Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Fot. Materiały prasowe zespołu Piersi i Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Fot. Materiały prasowe zespołu Piersi i Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Dwanaście lat po ogromnym sukcesie piosenki „Bałkanica” zespół Piersi z Agencją Muzyczną Polskiego Radia proponują równie taneczny przebój „Piątek, piątunio, piąteczek”. Przy tej okazji gośćmi dzisiejszego programu (27 kwietnia 2025) od godziny 10:03 będą muzycy tej grupy.

Gośćmi audycji, od godz. 9:03, będą także Stanisław Soyka koncertujący niedawno w Filharmonii w Szczecinie i Grzegorz Stróżniak w 45. rocznicę pierwszych nagrań zespołu Lombard w Polskim Radiu Szczecin oraz Natalia Kukulska, która wystąpi we wtorek, 29 kwietnia w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Zapraszam z Jackiem Bukiańcem realizującym „Kawiarenkę muzyczną”, Dorota Zamolska.
Olga Maroszek – kontralt/mezzosopran. Fot. Joanna Miklaszewska
Olga Maroszek – kontralt/mezzosopran. Fot. Joanna Miklaszewska
Solistka Teatru Wielkiego w Łodzi od 2014 roku. Zadebiutowała w nim rolą Juliusza Cezara w operze „Juliusz Cezar” Georga Friedricha Händla pod dyrekcją Paula Esswooda, jeszcze podczas studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Ukończyła je z wyróżnieniem w 2010 roku w klasie prof. Krystyny Rorbach.

Olga Maroszek, bo o niej mowa, po pięciu latach od debiutu została etatową solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Na tej prestiżowej scenie kreuje role w takich operach, jak m.in.: „Anna Bolena” Gaetano Donizettiego, „Carmen” Georga Bizeta, „Traviata”, „Aida” i „Trubadur” Giuseppe Verdiego, „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego, „Czarodziejski Flet” W.A. Mozarta, „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki, „Holender Tułacz” Ryszarda Wagnera, „Baron Cygański” oraz „Noc w Wenecji” Johanna Straussa, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego, a także „Raj Utracony” Krzysztofa Pendereckiego, by wymienić tylko kilka.

Śpiewała pod batutą wielu cenionych dyrygentów, m.in.: Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Kozłowskiego, Vladimira Kiradjieva, Andrzeja Straszyńskiego, Mieczysława Dondajewskiego, Evgeny'a Volynskiego, Eraldo Salmieriego, Bassema Akiki, Pawła Przytockiego, Wojciecha Rodka, Paula Esswooda, Andrzeja Knapa, Rafała Janiaka czy Massimiliano Caldiego oraz z takimi reżyserami, jak m.in. Krystyna Janda, Laco Adamik, Michał Znaniecki, Alvis Hermanis, Magdalena Łazarkiewicz, Karolina Sofulak, Marek Weiss-Grzesiński, Ewa Rucińska i Pia Partum.

Śpiewaczka ma w swoim repertuarze ponad 40 oper, które przedstawia także m.in. w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, jak i w Operze Krakowskiej. Ponadto musicale, dzieła oratoryjne, chóralne, kameralne i muzyki rozrywkowej.

Od ubiegłego roku z zespołem Polyphonics Pawła Głowińskiego wykonuje z ogromnym powodzeniem utwory z repertuaru Ireny Santor, towarzysząc Artystce w Trasie Koncertowej z okazji Jej 90. Urodzin.

Polecam gorąco wywiad z niezwykłą Olgą Maroszek, którego udzieliła po koncercie Szacownej Jubilatki w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Olgą Maroszek
Marita Albán Juárez. Fot. Adam Tarasiuk
Marita Albán Juárez. Fot. Adam Tarasiuk
Jej twórczość przykuwa uwagę krytyków muzycznych i wytrawnej publiczności po obu stronach globu.

Marita Albán Juárez – polsko-peruwiańska wokalistka, autorka tekstów i twórczyni wielu utworów wychodzących poza ramy latin-jazzu, koncertowała kilka dni temu Szczecinie z własnym kwartetem. Warto podkreślić, że tworzą go wybitni, światowej klasy instrumentaliści:

• Dominik Wania – fortepian
• Andrzej Święs – kontrabas
• José Manuel Albán Juárez – perkusja,

z którymi śpiewająca leaderka zespołu, Marita promuje z ogromnym powodzeniem kolejny album kwartetu pt. „Jazmines”. Jak pisze w notce prasowej: to nasze nowe oryginalne kompozycje zanurzone w źródłach afro-peruwiańskich i latynoamerykańskich oraz wszystkich, które słychać lub są w Waszej wyobraźni dźwiękowej. Jak zwykle w kwartecie tematy oscylują wokół tego co najważniejsze, czyli miłości i wolności, choć z naszej perspektywy widzianych szerzej, niż we wcześniejszych utworach […], nagranych m.in. na płycie „Aguas Calientes” akcentującej kwestie równości i feminizmu.

Najnowsze wydawnictwo zawiera teksty artystki, które napisała w trakcie licznych spotkań z kobietami mieszkającymi m.in. w Brazylii, Chile, Czechach, Niemczech, Peru, Rosji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii, Zimbabwe i w Polsce.

Polecam gorąco tę twórczość, jak i wywiad z Maritą Albán Juárez.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Maritą Albán Juárez
Okładka płyty. Fot. Materiały prasowe zespołu Big Cyc i Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Okładka płyty. Fot. Materiały prasowe zespołu Big Cyc i Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Po 35-latach reedycja kultowego albumu pt. „Z partyjnym pozdrowieniem”. Agencja Muzyczna Polskiego Radia wyda wyjątkową, bogato ilustrowaną i wspaniale brzmiącą winylową reedycję pierwszej płyty legendarnego zespołu Big Cyc. Premiera 9 maja 2025.

Muzycy w swoich materiałach prasowych piszą m.in., że: przypominają w postaci czystej, prostej i szczerej rock and rollowe przeboje, o których w czasach bez Internetu i telefonów komórkowych wieści docierały do wsi, miasteczek i metropolii. Słowa, które znali duzi i mali. Melodie, które niesione wiatrem ustrojowych i gospodarczych zmian trafiły pod strzechy, blachy i dachówki.

Pierwszy nakład Z partyjnym pozdrowieniem wydało w 1990 roku państwowe wówczas przedsiębiorstwo Polskie Nagrania „Muza” pod utworzonym specjalnie na tę okazję szyldem Pomarańczowa Muza, będącym aluzją do legendarnej Pomarańczowej Alternatywy.

Na okładce pierwszej płyty jest Lenin, jak ktoś z obrazów mistrza pop artu Andy Warhola – wspomina Krzysztof Skiba kontynuując, że: ma przekłute ucho, a w nim świecący kolczyk. Marynarka nabita jest ćwiekami, a guziki od koszuli zdobią znaczki anarchii. Sam irokez jest mocno przerzedzony jak u starszego pana. To ma sens, bo jak wiadomo prawdziwy Lenin wyłysiał. Dla nas był wtedy śmiesznym lub złowrogim symbolem dawnego reżimu.

„Berlin Zachodni”, „Wielka miłość do babci klozetowej”, „Ballada o smutnym skinie”, pioniersko rapowane „Dzieci Frankensteina” oraz osiem pozostałych piosenek doczekało się imponująco odświeżonej oprawy graficznej w formacie LP, kolekcji archiwalnych zdjęć we wkładce i bonusowego singla 45 rpm, zawierającego nowe wersje starych hitów: „Wielką miłość do babci klozetowej” w wykonaniu zespołu Nocny Kochanek – muzyków o pokolenie młodszych od weteranów z Big Cyca i „Berlin Zachodni” w wizji Kobranocki – kolegów z back stage'ów festiwali, hal koncertowych i domów kultury.

Więcej o tym rarytasie wydawniczym w wywiadzie z Krzysztofem Skibą i Jackiem „Dżej Dżej" Jędrzejakiem przed dzisiejszym autorskim spotkaniem Krzysztofa pt. „Skiba na wesoło i na ostro” zaplanowanym na godzinę 17 w szczecińskim klubie Jazzment.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Krzysztofem Skibą i Jackiem „Dżej Dżej” Jędrzejakiem
Prof. dr Mariusz Kwiecień – baryton. Fot. Mikołaj Mikołajczyk. Źródło: https://www.mariuszkwiecien.com/media/index.html#portraits
Prof. dr Mariusz Kwiecień – baryton. Fot. Mikołaj Mikołajczyk. Źródło: https://www.mariuszkwiecien.com/media/index.html#portraits
Jeden z najwybitniejszych barytonów na świecie.

Mariusz Kwiecień śpiewający w najsłynniejszych teatrach operowych po obu stronach globu, m.in. w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, La Scala w Mediolanie, Lyric Opera of Chicago, Seattle Opera, San Francisco Opera, wiedeńskiej i bawarskiej Staasoper, w paryskiej Opéra Bastille, w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, Arena di Verona i Grand Théâtre de Genève oraz w Teatro Real w Madrycie, by wymienić tylko kilka, otrzymał 3 kwietnia 2025 roku zaszczytny tytuł doktora honoris causa Akademii Sztuki w Szczecinie.

Zachwyca swoimi interpretacjami nie tylko publiczność, ale i wytrawnych recenzentów, wśród których ceniony Michael White z „The New York Times” napisał o Artyście m.in.: ...olśniewający, wspaniały głos i prezencja […] na dodatek inteligentny. Pełen pakiet…, albo: …Kwiecień jest jednym z najznakomitszych barytonów naszych czasów i jednym z najbardziej inteligentnych aktorów operowych … – podkreślano po premierze „Poławiaczy Pereł” w Lyric Opera of Chicago.

Prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną na całym świecie; na stałe w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w rodzinnym Krakowie na Wydziale Wokalno-Aktorskim.

Spędzanie czasu z tym niezwykłym Artystą jest ogromnym zaszczytem i nadzwyczajną przyjemnością.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z prof. Mariuszem Kwietniem
Weronika Włodarczyk – mezzosopranistka obiera laury Międzynarodowego Konkursu „Golden Classical Music Awards” w Nowym Jorkuz rąk Victorii Montserrat – dyrektor artystycznej Konkursu. Fot. Materiały prasowe organizatora
Weronika Włodarczyk – mezzosopranistka obiera laury Międzynarodowego Konkursu „Golden Classical Music Awards” w Nowym Jorkuz rąk Victorii Montserrat – dyrektor artystycznej Konkursu. Fot. Materiały prasowe organizatora
Pierwsze miejsce i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie „Golden Classical Music Awards” w Nowym Jorku w kategorii wokalistyka. Laury wiązały się z występem w słynnej Carnegie Hall. Na tej prestiżowej scenie zadebiutowała Weronika Włodarczyk – studentka Akademii Sztuki w Szczecinie w klasie śpiewu solowego prof. Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej.

W konkursie startowało kilkaset młodych artystów z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, z Japonii, Singapuru, Australii, Chin, Nowej Zelandii, Wietnamu, Indonezji, Wielkiej Brytanii i Tajlandii w kategoriach: instrumenty solowe i zespoły kameralne oraz wokalistyka. Organizatorzy pozostawili wszystkim uczestnikom możliwość wybrania dowolnego repertuaru. Weronika promowała polską twórczość. Międzynarodowemu jury przedstawiła m.in. pieśń Karola Szymanowskiego „Jestem i płaczę” oraz arię Jadwigi „Biegnie słuchać w lasy, w knieje” z opery „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki.

Śpiewaczce towarzyszyła chińska pianistka Lianhua Chi, z którą w ubiegłym roku wystąpiła w równie znakomitej Walt Disney Concert Hall w Los Angeles.

Koszty udziału Weroniki Włodarczyk w konkursie pokryto z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura Polska na Świecie” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z mezzosopranistką Weroniką Włodarczyk i prof. Sylwią Burnicką-Kalischewską
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Osobowość Roku w kategorii Kultura województwa Zachodniopomorskiego. Tworzy muzykę do spektakli teatralnych i filmów. Od kilku lat piastuje funkcję kierownika muzycznego Teatru Polskiego w Szczecinie, w którym to mieście gra także m.in. w Big Bandzie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Znajduje też czas na prowadzenie własnego zespołu Los Café, jak i uczestniczenie w projekcie „Jazzek” z czołowym DJ’em w naszym kraju, cenionym także poza granicami Polski – Mr. Jazzkiem (Jackiem Janaszkiewiczem).

Krzysztof Baranowski – ceniony pianista, akordeonista i kompozytor celebrował wczoraj (29 marca 2025) w Studiu Koncertowym im. Jana Szyrockiego Radia Szczecin Światowy Dzień Fortepianu. Licznie zgromadzonej publiczności przedstawił swój utwór pt. "Muzyka pod księżycem". Skąd czerpał inspiracje na stworzenia dzieła, czy otoczenie mogło mieć wpływ na jego kształt, czy jest już zamknięte itp.?
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Krzysztofem Baranowskim
Fot. Projekt graficzny Dawid Pajestka. Materiały prasowe organizatora
Fot. Projekt graficzny Dawid Pajestka. Materiały prasowe organizatora
Około stu młodych gitarzystów z całego kraju przyjedzie do Szczecina na jednoetapowy 15. Ogólnopolski Wiosenny Konkurs Gitarowy. Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia odbywającego się od 27 do 30 marca 2025 roku jest Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I stopnia im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie.

Konkurs zgromadzi utalentowanych gitarzystów ze szkół muzycznych I stopnia o ośmio-, sześcio- i czteroletnim cyklu nauczania, którzy będą rywalizowali w kategoriach solistów i zespołów kameralnych. Poza przesłuchaniami i lekcjami mistrzowskimi ze znanym i cenionym gitarzystą młodego pokolenia, Mateuszem Kowalskim, zorganizowane zostaną koncerty również z Jego udziałem m.in. w Pałacu Ziemstwa Pomorskiego Akademii Sztuki. Finałowy Laureatów, zaplanowany na 30 marca o godzinie 12 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza uświetni recital światowej klasy i sławy duet gitarowy Marek Napiórkowski & Artur Lesicki.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z gitarzystami Przemysławem Bielcem i Dawidem Pajestką – dyrektorami artystycznymi 15. Ogólnopolskiego Wiosennnego Konkursu Gitarowego w Szczecinie
Zespół Tymczasem. Fot. Katarzyna Sobeńko
Zespół Tymczasem. Fot. Katarzyna Sobeńko
Wielu słuchaczy uważa, że muzycy szczecińskiej grupy Tymczasem są następcami kultowego zespołu Stare Dobre Małżeństwo. Ich twórczość opiera się na tematach ważnych i bliskich niemal każdemu sercu.

W ubiegłym roku nagrali debiutancki album pt. „Korowody słów” cieszący się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Postanowili zatem wyruszyć w trasę koncertową, podczas której przedstawią nie tylko piosenki z tego wydawnictwa, ale także najnowsze.

Zespół Tymczasem tworzą:

• Adam Siewruk – śpiew, gitara
• Marcel Kruszyński – skrzypce
• Rafał Smaderek – gitara
• Karol Nasiłowski – kontrabas
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Karolem Nasiłowskim i Adamem Siewrukiem z zespołu Tymczasem
Wiktoria Zwolińska. Fot. Materiały prasowe Magic Records
Wiktoria Zwolińska. Fot. Materiały prasowe Magic Records
Dorastała w Londynie. Aktualnie mieszka w Krakowie. W trzeciej edycji „The Voice Kids” piętnastoletnia Wiktoria Zwolińska dotarła do finału popularnego show muzycznego Telewizji Polskiej. To było pięć lat temu. Od tego czasu Jej życie wywróciło się do góry nogami. Pasmo nieszczęść, jakich doświadczyła niemal wyrzeźbiło Jej twórczość, którą wydała na debiutanckiej płycie pt. Przebłyski.

Do współpracy przy albumie dostępnym w serwisach streamingowych, zaprosiła osoby doskonale czujące Jej wrażliwość, związane z szeroko pojętą sceną alternatywnego popu, tzn. Livkę, dybińskiego, Wiktora Dydułę, lessmana, Jakuba Krupskiego i grupę Lor.

Niektóre ze wspomnień są jak mrugające światło, jak przebłysk, który trwa ułamek sekundy, pozostawiający po sobie jakiś dziwny niepokój, niezatarty ślad. Ta opowieść jest niczym podróż między światami…, tym realnym i tym mistycznym. Zawsze uważałam, że tego rodzaju historie zdarzają się tylko w filmach... Nigdy nie myślałam, że taki scenariusz wydarzy się w rzeczywistości, że przytrafi się mnie… – stwierdziła Wiktoria Zwolińska.

Emocjonalne rozterki, które przekazuje w swoich piosenkach pozwalają na utożsamianie się z Jej twórczością, a nawet na wspólne śpiewanie chwytliwych melodii. Nikogo nie udaje, ani za niczym nie podąża. Jej artystyczna wizja wyróżnia się na tle dominujących trendów i skłania do bacznego śledzenia Jej kolejnych poczynań na scenie.

Polecam gorąco utwory z albumu „Przebłyski” wydanego przez wytwórnię Magic Records, jak i wywiad z Wiktorią Zwolińską.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Wiktorią Zwolińską
1234567