Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega
...co oznacza także realistycznie pokazywaną przemoc - również wobec dzieci - wulgaryzmy czy erotykę. Gra jest oznaczana jako przeznaczona dla ludzi od 18 roku życia: i tak jak czasami biorę takie ograniczenia "w nawias", to gdy grałem w Final Fantasy XVI, wyganiałem młodszego syna z pokoju, jeżeli właśnie do niego wszedł. Jednocześnie, żeby to dobitnie wyartykułować: fabuła Final Fantasy XVI do końca trzymała mnie w napięciu i z niecierpliwością czekałem na moment, kiedy znowu odpalę konsolę. Czułem się, jakbym oglądał serial, zwłaszcza przez pierwsze godziny, zrealizowane w myśl złotej zasady o "trzęsieniu ziemi i rosnącym później napięciu". W dalszej części tej zabawy - uspokoję - nie zabraknie i eksploracji (choć to nie jest otwarty świat), mnóstwa walk, opcjonalnego polowania na wielkie bestie, dodatkowych zadań pobocznych, czyli nie musicie się martwić, że nowy "fajnal" to tylko jakaś wizualna nowela. Choć fakt, w pewnych momentach fabuła zwalnia - no ale bez przesady, chyba nikt nie oczekuje, że przez 40 godzin będzie ciągła "jazda bez trzymanki", prawda?
Wytrawni fani serii oczywiście bez problemu rozpoznają też mnóstwo nawiązań do jej bogatej historii - tradycyjnie zresztą wykorzystanych w zgoła odmienny sposób. Bo - wyjaśnię niezorientowanym - każda część jest osobnym bytem (choć zdarzały się mini serie, jak przy okazji "dziesiątki" czy "trzynastki"), więc nie musicie się martwić, że czegoś nie zrozumiecie, bo nie graliście w inne odsłony. Ale też mają one wspólne elementy, czy nawet nazwy bądź imiona postaci. Jako jedyny przykład podam rolę wielkich potworów, które w wielu "fajnalach" były po prostu przyzywane jako pomoc w walce i na tym się ich rola kończyła. Gdy w Final Fantasy XVI pełnią jedną z głównych ról w opisywanej historii.
Zresztą, podsumowując wątek fabuły - "fajnale" zawsze stały ciekawą opowieścią, niesamowicie wykreowanymi światami, często w wyjątkowy sposób łącząc elementy nowoczesnych technologii z magią czy mieczami - no i zawsze ratowaliśmy świat. Szestasta odsłona jest o tyle wyjątkowa, że tu jest to pokazane w bardzo naturalistyczny, brutalny wręcz sposób. A ja to oglądałem z niesłabnącym zainteresowaniem.
Sporo też przed premierą mówiło się w branży o gruntownie przemodelowanej walce. Czuwał nad tym elementem człowiek związany ze świetnymi slasherami z cyklu Devil May Cry, więc i od razu wiadomo było, że nie ma tu mowy o jakiś turowych starciach. I chociaż elementy zręcznościowe w gatunku nowe nie są, tak zastanawiałem się, na ile fan gier fabularnych będzie miał ochotę wziąć udział w slasherze? Cóż, sprawa jest w sumie prosta, gdy dodacie słowo "action" do jRPG, macie odpowiedź na to, w jakim gatunku Final Fantasy XVI osadzić. A że wiele właśnie action jRPG odniosło spore komercyjne sukcesy, to moja "obawa" chyba jest jednak przesadzona. Zresztą, walka w "szesnastce" nie jest aż tak zręcznościowo wymagająca jak w slasherze. Bliżej tu do hack'n'slash, gdzie za ciosy czy czary odpowiadają dwa przyciski plus ich kombinacje - niż do slasherów z listą ciosów w stylu "wciśnij dwa razy kółko, raz kwadrat i jeszcze zrób półobrót analogowym stickiem". Nie przez przypadek w powyższym przykładzie przytoczyłem symbole z pada do PS5, bo na ten moment to ekskluzywna gra dla tej konsoli.
Aha, należy też podkreślić, że nowy "fajnal" po raz pierwszy w historii jest spolszczony. A że ja lubię dalekowschodni klimat, to tradycyjnie odpaliłem japoński dubbing i do tego - powiedzmy to jeszcze raz - po raz pierwszy w historii włączyłem polskie napisy. Super! Świetna to wiadomość, bo już od pierwszych minut gracz może czuć się nieco przytłoczony ilością serwowanych informacji o przedstawionej w grze fabule. Kto jest królem jakiego królestwa, kto z kim jest w sojuszu, kto kogo zdradził i dlaczego - a właściwie dlaczego ten świat wygląda, jak wygląda, gdzie przebiegają granice państw i o co walczą, jakie są reguły i zwyczaje panujące w ich społeczeństwach? No sporo tego, ale nie stresujcie się, wszystko się wyjaśni, a i są przygotowane różne kompendia, które stosunki panujące w krainie Valisthea opisują. I nie ma już tu bariery językowej, więc jeszcze raz wypada to podkreślić, że Final Fantasy XVI zagracie z polskimi napisami.
