Z wiatrem i pod wiatr
Radio SzczecinRadio Szczecin » Z wiatrem i pod wiatr » Wszystko o 'Tolszipach'
"Dar Pomorza" został wycofany ze służby w 1982 roku, a rok później na jego pokładzie stworzono muzeum. Dziś białą fregatę można oglądać w porcie w Gdyni. źródło: https://pixabay.com/pl/2533691/danutaniemiec/(CC0 domena publiczna)
"Dar Pomorza" został wycofany ze służby w 1982 roku, a rok później na jego pokładzie stworzono muzeum. Dziś białą fregatę można oglądać w porcie w Gdyni. źródło: https://pixabay.com/pl/2533691/danutaniemiec/(CC0 domena publiczna)
Rok 1954 okazał się dla ruchu sail training przełomowym. Oto Bernard Morgan, londyński prawnik, zaproponował zorganizowanie regat żaglowców szkolnych. Uważał on, że na skutek wysokich kosztów utrzymania tych jednostek, których zresztą w tym trudnym powojennym okresie prawie nie budowano, mogą one wkrótce zniknąć z mórz i oceanów w ogóle. Regaty takie mogłyby być więc niepowtarzalną wprost okazją do zgromadzenia na jednym akwenie wielu dużych żaglowców.

Pomysł swój Morgan przedstawił brytyjskiej admiralicji, która go nie tylko poparła, ale i uzyskała wysoki patronat samego księcia Edynburga, małżonka królowej Anglii.

Przygotowania do tych historycznych regat ruszyły pełną parą i trwały dwa lata.
Odbyły się one w 1956 roku na trasie Torbay (Anglia) – Lizbona (Portugalia). Wzięło w nich udział 21 żaglowców, w tym pływające do dziś norweskie "Christian Radich" i "Sorlandet".

W niezwykle ciekawej i bogatej historii The Tall Ships' Races rok 1972 jest ważny dla Polski. Wtedy to bowiem po raz pierwszy w tych regatach pojawiła się polska bandera. Reprezentował nas "Dar Pomorza" (słynny poprzednik "Daru Młodzieży").


Źródło: http://tallships.eu