Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Patrycja Betley. Fot. Bartek Szopix Czerniachowski
Patrycja Betley. Fot. Bartek Szopix Czerniachowski
Gośćmi dzisiejszego programu, 24 listopada od godziny 9:05 będą:

• Edyta Geppert – szacowna Jubilatka. Piosenki z Jej ambitnego, bardzo bogatego repertuaru niemal każdy zna.

• oraz Patrycja Betley – charyzmatyczna, genialna perkusistka, kompozytorka i muzykoterapeutka występująca u boku wielu znakomitych artystów, choćby Leszka Możdżera, Kayah'i czy Orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej MACV.

O godzinie 10:05 audycję odwiedzi

• Rodzina Pospieszalskich. Nagrała właśnie nowy album pt. „Dom” wydany przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia.

Zapraszam serdecznie z realizującym „Kawiarenkę muzyczną” Kamilem Flaszakiem.
Anda Rottenberg (od prawej) – kuratorka wystaw, pisarka, publicystka, krytyczka sztuki, historyczka pasowana na doktora honoris causa Akademii Sztuki w Szczecinie przez dr hab. Mirosławę Jarmołowicz, prof. AS – rektorę uczelni. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Anda Rottenberg (od prawej) – kuratorka wystaw, pisarka, publicystka, krytyczka sztuki, historyczka pasowana na doktora honoris causa Akademii Sztuki w Szczecinie przez dr hab. Mirosławę Jarmołowicz, prof. AS – rektorę uczelni. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Akademia Sztuki w Szczecinie uhonorowała Andę Rottenberg zaszczytnym tytułem doktora honoris causa w dyscyplinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki. O nadaniu tytułu zdecydował Senat uczelni na nadzwyczajnym posiedzeniu 5 listopada 2024 roku.

Wśród gości ceremonii obecni byli przedstawiciele rządu i lokalnych władz, m.in.: Hanna Wróblewska – minister kultury i dziedzictwa narodowego, Donata Jaworska – dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN, Małgorzata Omilanowska – dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie, Marcin Biskupski – zastępca prezydenta Szczecina i Anna Bańkowska – wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego. Nie zabrakło także przedstawicieli uczelni wyższych w Szczecinie i instytucji kultury.

Anda Rottenberg – wybitna kuratorka wystaw, pisarka, publicystka i historyczka kształtuje polską sztukę od lat sześćdziesiątych XX wieku. Jej imponujący dorobek zaprezentował w swojej laudacji dr hab. Paweł Leszkowicz, prof. AS. Zaznaczył m.in., że Jej działalność charakteryzuje się wielką odwagą i niezależnością, a wkład w rozwój sztuki współczesnej w Polsce, jaki poczyniła, jest nieoceniony.

Podczas uroczystości zorganizowanej w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki wygłosiła poruszający wykład pt. „Cena nieposłuszeństwa” o historii artystów, którzy musieli zmierzyć się z dwoma największymi totalitaryzmami w dziejach: nazizmem i komunizmem. Nie kryła też wzruszenia podczas wywiadu, w którym mówiła m.in:

Mnie się wydaje, że żyłam dostatecznie długo, żeby się czegoś takiego doczekać [tytułu doktora honoris causa – red.]. Z drugiej strony, ja się nie spodziewałam i nie po to pracuję, żeby takie tytuły mnie spotykały. Natomiast, jeżeli przy tej okazji, ktoś rozpozna w tym wartość, to jest to dla mnie ogromny zaszczyt.

Część artystyczną wydarzenia wypełnił koncert kwartetu jazzowego The Beat Freaks saksofonisty Tomasza Licaka – kierownika Katedry Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Sztuki. Podczas ceremonii muzyk zagrał studencką pieśń hymniczną Gaudeamus igitur.

Posłuchaj.

