Radio SzczecinRadio Szczecin » Artykuły sponsorowane
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz
  Reklama  
Zobacz

W firmach usługowych, zwłaszcza średnich i większych, obieg faktur jest strukturalną składową efektywnego zarządzania finansami. Ze względu na specyfikę rozliczeń projektowych, usług abonamentowych czy rozliczeń godzinowych manualne przetwarzanie faktur kosztowych może prowadzić do licznych błędów księgowych oraz opóźnień w płatnościach. Coraz więcej organizacji korzysta z cyfrowych narzędzi, często jednak okazują się niewystarczające w kontekście kompleksowego zaspokojenia potrzeb firmy. Po jakie rozwiązania warto wtedy sięgnąć?

Wyzwania związane z procesem obiegu dokumentów w firmach usługowych

Duże firmy usługowe niejednokrotnie borykają się z problemami wynikającymi z przetwarzania faktur dwiema drogami. Pierwsza to przepływ dokumentów metodą tradycyjną (manualnie), co prowadzi do opóźnień (np. wydłuża proces obiegu dokumentów), błędów w dekretacji i zwiększenia ryzyka utraty istotnych danych. Druga droga to wykorzystanie rozwiązań cyfrowych (obieg faktur w formie elektronicznej), które, choć efektywniejsze i przydatne, często okazują się ograniczone w kontekście funkcjonalności czy możliwości zintegrowania z innymi narzędziami IT w firmie.

W branży usługowej obieg faktur bywa bardzo złożony. Przykładem może być np. procesowanie faktur w agencjach marketingowych – w takich przedsiębiorstwach dokumenty często dotyczą rozliczeń projektowych, które obejmują różne etapy realizacji kampanii – od przygotowania strategii, przez wykonanie kreacji graficznych, aż po zakup mediów reklamowych. Każdy z tych kroków wiąże się z osobnymi fakturami kosztowymi, ich właściwą akceptacją, zaksięgowaniem i przypisaniem do konkretnego projektu.

W firmach IT świadczących usługi abonamentowe obieg faktur bywa jeszcze bardziej skomplikowany, a takie dokumenty są często generowane cyklicznie (np. za utrzymanie serwerów, wsparcie techniczne czy aktualizacje oprogramowania). Jeżeli klient zmienia zakres usług w trakcie okresu rozliczeniowego, konieczna jest korekta faktury, to zaś wymaga ręcznego przetworzenia dokumentu oraz ponownego przeliczenia kosztów. W efekcie pracownicy działu księgowości muszą nie tylko wprowadzać dane do programu księgowego, ale również ręcznie kontrolować zgodność faktur z umowami oraz aneksami.

W rezultacie firmy usługowe korzystające z cyfrowych narzędzi EOD (Elektronicznego Obiegu Dokumentów) napotykają na ograniczenia swoich systemów. Mimo częściowej automatyzacji pracownicy i tak muszą manualnie przetwarzać dokumenty (np. fizyczne faktury), wprowadzając dane do programu księgowego i przypisując odpowiednie dekretacje finansowe. To zaś wydłuża proces akceptacji, zwiększa ryzyko błędów księgowych i opóźnień w płatnościach.

Elektroniczny obieg faktur zintegrowany z systemem księgowym

W obliczu problemów takich, jak opisane powyżej, firma powinna zastanowić się nad rozwiązaniem pozwalającym na kompleksową integrację systemu obiegu faktur kosztowych z innymi systemami zarządzania dokumentami (np. oprogramowaniem klasy ERP czy BPA). Powinno ono umożliwiać pełną automatyzację przetwarzania dokumentów finansowych: od ich rejestracji, przez weryfikację, aż po zaksięgowanie. W tym kontekście nieocenionym wsparciem są:

  • System OCR (Optical Character Recognition) – technologia, dzięki której można automatycznie odczytywać dane z papierowych i elektronicznych faktur, a system automatycznie przenosi je do konkretnych pól formularza.
  • Możliwość zaprojektowania dowolnego obiegu dekretacji faktury – dostosowanego do potrzeb oraz struktury firmy.
  • Workflow obiegu faktur – automatyczne przypisywanie faktur kosztowych do odpowiednich działów oraz osób odpowiedzialnych za akceptację.
  • Integracja z KSeF/PEF i systemem ERP – automatyczne księgowanie i archiwizowanie dokumentów finansowych między platformami – komercyjnymi w firmie oraz Krajowym Systemem e-Faktur czy Platformą Elektronicznego Fakturowania.
  • Funkcje kontroli budżetu i dekretacji finansowej – pozwalają na automatyczne przypisywanie kosztów do odpowiednich projektów lub centrów kosztowych, co jest kluczowe w branży usługowej rozliczającej się za projekty czy usługi abonamentowe.
  • System automatycznych powiadomień i przypomnień – o terminach płatności, konieczności akceptacji dokumentów lub ich wystawienia.
  • Wysoka wydajność systemowa — obsługa dużych wolumenów danych i dużej liczby pracowników.
  • Możliwość szybkiej i prostej akceptacji faktur za pomocą aplikacji mobilnej itp.
  • Raportowanie przebiegu procesów, w tym identyfikacja wąskich gardeł.

Te i podobne funkcjonalności systemu do elektronicznego obiegu faktur redukują (lub eliminują) potrzebę ingerencji człowieka w procesowanie faktury, zmniejszają ryzyko błędów, zapewniają sprawny przepływ informacji i zwiększają wydajność procesów związanych z fakturowaniem. Oprogramowanie powinno być przede wszystkim dostosowane do specyfiki firmy oraz jej możliwości i wyzwań — aktualnych oraz tych, które pojawią się w przyszłości. W kontekście budowania konkurencyjności strategiczną wartością okazują się obecnie nie tylko środki finansowe, ale i czas. Szkoda tracić go na procesy, które w ramach jednorazowej inwestycji mogłyby zostać zautomatyzowane.

Artykuły sponsorowane

12345
  Reklama  
Zobacz
  reklama  
Zobacz
  Autopromocja  
Zobacz
  reklama  
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty