Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-05-19, godz. 09:25
Europoseł PiS po wypowiedzi Trzaskowskiego: Mają poczucie, że to błąd i po ludzku nieładne
Mają poczucie, że zrobili błąd i teraz próbują udawać szacunek do innych - tak europoseł Prawa i Sprawiedliwości Ryszard Czarnecki komentował głośną wypowiedź Rafała Trzaskowskiego w sprawie ulicy Lecha Kaczyńskiego w stol…
» więcej
2020-05-18, godz. 10:29
Senator PO o pracach nad ordynacją: Będziemy procedować tak długo, jak będzie to potrzebne
Senator PO o pracach w Senacie w sprawie ordynacji: Rząd powinien wprowadzić stan klęski żywiołowej, wtedy nie mielibyśmy, "problemu z wyborami" - stwierdziła Magdalena Kochan w "Rozmowach pod krawatem".
» więcej
2020-05-14, godz. 09:07
Poseł PiS o kandydatce na prezydenta z KO: Po ludzku mnie jej jest zupełnie szkoda
Jak chcą wygrać wybory, skoro cały czas krytykują własnego kandydata? - mówił w "Rozmowach pod krawatem" Marek Suski z Prawa i Sprawiedliwości.
» więcej
2020-05-13, godz. 13:26
Zastępca prezydenta Szczecina zagłosuje tradycyjnie. Tłumaczy dlaczego
Zagłosuje w lokalu wyborczym, bo jak tłumaczy "z jego korespondencji rzeczy wypływają do dziennikarzy" - mówił w "Rozmowach pod krawatem" zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
» więcej
2020-05-13, godz. 11:39
Jak gospodarka Szczecina przechodzi przez epidemię? Wiceprezydent odpowiada
Gospodarcza sytuacja miasta w dobie pandemii "nie jest najgorsza" - mówił w "Rozmowach pod krawatem" odpowiedzialny za inwestycję zastępca prezydenta Szczecina Michał Przepiera.
» więcej
2020-05-12, godz. 10:43
Miller: "każdy, kto miota groźby karalne powinien być potraktowany z całą surowością"
Chwali interwencję wymiaru sprawiedliwości i mówi o niedopuszczalnym brutalizowaniu języka polityki - europoseł Leszek Miller komentował w "Rozmowie pod krawatem" sprawę byłego działacza Nowoczesnej, który w portalu społecznościowym…
» więcej
2020-05-12, godz. 09:10
Europoseł KO: Jarosław Gowin stracił bardzo znamienną okazję
"Gowin okazał się Gowinem, stracił swoją okazję" - stwierdził w "Rozmowie pod krawatem" były premier, obecny europoseł Koalicji Europejskiej Leszek Miller.
» więcej
2020-05-11, godz. 12:21
Polska chce odpowiedniego upamiętnienia ofiar obozu Mauthausen-Gusen
Rozmawialiśmy już z Austriakami o właściwym upamiętnianiu ofiar obozu koncentracyjnego Mauthausen-Gusen - mówił w "Rozmowie pod krawatem" minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
» więcej
2020-05-11, godz. 10:02
Zaangażowanie rządu we wzmacnianie armii
Minister Obrony Narodowej o roli armii w walce z pandemią: - Świetnie sprawdzają się Wojska Obrony Terytorialnej, zaangażowane są laboratoria wojskowe i wysłaliśmy misje do Włoch, USA i Słowenii, szkolimy żołnierzy do wspierania…
» więcej
2020-05-11, godz. 09:06
Minister Błaszczak: postawa opozycji absurdalna
Opary absurdu - tak zachowanie "totalnej opozycji" w sprawie wyborów określił minister obrony narodowej, Mariusz Blaszczak. Polityk PiS oceniał, że głosowanie w ostatnią niedzielę czerwca to dobre rozwiązanie.
» więcej
2020-05-08, godz. 10:30
"Nowa siedziba Archiwum jest niezbędna"
Chcemy w lipcu uzyskać pozwolenie na budowę nowej siedziby - powiedział w "Rozmowach pod krawatem" prof. Krzysztof Kowalczyk, dyrektor Archiwum Państwowego w Szczecinie.
» więcej
2020-05-07, godz. 10:20
"Nasz kandydat ma wizję Polski po epidemii"
To jedyny kandydat, który jest odważny i otwarty i ma konkretną wizję Polski - tak o kandydacie Lewicy na prezydenta mówiła w "Rozmowie pod krawatem" posłanka tej partii Katarzyna Kotula.
» więcej
2020-05-07, godz. 09:22
Posłanka Lewicy: nie można mówić, że opozycja odniosła jakikolwiek sukces
Nie może być tak, że termin wyborów zmienia się z dnia na dzień - mówiła w "Rozmowie pod krawatem" posłanka Lewicy Katarzyna Kotula.
» więcej
2020-05-06, godz. 10:54
Porozumienie Gowina nową jakością na polskiej scenie politycznej?
Polacy mają dość jałowych sporów - mówił o sytuacji przed wyborami prezydenckimi politolog, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, Maciej Drzonek.
» więcej
2020-05-06, godz. 09:09
"Wybory są po to, żeby państwo mogło funkcjonować"
Wszyscy, którzy chcą przełożyć wybory, nie podają konkretnych argumentów - komentował w "Rozmowie pod krawatem" Maciej Drzonek, politolog i profesor Uniwersytetu Szczecińskiego.
» więcej