Jest pozew Komisji Europejskiej przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu za odmowę rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie, przystosowanych do ruchu lewostronnego. Potwierdziły się nasze informacje sprzed kilku dni o tym, że Bruksela zakwestionowała polskie przepisy nakazujące przed rejestracją samochodu przełożenie kierownicy na lewą stronę, i uznała je za niezgodne z unijnym prawem.
Komisja Europejska podkreśliła, że skoro takie samochody są rejestrowane w innych krajach i ich właściciele nie są zmuszani do przekładania kierownicy, Polska nie może być wyjątkiem.
"Polskie prawo jest barierą dla swobodnego przepływu towarów. Niewystarczające są tłumaczenia i powoływanie się na względy bezpieczeństwa. Takie samochody nie są zagrożeniem w innych krajach i mogą tam swobodnie jeździć, nie ma więc powodu, by blokować ich rejestrację na unijnym rynku" - powiedział Polskiemu Radiu rzecznik Komisji Europejskiej Carlo Corazza.
Na względy bezpieczeństwa powołuje się polskie Ministerstwo Infrastruktury. Przedstawiciele resortu podkreślają, że kierownica po prawej stronie ogranicza pole widzenia kierowcy przy wyprzedzaniu, co jest ważnym argumentem przy niewielkim procencie dróg dwujezdniowych w Polsce. Te tłumaczenia jednak nie przekonały Komisji i sprawa znajdzie finał w Luksemburgu. Jeśli Trybunał podzieli argumenty Brukseli i uzna, że unijne prawo zostało złamane, Polska będzie musiała zmienić przepisy, w przeciwnym razie grozi jej wysoka kara finansowa. Komisja Europejska zajęła się tą sprawą kilka lat temu, zaalarmowana przez mieszkańca Kielc Grzegorza Dorobka, któremu w Polsce odmówiono rejestracji samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii z kierownicą po prawej stronie.
"Polskie prawo jest barierą dla swobodnego przepływu towarów. Niewystarczające są tłumaczenia i powoływanie się na względy bezpieczeństwa. Takie samochody nie są zagrożeniem w innych krajach i mogą tam swobodnie jeździć, nie ma więc powodu, by blokować ich rejestrację na unijnym rynku" - powiedział Polskiemu Radiu rzecznik Komisji Europejskiej Carlo Corazza.
Na względy bezpieczeństwa powołuje się polskie Ministerstwo Infrastruktury. Przedstawiciele resortu podkreślają, że kierownica po prawej stronie ogranicza pole widzenia kierowcy przy wyprzedzaniu, co jest ważnym argumentem przy niewielkim procencie dróg dwujezdniowych w Polsce. Te tłumaczenia jednak nie przekonały Komisji i sprawa znajdzie finał w Luksemburgu. Jeśli Trybunał podzieli argumenty Brukseli i uzna, że unijne prawo zostało złamane, Polska będzie musiała zmienić przepisy, w przeciwnym razie grozi jej wysoka kara finansowa. Komisja Europejska zajęła się tą sprawą kilka lat temu, zaalarmowana przez mieszkańca Kielc Grzegorza Dorobka, któremu w Polsce odmówiono rejestracji samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii z kierownicą po prawej stronie.
Zobacz także
2012-06-14, godz. 12:49
Oliver Kahn w Heringsdorfie [ZDJĘCIA]
Blisko tysiąc kibiców świętowało zwycięstwo Niemców nad Holendrami w Heringsdorfie na wyspie Uznam. Niemiecka drużyna wygrywając 2:1 jako pierwsza zapewniła sobie awans do ćwierćfinału Euro 2012.
» więcej
2012-06-13, godz. 23:05
Niemcy prawie w ćwierćfinale [ZDJĘCIA]
Holandia przegrała z Niemcami w Charkowie 1:2. Szanse "Pomarańczowych" na awans do ćwierćfinału zmalały, Niemcy natomiast zbliżyli się do kolejnej fazy rozgrywek.
» więcej
2012-06-13, godz. 16:37
Podpadł Smudzie i nie zagra?
W sobotnim meczu z Czechami zamiast Ludovica Obraniaka zagra Adrian Mierzejewski - taką decyzję podjął selekcjoner Franciszek Smuda - dowiedziała się Orange Sport.
» więcej
2012-06-13, godz. 13:24
Dziś bitwa piłkarskich gigantów
Dziś Niemcy zmierzą się z Holandią. To będzie prawdziwa wojna, bitwa piłkarskich gigantów - tak niemieckie media opisują dzisiejszy mecz na Euro.
» więcej
2012-06-13, godz. 11:42
Kontuzje u Czechów. Piłkarze są w szpitalu
Bramkarz Petr Cech oraz kapitan czeskiej drużyny Tomas Rosicky od rana są w jednym z wrocławskich szpitali, gdzie przechodzą badania lekarskie - dowiedział się portal Wroclaw.sport.pl.
» więcej