Mam ostatnio szczęście do gier solidnych. Nie rewolucyjnych, nie rewelacyjnych czy wybitnych. Dostaję produkcje, które robią solidni fachowcy, choć nie artyści. Phoenix Point taką grą właśnie jest. Po tym, jak turowa gra taktyczna zadebiutowała na komputerach osobistych, teraz - z dopiskiem Behemoth Edition - z zarazą mogą zmierzyć się konsolowcy. Opiszę wszystko zwięźle, bo recenzję wersji na PC w Giermaszu już mieliśmy niemal równo dwa lata temu. Phoenix Point to strategiczno-taktyczna produkcja, która opiera się na schemacie starym jak gry komputerowe - naszą drużyną musimy odeprzeć nieznane zagrożenie
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
Przy czym "odeprzeć" oznacza zniszczyć, wysadzić albo unieszkodliwić na jakikolwiek inny sposób. Raczej nie dyplomacją, choć ona też tutaj ma znaczenie, ponieważ w grze równie ważne jak walka, są sojusze, które zawieramy, rozbudowa bazy czy kombinowanie nowego wyposażenia w inny, nie zawsze etycznie poprawny, sposób. Wszystko w rzucie izometrycznym, ale też w trójwymiarze, plan gry możemy obracać, kąt zwiększać lub zmniejszać, oddalać i przybliżać.
Graficznie - odnoszę się już do wersji przeznaczonej na nową generację konsol - jest dobrze. Dość interesujące są niektóre projekty pojazdów czy stworów, ale nie ma tutaj raczej żadnego przebłysku geniuszu. Za to momentami, ma się wrażenie pewnej sterylności, takiego oderwania postaci od reszty świata. Dźwiękowo też trudno coś zarzucić - jest dość nastrojowo, klimatycznie, przyjemnie. Podobały mi się głosy, choć niektóre były nieco zbyt nadgorliwe w swoich rolach.
Jeśli chodzi o szybkość wczytywania poziomów, płynność, animacje to nie ma do czego się przyczepić. Ani razu też nie miałem żadnej "zawiechy", żadnych przycięć - nic z tych rzeczy. Nie zauważyłem też, żeby wpadły jakieś błędy, na pewno nie takie, które zapisałyby mi się w pamięci. Co jednak ważne, Phoenix Point można również kupić w wersji na starsze konsole i specjalnie przejrzałem relacje z doświadczeń właśnie na starszym sprzęcie... no i zdecydowana większość recenzentów w dość ostrym tonie odradza ten zakup zarzucając produkcji niedopracowanie i niedopasowanie do kilkuletniego już sprzętu.
Jeśli chodzi o szybkość wczytywania poziomów, płynność, animacje to nie ma do czego się przyczepić. Ani razu też nie miałem żadnej "zawiechy", żadnych przycięć - nic z tych rzeczy. Nie zauważyłem też, żeby wpadły jakieś błędy, na pewno nie takie, które zapisałyby mi się w pamięci. Co jednak ważne, Phoenix Point można również kupić w wersji na starsze konsole i specjalnie przejrzałem relacje z doświadczeń właśnie na starszym sprzęcie... no i zdecydowana większość recenzentów w dość ostrym tonie odradza ten zakup zarzucając produkcji niedopracowanie i niedopasowanie do kilkuletniego już sprzętu.
To powiem tak - jeśli tego typu gry, które czerpią pełnymi garściami z serii XCOM - są dla Was, jeśli też nie zraża dość wysoki poziom trudności, bo to nie jest produkcja dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z gatunkiem, dla początkujących może to być frustrujące doświadczenie, jeśli ostrzyliście sobie zęby właśnie na tę grę, a macie którąś z konsol nowej generacji - nie mogę powiedzieć niczego, co by Was zniechęciło. Solidna i bardzo porządna gra to jest. Z mnóstwem znanych rozwiązań, ale podanych na dobre sprawdzone sposoby, z fabułą, która też nie jest aż tak naiwna, jak sugerowałby to mój wstęp. To wszystko, ale w wersji właśnie na nowe konsole - zasługuje na ósemkę.
Ocena: 8/10 [w wersji na konsole nowej generacji]
Ocena: 8/10 [w wersji na konsole nowej generacji]
Zobacz także
2022-09-24, godz. 06:00
SBK 22 [PC]
Na tapetę bierzemy World Superbike, czyli siostrzany tytuł do marki Moto GP. Które zresztą również recenzowałem w Giermaszu. Posunę się o krok dalej i stwierdzę, że to wręcz bliźniacze gry. Bardzo do siebie podobne z tą różnicą…
» więcej
2022-09-23, godz. 18:00
[24.09.2022] Ciesz się, że działa...
... bo przecież mogłoby nie działać i w czym masz problem, to tylko "problemy wieku dziecięcego" prawda? Gdy kupiłeś najnowszego smartfona bardzo znanej firmy, za duże pieniądze, a tu na przykład aparat fotograficzny w niektórych…
» więcej
2022-09-17, godz. 16:00
[17.09.2022] 100 lat dla PSX Extreme!
Z okazji 25-lecia istnienia miesięcznika PSX Extreme oczywiście składamy najlepsze życzenia i kolejnych wielu lat udanej pracy życzymy! Możecie też obejrzeć film o historii czasopisma . Michał Król zresztą ma tam swój kącik poświęcony…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
You Suck at Parking [Xbox Series X]
Gra You Suck at Parking wpadła mi w oko dość szybko, bo mały samochód, dużo akrobacji i szalone zadanie - jazda bez hamulców na parkingu. Coś, co wydawało się wielką zaletą, stało się przekleństwem. Mówiąc wprost, to gra pochodna…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
Diablo Immortal [iOS/PC]
[Od redakcji: wiemy, że od momentu premiery minęło już trochę czasu - wiemy również, jak wiele kontrowersji wzbudził system mikropłatności. Warto też zauważyć, że Diablo Immortal to gra-usługa, czyli tytuł cały czas rozwijany…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
Pierwsze wrażenia: NBA 2K23 [PC]
Wykorzystując moment zainteresowania koszykówką po sukcesach polskiej reprezentacji na Mistrzostwach Europy (choć w momencie nagrania nie znaliśmy wyniku meczu półfinałowego z Francją), nie czekając na recenzję, skoro mieliśmy…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
[17.09.2022] Giermasz #516 - Mikro/makro
Pomyślane jako forma zapłaty dla twórców, którzy oddają swoją produkcję graczom za darmo. Niezobowiązujące - o ile dotyczą kwestii kosmetycznych. Niestety mikropłatności przybierają też taką formę, w której trzeba albo: grać…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
You Suck at Parking [Xbox Series X]
Gra You Suck at Parking wpadła mi w oko dość szybko, bo mały samochód, dużo akrobacji i szalone zadanie - jazda bez hamulców na parkingu. Coś, co wydawało się wielką zaletą, stało się przekleństwem. Mówiąc wprost, to gra pochodna…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
Diablo Immortal [iOS/PC]
[Od redakcji: wiemy, że od momentu premiery minęło już trochę czasu - wiemy również, jak wiele kontrowersji wzbudził system mikropłatności. Warto też zauważyć, że Diablo Immortal to gra-usługa, czyli tytuł cały czas rozwijany…
» więcej
2022-09-17, godz. 06:00
Diablo Immortal [iOS/PC]
[Od redakcji: wiemy, że od momentu premiery minęło już trochę czasu - wiemy również, jak wiele kontrowersji wzbudził system mikropłatności. Warto też zauważyć, że Diablo Immortal to gra-usługa, czyli tytuł cały czas rozwijany…
» więcej