Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer. Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer. Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Leszek Możdżer – jeden z najwybitniejszych polskich pianistów i kompozytorów jazzowych przedstawił w Szczecinie autorską interpretację starotestamentowych psalmów Dawida.

Psalmy w Jego wizji nie przypominają znanej na co dzień muzyki sakralnej. Trudno określić też styl tej muzyki. Mają w sobie coś z jazzu – niedookreślenie i nieskrępowaną improwizację, z muzyki liturgicznej – duchowe skupienie, nawet coś z klasyki – mimo całej swobody dbałości o formę. Nasuwa też na myśl pogańską muzykę rytualną o ogromnej energii i sile, która niegdyś pomagała uwielbiać potężne bóstwa.

Podczas piątkowego koncertu (8 listopada 2024) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza artysta wystąpił z doskonałymi, wielce utytułowanymi muzykami jazzowymi, Maciejem Sikałą (saksofon), Olo Walickim (kontrabas) i Patrycją Betley (perkusja) oraz z Chórem Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.

Po owacyjnie oklaskiwanym koncercie zakończonym bisem, znalazł czas na udzielenie wywiadu m.in. o tworzeniu muzyki do Psalmów Dawidowych w tłumaczeniu Czesława Miłosza.

Polecam gorąco spotkanie z Leszkiem Możdżerem.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Leszkiem Możdżerem
Zespół Leszka Możdżera i Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Zespół Leszka Możdżera i Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie (działający wcześniej pod nazwą Chór Akademii Morskiej) założony został w 2003 roku przez dyrygentkę Sylwię Fabiańczyk Makuch.

Blisko stuosobowa grupa ma na swoim koncie setki koncertów, kilkadziesiąt międzynarodowych tournée, kilkanaście głównych nagród zdobytych na prestiżowych festiwalach chóralnych w kraju i za granicą, dziewięć płyt CD, liczne prawykonania dzieł muzyki współczesnej, w tym o tematyce marynistycznej.

Zespół często eksperymentuje łącząc klasyczne brzmienia chóralne z rozmaitymi nurtami i stylami muzycznymi. Jest autorem i pomysłodawcą projektu „Wspólne brzmienia”, który tworzył m.in. z Kayahą, Kubą Badachem, Bartoszem Fiszem Waglewskim, Andrzejem Smolikiem, Tomkiem Organkiem, Grzegorzem Turnauem czy z grupą VooVoo i Wojtkiem Waglewskim.

W piątek, 8 listopada 2024 Chór zrealizował w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 11. edycję projektu. Bohaterem wydarzenia był Leszek Możdżer – jeden z najwybitniejszych pianistów i kompozytorów jazzowych występujący z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu w najznamienitszych salach koncertowych na świecie, mogący poszczycić się ogromną liczbą prestiżowych nagród i dyskografią z ponad setką tytułów.

Artysta przyjechał do Szczecina z własną wizją muzyczną Psalmów Dawidowych w tłumaczeniu Czesława Miłosza. Wykonanie dzieła powierzył wielce utytułowanym instrumentalistom: Maciejowi Sikale (saksofon), Olo Walickiemu (kontrabas) i Patrycji Betley (perkusja) oraz Chórowi Politechniki Morskiej pod dyrekcją Sylwii Fabiańczyk-Makuch.

Podczas wieczoru odbyło się także premierowe wykonanie pieśni skomponowanej przez Leszka Możdżera do wiersza „Morzem jesteś” Haliny Poświatowskiej na prośbę dyrygentki.

Polecam wywiad o przedsięwzięciu owacyjnie oklaskiwanym przez licznie zgromadzoną publiczność.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z dyrygentką Sylwią Fabiańczyk-Makuch, kompozytorem i pianistą Leszkiem Możdżerem oraz Andrzejem Cioską (baryton)
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer przy fortepianie i Sylwia Fabiańczyk-Makuch – dyrygentka (od lewej) oraz Maciej Sikala – saksofonista w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
Leszek Możdżer – pianista, kompozytor, aranżer przy fortepianie i Sylwia Fabiańczyk-Makuch – dyrygentka (od lewej) oraz Maciej Sikala – saksofonista w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Hubert Grygielewicz
W dzisiejszym programie, 10 listopada 2024 od godziny 9:05 polecam spotkania z:
Leszkiem Możdżerem – wybitnym pianistą i kompozytorem oraz
Sylwią Fabiańczyk-Makuch – dyrygentką Chóru Politechniki Morskiej w Szczecinie o Psalmach Dawidowych, które zabrzmiały w piątek, 8 listopada w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Gośćmi audycji będą również:
Łukasz Drapała w projekcie poświęconym Krzysztofowi Krawczykowi, a także
Damian Ukeje przed koncertem Symphonica w Szczecinie. Wydarzenie objęło patronatem Radio Szczecin.
Łukasz Drapała. Fot. Paweł Pisarski. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WbfnKS37n-w
Łukasz Drapała. Fot. Paweł Pisarski. Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=WbfnKS37n-w
Nadszedł najwyższy czas, by poznać dorobek Krzysztofa Krawczyka w niezwykłych orkiestrowych aranżacjach i stylach w wykonaniu znanych głosów polskiej sceny muzycznej, wśród których znajdują się m.in. Kayah, Ania Dąbrowska, Marek Dyjak, Ewelina Flinta, Grubson, Igor Herbut, Mela Koteluk, Tomasz Organek, Natalia Przybysz, Natalia Szroeder i ... Łukasz Drapała. W dzisiejszej audycji wywiad z Łukaszem na temat Jego udziału w projekcie „Krzysztof Krawczyk Revisited”, w którym śpiewa słynny Parostatek.

Nowego wymiaru przedsięwzięciu Agencji Muzycznej Polskiego Radia, nadaje bezsprzecznie obecność prowadzonego przez Piotra Kostrzewę Big Bandu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, który jest honorowym partnerem trasy koncertowej. Wybitni instrumentaliści z ogromnym dorobkiem i światowymi sukcesami towarzyszyć będą wokalistom podczas występów w Łodzi (15 XI), Gdańsku/Sopocie (16 XI), Katowicach (27 XI), Warszawie (4 XII), Szczecinie (8 XII) i Poznaniu (14 XII).

Przez imponujących niemal 60 lat kariery, Krzysztof Krawczyk inspirował nie tylko starszą publiczność, ale retroaktywnie stał się idolem kolejnego, młodego pokolenia. Pomysłodawcy i organizatorzy przedsięwzięcia pragną, żeby projekt Re: Krawczyk stał się interesującą propozycją dla wszystkich fanów artysty, niezależnie od wieku.

„Parostatku” w wykonaniu Łukasza Drapały i Chopin University Big Band można także słuchać od 8 listopada za pośrednictwem wszystkich muzycznych platform streamingowych.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
Zespół Myslovitz. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Zespół Myslovitz. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Rok 2024 upływa zespołowi Myslovitz pod szyldem „Miłości w czasach popkultury”. Grupa celebruje ćwierćwiecze wydania kultowego albumu nie tylko w swojej historii, ale także w historii polskiej muzyki rozrywkowej.

W lutym 2024 roku rozpoczęła jubileuszową trasę „Wieczorami chłopcy wychodzą na ulice”, podczas której zagrała kilkadziesiąt wyprzedanych do ostatniego miejsca koncertów nie tylko w Polsce, ale także w Holandii, Irlandii, Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Niezwykła atmosfera i energia publiczności tłumnie zebranej na każdym koncercie, zainspirowała zespół do zarejestrowania występów na płytę pt. Wieczorami chłopcy wychodzą na ulicę. I tak doszło do wydania pierwszego w historii Myslovitz albumu koncertowego na CD i podwójnym winylu. Można go posłuchać także na wszystkich platformach streamingowych.

Również wywiadu z Mateuszem Parzymięso (śpiew) i Przemysławem Myszorem (gitara, instrumenty klawiszowe) z grupy Myslovitz, którego udzielili po koncercie w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Polecam gorąco.

Jubileuszowa trasa zespołu trwa. Zakończy się 14 grudnia 2024 w Poznaniu.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Mateuszem Parzymięso (śpiew) i Przemysławem Myszorem (gitara, instrumenty klawiszowe) z zespołu Myslovitz
Anna Wyszkoni. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Anna Wyszkoni. Fot. Piotr Porębski [Rock House Entertainment]
Może się poszczycić wieloma przebojami, nagrodami i wyróżnieniami. Sprzedała ponad pół miliona albumów. Każdy z nich osiągnął status Złotej, Platynowej lub Podwójnej Platynowej Płyty.

Początek artystycznej drogi Anny Wyszkoni sięga 1996 roku, kiedy dołączyła do zespołu Łzy. Po czterech latach wygrała jeden z odcinków programu telewizyjnego „Szansa na sukces” piosenką Długość dźwięku samotności grupy Myslovitz. Od tego momentu Jej kariera zaczęła nabierać tempa. W 2003 roku utwór Oczy szeroko zamknięte przyniósł Jej zwycięstwo na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. W 2009 wydała swój solowy album Pan i Pani. I posypały się kolejne, choćby „Życie jest w porządku”, z którego pochodzi np. Biegnij przed siebie, „Jestem tu nowa”, „Z cegieł i łez” czy „10 Jackowski” m.in. z piosenkami Lucciola i Oprócz błękitnego nieba.

Już 10 listopada 2024 przyjedzie do Złotej Sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie z kompozycjami Jej Przyjaciela – Marka Jackowskiego, założyciela grupy Maanam. Doskonale znane przeboje w znakomitych nowych opracowaniach przedstawi ze swoim wyjątkowym zespołem.

Polecam gorąco nie tylko Jej porywające widowisko, ale także wysłuchanie wywiadu, w którym zajmująco mówi piękną polszczyzną o...
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Anną Wyszkoni
Łukasz Sobański, ps. SOBAN wystąpił na koncercie „Jakby co?” w ramach Festiwalu Music.Design.Form 2024 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Piotr Nykowski
Łukasz Sobański, ps. SOBAN wystąpił na koncercie „Jakby co?” w ramach Festiwalu Music.Design.Form 2024 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Fot. Piotr Nykowski
Ten koncert zainspirowali i współtworzyli młodzi raperzy, którzy nie bali się wyjść poza schemat, by doświadczyć czegoś nowego. Wśród nich zwracał na siebie szczególną uwagę Łukasz Sobański, ps. SOBAN.

Wieczór był finałem projektu, który rozpoczął się castingiem dla młodzieży. Wyłonieni w nim raperzy i tekściarze wzięli udział w warsztatach prowadzonych przez rapera Głowę PMM (Bartłomieja Głowackiego), by wystąpić w ramach Festiwalu Music.Design.Form 2024 na koncercie pt. „Jaby co?” z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Mateusza Czarnowskiego – dyrygenta, kompozytora, pomysłodawcy przedsięwzięcia, kierownika Centrum Edukacji Filharmonii. Scenariusz widowiska dotyczył problemów młodzieży, jej poczucia braku zrozumienia, przynależności, inności oraz wszechobecnego hejtu. Merytoryczną część scenariusza i reżyserię powierzono aktorom Teatru Współczesnego – Maciejowi Litkowskiemu i Adamowi Kuzycz-Berezowskiemu.

Warstwą muzyczną koncertu i bitami dla młodych raperów były nowe utwory inspirowane klasycznymi dziełami Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Johannesa Brahmsa i innych wielkich kompozytorów.

Koncert „Jakby co?” będzie powtórzony 7 listopada 2024 oraz 25 marca i 25 maja 2025 w Złotej Sali Filharmonii w Szczecinie.

Wydarzenie zainteresowało także wydawców Teleexpressu Telewizji Polskiej.

Polecam wywiad z raperem Łukaszem Sobańskim, ps. SOBAN – studentem Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku Dziennikarstwo i Zarządzanie Mediami.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Sobańskim, ps. SOBAN
Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Przez wiele lat był sercem kulturalnym Szczecina. Swoją działalność zainaugurował 140 lat temu, 18 października 1884 roku.

W miejscu słynnego Konzerthausu stoi dziś nowoczesny budynek Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza, która dzięki projektowi #1884 przeniesie swoich gości w niezwykłą podróż do czasów przedwojennego miasta. To unikalne przedsięwzięcie artystyczne oparte na współczesnych technologiach, ożywiających historię Konzerthausu zaplanowano od 23 do 27 października 2024 roku.

Centralnym punktem obchodów będą pokazy mappingu 3D w holu Filharmonii (23, 24, 25 i 27 października) autorstwa szczecińskiego Pushka Studio, które korzystając z archiwalnych materiałów Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz zdjęć z budowy obecnej siedziby Filharmonii, ożywi historię Konzerthausu. Pokazy będą poprzedzane historycznymi „spacerami” (również w tłumaczeniu na język niemiecki) po gmachu przedwojennej instytucji, podczas których przewodniczka Joanna Olszowska przybliży fascynującą przeszłość budynku.

Odbędą się także koncerty symfoniczne, 25 i 27 października 2024. W programie monumentalne oratorium „Stworzenie świata” Józefa Haydna. Właśnie to dzieło zainaugurowało działalność Konzerthausu w Stettinie 18 października 1884 roku.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Magdaleną Wilento – zastępcą dyrektora Filharmonii w Szczecinie
Piotr Nikodem Wardziukiewicz – grafik, typograf, projektant. Fot. Anastasia Mihkno
Piotr Nikodem Wardziukiewicz – grafik, typograf, projektant. Fot. Anastasia Mihkno
Ukończył z oceną celującą Wydział Wzornictwa w Akademii Sztuki w Szczecinie. Od tego roku akademickiego jest asystentem w swojej Alma Mater.

