Jest wstępna zgoda w Unii Europejskiej w sprawie limitów emisji dwutlenku węgla dla samochodów ciężarowych. Kompromis osiągnęli negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i krajów członkowskich. To pierwsze w historii normy środowiskowe dla ciężarówek w Unii.
Zgodnie z ustaleniami negocjatorów, średnia emisja CO2 z samochodów ciężarowych w 2030 roku ma być niższa o 30 procent w porównaniu z obecnym rokiem. Komisarz do spraw klimatu Miguel Aria Canete napisał w oświadczeniu, że uzgodniony kompromis jest ambitny i wyważony.
Podkreślił, że wprowadzenie standardów emisji dla ciężarówek pomoże Unii osiągnąć wyznaczony cel, czyli redukcję gazów cieplarnianych o co najmniej 40 procent w najbliższej dekadzie.
Podczas negocjacji zatwierdzono zachęty innowacyjne dla producentów, a także dla właścicieli floty samochodowej, by korzystali z ciężarówek o zerowej, lub niskiej emisji spalin. Te ustalenia muszą być jeszcze zaakceptowanie formalnie przez ministrów z 28 państw i europosłów na sesji plenarnej, by Unia Europejska po raz pierwszy mogła wprowadzić ograniczenia zanieczyszczeń z ciężarówek.
Ustalenia zaczną obowiązywać natychmiast po publikacji decyzji w unijnym Dzienniku Urzędowym.
Podkreślił, że wprowadzenie standardów emisji dla ciężarówek pomoże Unii osiągnąć wyznaczony cel, czyli redukcję gazów cieplarnianych o co najmniej 40 procent w najbliższej dekadzie.
Podczas negocjacji zatwierdzono zachęty innowacyjne dla producentów, a także dla właścicieli floty samochodowej, by korzystali z ciężarówek o zerowej, lub niskiej emisji spalin. Te ustalenia muszą być jeszcze zaakceptowanie formalnie przez ministrów z 28 państw i europosłów na sesji plenarnej, by Unia Europejska po raz pierwszy mogła wprowadzić ograniczenia zanieczyszczeń z ciężarówek.
Ustalenia zaczną obowiązywać natychmiast po publikacji decyzji w unijnym Dzienniku Urzędowym.