Jeżeli znaczna część społeczeństwa nie wierzy, że wybory były uczciwe, to osłabia polską demokrację - mówił w "Rozmowach pod Krawatem" historyk i politolog Artur Kubaj.
Naukowiec zwrócił uwagę, że w organizowanym w sobotę 13. grudnia przez PiS marszu wzięło udział, według różnych szacunków, nawet do 100 tysięcy ludzi.
To dużo, bo w Polsce trudno wzbudzić w ludziach obywatelską aktywność - oceniał Kubaj. Jego zdaniem tylko zmiany w kodeksie wyborczym mogą uspokoić polityczne nastroje w kraju.
- Duża część społeczeństwa nie jest w stanie zaakceptować wyniku wyborów, jest on niewiarygodny. Muszą zostać wprowadzone zmiany w sposobie prowadzenia wyborów i informowania i informowania o wyborach, żeby ten spór zasypać - tłumaczył Kubaj.
Jego zdaniem jednak organizowanie marszu w rocznicę stanu wojennego było ryzykownym posunięciem i dodatkowo zaostrzyło sytuację na scenie politycznej. Choć wpływ na to miała również rządząca koalicja.
- Ze strony rządzącej padały bardzo ostre i nieprzyjemne słowa pod adresem opozycji. I w tym wypadku uważam, że większa odpowiedzialność spada właśnie na rządzących. Po drugiej stronie były również ostre wypowiedzi, przez weekend mieliśmy do czynienia z zaostrzeniem debaty politycznej - uważa politolog.
Podczas marszu prezes PiS, Jarosław Kaczyński powtórzył, że w jego opinii wybory samorządowe w Polsce zostały sfałszowane, politycy PiS nazwali też premier Ewę Kopacz "Urbanem w spódnicy". Jak tłumaczyli, zachowuje się ona, tak jak rzecznik rządu PRL.
Artur Kubaj mówił też, że politolodzy i socjolodzy powinni zbadać sprawę nieważnych głosów oddanych w ostatnich listopadowych wyborach samorządowych. Źle wypełnioną kartę oddał co piąty uprawniony - to fenomen na europejską skalę - tłumaczył naukowiec.
To dużo, bo w Polsce trudno wzbudzić w ludziach obywatelską aktywność - oceniał Kubaj. Jego zdaniem tylko zmiany w kodeksie wyborczym mogą uspokoić polityczne nastroje w kraju.
- Duża część społeczeństwa nie jest w stanie zaakceptować wyniku wyborów, jest on niewiarygodny. Muszą zostać wprowadzone zmiany w sposobie prowadzenia wyborów i informowania i informowania o wyborach, żeby ten spór zasypać - tłumaczył Kubaj.
Jego zdaniem jednak organizowanie marszu w rocznicę stanu wojennego było ryzykownym posunięciem i dodatkowo zaostrzyło sytuację na scenie politycznej. Choć wpływ na to miała również rządząca koalicja.
- Ze strony rządzącej padały bardzo ostre i nieprzyjemne słowa pod adresem opozycji. I w tym wypadku uważam, że większa odpowiedzialność spada właśnie na rządzących. Po drugiej stronie były również ostre wypowiedzi, przez weekend mieliśmy do czynienia z zaostrzeniem debaty politycznej - uważa politolog.
Podczas marszu prezes PiS, Jarosław Kaczyński powtórzył, że w jego opinii wybory samorządowe w Polsce zostały sfałszowane, politycy PiS nazwali też premier Ewę Kopacz "Urbanem w spódnicy". Jak tłumaczyli, zachowuje się ona, tak jak rzecznik rządu PRL.
Artur Kubaj mówił też, że politolodzy i socjolodzy powinni zbadać sprawę nieważnych głosów oddanych w ostatnich listopadowych wyborach samorządowych. Źle wypełnioną kartę oddał co piąty uprawniony - to fenomen na europejską skalę - tłumaczył naukowiec.
Zobacz także
2014-05-14, godz. 09:43
"Nikogo nie oszukałam". Kochan odpowiada na zarzuty związkowców
"Nikogo nie oszukałam. Nie zasłużyłam na krytykę ze strony Solidarności" - tak mówi Magdalena Kochan. Posłanka PO i kandydatka tej partii do europarlamentu komentuje w ten sposób antykampanię związkowców.
» więcej
2014-05-13, godz. 09:01
Wolne od zajęć sposobem na kiepską frekwencję wyborczą?
Pomysł wprowadzenia wolnego dnia na uczelniach po eurowyborach zrodził się z potrzeby - tak mówiła w "Rozmowach pod krawatem" wiceprzewodnicząca Sojuszu Lewicy Demokratycznej w Szczecinie i kandydatka tej partii do europarlamentu, Julia…
» więcej
2014-05-12, godz. 09:43
Olechowski o kandydacie Piskorskim: Popieram go, bo ma liberalne poglądy [WIDEO]
Popieram Pawła Piskorskiego, a nie partię Janusza Palikota - tak mówi były minister finansów i spraw zagranicznych, Andrzej Olechowski. W ten sposób podkreślił swoje poparcie dla kandydata koalicji Europa Plus Twój Ruch w wyborach…
» więcej
2014-05-09, godz. 11:36
Koś: Jestem za adopcją dzieci przez pary homoseksualne [WIDEO]
Ewa Koś jest za tym, by pary homoseksualne mogły adoptować dzieci. Kandydatka Partii Zielonych do Parlamentu Europejskiego powiedziała w "Rozmowach pod krawatem", że jest przekonana o tym, że są rodzice tej samej płci, którzy mogliby…
» więcej
2014-05-09, godz. 09:06
Kandydatka Zielonych chce walczyć z wykluczeniem społecznym, ale jeszcze nie wie jak [WIDEO]
Kandydatka Partii Zielonych, Ewa Koś w "Rozmowach pod krawatem" zwróciła uwagę, że w Polsce mówi się o dyskryminacji ze względu na płeć, rasę czy orientację seksualną, a zapomina się o wykluczeniu z powodu statusu materialne…
» więcej
2014-05-08, godz. 08:29
Chruszcz: Praca dla młodych i powrót ludzi z emigracji to wyzwania na dziś [WIDEO]
Polska stoi przed nowymi wyzwaniami i wymaga gruntownej modernizacji, a narodowcy mają plan odnowy kraju - zapewnia lider listy Ruchu Narodowego do europarlamentu z naszego regionu.
» więcej
2014-05-07, godz. 08:59
Kasznia: Wyniki Europy Plus Twój Ruch są niedoszacowane [WIDEO]
Europa Plus Twój Ruch zaskoczy dobrym wynikiem do europarlamentu - uważa kandydatka tej koalicji z naszego regionu.
» więcej
2014-05-06, godz. 10:12
Klukowski: Zostawmy to. Wkopał mnie pan na tym [WIDEO]
Do wszystkiego trzeba dorosnąć - tak częste zmiany swoich poglądów i barw partyjnych tłumaczy kandydat Solidarnej Polski do europarlamentu Wacław Klukowski.
» więcej
2014-05-05, godz. 10:24
Tomasz Grodzki: Nie nadaję się na prezydenta Szczecina [WIDEO]
Pokłady intelektualne Platformy Obywatelskiej pozwolą wyłonić lepszego kandydata na prezydenta Szczecina - tak mówi miejski radny Tomasz Grodzki i dementuje doniesienia na temat swojego startu w wyborach na prezydenta Szczecina.
» więcej
2014-05-05, godz. 09:06
Grodzki o wynikach sondażu: PO ma szansę na dwa mandaty [WIDEO]
Wyniki sondażu dla Radia Szczecin dają nadzieję na dobry rezultat Platformy Obywatelskiej w wyborach do europarlamentu - tak mówi Tomasz Grodzki, kandydat do PE na zachodniopomorsko-lubuskiej liście PO.
» więcej
2014-04-30, godz. 09:40
Portugalczycy są zainteresowani Flotą Świnoujście [WIDEO]
Sponsor jednego z portugalskich klubów piłkarskich jest zainteresowany zainwestowaniem w drużynę Floty Świnoujście - powiedział o tym w "Rozmowach pod krawatem" prezydent tego miasta Janusz Żmurkiewicz.
» więcej
2014-04-29, godz. 09:54
Krzystek: Nie będzie problemu ze zwrotem dotacji na Centrum Żeglarskie [WIDEO]
Nie będzie problemu ze zwrotem siedmiu milionów złotych unijnego dofinansowania, które Szczecin dostał na budowę Centrum Żeglarskiego w Dąbiu - zapewnił prezydent miasta, Piotr Krzystek.
» więcej
2014-04-28, godz. 10:47
Po co blok antykrzystkowy? Jacyna-Witt tłumaczy
Koalicja antykrzystkowa ma zjednoczyć i zmobilizować do działania wszystkich tych, którzy są niezadowoleni z rządów obecnego prezydenta Szczecina, Piotra Krzystka - tak swoją najnowszą inicjatywę tłumaczy radna niezrzeszona Małgorzata…
» więcej
2014-04-28, godz. 10:00
Jacyna-Witt: Nieprawidłowości przy budowie Centrum Żeglarskiego to nie jedyny taki przypadek
To tylko wierzchołek góry lodowej - tak o konieczności oddania części unijnego dofinansowania, jakie Szczecin dostał na budowę Centrum Żeglarskiego, mówi radna niezrzeszona Małgorzata Jacyna-Witt.
» więcej
2014-04-25, godz. 10:08
Liberadzki: Zabrakło konsultacji, stąd spór o papieską uchwałę [WIDEO]
SLD nie jest partią antykościelną, a ludzie lewicy to w większości wierzący - tak powiedział w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Sojuszu, Bogusław Liberadzki.
» więcej