Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Metro Redux
Metro Redux
Na początek małe wyznanie: otóż mam w domu trzy przenośne konsole. Co prawda obecnie bezapelacyjnie najpopularniejsze jest granie na mobilkach, ale jakoś do "smyrania" nigdy do końca się nie przekonałem i wolę sprzęty z klasycznym zestawem kontrolerów. I chociaż przenośne granie ma swoje ograniczenia - mocy konsoli/smartfona - to wraz z premierą Switcha jednak granice technologiczne udało się przesunąć. Dalej nie jest to jakość "wypasionego" PC czy konsol stacjonarnych konkurencji, ale - no właśnie - mega-gamingowy PC (nawet laptop) a zwłaszcza konsola z wielkim telewizorem (sic!) to nie jest sprzęt, który zabiorę ze sobą do metra, żeby wygodnie pograć...

Grę dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland.
GIERMASZ-Recenzja Metro Redux Switch

... no nie przez przypadek nawiązuję (chociaż w Szczecinie akurat metra nie ma), wszak wydawca reklamował premierę na Switcha sloganem "Przyznaj się, zawsze chciałeś zagrać w Metro w Metrze"? Konkretnie, chodzi oczywiście o zestaw dwóch - korytarzowych - strzelanek (z elementami skradanki) Metro 2033 oraz Metro: Last Light (obie z dopiskiem Redux, sprzedawane na konsoli Nintendo w jednym pakiecie). Dla formalności dodajmy, że wydanie na Switcha bazuje na remasterach z obecnej generacji konsol czy PC - i to do nich musimy porównywać oprawę graficzną i jakość techniczną wersji przenośnej.

Zanim do tego przejdę, tylko wyjaśnię, że nie skupiam się teraz na recenzji gier jako takich, te opisywaliśmy, gdy miały premierę (tutaj i tutaj). Opierają się o prozę Dmitrija Głuchowskiego, opisującego świat który zginął w nuklearnej pożodze a niedobitki ludzkości znalazły schronienie w tunelach moskiewskiego metra. Recenzenci chwalili zwłaszcza Metro: Last Light jako bardziej dopracowane, chociaż warto odnotować, że i poprzednie Metro 2033 zebrało naprawdę bardzo solidne oceny. Więc jeżeli lubicie ten gatunek, to właściwie nie ma co się zastanawiać. Zostało mi więc jedynie odpowiedzieć na pytanie, czy wersja przenośna daje radę?

A odpowiedź jest prosta - jak najbardziej daje radę! Nie ukrywałem już wcześniej, że Switcha traktuję właściwie wyłącznie jako konsolę przenośną, ale gdy podłączycie ją do telewizora i odpalicie zestaw Metro Redux, to, że tak powiem, "zdrady nie ma". Znajdziecie porównania grafiki bez problemu w internecie, jak dla mnie obie gry wyglądały na dużym ekranie niemal tak dobrze jak na mocniejszych technicznie sprzętach. Przede wszystkim, obie działają płynnie, zauważycie może i różnicę w jakości tekstur, nie są jednak na tyle znaczące, żeby wytykać je palcami. A w wersji przenośnej, na małym ekranie, to właściwie nie miałem się do czego doczepić...

... wróć, jedna rzecz jest, która mi przeszkadzała. Choć głównie w pierwszym Metro 2033. Mianowicie - jasność ekranu (w wersji przenośnej oczywiście) kontra ciemność korytarzy metra w jakich dzieje się akcja. W wielu grach jest opcja dostosowania wspomnianej jasności ekranu - tu jej nie ma. Doszło do tego, że pierwszą misję rozegrałem ze trzy razy, bo w pomieszczeniach w których grałem było zwyczajnie... za jasno. Dopiero rozjaśnienie - na maksa - ekranu całej konsoli dało jakiś efekt.

To znaczy, żeby była (nomen omen) jasność: to pewien mit przenośnego grania, że można zawsze i wszędzie. Z doświadczenia posiadacza trzech kieszonsolek zapewniam, że taka dajmy na to słoneczna plaża kompletnie się nie nadaje. A i w samochodzie, w ciągu dnia, przykładowo Luigi's Mansion 2 (na 3DS), dziejące się w ciemnej scenerii również okazuje się niegrywalne (sprawdziłem). Więc, generalnie, im słabiej oświetlone jest miejsce w którym gramy, tym lepiej. Ale - z drugiej strony - to chyba jednak lekka przesada, gdy muszę czekać na zapadnięcie nocy, aby komfortowo cieszyć się rozgrywką. Na szczęście, ostatecznie, rozjaśnienie ekranu konsoli tu pomogło. Problem za to niemalże znika w Metro: Last Light, szczególnie, że tam częściej wychodzimy na zewnątrz. Ktoś powie, że skoro są mroczne tunele - to musi być ciemno, ale w Metro 2033 były momenty, że miałem problemy nawet z poruszaniem się, bo niewiele widziałem na ekranie konsoli.