Wspomniałem, że tak jak niezwykle ważna i wciągająca jest historia, tak nie brakuje "gry w grze", czyli także wielu dodatkowych aktywności. I warto na to zwrócić uwagę. W mojej ocenie takiego tytułu nie kupuje się tylko po to, żeby "przejść historię". Naprawdę warto eksplorować, bawić się grą - zresztą, skoro na premierę kosztuje niemało, to do tych ze 40 godzin opowieści spokojnie dodajcie sobie drugie tyle - jak nie więcej - poświęcone na dodatkowe walki i opcjonalne przygody. Może zajęcia dodatkowe nie zawsze są tak spektakularnie pokazane jak wątek główny, ale - zachęcam - nie ograniczajcie się tylko do niego.
Podsumowując, co już pewnie wiecie, ja akurat należę do tych osób, których nowy "fajnal" zachwycił, choć zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy recenzenci podzielają taką opinię. Ale to jest nota ode mnie - niech będzie "dycha". Raz, w ramach szerzej pojętej mojej prywatnej walki o odmitologizowanie tej oceny - bo nagle okazało się, że 10/10 to nie powinna właściwie dostać żadna gra w dniu premiery, tylko kiedyś tam to się będzie mówić, że "wybitna". No - nie, nota maksymalna czasami się naleźy. Bo dwa, dla mnie recenzowana produkcja jest wybitna w gatunku tu i teraz. Więc daję 10/10.
Ocena: 10/10
Zobacz także
2023-04-22, godz. 06:00
Beyond Contact [PC]
Gry survivalowe nie są dla każdego. Zbieranie każdej możliwej śrubki, linki czy kabelka (niepotrzebne skreślić), aby potem zrobić filtr, szkło powiększające, pochodnię czy inny potrzebny nam do rozgrywki przedmiot - znam ludzi…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
Dead Island 2 [Xbox Series X]
Po blisko dekadzie oczekiwania druga wyspa - choć tak naprawdę miasto - (nie)umarłych trafiła w moje ręce. Oczekiwań nie miałem żadnych, więc nie mogłem się zawieść, za to mogłem bardzo pozytywnie zaskoczył. No i Dead Island…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
Final Fantasy Pixel Remaster [PlayStation 5]
Dawno, dawno temu - a tak konkretnie w 1987 roku w Japonii, Hironobu Sakaguchi, pracownik podupadającej firmy Square, zaproponował szefostwu projekt, który miał być ich finalnym dziełem. Jak internetowa wieść niesie, wzorem Dragon…
» więcej
2023-04-22, godz. 06:00
[22.04.2023] Giermasz #547 - Nie-umarlaki, kosmos i piksele
Przeżyć w świecie pełnym morderczych zombie - albo dbać o przetrwanie na odległej planecie - wreszcie, zmierzyć się z pikselowymi przeciwnikami i uratować sześć światów fantasy... Doprawdy, dzięki grom komputerowym można wcielić…
» więcej
2023-04-15, godz. 18:00
[15.04.2023] Powódź
Twórcy chyba obecnie najsłynniejszej polskiej gry, której sprzedaż liczy się w dziesiątkach milionów sztuk, postanowili zaszaleć - i pokazali, jak wyglądałaby ich produkcja na mocarnych komputerach. Wygląda obłędnie, ale przy…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Dredge [Xbox Series X]
Jest rok 1927, kreślony na ekranie komiksową kreską rybak płynie kutrem przez noc. Nie wiemy, dlaczego tam się znalazł, atmosfera wydaje się lekko niepokojąca. A po chwili robi się co najmniej dziwnie, gdy czerwona mgła otacza jednostkę…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
[15.04.2023] Giermasz #546 - Na łódce
W tym Giermaszu polecamy Waszej uwadze jedną grę: nasz redakcyjny kolega Andrzej Kutys lubi komiksową grafikę, niejednego "indyka" (od indie, gier independent czyli niezależnych) ogrywał. Więc poleca Dredge , małego studia z drugiego…
» więcej
2023-04-15, godz. 06:00
Duck Hunt (1984 r.)
To chyba najsłynniejsza gra polegająca na strzelaniu z pistoletu do ekranu. Duck Hunt to produkcja Nintendo, która w 1984 roku ruszyła na podbój konsol NES i automatów arcade. Sama rozgrywka jest bardzo prosta. Przy pomocy pistoletu…
» więcej