Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-09-07, godz. 13:00
"Prawdopodobnie nowy rząd będzie miał mniej resortów"
Rozmowy o rekonstrukcji rządu bezpośrednio dotyczą partyjnych liderów, celem jest lepsze zarządzanie państwem - mówił w "Rozmowach pod krawatem" minister Kancelarii Prezydenta pytany o zaangażowanie Andrzeja Dudy w ten proces.
» więcej
2020-06-26, godz. 09:39
Wydział Teologiczny wprowadza nowy kierunek o ochronie małoletnich. Rektor US komentuje
To inicjatywa władz Wydziału Teologicznego - mówił w "Rozmowach pod krawatem" rektor elekt Uniwersytetu Szczecińskiego profesor Waldemar Tarczyński.
» więcej
2020-06-24, godz. 11:08
Poseł Rzepa zaapeluje do władz Meklemburgii-Pomorza Przedniego
Poseł "wystosuje apel" do władz Meklemburgii-Pomorza Przedniego - Jarosław Rzepa z PSL w "Rozmowach pod krawatem" tak odpowiadał na pytanie o sytuację Polaków, którzy nie mogą wjechać do tego landu.
» więcej
2020-06-24, godz. 09:03
"UE gwarantem bezpieczeństwa Polski. Wizyta prezydenta w USA elementem gry politycznej"
Budujmy bezpieczeństwo militarne w oparciu o Unię Europejską - stwierdził w "Rozmowie pod krawatem" radia Szczecin poseł PSL, Jarosław Rzepa pytany o wizytę prezydenta Andrzeja Dudy w Stanach Zjednoczonych.
» więcej
2020-06-23, godz. 10:38
"Rozmowa pod krawatem" RS: wizyta prezydenta Dudy w Białym Domu
Wizyta polskiego prezydenta w USA to finalizacja żywotnych interesów Polski - mówił w "Rozmowie pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości, Jacek Saryusz-Wolski.
» więcej
2020-06-22, godz. 09:20
Prezes Gryfii: będą pozwy sądowe za kłamliwe artykuły
"Dosyć skakania na Gryfię, jak na pochyłe drzewo, będą pozwy sądowe za artykuły pełne kłamstw" - tak prezes Stoczni Remontowej Krzysztof Zaremba komentował publikację w lokalnej gazecie tekstu o Gryfii. Przekonywał, że sytuacja…
» więcej
2020-06-18, godz. 11:14
"Wizyta prezydenta w USA wbija klin pomiędzy nasze relacje z NATO i UE"
Poseł PO krytykuje zaplanowaną na przyszły tydzień wizytę Andrzeja Dudy w USA. Rafał Trzaskowski by odmówił wyjazdu w trakcie kampanii wyborczej - stwierdził w "Rozmowie pod krawatem" poseł Platformy Obywatelskiej Tomasz Kostuś.
» więcej
2020-06-17, godz. 11:18
Europosłanka PiS: nagłaśnianie kwestii LGBT leży w interesie "opozycji totalnej"
Temat LGBT nie powinien być głównym tematem w kampanii doby pandemii i jej możliwych konsekwencji - mówiła w "Rozmowie pod krawatem" europosłanka Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2020-06-16, godz. 09:23
"Demonstracje w Brukseli wymówką do rozruchów"
To tylko pretekst do wprowadzenia chaosu na ulicach i demolowania miasta. Tak demonstracje w Brukseli skomentował europoseł Prawa i Sprawiedliwości - Zbigniew Kuźmiuk.
» więcej
2020-06-15, godz. 10:32
"Nie ma podstaw, by podważać ekspertyzę w sprawie katastrofy na Zamku"
Nie ma podstaw, by podważać ekspertyzę w sprawie katastrofy na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie - uważa poseł Lewicy Dariusz Wieczorek.
» więcej
2020-06-15, godz. 09:05
Dariusz Wieczorek: nadchodzące wybory będą miały charakter plebiscytu
Wybory 28 czerwca to będzie plebiscyt - kto jest za prezydentem Dudą, a kto nie - mówił w "Rozmowie pod krawatem" poseł Lewicy, Dariusz Wieczorek.
» więcej
2020-06-10, godz. 09:21
Radny PiS: najbardziej ucierpieli przedsiębiorcy, a nie samorząd
Liczył na "chociaż próbę rozmowy", a skończyło się na politycznym ataku - tak reakcję na propozycję radnych opozycji skwitował w "Rozmowie pod krawatem" radny Zbigniew Bogucki z Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2020-06-08, godz. 10:14
Kopeć: Gawłowski ma wsparcie struktur centralnych PO
To próba zastraszenia tych, którzy chcą mówić o tym, co działo się na Pomorzu Zachodnim w okresie rządów PO-PSL - tak zapowiedź pozwu przeciwko redakcji Radia Szczecin i TVP Szczecin przez senatora Gawłowskiego ocenił wiceminister…
» więcej
2020-06-04, godz. 09:25
"Skandal, to próba anarchizowania polskiego życia publicznego"
Trudno uznać to za zachowanie godne sędziego, to skandal - powiedział w "Rozmowie pod krawatem" Marcin Romanowski. Wiceminister sprawiedliwości tak skomentował słowa sędziego Igora Tuleyi, który zapowiedział, że nie stawi się przed…
» więcej
2020-06-03, godz. 10:19
"Die Welt" chwali Polskę, poseł KO: "sytuacja nie jest czarno-biała"
"Die Welt" chwali działania Polski; czytamy, że kraj uniknął kryzysu euro, uchodźców, a pandemia go wzmocni - tymczasem poseł Koalicji Obywatelskiej, Paweł Poncyljusz w "Rozmowie pod krawatem" mówi, że sytuacja jednak nie jest c…
» więcej