Ponad 11 milionów zbitych okien, 470 milionów zabitych kosmitów i 29 milionów poległych żołnierzy, pół miliarda obrotów na czarnym rynku, a XCOM 2 jeszcze powiększa zasięg. W lutym ukazała się, powiedzmy że druga część strategii turowej XCOM na PC. Jej sukces był właściwie formalnością - po takim poprzedniku trzeba naprawdę zlekceważyć temat żeby zbabolić sequela, ale przeniesienie gry na inne platformy to już inna para kaloszy. Jest już wersja konsolowa. I jak? Ustalmy jedną rzecz, żeby niepotrzebnie się nie powtarzać. XCOM 2 to świetna, rewelacyjna gra. Szczegóły w recenzji wersji na PC. Fantastyczna strategia turowa, której twórcy świetnie podrasowali wszystko, co było do podrasowania w XCOM: Enemy Unknown czy Enemy Within.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
Tamte tytuły swego czasu były jednymi z niewielu strategii dostępnych na PS3 czy później w wersji mobilnej. Pady jako kontrolery jakoś bardziej kojarzą się z gimnastyką czy wartką akcją, a nie rozmieszczaniem żołnierzy za osłonami i w sumie słusznie bo nie raz zdarzyło mi się kląć na sterowanie w konsolowych wersjach niektórych strategii (Tropico 4 chociażby). Na szczęście twórcy XCOM mają już doświadczenie poprzednich części i tutaj niewiele się zmieniło. Nadal sterowanie padem nie boli. Co więcej - może być nawet przyjemniejsze i precyzyjniejsze niż używanie myszki z klawiaturą. Czyżby stratedzy preferujący PlayStation i Xboxa w końcu nie byli pokrzywdzeni? Czyżbyśmy nie musieli już uśmiechać się ładnie do kolegów z mocnymi laptopami żeby pograć sobie w co większe tytuły?
A propos wielkości - to może oczywistość, ale jednak komputery zazwyczaj podłączone są do monitorów, które mają tak 17-21, może 24 cale. A konsole? No właśnie. Telewizory minimum 42-calowe to już standard i jednak inaczej ogląda się swojego żołnierza przed bitwą siedzącego w samolocie a inaczej patrzy mu prosto w oczy. Ta wielkość ma jednak jedną wadę - ujawnia niedociągnięcia. Graficznie niestety kilka spraw niedomaga w wersji konsolowej. Nic poważnego, ale jednak momentami tekstury znikają w cutscenkach i od czasu do czasu z grafiką jest po prostu słabo.
XCOM 2 w wersji na PS4 nie ustrzegł się też przed bugami. Co dziwne, dokładnie tymi samymi co wersja PC-towa. Moja ulubiona sytuacja, czyli brak reakcji kosmitów, którzy w ogóle mnie nie zauważają gdy podchodzę im pod nos. Tutaj też jest. Na szczęście jest na to recepta - wystarczy rzucić w nich granatem i budzą się z letargu.
Jest jeszcze jedna sprawa, przez którą wielu graczy może jednak zdecydować się na myszkę i klawiaturę. Mody. Modyfikacje wprowadzane przez graczy są tak liczne, ciekawe, przydatne, że aż prosi się żeby twórcy XCOM 2 posłuchali podpowiedzi i wprowadzili kilka takich modyfikacji przy następnych aktualizacjach. Na przykład rzut na mapę z lotu ptaka albo możliwość ewakuowania wszystkich żołnierzy na raz, a nie jeden po drugim wciągają się do samolotu po linach. Amatorzy. Trzeba jednak oddać twórcom, że starają się dogonić fanów i stworzyli już pakiety DLC czyli dodatkowych misji, wyposażenia, nawet kolejną klasę żołnierzy. Niestety płatne.
