Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Nie będzie to łatwe. Ale też Future Unfolding nie jest grą łatwą w odbiorze. Pierwszy raz chyba podczas pracy dla Giermaszu mam problem, żeby zaklasyfikować przedmiot recenzji do jakiegoś konkretnego gatunku. W internecie spotkałem się z określeniem "gra eksploracyjna". To chyba najwłaściwsze słowo, ale na pewno nie wyczerpujące tematu. Bo to jest niezwykła gra... Są tytuły ładne, brzydkie. Fajne i niefajne. Ale są też gry, które aspirują do czegoś więcej. Takie właśnie jest Future Unfolding. Niezależna produkcja ze studia Spaces of Play. Wszystko to brzmi bardzo zagadkowo, ale cała produkcja taka jest. Na pewno jest intrygująca. Balansująca na granicy wyobraźni albo snu. No dobra. To jakieś moje wrażenia. Ale co właściwie widzimy, kiedy odpalimy grę?

Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Future Unfolding
Widzimy naszego bohatera. Z góry. Albo bohaterkę. Grafika jest na tyle - może nie niedokładna, co niekonkretna - że można sobie dopowiedzieć samemu: kim właściwie sterujemy? Potem zapoznajemy się właśnie ze sterowaniem. Zapomnijcie o jakimś samouczku. Nie ma czegoś takiego. Sami poznajemy możliwości postaci. Nie jest to nic skomplikowanego, ale to kolejna rzecz, która klasyfikuje Future Unfolding do gier nietypowych. A potem już przemierzamy. Przemierzamy różnokolorowe lasy, które rozmazują się jak na płótnach impresjonistów, przemierzamy równiny, napotykamy różne stworzenia; przyjazne, wrogie i neutralne. I odkrywamy.

Odkrywamy, bo w sumie nie wiemy nic. Nie ma żadnego filmiku wprowadzającego. Żadnych obrazków. Żadnego wprowadzenia. Dopiero napotkane postaci w oszczędnych, nieco zagadkowych słowach zdradzają nam co to za świat, kto go stworzył i co tu właściwie robimy. Ale to wszystko powolutku, pomalutku. Jest też mapa, która nie jest zwykłą mapą. Sami mamy się domyślić, dokąd właściwie mamy się dostać. Po co? Najczęściej po to, żeby przejść gdzieś dalej. I dalej odkrywać, kombinować jak ominąć przeciwników czy rozwiązać zagadki, które pchną nas i całą fabułę o kolejny krok.

Future Unfolding to coś jak sen, z którego się budzimy, i który przez cały dzień nie daje nam spokoju. Zastanawiamy się co właściwie to wszystko znaczy. Dokąd by nas zaprowadził dalej, gdybyśmy się nie obudzili. Gra hipnotyzuje pięknymi, rozmazanymi barwami, graficznymi niedopowiedzeniami, pewną umownością, swobodą działania i zagadkowością.

Są momenty frustracji, kiedy nie możemy znaleźć drogi na kolejną planszę, kiedy zastanawiamy się o co właściwie chodziło tu Autorom, jak zamierzają nas przeprowadzić przez następne akapity tej graficznej opowieści, ale to nie zniechęca. A jeśli, to na tylko na krótką metę. Bo ciekawość zwycięża. Coś jak chęć przewrócenia kolejnej kartki w powieści, którą dawno powinniśmy odłożyć na półkę i zgasić światło, bo już przyłapała nas noc, ale trudno to zrobić, bo jesteśmy znów w ciekawym momencie. A Future Unfolding składa się właśnie przede wszystkim z takich ciekawych momentów. To coś więcej niż gra. Jeśli macie ochotę spróbować czegoś więcej - ten świat na Was czeka.

Zobacz także

2017-05-20, godz. 06:00 [20.05.2017] Butcher [PS4] W październiku ubiegłego roku miał premierę Butcher polskiego studia Transhuman Design. Mękom nie było końca. I nie chodzi o wykonanie, a o skrajny poziom trudności. Taki Dark Souls gier 2D dał się we znaki graczom, ale na szczęście… » więcej 2017-05-20, godz. 06:00 Metroid (1986 r.) Metroid to kolejny wielki klasyk ze stajni Nintendo. Platformówkę 2D w roku 1986 stworzyło studio Intelligent Systems, a zagrywać się w nią mogą posiadacze Nintendo Entertainment System czyli po prostu NES-a. Grę wyróżnia wiele oryginalnych… » więcej 2017-05-20, godz. 06:00 [20.05.2017] Butcher [PS4] W październiku ubiegłego roku miał premierę Butcher polskiego studia Transhuman Design. Mękom nie było końca. I nie chodzi o wykonanie, a o skrajny poziom trudności. Taki Dark Souls gier 2D dał się we znaki graczom, ale na szczęście… » więcej 2017-05-20, godz. 06:00 [20.05.2017] Full Throttle Remastered [PC] Jeżeli żyje w was niespokojny duch, tracicie oddech w zamkniętych pomieszczeniach, oddychacie spalinami a w waszych żyłach płynie olej napędowy, mam coś, co może was zainteresować. Oto Double Fine Productions do rąk graczy oddaje… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 Punch-Out!! (1983 r.) Kolejnym w dziale "Stare ale jare" automatowym hitem jest legendarny Punch-Out!! Wyprodukowany w 1983 roku przez Nintendo boks chwaliła prasa, zachwycając się świetną grafiką i stylistyką podobną do kreskówek. Jak to produkcjach sportowych… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 [13.05.2017] Przegląd tygodnia Tak to jest, jak się wypuści na rynek - przecież - naprawdę porządną grę, gdy dopiero kolejne łatki poprawiły na przykład niektóre irytująco niedorobione animacje. Ale "fama" poszła, prześmiewcze filmiki zrobiły swoje i Mass… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 [13.05.2017] Warhammer 40000 Dawn of War III [PC] Cześć! Dzisiaj mam coś dla fanów dobrych strategii i maniaków klasycznych RTS-ów. W moje ręce trafił niedawno najnowszy Warhammer 40000: Dawn of War III. To kontynuacja niezwykle popularnej przed laty serii gier o tym tytule. Po niemal… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 [13.05.2017] Warhammer 40000 Dawn of War III [PC] Cześć! Dzisiaj mam coś dla fanów dobrych strategii i maniaków klasycznych RTS-ów. W moje ręce trafił niedawno najnowszy Warhammer 40000: Dawn of War III. To kontynuacja niezwykle popularnej przed laty serii gier o tym tytule. Po niemal… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 [13.05.2017] Warhammer 40000 Dawn of War III [PC] Cześć! Dzisiaj mam coś dla fanów dobrych strategii i maniaków klasycznych RTS-ów. W moje ręce trafił niedawno najnowszy Warhammer 40000: Dawn of War III. To kontynuacja niezwykle popularnej przed laty serii gier o tym tytule. Po niemal… » więcej 2017-05-13, godz. 06:00 [13.05.2017] Prey [PS4] Jest rok 2032. Morgan Yu budzi się w swoim mieszkaniu, zakłada kombinezon i spotyka się ze swoim bratem, rozpoczyna trening z naukowcami. Nic nie zapowiada tego co wydarzy się za chwilę. Chwilę później okazuje się, że Morgan wcale… » więcej
413414415416417418419