Społeczna Odpowiedzialność Biznesu
W skrócie społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR, Corporate Social Responsibility) to taka strategia biznesowa, która nie jest nakierowana wyłącznie na przychody i na zysk, ale między innymi uwzględnia interesy społeczne, pracownicze, dba o dobre stosunki z kontrahentami oraz zwraca baczną uwagę na szeroko rozumiany wpływ przedsiębiorstwa na środowisko.
Chociaż ta koncepcja jest znana od XIX wieku, to dopiero od niedawna zyskała szerszą popularność. Związane jest m.in. to z faktem, że firmy – i zarządzający nimi – zdali sobie sprawę, że agresywny kapitalizm może mieć niekorzystny wpływ na relacje międzyludzkie oraz na zasoby naturalne i na środowisko, w którym żyjemy. Rynek pracy mocno się zmienia w ostatnich latach, zwłaszcza jeśli chodzi o pokolenie X i Z. Zatrudnieni nie chcą już w pełni poświęcać się pracodawcy, chcą mieć czas na hobby, ulubione zajęcia, życie towarzyskie. Wdrażanie polityki CSR obejmuje więc tworzenie przyjaznego środowiska pracy, swobodniejszego czasu pracy, działania inkluzywne, ale także angażowanie pracowników w innych obszarach, związanych np. z ekologią, środowiskiem, zasobami naturalnymi.
Czy CSR jest opłacalne dla firmy?
Teoretycznie działania CSR nie są prowadzone z myślą o zyskowności, mają charakter długofalowy, wpisany w misję i strategię firmy, nie zaś incydentalny, jak np. akcja reklamowa. Co nie znaczy, że faktycznie nie przynoszą korzyści finansowych lub innego rodzaju. Powodowane jest to tym, że w odbiorcach, pracownikach i otoczeniu również rośnie świadomość, że takie podejście jest cenne i warte nagradzania. Firmy prowadzące działania CSR, pomocowe, proekologiczne mogą liczyć na „premię” od rynku. Pracownicy chętniej się w nich zatrudniają, konsumenci chętniej nabywają oferowane produkty i usługi, docenia ich znaczenie społeczność lokalna i samorządy.
Przykładem firmy, która od lat w swoją strategię ma wpisaną Społeczną Odpowiedzialność Biznesu jest Tikkurila. Wśród działań prowadzonych w tym zakresie znajduje się m.in. współpraca z fundacją Pszczoła Musi Być, która zajmuje się edukacją dotyczącą roli dzikich owadów zapylających.
Natura to temat, który jest szczególnie bliski marce Tikkurila. Wywodzi się ona z Finlandii, gdzie z podejściem ekologicznym ludzie mają kontakt od dziecka. I kto wie, czy nie będzie to pierwszy kraj na świecie, który osiągnie ujemny bilans krajowego śladu węglowego...
Swoich Klientów marka od lat traktuje jako nabywców świadomych wpływu konsumpcji na środowisko. Do nich właśnie kieruje najnowszą ofertę, czyli farby ekologiczne, zawierające składniki roślinne — serię Tikkurila Nature.
Promowanie działań z zakresu troski o środowisko naturalne i zrównoważony rozwój, jest tak samo ważne, jak te działania. To dzięki temu pojęcie strategii CSR może zaistnieć w świadomości szerokiej grupy odbiorców. Narodzi to oczekiwania wobec innych podmiotów i dzięki temu możemy mieć nadzieję, że CSR na stałe wpisze się w strategie biznesowe, rozwojowe i społeczne jak największej liczby firm.
Wsparcie merytoryczne artykułu zapewniła Fundacja Pszczoła Musi Być