Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2020-01-22, godz. 09:18
Marcin Bedka: w Konfederacji rozłamu i awantur nie będzie
Nie będzie rozłamu i awantury, a Janusz Korwin-Mikke nie wystąpi z Konfederacji - zapewniał w "Rozmowie pod krawatem" zachodniopomorski koordynator tego ruchu, Marcin Bedka.
» więcej
2020-01-21, godz. 11:06
"Działanie Putina to realizacja długofalowej strategii"
Działanie Putina to realizacja długofalowej strategii - w tej sprawie polski rząd i prezydent zareagowali racjonalnie i spójnie - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości Zbigniew Kuźmiuk.
» więcej
2020-01-21, godz. 09:42
Europoseł PiS o atakach opozycji na polski rząd: Żadnych korzyści politycznych, potężne straty wizerunkowe
Żadnych korzyści politycznych, za to potężne straty wizerunkowe dla naszego kraju, to jedyny skutek ataków polskich eurodeputowanych opozycji na polski rząd - oceniał w "Rozmowach pod krawatem" europoseł Prawa i Sprawiedliwości Zbigniew…
» więcej
2020-01-20, godz. 12:32
Minister Mucha: prezydent nie będzie uwiarygadniał nieprawdy historycznej
Prezydent nie będzie uwiarygadniał prób narzucania nieprawdziwej narracji historycznej wobec Polski - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP, Paweł Mucha.
» więcej
2020-01-20, godz. 10:10
Paweł Mucha: społeczna kontrola władzy rolą mediów
Polityk nie może się obrażać i mieć pretensji do mediów za to, że te działają w interesie publicznym - tak o sprawie profesora Tomasza Grodzkiego mówił w "Rozmowie pod krawatem" Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP.
» więcej
2020-01-20, godz. 09:10
"Jesteśmy suwerenni i niezależni i godzimy się na Unię równych państw"
Słowa konieczne, w pełni oddające to, co się dzieje wokół reformy wymiaru sprawiedliwości - podkreślał w "Rozmowie pod krawatem" Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP, Paweł Mucha.
» więcej
2020-01-17, godz. 12:24
Kino się zmienia na naszych oczach
Platformy filmowe VOD takie jak Netflix to przyszłość kina - mówił w "Rozmowie pod krawatem" Łukasz Adamski, krytyk filmowy i publicysta tygodnika "W sieci". Jak mówi, jest to rewolucja, bo zmienia się dziś sposób dystrybucji fi…
» więcej
2020-01-16, godz. 12:08
Szef PSL w regionie broni profesora Tomasza Grodzkiego
Jest bardzo zadowolony, że "na Pomorzu Zachodnim mamy taką ważną osobę" i broni marszałka Senatu jako "ofiary politycznej gry" - mówił w "Rozmowie pod krawatem" szczeciński poseł PSL, Jarosław Rzepa.
» więcej
2020-01-16, godz. 09:26
Rzepa: system sądowniczy nie funkcjonuje tak źle
Jest bardzo wielu dobrych prawników i sędziów, system nie funkcjonuje tak źle, jak się przedstawia - stwierdził w "Rozmowie pod krawatem" poseł PSL Jarosław Rzepa.
» więcej
2020-01-14, godz. 10:10
Europoseł SLD o wizycie Komisji Weneckiej: A dlaczegóż nawet nie pójść na lunch
Przyjąłby Komisję Wenecką i zjadłby z nią lunch. Gościem "Rozmów pod krawatem" był we wtorek europoseł Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Bogusław Liberadzki uważa za błędne zachowanie rządu, który nie przyjął zaproszonych przez…
» więcej
2020-01-13, godz. 11:58
"To był impuls; musiałam to z siebie wyrzucić"
Impulsem do ponownego ujawnienia ciążącej jej sprawy nazywa profesor Agnieszka Popiela informację o tym, że profesor Tomasz Grodzki przymierzany jest do fotela marszałka Senatu.
» więcej
2020-01-13, godz. 10:59
"Jestem botanikiem, a nie politykiem"
Mam swoje poglądy jak każdy, jednak nie jestem politykiem, a botanikiem - tak prof. Agnieszka Popiela komentuje zarzuty, że jest "drugą Krystyną Pawłowicz" i że "chodzi na pasku Prawa i Sprawiedliwości".
» więcej
2020-01-13, godz. 09:11
Prof. Agnieszka Popiela: Wyciągnęłam 500 dolarów, odliczyłam po setce, pan ordynator wziął te pieniądze
To było dobrze zorganizowane i pacjenci o tym wiedzieli - mówi prof. Agnieszka Popiela o tym, co w latach 90. działo się w szpitalu w Zdunowie.
» więcej
2020-01-10, godz. 09:11
Bibianna Chimiak: spektakl powstał w oparciu o traumatyczne przeżycia matek w szpitalach
Niestety, w naszych szpitalach jest tak, że dzień, w którym urodziło się dziecko był najgorszym dniem w moim życiu - powiedziała Bibianna Chimiak, gość "Rozmowy pod krawatem", szczecińska aktorka Teatru Kana.
» więcej
2020-01-09, godz. 10:15
"Marszałek Grodzki jest szkodnikiem działającym na niekorzyść państwa polskiego"
- Szkodzi państwu polskiemu, a do czasu wyjaśnienia sprawy korupcji w szpitalu Szczecin - Zdunowo powinien usunąć się w cień i podać do dymisji - tak o Tomaszu Grodzkim mówił szczeciński poseł Prawa i Sprawiedliwości, Leszek D…
» więcej