Znanych jachtów było wiele, do naszych czasów dotrwały jedynie nieliczne, w tym MARIA Ludomira Mączki. Ten drewniany zbudowany w Gdańsku w latach 70 dwumasztowy kecz kupił w 1973 roku szczeciński żeglarz Ludomir Mączka (urodzony w 1926 we Lwowie, zmarł 30 stycznia 2006 w Szczecinie). Kapitan Mączka był w latach 1944-1945 żołnierzem Armii Krajowej. Z wykształcenia był geologiem, a z zamiłowania żeglarzem, kapitanem jachtowym i podróżnikiem. Jako żeglarz przebył na jachtach niemal 170 tys. mil morskich - trasę odpowiadającą niemal ośmiokrotnemu opłynięciu kuli ziemskiej (9-krotnie przemierzył Atlantyk, 4-krotnie Pacyfik, 3-krotnie Ocean Indyjski). Pod dowództwem kpt. Ludomira Mączki MARIA wyruszyła w słynny, trwający 11 lat rejs dookoła świata. Był to jeden z najdłuższych rejsów w historii polskiego żeglarstwa. Ludomir - Ludek był na jachcie cały czas, zmieniała się załoga, długi odcinek płynął sam.
W 1999 r. MARIA wyruszyła w drugi rejs wokółziemski. Po roku kpt. Mączka, ze względu na stan zdrowia, opuścił jacht. Rejs kontynuował w latach 2000-2003 kpt. j. Maciej Krzeptowski. W 2006 r. Ludek zmarł. MARIĘ zapisał w testamencie swojemu przyjacielowi Bolesławowi Kornelukowi, polskiemu żeglarzowi zamieszkałemu w Kanadzie. Marzeniem członków Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza było, żeby MARIA wróciła na wodę i brała udział w edukacji morskiej młodzieży oraz kultywowaniu szczecińskich tradycji morskich zgodnie z wolą Ludomira Mączki. Czy marzenia się spełniają ? O tym opowiada reportaż Katarzyny Wolnik Sayny zatytułowany "Drugie życie Marii". Po reportażu rozmowa z Aleksandrą Kocewicz z Marina PTTK i Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza oraz z Piotrem Owczarskim żeglarzem, historykiem żeglarstwa, publicystą.