Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

Tunel w Świnoujściu. Fot. UM Świnoujście
Tunel w Świnoujściu. Fot. UM Świnoujście
Dziewięć tuneli powstanie w najbliższym czasie w Polsce, dwa z nich będą na Pomorzu Zachodnim - o zaletach takich rozwiązań drogowych rozmawiali goście audycji "Radio Szczecin na Wieczór".
Chodzi o tunel w Świnoujściu, który już jest w budowie i tunel pod Odrą, który powstanie między Policami a Świętą. Ta inwestycja zaplanowana jest w ramach budowy zachodniej obwodnicy Szczecina.

Tuneli w Europie buduje się na potęgę - mówiła prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska z Politechniki Warszawskiej. Dodawała, że to rozwiązanie korzystniejsze, ze względu na organizację ruchu, lecz droższe niż np. budowa mostu.

- W tej chwili, muszę z przyjemnością stwierdzić, że nasi decydenci decydują się na budowę, na drążenie tuneli. Rozwiązanie tunelowe, jeśli chodzi o na przykład Szczecin czy Świnoujście na pewno jest korzystniejsze, z punktu widzenia samych warunków ruchu, niż na przykład most. Tunel na pewno pozwala na schowanie ruchu pod ziemią czy udostepnienie terenu - tłumaczyła Siemińska-Lewandowska.

Tunel pod Odrą będzie drążony maszyną TBM, podobną do tej, która wydrążyła tunel pod Świną - dodawał Łukasz Lendner z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Będzie to podobna maszyna, ale o większej średnicy. Nasz przekrój drogi, to jest droga ekspresowa. Musimy zmieścić dwa pasy ruchu i pas awaryjny, stąd ta średnica musi oscylować w granicach 16 metrów, natomiast maszyna w Świnoujściu ma średnicę około 13 metrów, czyli trochę by brakowało. Planujemy również, żeby wykonawca zastosował dwa tego typu urządzenia - powiedział Lendner.

Realizowanie takich inwestycji w regionie to docenianie roli Pomorza Zachodniego - komentował Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

- Zbudowanie tych infrastrukturalnych inwestycji, takich jak choćby tunel w Świnoujściu czy Zachodnia Obwodnica Szczecina z tym pięciokilometrowym tunelem, to pokazuje, że my chcemy tutaj cały czas budować silne Pomorze Zachodnie, a przez to silną Polskę. Poprzez naszą obecność tutaj, rozwijać polską gospodarkę, dawać tlen polskim przedsiębiorcom - podkreślał wojewoda zachodniopomorski.

Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło osiem ofert firm, które chcą zaprojektować Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Inwestycja ma powstać do 2030 roku.
- Tunel na pewno pozwala na schowanie ruchu pod ziemią czy udostepnienie terenu - tłumaczyła Siemińska-Lewandowska.
- Planujemy również, żeby wykonawca zastosował dwa tego typu urządzenia - powiedział Lendner.
- Realizowanie takich inwestycji w regionie to docenianie roli Pomorza Zachodniego - komentował Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty