Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2021-01-04, godz. 09:23
Politolog: w czasie pandemii brakuje politycznej współpracy
Rządzący i opozycja w czasach pandemii "nie grają do jednej bramki", a powinni - mówił w Rozmowie pod krawatem w Radiu Szczecin politolog, profesor Maciej Drzonek.
» więcej
2020-12-24, godz. 09:10
"Boże Narodzenie to obraz nadziei"
W tym trudnym czasie potrzebujemy braterstwa i wyciągnięcia do siebie ręki - tak o Świętach Bożego Narodzenia w dobie epidemii koronawirusa mówił ks. dr Sławomir Zyga. Kanclerz Kurii Metropolitalnej w Szczecinie był gościem "Rozmowy…
» więcej
2020-12-22, godz. 10:57
Duże pieniądze w ocenie K. Gawkowskiego
Przewodniczący klubu Lewicy komentuje wywiad wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego: "Narcyz, mały, sfrustrowany człowiek, który nie czuje polityki i społeczeństwa". Tak oceniał w "Rozmowie pod krawatem" Krzysztof Gawkowski.
» więcej
2020-12-22, godz. 09:22
Przewodniczący Lewicy oskarża prokuraturę o podsłuchiwanie posłanki
Oskarża o prokuraturę o podsłuchiwanie posłanki Lewicy, ale źródła tej informacji nie podaje - przewodniczący sejmowego klubu Lewicy Krzysztof Gawkowski w "Rozmowie pod krawatem" zapewniał, że wie to od "pracowników służb".
» więcej
2020-12-21, godz. 10:28
"Konsolidacja Gryfii jest konieczna"
Budowa nowego doku dla Gryfii jest kluczowa dla przetrwania przedsiębiorstwa w nadchodzących, bardzo trudnych dla branży czasach - mówił w "Rozmowie pod krawatem" były minister gospodarki morskiej, Marek Gróbarczyk broniąc decyzji…
» więcej
2020-12-21, godz. 09:22
Gróbarczyk wymienia inwestycje i odpiera zarzuty opozycji
Wystarczy zobaczyć, jakie rzeczy wyprawiano za ich czasów - były minister gospodarki morskiej w "Rozmowach pod krawatem" odpierał zarzuty polityków Koalicji Obywatelskiej.
» więcej
2020-12-17, godz. 10:24
Poseł, z zawodu lekarz broni szczepień
Apelował o "patriotyzm zdrowotny" - poseł PiS Czesław Hoc, z zawodu lekarz, podkreślał, że zachowanie bezpieczeństwa oraz szczepienia na koronawirusa są najważniejsze w walce z pandemią w Polsce.
» więcej
2020-12-17, godz. 09:21
Hoc: Zrównanie Strajku Kobiet i demonstracji z czasów PRL jest haniebne
Stawianie znaku równości między protestami Strajku Kobiet a demonstracjami czasów PRL-u, walki przeciw władzy ludowej jest haniebne - mówił w "Rozmowach pod krawatem" poseł Prawa i Sprawiedliwości Czesław Hoc.
» więcej
2020-12-16, godz. 11:41
Szef zachodniopomorskiej Solidarności: W tym mieście łatwiej jest uhonorować bolszewika niż Styczeń'71
W tym mieście łatwiej uhonorować bolszewika niż strajkujących robotników - mówi w "Rozmowach pod krawatem" przewodniczący zachodniopomorskiej Solidarności Mieczysław Jurek.
» więcej
2020-12-16, godz. 09:13
Brak rozliczenia sprawców masakry w 1970 roku to skandal i zaniedbanie
Wielki skandal i zaniedbanie: polski wymiar sprawiedliwości nie stanął na wysokości zadania - ani sprawcy masakry szczecińskiego Grudnia'70 ani sprawcy stanu wojennego nie odpowiedzieli za swoje czyny - mówił w "Rozmowie pod krawatem"…
» więcej
2020-12-15, godz. 10:24
Być marszałkiem Senatu? Nie skorzystam!
Przyznaje, że oferty były, ale nie zamierza z nich skorzystać - senator PSL, Jan Filip Libicki w "Rozmowie pod krawatem" mówił, że nie przyjmie propozycji PiS objęcia funkcji marszałka Senatu. W tym scenariuszu KO straciłaby większość…
» więcej
2020-12-15, godz. 09:19
Senator PSL: w demonstracjach Strajku Kobiet obie strony powinny zachować zimną krew
Do obu stron sporu apeluje o "zachowanie zimnej krwi" - senator Polskiego Stronnictwa Ludowego Jan Filip Libicki w "Rozmowie pod krawatem" podkreślał, że w demonstracjach Strajku Kobiet zależy mu na zachowaniu "kultury demonstracji pu…
» więcej
2020-12-14, godz. 09:11
"Nie znam żadnego wyroku, gdzie Jaruzelski uznany był za zbrodniarza"
Generał Jaruzelski był "wielką postacią Polski" - tak o komunistycznym zbrodniarzu odpowiedzialnym śmierć i setki osób zatrzymanych w stanie wojennym mówił w "Rozmowie pod krawatem" poseł Lewicy Dariusz Wieczorek.
» więcej
2020-12-11, godz. 09:21
"Rządowa pomoc dla instytucji kultury była ważna i bardzo realna"
Artyści potrzebują widzów jak tlenu - mówił w "Rozmowie pod Krawatem" Krzysztof Szuster - aktor, reżyser i prezes Związku Artystów Scen Polskich.
» więcej
2020-12-10, godz. 11:34
Kupno przez Orlen wydawnictwa Polska Press. "To bardzo dobry kierunek"
Media są podmiotami gospodarczymi, ich właściciele mogą je sprzedawać - mówił w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości Karol Karski. Komentował dyskusję o kupnie przez koncern Orlen wydawnictwa Polska Press od…
» więcej