Ale - to nie zmienia faktu, że premiera Metro Redux na Nintendo Switch to jest jakaś niesamowita sprawa, gdy mam pod ręką takie produkcje. Acz - tu mamy łyżkę dziegciu do beczki miodu - premierowa cena jest doprawdy solidna. Wiem, że to za zestaw dwóch gier, ale na innych platformach w czasie wyprzedaży Metro Redux można było kupić znacznie taniej (wiem, bo kupiłem i leżało na kupce wstydu, heh). Z drugiej strony, patrz wyżej: te gry w wersji przenośnej? - jak najbardziej!

Zobacz także

2020-05-16, godz. 06:00 Help Will Come Tomorrow [PS4] Nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek był tak rozdarty zabierając się za recenzję. Help Will Come Tomorrow to gra, która z jednej strony wciąga jak ruchome piaski, z drugiej potrafi doprowadzić do szału nieprzemyślanymi rozwiązaniami… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 SnowRunner [PS4] SnowRunner to kontynuacja gry MudRunner. Jak sama nazwa wskazuje tym razem naszym największym wrogiem nie będzie błoto a wszędobylski śnieg. W serii chodzi o to, żeby sprawnie pokonać daną trasę, będąc kierowcą ogromnych, samochodów… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 Sakura Wars [PS4] W alternatywnej rzeczywistości steampunkowej Japonii lat 40-tych ludzkość zmaga się z najazdem, hmm, demonów. Jedynym ratunkiem są rozmieszczone na całym świecie specjalne oddziały Imperial Combat Revue. Młode kobiety (głównie… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 [16.05.2020] Giermasz #398 - Specyficzne gry Tak - doprawdy wyjątkowo specyficzne tytuły recenzujemy w tym Giermaszu. Sakura Wars ma wszelkie cechy "japońskiego dziwactwa". Ale, jak przekonuje Andrzej Kutys (redakcyjny fan "japońszczyzny"), o ile przymkniecie oko na specyfikę gatunku… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 SnowRunner [PS4] SnowRunner to kontynuacja gry MudRunner. Jak sama nazwa wskazuje tym razem naszym największym wrogiem nie będzie błoto a wszędobylski śnieg. W serii chodzi o to, żeby sprawnie pokonać daną trasę, będąc kierowcą ogromnych, samochodów… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 Help Will Come Tomorrow [PS4] Nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek był tak rozdarty zabierając się za recenzję. Help Will Come Tomorrow to gra, która z jednej strony wciąga jak ruchome piaski, z drugiej potrafi doprowadzić do szału nieprzemyślanymi rozwiązaniami… » więcej 2020-05-15, godz. 12:36 [16.05.2020] Faux pas W świecie nowych technologii, gdy niemal każdy produkt jest "przełomowy, magiczny, rewelacyjny" - czasami warto "czytać między wierszami". Stąd może i wrzawa, jaką spowodował wydawało się, niewinny wpis. Ale, gdy prezes jednej wielkiej… » więcej 2020-05-09, godz. 11:12 Moving Out [PS4] Gdy przeczytałem komunikat "Klient zrzekł się prawa do reklamacji, więc nie przejmuj się jak coś stłuczesz" widziałem, że to gra dla mnie. Były kuchenne rewolucje w Overcooked, remontowa demolka w Tool's Up, a teraz przyszedł… » więcej 2020-05-09, godz. 10:27 [09.05.2020] Umierające światło W ostatnim czasie sporo zamieszania w polskim światku twórców gier narobiła publikacja portalu PolskiGamedev . Na temat powstawania/nie powstawania jednej z najbardziej wyczekiwanych na całym świecie produkcji z naszego kraju. Michał… » więcej 2020-05-09, godz. 06:00 Moving Out [PS4] Gdy przeczytałem komunikat "Klient zrzekł się prawa do reklamacji, więc nie przejmuj się jak coś stłuczesz" widziałem, że to gra dla mnie. Były kuchenne rewolucje w Overcooked, remontowa demolka w Tool's Up, a teraz przyszedł… » więcej
238239240241242243244