Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Chernobylite - recenzja wersji next-gen
Chernobylite - recenzja wersji next-gen
Kilka miesięcy temu recenzowałem polskie Chernobylite w wersji na PlayStation 4. Przygoda przygotowana przez gliwickie studio The Farm 51 mocno mi podeszła i gra otrzymała wtedy bardzo wysoką ocenę 9/10. Minęło kilka miesięcy i twórcy wypuścili ulepszoną wersję, która dla posiadaczy tego tytułu jest dostępna jako darmowa aktualizacja. Oczywiście od teraz Chernobylite dostępne jest także na PlayStation 5 i Xboksa Series X|S. Postanowiłem sprawdzić co zostało ulepszone i na tym skupię się w tej recenzji.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od agencji PR Outreach.

Przypomnę tylko, że Chernobylite jest wyjątkowo dobrym FPS-em (z elementami RPG-a, skradanki i survival horroru), a wydarzenia w Strefie Wykluczenia wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu przedstawione są nie dość, że ciekawie, to jeszcze ładnie, a zajęć pobocznych jest tu od groma. Lata doświadczeń, wiele wizyt w Czarnobylu i użycie technologii fotogrametrii spowodowały, że twórcy w bardzo dobrze wyglądający sposób przenieśli do gry kawałek Ukrainy. Już na poprzedniej generacji konsol gra prezentowała się wyśmienicie, a co udało się twórcom stworzyć w te kilka dodatkowych miesięcy?

Podczas rozpoczęcia prac nad grą nie było kart graficznych obsługujących ray tracing, ani nie mieli dostępu do konsol nowej generacji. Teraz, gdy studio posiada cały potrzebny sprzęt, stworzyli wersję docelową, którą planowali od dawna. Testowana przeze mnie kopia na PlayStation 5 została dobrze zoptymalizowana i oferuje dwa tryby graficzne. Tryb jakościowy stawia na wygląd. Oferuje rozdzielczość 4K z płynnością 30 klatek na sekundę i ray tracingiem, czyli techniką śledzenia promieni światła, co daje wyjątkowy efekt. Chernobylite wygląda fantastycznie i mimo mniejszej płynności, jest stabilnie i nie uświadczycie żadnych szarpnięć animacji. Drugi - tryb graficzny - jest opcją wydajnościową. Tutaj tytuł chodzi w 1080p, czyli Full HD, grafika jest odrobinę gorsza, co i tak jest praktycznie niezauważalne. Zwiększa się za to liczba wyświetlanych klatek na sekundę - do 60, dzięki czemu produkcja jest płynniejsza.

Szczerze mówiąc nie wiem czy czasy ładowania są szybsze, ale zakładam, że tak. To uwagi na dyski, jakie są umieszczone w najnowszej generacji konsol. W końcu są dużo szybsze niż te, które znajdują się w PlayStation 4 i Xboksie One. Twórcy do wersji na PlayStation 5 dodali też obsługę haptycznych wibracji i adaptacyjnych triggerów w padach DualSense. Co prawda szału nie ma, ale działają i zwiększają immersję podczas zabawy.

Wraz z premierą ulepszonej wersji Chernobylite gracze otrzymali kolejny darmowy dodatek, niestety na razie tylko na posiadaczy wersji PC. "Season One" dodaje do gry nową, wypełnioną znajdzkami misję oraz wyjątkową kuszę "Silent Assassin". Posiadacze konsolowej wersji gry wspomniane DLC otrzymają już latem. Warto wspomnieć, że pojawiła się także płatna paczka "Blue Flames", która zawiera różnego rodzaju przedmioty, to m.in. maski klaunów czy dodatkowe efekty do wyposażenia wykorzystującego płomienie. Co więcej, twórcy planują wypuszczać darmowe dodatki co kwartał, a zawierać będą rozszerzenia fabularne, nowe mapy, questy, tryby gry, bronie... No sporo tego.

Chernobylite w ulepszonej wersji sprawdza się wyśmienicie. To nadal ta sama dobra gra, z ciekawym scenariuszem, wciągającymi rozwiązaniami i atrakcyjną oprawą. Tylko teraz jest jeszcze ładniej i płynniej.

Ocena końcowa: 9/10 [za warstwę techniczną]

Zobacz także

2022-04-09, godz. 06:00 Chocobo GP [Switch] Dobre z 10 minut siedziałem przed komputerem z palcami na klawiaturze... i nic. Pustka, wytarte stwierdzenia typu "fanom może się spodobać" albo "bawiłem się nieźle, ale nie do końca do mnie trafia". Banał. Ale - co poradzę, tak… » więcej 2022-04-09, godz. 06:00 [09.04.2022] Korekcja błędów Multimilioner przejmuje większościowy pakiet i zapowiada małą rewolucję w jednym z najbardziej znanych serwisów społecznościowych. Czy to ma szansę powodzenia, między innymi o tym rozmawiamy z naszym technologicznym ekspertem Radkiem… » więcej 2022-04-09, godz. 06:00 GIERMASZ 2022, kwiecień » więcej 2022-04-09, godz. 06:00 [09.04.2022] Nagroda za trud Siedem lat ciężkiej, samotnej pracy - i marzenia o sukcesie, które właśnie się spełniają. Czyli Michał Król opowiada jak dzięki uporowi i pasji można dojść na sam szczyt niezależnej sceny twórców tworzących gry. Poza tym… » więcej 2022-04-09, godz. 06:00 [09.04.2022] Giermasz #493 - Trzy po trzy Chociaż w kalendarzu w tym momencie jakby nieco mniej premier, zwłaszcza największych produkcji, tak w Giermaszu przygotowaliśmy trzy recenzje. A i Tiny Tina's Wonderlands trudno nazwać jakąś małą grą. Ta przygoda w strzelankowym… » więcej 2022-04-09, godz. 06:00 Tiny Tina's Wonderlands [Xbox Series X] To jest coś, czego potrzebowaliśmy, nawet jeśli nie zdawaliśmy sobie z tego sprawy. I nawet nie chodzi o Borderlands. Tiny Tina’s Wonderlands to spin off właśnie tej postapokaliptycznej serii, która daje fanom chwilę na zaczerpnięcie… » więcej 2022-04-02, godz. 06:00 Ghostwire Tokyo [PC] Ghostwire Tokyo to kolorowa, barwna a jednocześnie przykra i przytłaczająca historia w interesującym mieście, jakim jest stolica Japonii. Rozpoczynam od fabuły, bo to ona jest głównym motorem napędowym wyżej wspomnianej produkcji… » więcej 2022-04-02, godz. 06:00 Kirby and the Forgotten Land [Switch] Mała Różowa Kulka (z nieposkromionym apetytem) żyła sobie gdzieś miło i sympatycznie na swojej słodkiej planecie-gwiazdce. Ale, pewnie się domyślacie Drogie Dzieci, nad krainę nadciagnął mrok. Przyjaciele Kirby'ego zostają… » więcej 2022-04-02, godz. 06:00 Ghostwire Tokyo [PC] Ghostwire Tokyo to kolorowa, barwna a jednocześnie przykra i przytłaczająca historia w interesującym mieście, jakim jest stolica Japonii. Rozpoczynam od fabuły, bo to ona jest głównym motorem napędowym wyżej wspomnianej produkcji… » więcej 2022-04-02, godz. 06:00 Shredders [Xbox Series X] W życiu grałem w większość gier snowboardowych, które pojawiały się na kolejne platformy. Wiele z nich szukało złotego środka, połączenia realizmu z grą zręcznościową, co w mojej ocenie jest błędem. Podobnie postąpili twórcy… » więcej
123124125126127128129