W materiale mówią m.in.:
• Anda Rottenberg – kuratorka wystaw, pisarka, publicystka, krytyczka sztuki, historyczka
• dr hab. Mirosława Jarmołowicz, prof. AS – rektor Akademii Sztuki w Szczecinie
• Hanna Wróblewska – minister kultury i dziedzictwa narodowego
• dr hab. Paweł Leszkowicz, prof. AS
• Krzysztof Materna – reżyser, satyryk, aktor
Posłuchaj. Ceremonia nadania tytułu doktora honoris causa Andzie Rottenberg odbyła się w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki w Szczecinie
Konrad Słoka. Fot. Hubert Grygielewicz
Konrad Słoka. Fot. Hubert Grygielewicz
Muzyczną edukację rozpoczął od gry na wiolonczeli. W szkole średniej zgłębiał tajniki trąbki, by w klasie tego instrumentu ukończyć Akademię Sztuki w rodzinnym Szczecinie.

Jako nastolatek zafascynował się punk rockiem i założył swój pierwszy zespół. Od tamtej pory jako wokalista, basista i gitarzysta udzielał się w wielu grupach m.in. w Road Trip’s Over, White Crosses, Woodland i O.D.C. Stwierdził jednak, że najbardziej będzie mógł się spełnić, gdy zostanie śpiewającym solistą, który na dodatek będzie grał na gitarze. Tak też się stało dzięki własnym kompozycjom pisanym w stylu Chucka Ragana, Franka Turnera, Neila Younga czy Boba Dylana.

W 2012 roku Konrad Słoka zajął się projektem Liars & Sinners wydając album pt. „7 songs” i EP „Far Away Lights”. Po sześciu latach wystąpił w popularnym programie telewizyjnym The Voice of Poland, podczas którego zwrócono na Niego uwagę jako song-writera.

Doświadczenia jakie zebrał przez lata zrodziły pomysł nagrania albumu z autorskimi: muzyką i tekstami w języku polskim. Produkcję płyty powierzył Borysowi Sawaszkiewiczowi ze Stobno Records, z którym stworzył Stare śmieci.

Połączenie liryczności folkowych ballad i surowej, rockowej energii. Tak najkrócej można określić debiutancki krążek Konrada Słoki. Więcej nie tylko o pracy nad nim w spotkaniu z artystą. Polecam gorąco wysłuchanie wywiadu, jak i płyty wydanej przez „Kapitalne Studio Konrad Słoka”.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Konradem Słoką
Radek Bielecki – satyryk, autor tekstów, wokalista, gitarzysta. Fot. Łukasz Rajchert
Radek Bielecki – satyryk, autor tekstów, wokalista, gitarzysta. Fot. Łukasz Rajchert
To musi nam się udać. Tak zatytułował swoją pierwszą autorską płytę Radosław Bielecki – bezsprzeczny fundament wrocławskiego Kabaretu Neo-Nówka. Artysta jest w trasie koncertowej promującej Jego album, który notabene nagrany został wiele lat temu.

Nadeszła najwyższa pora, by wyciągnąć z szuflady dziesiątki tekstów, które tną współczesne czasy jak bicz skórę, zmuszają do refleksji nad życiem, nad kondycją światopoglądową naszego kraju, nad płytkością słów i działań, którym bezwiednie ulegamy każdego dnia – mówi Radek Bielecki.

Jego występy obudowane są treściwymi „neonówkowymi” żartami o zaskakujących puentach. Potwierdzają też, że publiczność uwielbia członków Kabaretu również w ich solowych projektach, czego dowodem mogą być wypełnione widzami do ostatniego miejsca sale koncertowe. Na scenie towarzyszą Jemu wytrawni instrumentaliści znani z najważniejszych wydarzeń muzycznych naszego kraju, także nagrywający swoje solowe płyty, jak i z cenionymi oraz popularnymi artystami. Z dumą więc Radek podkreśla, że:

• Dawid Korbaczyński – gitara (założyciel i aktualny twórca sukcesu zespołu Mikromusic)
• Robert Jarmużek – piano (pianista Mikromusic, twórca Coherence Quartet)
• Michał Maliński – perkusja (perkusista „Męskiego Grania” oraz leader sekcji rytmicznych Kasi Nosowskiej, Grubsona czy Jareckiego)
• Piotr Mazurek – bas
• Wojciech Szklarkowski – akordeon

nie tylko towarzyszą Jemu podczas koncertów, ale także grają na płycie utwory zaaranżowane głównie przez Dawida Korbaczyńskiego.