Mimo wszystko, jeżeli pamiętacie jeszcze początek tej recenzji - XCOM 2 to tak fantastycznie grywalna gra, że brak szerokiego wachlarza modów w ogóle nie przeszkadza. Nie potrzeba jej już fajerwerków bo z głosem Geralta czy bez nadal wywołuje syndrom "jeszcze tylko jedna misja" i jeśli generalnie preferujecie konsole nad PC-ty to nie ma nad czym się zastanawiać. Na PS4 XCOM 2 nadal króluje wśród turowych strategii ostatnich lat.
Zobacz także
2016-09-11, godz. 14:33
[10.09.2016] Battlefield 1 - test wersji beta [PS4]
Ta sieciowa strzelanka, w której pole bitwy I wojny światowej obserwujemy z oczu bohatera to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier roku. Ostatnio twórcy zaprosili graczy do otwartego testowania będącego jeszcze w produkcji Battlefield…
» więcej
2016-09-10, godz. 10:03
[10.09.2016] Oczekiwania
Czasami warto wczytać się w raporty giełdowe - ostatnio taki dokument opublikowało warszawskie studio CI Games. Co dzieje się z wyczekiwaną kolejną odsłoną serii Sniper: Ghost Warrior 3? Kiedy doczekamy się kontynuacji całkiem niezłego…
» więcej
2016-09-10, godz. 09:55
GIERMASZ 2016, wrzesień
» więcej
2016-09-10, godz. 09:55
[10.09.2016] Wielkie premiery?
Nie byliśmy w tym roku na targach IFA w Berlinie - ale, po prawdzie, dwa inne wydarzenia w tym roku nieco przyćmiły tę imprezę. Czyli nasz ekspert Radek Lis mówi o premierze nowej, ulepszonej wersji najpopularniejszej ostatnio konsoli…
» więcej
2016-09-10, godz. 09:50
[10.09.2016] Super Cobra (1981 r.)
Wśród wielu scrollowanych strzelanin, w pamięć graczom na pewno zapadła produkcja studia Parker Brothers a wydana przez Konami - Super Cobra. I nie, nie jest to filmowa adaptacja filmu z Sylvesterem Stallone, a klasyczna strzelanina "ciągle…
» więcej
2016-09-10, godz. 09:27
[10.09.2016] Giermasz #209 - Klimatycznie
Dwie recenzje, dwa bardzo różne klimaty: "mistyczne", tajemnicze, rozgrywane w pięknych okolicznościach przyrody Obduction docenią fani przygodówek i gier logicznych. Łukasz Rabikowski poleca tę produkcję, w prostej linii wywodzącej…
» więcej
2016-09-10, godz. 09:17
[10.09.2016] Battlefield 1 - test wersji beta [PS4]
Ta sieciowa strzelanka, w której pole bitwy I wojny światowej obserwujemy z oczu bohatera to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier roku. Ostatnio twórcy zaprosili graczy do otwartego testowania będącego jeszcze w produkcji Battlefield…
» więcej
2016-09-10, godz. 06:00
[10.09.2016] Battlefield 1 - test wersji beta [PS4]
Ta sieciowa strzelanka, w której pole bitwy I wojny światowej obserwujemy z oczu bohatera to jedna z najbardziej wyczekiwanych gier roku. Ostatnio twórcy zaprosili graczy do otwartego testowania będącego jeszcze w produkcji Battlefield…
» więcej
2016-09-10, godz. 06:00
[10.09.2016] Obduction [PC]
Tym razem przyszło mi zagrać chyba w jedną z najładniejszych i najbardziej tajemniczych gier z jakimi się do tej pory mierzyłem. Obduction od studia Cyan to naprawdę nietuzinkowa produkcja. Ale w sumie to nie ma się czemu dziwić…
» więcej
2016-09-10, godz. 06:00
[10.09.2016] Obduction [PC]
Tym razem przyszło mi zagrać chyba w jedną z najładniejszych i najbardziej tajemniczych gier z jakimi się do tej pory mierzyłem. Obduction od studia Cyan to naprawdę nietuzinkowa produkcja. Ale w sumie to nie ma się czemu dziwić…
» więcej