Ma nadzieję, że to "niewiedza", a nie "zła wola" - w ocenie szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych Jana Józefa Kasprzyka, składanie przez prezydenta Szczecina i jego zastępcę kwiatów przy pomnikach poświęconych rewolucji październikowej czy żołnierzom radzieckim to relatywizowanie historii.
Tak stało się z okazji rocznicy Cudu nad Wisłą - batalii z bolszewikami - oraz - ostatnio - rocznicy zakończenia II Wojny Światowej, gdy Armia Czerwona zdobywała niemiecki Stettin. Jan Józef Kasprzyk zwracał uwagę, że to część szerszego problemu.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
- W pewnych środowiskach istniała pokusa i istnieje nadal, aby relatywizować powojenne dzieje Polski, aby przedstawić je jako spór dwóch racji, czy dwóch obozów. I mówić, że racje mieli i Żołnierze Wyklęci i ci, którzy instalowali tu ustrój komunistyczny - powiedział Kasprzyk. - Tak nie jest. Historia oczywiście nie jest czarno-biała, ale szczególnie w przekazie dla młodego pokolenia trzeba powiedzieć, że rację mieli ci, którzy opowiadali się za niepodległą Polską, a nie mieli racji ci, którzy ją ciemiężyli.
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wyraził też ubolewanie, że obecne władze Szczecina nie wykazują chęci, aby zbudować w mieście chociaż jeden pomnik poświęcony bohaterom polskiej historii.
Dodaj komentarz 10 komentarzy
Takim zachowaniem władze Szczecina całkowicie się odsłoniły i jasno pokazują, jakie mają zdanie na temat historii.
Do Stetinensis , czy ty jesteś ukryta opcja niemiecka (na takich jak ty tak mówił PIS)???? bo masz niemiecki nick i nic co robią POLSKIE i DEMOKRATYCZNE władze Szczecina ci się nie podoba ????
@obserwator - mylisz się, Stetinensis jakiś czas temu odstawił leki i zbiegł z oddziału. Jego wpisy stanowią na to dowód.
Proszę poszukać w klasycznym słowniku co znaczy "Stettinensis" i przestać wypisywać bzdury pod czyimś adresem bez uzasadnienia. Komentujemy artykuły, a nie co kto jak skomentował. Poziom dyskusji jak z ulicy Sezamkowej.
Składanie kwiatów pod pomnikiem Armii Czerwonej obiektywnie ma sens. Pomniki stawia się ku pamięci poległych bohaterów. Szkoda tylko, że dalszy ciąg historii związany ze skutkiem tego wyzwolenia jest pomijany. Obiektywnie patrząc, to dzięki Armii Czerwonej Szczecin jest Polski. Reszta szczegółów z tym związanych dla polityków nie ma znaczenia. Jak widać: w obiektywie.
A jak dla mnie sprawa normalna - hołd został złożony zdobywcom Szczecina, ofiarom nazistowskich Niemiec, szeregowym żołnierzom, którzy mieli iść na przód i zginąć od niemieckiej kuli lub cofnąć się i paść od radzieckiej.
Czy zaraz znów czeka Nas zmiana w podręcznikach historii i się okaże że to Polacy sami zdobyli Szczecin, Wrocław i kilka innych miast???
Jacek Placek - Brawo Ty!!! popieram
Stetinensis to po łacinie szczeciński i tyle. A' propos tematu to czy chcemy czy nie chcemy Szczecin został przydzielony Polsce dzięki Stalinowi i nie był to prezent dla nas a raczej próba osłabienia Niemiec. Tak to oceniają historycy.
panie Kasprzyk, a dlaczego PiS relatywizuje szkody doznane z ruskiej ręki i jedynie od Niemców domagają się reparacji?
A i to tylko półgębkiem, gdy zbliżają się wybory. A przecież Ruskie skradli nam pół przedwojennego państwa. I wymordowali miliony Polaków.
Zaś od Ruskich PiS, Kaczyński, Maciarewicz i ta cała hałastra towarzyszy jakoś nie chce nic... Takie jakieś skromne, czy na ruskim pasku chodzą? co?
Trzeba pamiętać, że Prezydent Miasta Szczecin w dniu 76 rocznicy zakończenia II wojny Światowej w Europie i kapitulacji III Rzeszy, złożył kwiaty przed pomnikiem Braterstwa Broni i na kwaterach poległych za Ojczyznę żołnierzy Polskich i Radzieckich. Trzeba pamiętać historię i leczyć się zamiast krytykować zgodnie z wytycznymi PIS.
Jeszcze jeden przyjechał z Centrali i chce pouczać, jak my tu mamy składać kwiaty. Za parę lat, o ile (nie daj Boże) będzie rządził PiS, to dzięki Kasprzykowi i Czarnkowi 9 maja w Szczecinie będzie się składać pod pomnikiem żołnierzy wyklętych - za zdobycie Szczecina.
Zobacz także
2019-02-01, godz. 09:35
Jerzy Undro o powrocie z wojny: Pierwsze chwile są fajne, a potem jest jak z marynarzem [WIDEO]
Dziennikarz wraca z wojny jak marynarz z morza - tak mówił w studiu Radia Szczecin fotoreporter z ponad 50-letnim stażem.
» więcej
2019-01-31, godz. 10:43
Misterne, polityczne plany Roberta Biedronia
Robert Biedroń wystartuje zarówno w wyborach do Parlamentu Europejskiego jak i do polskiego Sejmu - ujawnił w "Rozmowie pod krawatem" jego współpracownik, Krzysztof Gawkowski.
» więcej
2019-01-31, godz. 09:29
Gawkowski o przyszłości ruchu Biedronia: Będzie lepiej niż myślimy
Jest "w ciepłym nastroju", bo jest przekonany, że "będzie lepiej niż myślimy" - tak o przyszłości ruchu Biedronia mówi jego działacz, wcześniej sekretarz generalny SLD Krzysztof Gawkowski.
» więcej
2019-01-30, godz. 11:12
Budżet województwa z deficytem - jak zorganizować transport publiczny?
Gminy nie mają pieniędzy, marszałkowie województw nie są zainteresowani organizowaniem przewozów autobusowych dla mieszkańców województw, ale i nie mają na to pieniędzy - oceniał w "Rozmowie pod krawatem" radny PSL zachodniopomorskiego…
» więcej
2019-01-30, godz. 09:19
Radny PSL-u rozmawiał z PiS-em o koalicji w sejmiku. Co zdecydowało o tym, że wybrał PO?
Obiecał budowę obwodnicy, stąd decyzja o poparciu marszałka Olgierda Geblewicza, także w tej kadencji - mówił w "Rozmowach pod krawatem" radny zachodniopomorskiego sejmiku Zygmunt Dziewguć z PSL-u.
» więcej
2019-01-29, godz. 11:16
Kuźmiuk: UE musi wrócić do korzeni
Gromadzimy wokół Polski inne kraje, uaktywniła się Grupa Wyszehradzka i mamy pomysły na ratowanie jedności wspólnej Europy - zapewniał w "Rozmowach pod krawatem" Zbigniew Kuźmiuk. Europoseł Prawa i Sprawiedliwości mówił o sytuacji…
» więcej
2019-01-29, godz. 09:28
Europoseł PiS o "taśmach Kaczyńskiego": zamiast bomby jest kapiszon
Artykuł o "Taśmach Kaczyńskiego" w istocie ociepla wizerunek prezesa Prawa i Sprawiedliwości - ocenił w "Rozmowie pod krawatem" Zbigniew Kuźmiuk, komentując wtorkową publikację "Gazety Wyborczej".
» więcej
2019-01-28, godz. 12:59
Kozieł: "PiS reaguje szybko i zdecydowanie"
Szczeciński działacz Kukiz'15 o porannych zatrzymaniach polityków i i urzędników związanych z ministerstwem obrony: - Nie dziwi mnie to, wiem, że w Prawie i Sprawiedliwości są takie zasady, nie ma wyjątków dla swoich - mówił…
» więcej
2019-01-28, godz. 11:17
Gość "Rozmów pod krawatem" o sztormie na pokładzie Kukiz'15 i negocjacjach z Bezpartyjnymi
Na "pokładzie" Kukiz'15 "trwa sztorm" - przyznaje szczeciński działacz ruchu. Ale jak zapewniał Jakub Kozieł w "Rozmowach pod krawatem" to nie koniec ugrupowania i w Warszawie toczą się negocjacje w sprawie ewentualnego wspólnego…
» więcej
2019-01-25, godz. 09:06
Wicedyrektor Zamku o przyczynach katastrofy: "sam chciałbym wiedzieć"
"Nie spodziewałem się, że to będzie trwało tak długo" - powiedział o procesie poznania przyczyn katastrofy na zamku Wiesław Lewoc, wicedyrektor Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, który był gościem w "Rozmowach pod Krawatem"…
» więcej
2019-01-24, godz. 10:14
"Polityka nie potrzebuje celebrytów"
Polityka nie potrzebuje celebrytów, którzy robią wokół siebie wiele szumu a niewiele robią dla obywateli - tak zachodniopomorski poseł PiS i wiceminister spraw wewnętrznych Paweł Szefernaker oceniał nową inicjatywę, tworzące się…
» więcej
2019-01-24, godz. 09:28
Szefernaker: "czy tak powinni zachowywać się ludzie w obliczu takiej tragedii?"
Gra na wzbudzanie emocji w roku podwójnych wyborów, cyniczne wykorzystanie sytuacji, ale Polacy potrafią odróżnić prawdę od kłamstwa - mówił w "Rozmowie pod krawatem" wiceminister spraw wewnętrznych Paweł Szefernaker.
» więcej
2019-01-23, godz. 10:01
Podpisanie umowy na stadion za kilka dni. "Trzymamy kciuki za wykonawcę"
W ciągu "najbliższych dni", czyli na przełomie stycznia i lutego podpisanie umowy z generalnym wykonawcą i od tego momentu "licznik zaczyna cykać" - mówił w "Rozmowach pod krawatem" zastępca prezydenta Szczecina pytany o to, czy zgodnie…
» więcej
2019-01-23, godz. 09:30
Radni zdecydowali o bonifikacie. Soska: Nie dramatyzujmy
Nie dramatyzujmy - tak zastępca prezydenta Szczecina Krzysztof Soska skwitował w "Rozmowach pod krawatem" dyskusję na temat wprowadzenia większej stawki bonifikaty przy przekształceniu użytkowania wieczystego na własność. We wtorek…
» więcej
2019-01-22, godz. 09:21
Dudek: Nord Stream 2 to projekt karykaturalny. Podważa ideę solidarności europejskiej
Prezydent USA to chyba jedyna osoba na świecie, która byłaby w stanie powstrzymać jeszcze budowę "nieszczęsnego" gazociągu Nord Stream 2 - mówił w "Rozmowach pod krawatem" szef sekcji polskiej Deutsche Welle Bartosz Dudek.
» więcej