Między innymi o tym projekcie w spotkaniu z Radkiem Bieleckim, które gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Radkiem Bieleckim
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer. Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer. Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Leszek Możdżer – jeden z najwybitniejszych polskich pianistów i kompozytorów jazzowych przedstawił w Szczecinie autorską interpretację starotestamentowych psalmów Dawida.

Psalmy w Jego wizji nie przypominają znanej na co dzień muzyki sakralnej. Trudno określić też styl tej muzyki. Mają w sobie coś z jazzu – niedookreślenie i nieskrępowaną improwizację, z muzyki liturgicznej – duchowe skupienie, nawet coś z klasyki – mimo całej swobody dbałości o formę. Nasuwa też na myśl pogańską muzykę rytualną o ogromnej energii i sile, która niegdyś pomagała uwielbiać potężne bóstwa.

Podczas piątkowego koncertu (8 listopada 2024) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza artysta wystąpił z doskonałymi, wielce utytułowanymi muzykami jazzowymi, Maciejem Sikałą (saksofon), Olo Walickim (kontrabas) i Patrycją Betley (perkusja) oraz z Chórem Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.

Po owacyjnie oklaskiwanym koncercie zakończonym bisem, znalazł czas na udzielenie wywiadu m.in. o tworzeniu muzyki do Psalmów Dawidowych w tłumaczeniu Czesława Miłosza.

Polecam gorąco spotkanie z Leszkiem Możdżerem.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Leszkiem Możdżerem
Zespół Leszka Możdżera i Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Zespół Leszka Możdżera i Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie (działający wcześniej pod nazwą Chór Akademii Morskiej) założony został w 2003 roku przez dyrygentkę Sylwię Fabiańczyk Makuch.

Blisko stuosobowa grupa ma na swoim koncie setki koncertów, kilkadziesiąt międzynarodowych tournée, kilkanaście głównych nagród zdobytych na prestiżowych festiwalach chóralnych w kraju i za granicą, dziewięć płyt CD, liczne prawykonania dzieł muzyki współczesnej, w tym o tematyce marynistycznej.

Zespół często eksperymentuje łącząc klasyczne brzmienia chóralne z rozmaitymi nurtami i stylami muzycznymi. Jest autorem i pomysłodawcą projektu „Wspólne brzmienia”, który tworzył m.in. z Kayahą, Kubą Badachem, Bartoszem Fiszem Waglewskim, Andrzejem Smolikiem, Tomkiem Organkiem, Grzegorzem Turnauem czy z grupą VooVoo i Wojtkiem Waglewskim.

W piątek, 8 listopada 2024 Chór zrealizował w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 11. edycję projektu. Bohaterem wydarzenia był Leszek Możdżer – jeden z najwybitniejszych pianistów i kompozytorów jazzowych występujący z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu w najznamienitszych salach koncertowych na świecie, mogący poszczycić się ogromną liczbą prestiżowych nagród i dyskografią z ponad setką tytułów.

Artysta przyjechał do Szczecina z własną wizją muzyczną Psalmów Dawidowych w tłumaczeniu Czesława Miłosza. Wykonanie dzieła powierzył wielce utytułowanym instrumentalistom: Maciejowi Sikale (saksofon), Olo Walickiemu (kontrabas) i Patrycji Betley (perkusja) oraz Chórowi Politechniki Morskiej pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.

Podczas wieczoru odbyło się także premierowe wykonanie pieśni do wiersza „Morzem jesteś” Haliny Poświatowskiej skomponowanej przez Leszka Możdżera na prośbę dyrygentki.

Polecam wywiad o przedsięwzięciu owacyjnie oklaskiwanym przez licznie zgromadzoną publiczność.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z dyrygentką Sylwią Fabiańczyk-Makuch, kompozytorem i pianistą Leszkiem Możdżerem oraz Andrzejem Cioską (baryton)
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer przy fortepianie i Sylwia Fabiańczyk-Makuch – dyrygentka (od lewej) oraz Maciej Sikala – saksofonista w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer przy fortepianie i Sylwia Fabiańczyk-Makuch – dyrygentka (od lewej) oraz Maciej Sikala – saksofonista w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
W dzisiejszym programie, 10 listopada 2024 od godziny 9:05 polecam spotkania z:
Leszkiem Możdżerem – wybitnym pianistą i kompozytorem oraz
Sylwią Fabiańczyk-Makuch – dyrygentką Chóru Politechniki Morskiej w Szczecinie o Psalmach Dawidowych, które zabrzmiały w piątek, 8 listopada w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Gośćmi audycji będą również:
Łukasz Drapała w projekcie poświęconym Krzysztofowi Krawczykowi, a także
Damian Ukeje przed koncertem Symphonica w Szczecinie. Wydarzenie objęło patronatem Radio Szczecin.
Łukasz Drapała. Fot. Paweł Pisarski. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WbfnKS37n-w
Łukasz Drapała. Fot. Paweł Pisarski. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WbfnKS37n-w
Nadszedł najwyższy czas, by poznać dorobek Krzysztofa Krawczyka w niezwykłych orkiestrowych aranżacjach i stylach w wykonaniu znanych głosów polskiej sceny muzycznej, wśród których znajdują się m.in. Kayah, Ania Dąbrowska, Marek Dyjak, Ewelina Flinta, Grubson, Igor Herbut, Zuza Jabłońska, Mela Koteluk, Marika, Matylda/Łukasiewicz, Tomasz Organek, Iga Posta, Renata Przemyk, Natalia Przybysz, Skubas, Marcin Sójka, Natalia Szroeder, Tomek Ziętek i... Łukasz Drapała. W dzisiejszej audycji wywiad z Łukaszem na temat Jego udziału w projekcie „Krzysztof Krawczyk Revisited”, w którym śpiewa słynny Parostatek.

Nowego wymiaru przedsięwzięciu Agencji Muzycznej Polskiego Radia, nadaje bezsprzecznie obecność prowadzonego przez Piotra Kostrzewę Big Bandu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który jest honorowym partnerem trasy koncertowej. Wybitni instrumentaliści z ogromnym dorobkiem i światowymi sukcesami towarzyszyć będą wokalistom podczas występów w Łodzi (15 XI), Gdańsku/Sopocie (16 XI), Katowicach (27 XI), Warszawie (4 XII), Szczecinie (8 XII) i Poznaniu (14 XII).

Przez imponujących niemal 60 lat kariery, Krzysztof Krawczyk inspirował nie tylko starszą publiczność, ale retroaktywnie stał się idolem kolejnego, młodego pokolenia. Pomysłodawcy i organizatorzy przedsięwzięcia pragną, żeby projekt Re: Krawczyk stał się interesującą propozycją dla wszystkich fanów artysty, niezależnie od wieku.

„Parostatku” w wykonaniu Łukasza Drapały i Chopin University Big Band można także słuchać od 8 listopada za pośrednictwem wszystkich muzycznych platform streamingowych.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
Ewelina Flinta. Fot. Wojciech Olszanka
Ewelina Flinta. Fot. Wojciech Olszanka
Kostium retro? Tak. Ale wygodny, bo muzyczna i literacka kultura, do której się odwołujemy, nie starzeje się. Takie zespoły, jak Postmodern Jukebox, cieszą się światową popularnością, a naszą skromniejszą ambicją, w której realizację wkładamy całe serca, jest przypominać, że i w Polsce powstawały rzeczy wyjątkowej urody – czytamy w notce prasowej Eweliny Flinty, która z kwartetem wokalnym Voice Band realizuje nagrania płyty z muzyką w stylu okresu międzywojennego XX wieku.

Wszystko zaczęło się od zespołu The Revelers – rewelersów z Nowego Jorku. Na przełomie lat 20. i 30. ubiegłego wieku popularność amerykańskiego kwintetu była tak duża, że jego nazwą zaczęto określać styl przejęty przez dziesiątki zespołów na całym świecie, wykonujących repertuar szczycących się nieskazitelnym zestrojeniem głosów oraz elegancją w geście i ubiorze. Swoich rewelersów miała i przedwojenna Rzeczpospolita (Chór Dana), i PRL (Vox). Ma ich też współczesna, III RP. To członkowie zespołu Voice Band założonego przez Arkadiusza Lipnickiego.

Z sukcesem poszerzyli około stuletnią, rewelerską formułę zapraszając do współpracy najpierw Anitę Lipnicką – siostrę Arkadiusza, potem na krótko Sonię Bohosiewicz, a ostatnio Ewelinę Flintę, dzięki której retro szyk zyskał na wyrazistości.

Teksty, które śpiewamy, to humorystyczne, eskapistyczne miniaturki na codzienne tematy: miłość, dzieci, praca, pieniądze (...). Utarło się przekonanie, że przedwojenne piosenki to królestwo smutku i taniego sentymentalizmu, a to jednak jest nic innego, jak opis zabawnego, inteligentnego, prowadzonego z klasą flirtu. Kwintesencja radości życia – stwierdził Arkadiusz Lipnicki.

Fernando
do słów Jerzego Jurandota i muzyki Henryka Warsa w wykonaniu Eweliny i Voice Bandu pochodzi z przedwojennej komedii „Papa się żeni” z 1936 roku, której fabularną osią są przygotowania do rewii pt. „Ewelina” z udziałem nieprzystępnej diwy Miry Stelli. Natomiast Ewelina/Tyle wdzięku z tego samego widowiska są misternie zaaranżowanymi przez Urszulę Borkowską dwoma piosenkami, będącymi hołdem dla słynących z profesjonalizmu, poczucia humoru i autoironii polskich legend estrady, filmu i kabaretu: Miry Zimińskiej-Sygietyńskiej (1901-1997) i Danuty Rinn (1936-2006).

Utwory dostępne są we wszystkich serwisach streamingowych, a teledyski zostały zrealizowane w warszawskim Teatrze Kamienica wg scenariusza i w reżyserii Macieja Michalskiego Archona.

Polecam obejrzenie ich, jak i wysłuchanie wywiadu z Eweliną Flintą oraz Arkadiuszem Lipnickim o pracy nad kompozycjami, które zostaną wydane na płycie przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia.

W nagraniu udział wzięli:
• Ewelina Flinta – śpiew
• Arkadiusz Lipnicki – tenor
• Tomasz Warmijak – tenor
• Grzegorz Żołyniak – baryton
• Piotr Widlarz – bas
• Wacław Turek – akordeon
• Wojciech Gumiński – kontrabas
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Eweliną Flintą i Arkadiuszem Lipnickim
Zespół Myslovitz. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Zespół Myslovitz. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Rok 2024 upływa zespołowi Myslovitz pod szyldem „Miłości w czasach popkultury”. Grupa celebruje ćwierćwiecze wydania kultowego albumu nie tylko w swojej historii, ale także w historii polskiej muzyki rozrywkowej.

W lutym 2024 roku rozpoczęła jubileuszową trasę „Wieczorami chłopcy wychodzą na ulice”, podczas której zagrała kilkadziesiąt wyprzedanych do ostatniego miejsca koncertów nie tylko w Polsce, ale także w Holandii, Irlandii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Niezwykła atmosfera i energia publiczności tłumnie zebranej na każdym koncercie, zainspirowała zespół do zarejestrowania występów na płytę pt. Wieczorami chłopcy wychodzą na ulicę. I tak doszło do wydania pierwszego w historii Myslovitz albumu koncertowego na CD i podwójnym winylu. Można go posłuchać także na wszystkich platformach streamingowych.

Również wywiadu z Mateuszem Parzymięso (śpiew) i Przemysławem Myszorem (gitara, instrumenty klawiszowe) z grupy Myslovitz, którego udzielili po koncercie w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Polecam gorąco.

Jubileuszowa trasa zespołu trwa. Zakończy się 14 grudnia 2024 w Poznaniu.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Mateuszem Parzymięso (śpiew) i Przemysławem Myszorem (gitara, instrumenty klawiszowe) z zespołu Myslovitz
1234567