W 1989 roku pojawił się Microprose Soccer na Commodore C-64. Można było rozgrywać zarówno mecze towarzyskie, jak i ligowe, czy pucharowe. Szczytem były pełne mistrzostwa świata. Do wyboru było kilkadziesiąt drużyn narodowych. Boisko widziane było z lotu ptaka, a piłka zawsze lepiła się do nóg piłkarzy.
Na początku lat 90. gracze mieli do wyboru dziesiątki przeciętnych gier, które różniły się przede wszystkim grafiką. Nastał jednak przełomowy 1992 rok, który przyniósł ze sobą jeden z największych piłkarskich przebojów – Sensible Soccer.
O jej sukcesie zdecydował jeden sprytny zabieg: nieskomplikowana rozgrywka toczyła się w przyspieszonym tempie. Nie było miejsca na taktycznie rozwiązania - liczył się refleks. Wielu graczy kupiło Atari ST czy Amigę właśnie dla tej gry. Niegasnąca popularność doprowadziła do wydania Sensible World of Soccer na PC. Do dziś w Polsce organizowane są turnieje SWOS. W sieci trwają rozgrywki ligowe. Na bazie Sensible World of Soccer powstała też polska futbolowa strategia: Sensible Manager.
W 1994 roku pojawiła się FIFA, której nikomu przedstawiać nie trzeba, ale trzeba wspomnieć, że rok później posiadacze pierwszej konsoli PlayStation dostali Actua Soccer.
Gdy pierwsza FIFA jedynie udawała trójwymiarową - Actua Soccer trójwymiarową była! Kamera śledziła piłkarzy na boisku, a wszystkiemu towarzyszyły komentarze spikera i doping kibiców na trybunach. To była trójwymiarowa rewolucja i do dziś Actua Soccer jest jej symbolem w cyfrowym świecie piłki nożnej.
Zobacz także
2012-08-21, godz. 19:00
[21.08.2012] Robot RPG rodzi się w Szczecinie
Na początku gracz tworzy własnego małego robota. Wybiera głowę i tułów. Gdy mały robot jest już gotowy, rozpoczyna swoją podróż po świecie złożonym z heksagonalnych płytek w poszukiwaniu magicznego procesora. Na swej drodze…
» więcej
2012-08-09, godz. 11:18
[14.08.2012] Gry komputerowe - zło wcielone
W tym wydaniu Giermaszu wyjątkowo rezygnujemy z naszych stałych punktów programu i zapraszamy do rozmowy dziennikarzy Radia Szczecin. Temat: dlaczego gry komputerowe są obwiniane o całe zło tego świata. Mimo pewnego przejaskrawienia…
» więcej
2012-08-08, godz. 10:02
[07.08.2012] Walczymy z Pradawnym Złem
Gdy opadł już kurz, który wzbili gracze pędzący do sklepu po swój egzemplarz Diablo III, gdy firma Blizzard jakoś uporała się z problemami z działaniem serwerów - aż niewiarygodne, z ich doświadczeniami z World of Warcraft - wreszcie…
» więcej
2012-08-08, godz. 09:28
ARCHIWUM 2012, lipiec
» więcej
2012-08-08, godz. 09:16
[07.08.2012] Przegląd tygodnia
Także w branży gier wideo mamy sezon ogórkowy - nie licząc zbliżającej się wielkimi krokami premiery Darksiders II czy Borderlands 2 - większość premier zaplanowano na jesień. Mamy za to kilka zapowiedzi. A więc: Po pierwsze: Square…
» więcej
2012-08-08, godz. 09:16
[07.08.2012] Przegląd tygodnia
Także w branży gier wideo mamy sezon ogórkowy - nie licząc zbliżającej się wielkimi krokami premiery Darksiders II czy Borderlands 2 - większość premier zaplanowano na jesień. Mamy za to kilka zapowiedzi. A więc: Po pierwsze: Square…
» więcej
2012-08-07, godz. 17:46
P
PEGI - Pan European Game Information czyli Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier założony przez Interactive Software Federation of Europe. Producent nie ma obowiązku wysyłania tam swojej gry do oceny, ale jest to sugerowane, PEGI…
» więcej
2012-08-07, godz. 17:46
K
kampowanie - wywodzi się od angielskiego "camp" czyli obozować. Gracz kampuje, czyli w grach multiplayerowych ukrywa się w miejscach niewidocznych dla innych, często w pobliżu tak zwanych spawnpoints, gdzie odradzają się wyeliminowani…
» więcej
2012-08-07, godz. 17:45
B
backtracking - czyli konieczność ponownego odwiedzania eksplorowanych wcześniej lokacji. Przykładowo: aby znaleźć jakiś przedmiot, który jest nam potrzebny w dalszym etapie gry, musimy wrócić do miejsc, które już "zaliczyliśmy"…
» więcej
2012-08-07, godz. 17:10
[07.08.2012] Doom (1993r.)
To była walka na śmierć i życie. Zagrożenia czyhały zewsząd, gracza atakowały wściekłe bestie z piekła rodem i nie mniej niebezpieczni ludzie. Przeżycie na niegościnnym Marsie było bardzo trudne, ale do dyspozycji mieliśmy odpowiedni…
» więcej