Cyfrowe Rewolucje
Radio SzczecinRadio Szczecin » Cyfrowe Rewolucje
  • "Cyfrowe Rewolucje" - prowadzący Ks. dr Krzysztof Łuszczek medioznawca z Uniwersytetu Szczecińskiego
  • Premiera w każdy czwartek o godzinie 19:30 na antenie Radia Szczecin

Żyjemy otoczeni mediami cyfrowymi. Często nie znamy kontekstu ich powstania, funkcjonowania i sposobu wpływu na ludzi. Cyfrowe platformy mogą stać się zarówno narzędziem edukacji jak i przemocy. Co zrobić, aby były społecznie użyteczne? Kiedy i jak powstały, jaka będzie ich przyszłość? Na te pytania i wątpliwości odpowiadają „Cyfrowe rewolucje”, krótkie felietony ks. dra Krzysztofa Łuszczka z Zespołu Pedagogiki Medialnej i Kultury Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego.

Cyfrowe Rewolucje (26.05.2022) - YouTube – najważniejszy krok w stronę hybrydowej telewizji
Serwis społecznościowego wideo doskonale trafił w zapotrzebowanie użytkowników. Z jednej strony była to potrzeba szybkiego i nieskomplikowanego udostępniania prostych filmów z drugiej strony przybyło urządzeń (przede wszystkim smartfonów) pozwalających na ich rejestrację. YouTube stał się szybko jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek internetowych.
Cyfrowe Rewolucje (19.05.2022) - MySpace
MySpace to pierwszy o takim zasięgu serwis społecznościowy. Jego kariera była intensywna, ale zakończona spektakularną porażką w starciu z Facebookiem. Serwis przetrwał, ale jest popularny przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Stanowi również atrakcyjną platformę dla osób chcących promować swoją twórczość muzyczną.
Cyfrowe Rewolucje (12.05.2022) - Wikipedia
Z upowszechnieniem globalnej sieci komputerowej wiązano wielkie nadzieje na polu edukacji. Wiele z nich zostało jednak zawiedzionych. Wikipedia jest platformą dedykowaną wyłącznie zwiększeniu dostępu do wiedzy. Mimo, że w początkach swojego istnienia miała wiele problemów z wiarygodnością prezentowanych haseł to dziś dla wielu poszukujących wiedzy w Internecie stanowi pierwsze źródło informacji.
Cyfrowe Rewolucje (05.05.2022) - Google
Google utożsamia to wszystko co możemy w skrócie określić „cyfrową rewolucją”. Z początku niewielka firma powstała w Dolinie Krzemowej w ciągu kilku lat dzięki innowacyjnym pomysłom technologicznym i konsekwentnej strategii ekonomicznej stała się gigakorporacją. Zgromadziła niewiarygodne zasoby danych dotyczące nie tylko wiedzy o świecie, ale również o użytkownikach własnych produktów.
Cyfrowe Rewolucje (28.04.2022) - Second Life
Second Life w początkach rozwoju serwisów społecznościowych pokazała możliwości wirtualnego świata. Gra pozwoliła kreować swoje życie niejako od początku i z czasem dla wielu stało się ono bardziej realne niż otaczający świat. Tym bardziej, że można było tam znaleźć nie tylko przyjaciół, ale również ulubione sklepy i marki.
Cyfrowe Rewolucje (21.04.2022) - Blogi
Blogi w początkach XXI w. stały się ważnym narzędziem komunikacyjnym. Wpłynęły również na komunikację polityczną oraz dały nowe impulsy dla rozwoju dziennikarstwa. Z czasem uległy pewnej marginalizacji, ale przetrwały dzięki zwiększonej ilości materiałów multimedialnych i pojawieniu się nowych propozycji jak np. wideoblogów.
Cyfrowe Rewolucje (14.04.2022) - Jak nie polec w dezinformacyjnej wojnie?
Badania przeprowadzone przez pracownię Ifop już po wybuchu wojny na Ukrainie pokazały, że ponad 50 proc. Francuzów wierzy Putinowi. Czy jesteśmy aż tak słabo odporni na propagandę Kremla? Mamy odpowiednią cyfrową broń defensywną, tylko czy chcemy z niej skorzystać zanim będzie za późno. Odpowiednie narzędzia czekają na polskich internautów: #WłączWeryfiakcję.
Cyfrowe Rewolucje (7.04.2022) - Informacyjna naiwność
Jesteśmy świadkami wojny na Ukrainie, ale także w części jej uczestnikami. Wojna toczy się także w przestrzeni cyfrowej a jej polem są platformy komunikacyjne. Ataki są precyzyjne i mają dzielić i dezorganizować społeczeństwo. Czy jesteśmy na nie gotowi? Czy Kreml nie wygrywa cyfrowych bitew w tej wojnie?
Cyfrowe Rewolucje (31.03.2022) - Mechanizmy Dezinformacji
Aby wojna dezinformacyjna mogła przynosić sukcesy trzeba stworzyć odpowiednie narzędzia służące jej prowadzeniu. Chociaż na pozór ich zadania mają być inne. Rosja wykorzystuje zarówno własne narzędzia (np. telewizję Russia Today) jak również globalne marki, aby dezinformować społeczeństwa Zachodu.
12