"Cisne Branco" jest trzecim żaglowcem Brazylijskiej Marynarki Wojennej noszącym to imię. Pierwszy "Cisne Branco" był 15-metrowym klasycznym drewnianym jachtem Tritonia, który został zaprojektowany przez legendarnego budowniczego okrętów Alfred Mylne i zbudowany przez Aleksandra Robertson and Sons Ltd (Yachtbuilders) w 1910 roku. Jacht przybył do Brazylii w 1978 roku po gruntownym remoncie i wystartował w ośmiomiesięczny rejs przez Atlantyk. Drugi "Cisne Branco", który miał kadłub aluminiowy, był używany przez Marynarkę między 1980 i 1986, po czym został oddany w dyspozycję uczelni morskiej.
"Cisne Branco" odbył dziewiczy rejs przez Atlantyk do Brazylii, z okazji 500. rocznicy odkrycia Brazylii przez portugalskiego admirała Pedro Álvaresa Cabrala. Budowa żaglowca jest inspirowana XIX-wiecznymi kliperami. "Cisne Branco" jest zwykle używany w krajowych i międzynarodowych działaniach reprezentacyjnych brazylijskiej marynarki i brazylijskiej kultury. Jest również wykorzystany jako żaglowiec szkoleniowy przez kadetów Szkoły Marynarki Wojennej w Brazylii, Marynarki Handlowej, Akademii Morskiej i innych szkół morskich.
W 2010 roku uczestniczył w Velas Sudamerica 2010, historycznej wyprawie jedenastu żaglowców Ameryki Łacińskiej z okazji dwusetnej rocznicy pierwszych rządów narodowych w Argentynie i Chile.