Piotr Nikodem Wardziukiewicz – grafik, typograf, projektant jest inicjatorem rewitalizacji i digitalizacji szczecińskiej typografii (Stettinum Nicodemus Pro 1.0 & 2.0, Sydonia Atramentiqua, Lentzum, Gryfont). Specjalizuje się w identyfikacji wizualnej oraz szeroko pojętej sferze typografii i liternictwa. Prowadzi wiele warsztatów, wykładów i prelekcji dotyczących projektowania graficznego oraz typografii w kraju i zagranicą.

Członek i Koordynator Projektowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej STGU w Warszawie, a także Międzynarodowego Stowarzyszenia Typograficznego AtypI (Association Typographique Internationale). Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydenta Miasta Szczecin, jak również laureat nagrody Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za Najlepsze Dyplomy Artystyczne Akademii Sztuki w Szczecinie. Senator w Senacie AS i wielokrotny stypendysta rektora uczelni. Dyrektor artystyczny Circular Breathing Festival, autor kilkunastu rodzin krojów pism projektów identyfikacji wizualnych, Systemów Identyfikacji Wizualnej, dziesiątków plakatów, stron internetowych, publikacji książkowych, wystaw w prestiżowych muzeach, galeriach w Polsce, jak i poza jej granicami, m.in. w Niemczech (Berlin) oraz we Włoszech (Mediolan).

Artysta zakończył właśnie pracę nad imponującymi projektami graficznymi Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego WIELCY TWÓRCY w Ukrainie. Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia jest Jan Koprowicz – prezes Stowarzyszenie Pierwszorzędnych Inicjatyw (SPI). Realizator festiwalowych imprez artystycznych wraz z Polskim Radiem Szczecin SA – jednym ze współorganizatorów Festiwalu – włącza się w światowe obchody 175-rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Wydarzenie trwające od 26 do 31 października 2024 roku ma być przede wszystkim gestem solidarności z narodem zaatakowanym przez putinowską Rosję. SPI pragnie dotrzeć do mieszkańców naszych wschodnich sąsiadów z muzyką, która może Ich ukoić, i której niedosyt od ponad dwóch lat odczuwają Ukraińcy.

Polecam gorąco wywiad z Piotrem Nikodemem Wardziukiewiczem na temat Jego najnowszego projektu.
Zespół IKSY. Fot. Zuzanna Mazurek
Zespół IKSY. Fot. Zuzanna Mazurek
„Ostatni raz, kiedy umarłam, miałam na sobie letnie ubrania” – to tytuł najnowszej płyty śląskiego zespołu IKSY z Mikołowa. Na krążku zawierającym jedenaście utworów znalazła się m.in. piosenka Tekno. Muzycy grają na przekór wszelkim trendom, śpiewając przewrotnie i niejednoznacznie, ciągle szukając swojej scenicznej drogi. W tej chwili artyści postawili kolejny krok w stronę muzycznych eksperymentów, które ostatecznie ukształtowały zupełnie nową jakość.

IKSY sporo koncertują. Wystąpiły m.in. w Męskim Graniu, Next Fest czy Tak Brzmi Miasto. Supportowały wielu arystom, choćby Monice Brodce, Julii Pietrusze, Vito Bambino, Happysad, Sorry Boys i AudioFeels. W 2019 roku zostały laureatami kultowego Festiwalu Artystycznego Młodzieży Akademickiej FAMA w Świnoujściu.

W tej chwili promują utwory z najnowszego wydawnictwa, o którym piszą m.in.: Wszystko zaczęło się od stworzenia postaci zainspirowanej powieścią Krzysztofa Vargi – Karolina. Bohaterka płyty wzorowana również na filmowej Amelii, to enigmatyczna dziewczyna, która w każdej piosence przeżywa nową przygodę lub mierzy się z kolejną refleksją na temat otaczającego ją świata. Odbiorca podąża za nią, czasem błądząc po to, aby finalnie zatrzymać się i zadać sobie szereg istotnych pytań.

W tworzeniu albumu oprócz zespołu w składzie: Agata Duda (śpiew, teksty), Radek Kasprzycki (gitara), Filip Bojdoł (skrzypce, instrumenty klawiszowe), Artur Gałeczka (bas i moog) oraz Piotr Harazin (perkusja), wzięli również udział Kuba Dąbrowski oraz Olek Różanek. Artyści po raz pierwszy pracowali także ze znanym producentem Fryderykiem Szulgitą.

Więcej o płycie mówią w wywiadzie, który gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Agatą Dudą (śpiew) i Radkiem Kasprzyckim (gitara) z zespołu IKSY
1234567