W 1989 roku pojawił się Microprose Soccer na Commodore C-64. Można było rozgrywać zarówno mecze towarzyskie, jak i ligowe, czy pucharowe. Szczytem były pełne mistrzostwa świata. Do wyboru było kilkadziesiąt drużyn narodowych. Boisko widziane było z lotu ptaka, a piłka zawsze lepiła się do nóg piłkarzy.
Na początku lat 90. gracze mieli do wyboru dziesiątki przeciętnych gier, które różniły się przede wszystkim grafiką. Nastał jednak przełomowy 1992 rok, który przyniósł ze sobą jeden z największych piłkarskich przebojów – Sensible Soccer.
O jej sukcesie zdecydował jeden sprytny zabieg: nieskomplikowana rozgrywka toczyła się w przyspieszonym tempie. Nie było miejsca na taktycznie rozwiązania - liczył się refleks. Wielu graczy kupiło Atari ST czy Amigę właśnie dla tej gry. Niegasnąca popularność doprowadziła do wydania Sensible World of Soccer na PC. Do dziś w Polsce organizowane są turnieje SWOS. W sieci trwają rozgrywki ligowe. Na bazie Sensible World of Soccer powstała też polska futbolowa strategia: Sensible Manager.
W 1994 roku pojawiła się FIFA, której nikomu przedstawiać nie trzeba, ale trzeba wspomnieć, że rok później posiadacze pierwszej konsoli PlayStation dostali Actua Soccer.
Gdy pierwsza FIFA jedynie udawała trójwymiarową - Actua Soccer trójwymiarową była! Kamera śledziła piłkarzy na boisku, a wszystkiemu towarzyszyły komentarze spikera i doping kibiców na trybunach. To była trójwymiarowa rewolucja i do dziś Actua Soccer jest jej symbolem w cyfrowym świecie piłki nożnej.
Zobacz także
2012-09-04, godz. 18:50
[04.09.2012] Przegląd tygodnia
Resident Evil 6 już jest. Prawie miesiąc przed premierą, do tego zapakowany w oryginalne pudełko. Nic, tylko brać. Problem tylko w tym, co zresztą oficjalnie potwierdził już Capcom, że to egzemplarze skradzione z hurtowni w Niemczech…
» więcej
2012-09-04, godz. 17:12
Zdjęcia z Targów IFA Berlin 2012. Fot. Andrzej Kutys
» więcej
2012-09-04, godz. 16:54
[04.09.2012] Giermasz na Targach IFA Berlin 2012
Smartfony, telewizory, tablety, gadżety... czyli wszystkie te zabawki, które tak lubimy - zapraszamy do oglądania filmu zrobionego przez Radosława Lisa na Targach IFA Berlin 2012. W rozwinięciu tej wiadomości galeria zdjęć z targ…
» więcej
2012-09-04, godz. 14:21
T
tutorial - etap bądź misja w grze, podczas której użytkownik w przystępny sposób zaznajamia się z tajnikami rozgrywki. Czyli poznaje tak zwaną "klawiszologię" - jaki przycisk pada bądź klawiatury odpowiada za poszczególne ruchy…
» więcej
2012-09-04, godz. 14:16
E
easter egg - niespodzianka ukryta przez twórców w grze. Nazwa nawiązuje do anglosaskiej tradycji szukania wielkanocnego jajka z upominkiem. Znalezienie jego w grze często wiąże się z wykonaniem dodatkowych czynności. Easter egg to…
» więcej
2012-08-29, godz. 23:32
[29.08.2012] GROM w akcji...
EA ujawnia, jak będzie wyglądała rozgrywka w trybie multiplayer w grze Medal of Honor Warfighter. Scenariusze kolejnych misji powstały w oparciu o przeżycia członków wojskowych jednostek specjalnych i wydarzenia, mające miejsce podczas…
» więcej
2012-08-29, godz. 20:35
[28.08.2012] Dark Souls wreszcie na PC
Jedna z najgłośniejszych gier RPG ostatnich lat - Dark Souls: Prepare to Die Edition jest już dostępna w wersji na "blaszaki". Tytuł ukazał się w polskiej wersji kinowej (z napisami). Hack’n’slash osadzony w realiach fantasy uznawany…
» więcej
2012-08-28, godz. 21:55
[28.08.2012] O bohaterach, co wcale nie chcieli być bohaterami
To miała być prosta inżynierska naprawa na statku kosmicznym - skończyło się "łomotaniną" z obcymi, mutantami i czymś tam jeszcze. A horror trwa - po świetnej "jedynce" jak ocenimy Dead Space 2? Później mówimy o przygodach pewnego…
» więcej
2012-08-28, godz. 21:45
[28.08.2012] Dead Space 2
Z sequelami jest zawsze problem, szczególnie, gdy pierwowzór zebrał zasłużone pochwały i rozochoceni gracze czekają na nową porcję przygód swoich ulubionych bohaterów. Kiedy więc nadchodzi dzień premiery "dwójki", fani mówią…
» więcej
2012-08-28, godz. 21:43
[28.08.2012] Przegląd tygodnia
Wyjątkowo na początku nie o tym, co będzie, a o tym, co było. Dawno, dawno temu istniało sobie studio Psygnosis. Wydało tak słynne gry, jak chociażby Lemmings. Później, już jako Studio Liverpool, robiło dla Sony kolejne odsłony…
» więcej