności, chłopakom nigdy nie udało się nagrać wspólnej płyty.
Gdy ludzie pierwszy raz zauważyli ZIP Skład, w tym samym roku powstała inna warszawska grupa. Mor W.A. zaistniała dzięki połączeniu sił: Michała „Wigora” Dobrzańskiego, Przemeka „Łyskacza” Króla i Przemeka „Pepera” Rekowskiego. Trzy lata później Mor W.A. wydawała swoją pierwszą płytę pt. „Te słowa mówią wszystko”. Dzięki materiałowi, wielu słuchaczy po raz pierwszy mogło się zapoznać z jednym najbardziej pozytywnych skrótów – BSNT (Braci się nie traci).
Na płycie Volta można było usłyszeć również freestyle Macieja „WSZ” Gnatowskiego, jednego z pierwszych polskich wolnostylowców.
II. Drugie pokolenie.
Gdy „Produkcja hip hop” wywołała sensacje i zdobyła uznanie, pojawił się nielegal, na którym można było usłyszeć wielu młodych, nikomu nieznanych raperów. Mowa tu o płycie pt.„ Enigma prezentuje: 0-22-Underground vol.1“. Na nielegalu po raz pierwszy można było usłyszeć m.in. takie składy jak: TJK, RHX.
TJK było pierwszą grupą, w której udzielali się: Marcin „Onar” Donesz, Wojciech „Dizkret” Nosowski i WuBe. O ekipie po raz pierwszy można było usłyszeć w 1997 roku na imprezie Rap Day. Niestety niedługo po tym grupa rozpadła się. Dizkret wraz z WuBe i Wujlokiem założyli skład Stare miasto, które w 1998 roku wydało płytę „Stare miasto”. Materiał charakteryzował się luźnym i optymistycznym stylem. Odbiegał od tego, który zaczął panować w stolicy. Gdy TJK rozpadło się Onar wraz z kolegą z Pawełem „Pezetem” Kaplińskim i Desue założyli skład Płomień 81. Raperzy zadebiutowali płytą „Na zawsze będzie płonął”, która ukazała się 1999 roku. Warto zauważyć, że na płycie gościnnie pojawił się Michał „Małolat” Kapliński, młodszy brat Pezeta. O raperze pierwszy raz można było usłyszeć w 1998 roku, dzięki konkursowi na Super MC. Wygrana umożliwiła mu debiut na płycie „Hiphopowy raport z osiedla w najlepszym wykonaniu” utworem „Braterska miłość”.
Drugim zespołem, który błysnął na „Enigmie” był RHX. W 1997 grupę założyli: Piotr „Emade” Waglewski, Bartek „Fisz” Waglewski i Inespe. Dwa lata później ekipa wydała płytę pt. „Opowieści Z Podwórkowej Ławki”. Był to ich pierwszy i zarazem ostatni wspólny projekt. Płyta ukazała się nakładem Asfalt Records, i nie wyróżniała się zbytnio na tyle innych hip hopowych produkcji. Po jej ukazaniu grupa rozpadła się. Inepse wystąpił na kilku ważniejszych składankach, i wydał swoją płytę „Ocean Szarych Bloków”. Jednak później słuch o raperze zaginął. Swoją własną muzyczną drogą udali się również Fisz i Emade. O Fiszu zrobiło się bardzo głośno w 2000 roku za sprawą jego pierwszej solowej płyty pt. „Polepione Dźwięki”. Płyta została uznana, za jeden z najbardziej oryginalnych projektów w historii polskiego hip hopu.
Mówiąc o składankach „Enigmie” nie można zapomnieć o innej ważnej warszawskiej grupie jaką był Grammatik. Ekipa powstała z inicjatywy Leszka „Eldo” Kaźmierczaka i Marcina „Jotuze” Józwy. Po niedługim czasie do składu dołączył producent Mikołaj „Noon” Bugajak. Chłopaki nagrali płytę pt. „EP+”. Niedługo po ukazaniu się materiału, do Gramatików dołączył Łukasz „Ash” Morawski. Muzycy wspólnie nagrali płytę pt. „Światła miasta”, która była jedną z najpopularniejszych i najbardziej docenionych płyt w historii. Niestety niedługo po ukazaniu się „Świateł miasta”, Grammatik powrócił do swojego pierwotnego składu. Z grupy odeszli Noon, który nawiązał współpracę z Pezetem, oraz Ash, który zaliczył parę występów gościnnych, po czym zszedł ze sceny.
III. Uliczny syf
Oprócz „Produkcji hip hop” i „Enigma prezentuje: 0-22-Underground vol.1” w 1998 roku wyszedł materiał, który zmienił obliczę polskiego hip hopu. Vienio i Włodi, jako Molesta, wydali swój „Skandal”.
Jak mówiliśmy wcześniej, Mistic Molesta nawiązała współpracę z DJ Voltem. Dzięki temu DJ stał się naczelnym producentem ich nowej płyty. Współpraca przebiegała pomyślnie, i w 1998 roku ukazał się „Skandal”. Płyta miała bardzo istotny wpływ na rozwój nie tylko warszawskiego, ale polskiego hip hopu. Płytę wyróżniał styl materiału. Po raz pierwszy słuchacze poznali uliczny rap. Nie była to próba tworzenia polskiego gangsta-rapu, lecz opis wydarzeń i sytuacji, które miały miejsce na warszawskim podwórku. Posługując się wulgarnym językiem raperzy opowiedzieli o tym co ich interesuje, oraz o tym jak żyją. Za pomocą tej płyty wprowadzili nowy styl w polskim rapie. Niedługo po nich, wiele grup chciało tworzyć uliczny rap. Rok po ukazaniu się „Skandalu” Molesta powróciła z nowym składem i materiałem. Do grupy dołączył Władysław „Pele aka Pelson” Peloński, który wcześniej wraz z Robertem „Wilkiem” Darkowskim i Solfernusem tworzył Funky Joint Squad. Nowa płyta Molesty „Ewenement” charakteryzowała się nieco innym stylem. Raperzy zaczęli rezygnować ze stricte ulicznego rapu, na rzec tzw. rapu z przekazem. Rok po ukazaniu się „Ewenementu”, Molesta powiększa się o jednego członka. Do grupy dołącza Robert „Wilku” Darkowski. W 2000 roku grupa wydała „...Taka Płyta”. Niedługo po ukazaniu się materiału, Molesta zawiesiła działalność. Raperzy tym czasowo zrezygnowali ze wspólnych nagrywek, na rzecz własnych projektów.