Historyczne wydarzenie w Kościele Rzymskokatolickim na Pomorzu Zachodnim. Metropolita szczecińsko-kamieński abp Andrzej Dzięga udzielił w sobotę święceń czterem żonatym mężczyznom, którzy zostali diakonami stałymi.
Uroczystość odbyła się w szczecińskiej Bazylice Archikatedralnej. To pierwsi w historii Kościoła na Pomorzu Zachodnim żonaci mężczyźni, którzy będą pełnić takie funkcje w Kościele Rzymskokatolickim.
- Raduje się Kościół Szczecińsko-Kamieński, albowiem przyjmuje w szeregi sług Słowa Bożego i dzieł Miłosierdzia czterech żonatych mężczyzn powierzając im posługę diakona stałego - powiedział w homilii bp pomocniczy Henryk Wejman.
- Mamy świadomość historycznego momentu. Wiemy, że my będziemy musieli uczyć się diecezji, a diecezja będzie potrzebowała uczyć się też nas. Wszyscy musimy odczytywać teraz, co to znaczy być diakonem stałym - mówił w słowach podziękowania Marcin Gajda, jeden z wyświęconych diakonów stałych.
Diakoni stali będą mogli głosić kazania, udzielać chrztu, komunii św., asystować przy ślubie, ale nie odprawią mszy św., nie wyspowiadają i nie namaszczą chorych. Diakon stały to mężczyzna, który przyjmuje święcenia diakonatu, a mimo to może być żonaty i mieć swoją rodzinę. W odróżnieniu od księdza nie żyje w celibacie, chyba że decyzję o tym, by zostać diakonem stałym podejmie będąc osobą samotną. Wtedy nie może już się ożenić.
Diakon stały nie musi mieć ukończonych studiów teologicznych. Wyświęceni w sobotę przez kilka lat uczestniczyli m.in. w wykładach, zajęciach biblijnych, przechodzili zaliczenia i egzaminy. Teraz będą posługiwać w swoich parafiach: w Goleniowie, Bielicach, Szczecinie i Bezrzeczu.
- Jesteśmy przekonani, że posługa diakonów stałych jest nam potrzebna. Też po to, żeby łączyć tych, którzy spełniają posługi hierarchiczne w Kościele z tymi, którzy są świeckimi - uważa ks. Piotr Gałas, dyrektor Ośrodka Formacji Diakonów Stałych w Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. - Wydaje mi się, że obecność diakonów stałych i ich posługa w Kościele będzie trochę przybliżać do siebie te dwie "grupy", które są w Kościele i które w naszej mentalności jakoś są od siebie oddzielone.
Diakonat stały został przywrócony w Kościele podczas Soboru Watykańskiego II. W Polsce biskupi podjęli decyzję o wprowadzeniu diakonatu stałego w 2001 roku. Obecnie w Polsce jest kilkunastu diakonów stałych.
- Raduje się Kościół Szczecińsko-Kamieński, albowiem przyjmuje w szeregi sług Słowa Bożego i dzieł Miłosierdzia czterech żonatych mężczyzn powierzając im posługę diakona stałego - powiedział w homilii bp pomocniczy Henryk Wejman.
- Mamy świadomość historycznego momentu. Wiemy, że my będziemy musieli uczyć się diecezji, a diecezja będzie potrzebowała uczyć się też nas. Wszyscy musimy odczytywać teraz, co to znaczy być diakonem stałym - mówił w słowach podziękowania Marcin Gajda, jeden z wyświęconych diakonów stałych.
Diakoni stali będą mogli głosić kazania, udzielać chrztu, komunii św., asystować przy ślubie, ale nie odprawią mszy św., nie wyspowiadają i nie namaszczą chorych. Diakon stały to mężczyzna, który przyjmuje święcenia diakonatu, a mimo to może być żonaty i mieć swoją rodzinę. W odróżnieniu od księdza nie żyje w celibacie, chyba że decyzję o tym, by zostać diakonem stałym podejmie będąc osobą samotną. Wtedy nie może już się ożenić.
Diakon stały nie musi mieć ukończonych studiów teologicznych. Wyświęceni w sobotę przez kilka lat uczestniczyli m.in. w wykładach, zajęciach biblijnych, przechodzili zaliczenia i egzaminy. Teraz będą posługiwać w swoich parafiach: w Goleniowie, Bielicach, Szczecinie i Bezrzeczu.
- Jesteśmy przekonani, że posługa diakonów stałych jest nam potrzebna. Też po to, żeby łączyć tych, którzy spełniają posługi hierarchiczne w Kościele z tymi, którzy są świeckimi - uważa ks. Piotr Gałas, dyrektor Ośrodka Formacji Diakonów Stałych w Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej. - Wydaje mi się, że obecność diakonów stałych i ich posługa w Kościele będzie trochę przybliżać do siebie te dwie "grupy", które są w Kościele i które w naszej mentalności jakoś są od siebie oddzielone.
Diakonat stały został przywrócony w Kościele podczas Soboru Watykańskiego II. W Polsce biskupi podjęli decyzję o wprowadzeniu diakonatu stałego w 2001 roku. Obecnie w Polsce jest kilkunastu diakonów stałych.