Urządzenie do testów dostaliśmy od producenta firmy Thrustmaster . Testowane z kierownicą Thrustmaster T300RS GT Edition oraz stojaku Wheel Stand Pro .
Pierwsze wrażenie po wyciągnięciu sprzętu z pudełka jest jak najbardziej pozytywne. Masywna, obudowa - zrobiona, tak jak i inne części mechanizmu, z metalu - to pokazuje, że producent nie szedł tu na jakieś półśrodki. Wysokość drążka można regulować, gałka na górze jest repliką i wygląda dokładnie tak samo jak w samochodach rajdowych. No i logo Sparco cieszy oczy fana motoryzacji. Do zestawu dołączono wszelkie klucze i śruby, dzięki którym można dostosować sprzęt do swoich preferencji. Sparco Mod jest też przygotowany do montażu na osobnej podstawce. Programy instalacyjne można ściągnąć ze strony producenta, można pokusić się o dodatkową kalibrację, i już...
... i co tu dużo kryć, wchodzenie w ciasne nawroty na ręcznym - albo drift - już nigdy nie będą takie same...
TSS Handbrake Sparco Mod testowałem na ostatnich grach z serii DiRT. Zabawa jest przednia - właściwie tylko tyle można powiedzieć. Dlaczego tak mało? Użyję porównania: to tak, jakbyście mieli z wypiekami na twarzy opowiadać o tym, jak działa hamulec ręczny w Waszym samochodzie. Spełnia swoją funkcję - i tyle. Ale oczywiście, to że Sparco Mod spełnia swoją funkcję, gdy siedzimy w domu przed monitorem - to jest powód, żeby powiedzieć "oh yeah"! Oto jadę "prawdziwą" rajdówką! Niewątpliwie jest to sprzęt, który wywołuje efekt "WOW". Chociaż sam opis jego działania jest nad wyraz krótki. Dotychczas - no bo nie miałem innego wyjścia - za hamulec ręczny w moich wirtualnych samochodach służył jeden z przycisków na kierownicy. I jakoś tam spełniał swoją funkcję. Ale co powiecie na solidną wajchę w ręce, która daje taki opór jak przy zaciąganiu hamulca ręcznego w prawdziwym samochodzie? Powiedzieć, że potęguje to doznania z wirtualnej jazdy, to jakby nic nie powiedzieć. Człowiek ma wrażenie, że czuje masę prowadzonego pojazdu.
Dokładnie tak samo TSS Handbrake Sparco Mod działa jako drążek sekwencyjnej skrzyni biegów. Sprzęt daje odpowiedni opór, ani przez sekundę nie macie wrażenia, że to jakieś "plastikowe" jest. I nie chodzi tu tylko o to, że urządzenie zbudowane jest z metalu. Tu trzeba użyć siły, dokładnie jak w rajdówce. Czy może inaczej - rajdówką, przyznaję, nigdy nie jeździłem, ale dzięki TSS Handbrake Sparco Mod przez chwilę poczułem się, jakbym wyjechał na trasę prawdziwego rajdu a nie symulacji.
I nie przez przypadek piszę o tym, jakie są moje doświadczenia. Nie oczekujcie odpowiedzi, jaką mógłby dać profesjonalny kierowca. Jak on oceniłby opisywany sprzęt? Nim nie jestem. Ale wirtualnie trochę już jeżdżę i dzięki testowanemu urządzeniu frajda ze ścigania się była nieporównywalnie większa. Czułem, że mam lepszą kontrolę w zakrętach pokonywanych na ręcznym. Bo, przyznam, głównie w tym trybie używałem Sparco Mod. A w internecie widziałem filmy, na których fani mieli dwie takie dostawki na raz...
... ale to kosztuje... Gdy sprawdzicie w internecie cenę TSS Handbrake Sparco Mod jasne powinno się stać, że nie jest to sprzęt dla tych, którzy kierownicy używają raz na jakiś czas. Już nie wspominając o cenie wzmiankowanej właśnie kierownicy - ja używałem świetnej Thrustmaster T300RS GT Edition - policzcie jeszcze porządną podstawkę. W moim przypadku to był naprawdę stosunkowo niedrogi Wheel Stand Pro (polecam) - ale można zafundować sobie dedykowany dla jeżdżących graczy fotel a i w wersji ultra luks nawet fotel z amortyzatorami (no, ale to już dla bardzo zamożnych).
Podsumowując, jeżeli chcecie się zaopatrzyć w porządny sprzęt do jeżdżenia, to wliczając testowany TSS Handbrake Sparco Mod jakoś super tanio nie jest. Nie zamierzam jednak bynajmniej nikogo do takich wydatków zniechęcać. Jeżeli macie, jak to się mówi, "zakrętkę" na samochodowe rajdy, to naprawdę nie brakuje graczy, którzy na sprzęcie nie oszczędzali. Dla nich, jestem przekonany, TSS Handbrake Sparco Mod albo już jest na liście zakupów, albo już z nim jeżdżą. Nie przyda się w grach innych niż rajdowe (nie kupujcie tego do driftów w Need for Speed!), w grach wyścigowych (gdzie jeździmy po torze), też się zbytnio nie przyda (bo tam nie jeździmy w poślizgu) - a tak czy owak w ręce fana motoryzacji opisywane urządzenie będzie leżało "jak ulał".
Zobacz także
2018-11-17, godz. 06:00
[17.11.2018] Grosz do grosza
Wielka marka, gra, która zbiera świetne recenzje - a sprzedaż jest niezadowalająca... Czyli powtarza się scenariusz z poprzedniej audycji, gdy razem z Michałem Królem komentowaliśmy sytuację innego studia i ich produkcji, która również…
» więcej
2018-11-17, godz. 06:00
[17.11.2018] Sztuczne słońce
W pierwszej chwili aż trudno uwierzyć, że w ziemskich warunkach naukowcom udało się wytworzyć temperaturę 10 milionów stopni Celsjusza (i że przy okazji nie wyparowali?). Ale chińskie prace nad budową sztucznego słońca - ale to…
» więcej
2018-11-17, godz. 06:00
[17.11.2018] Steel Rats [PS4]
Hells Angels to międzynarodowy klub motocyklowy, który według Amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości jest organizacją przestępczą. Dlaczego o tym mówię? Bo mają sporo wspólnego z produkcją Steel Rats studia Tate Multimedia…
» więcej
2018-11-17, godz. 06:00
[17.11.2018] Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści [PC]
Zabiorę Was dziś wprost do świata rozległych i przepięknych obszarów fantastycznej krainy Lyrii i Rivii. Nie będzie to jednak podróż usłana różami, bo od pewnego czasu tereny te toczy prawdziwa zaraza. Królowa Meve nie jest już…
» więcej
2018-11-17, godz. 06:00
[17.11.2018] Giermasz #322 - Oddech smoka
Dwie gry polskie recenzujemy w tym Giermaszu: na początku naprawdę udany powrót uniwersum Białego Wilka, w opinii Łukasza Rabikowskiego Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści wciągają do zabawy i godnie reprezentują, było nie było…
» więcej
2018-11-10, godz. 14:24
[10.11.2018] Giermasz #321 - Strzelby, potwory i odkurzacz
Formalności stało się zadość: Red Dead Redemption 2 oczywiście od Michała Króla dostaje skromne 11/10. Wspaniałości tej kowbojskiej opowieści doprawdy trudno się oprzeć, to najbardziej kompletna obecnie gra z otwartym światem…
» więcej
2018-11-10, godz. 13:47
[10.11.2018] Górki i dołki
Jedni cieszą się z dobrej czy bardzo dobrej sprzedaży swoich produkcji, inni martwią niezadowalającym zainteresowaniem graczy, chociaż ich tytuły zgarniają dobre recenzje. Kto ma "pod górę" a kto "z górki" - wszelkie informacje…
» więcej
2018-11-10, godz. 06:00
[10.11.2018] Call of Cthulhu: The Official Video Game [PS4]
Jestem "w gazie", jeśli chodzi o takie produkcje. Tak się złożyło, że zanim Andrzej wręczył mi kod do pobrania Zewu Cthulhu akurat czytałem (wciąż zresztą czytam) zbiór opowiadań Lovecrafta. To właśnie na podstawie prozy tego…
» więcej
2018-11-10, godz. 06:00
[10.11.2018] Luigis Mansion [3DS]
Zaciąłem się niemal na samym początku: - Co tu trzeba zrobić? - miotałem się bezładnie wciskając wszystkie przyciski konsolki... Olśnienie przyszło dosłownie kilka sekund później: no tak, przecież to gra przygotowana jeszcze…
» więcej
2018-11-10, godz. 06:00
[10.11.2018] Luigis Mansion [3DS]
Zaciąłem się niemal na samym początku: - Co tu trzeba zrobić? - miotałem się bezładnie wciskając wszystkie przyciski konsolki... Olśnienie przyszło dosłownie kilka sekund później: no tak, przecież to gra przygotowana jeszcze…
» więcej