Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Urszula Trawińska-Moroz. Fot. Archiwum fotograficzne Edwarda Hartwiga, Narodowe Archiwum Cyfrowe
Urszula Trawińska-Moroz. Fot. Archiwum fotograficzne Edwarda Hartwiga, Narodowe Archiwum Cyfrowe
W dzisiejszej audycji, 26 stycznia 2025, wspomnimy Urszulę Trawińską-Moroz – jedną z najwybitniejszych polskich sopranistek koloraturowych. Kilka dni temu odeszła w wieku 87. lat. Od roku 1987 do 1989 pełniła funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Opery i Operetki w Szczecinie

oraz Bogusława Meca – śpiewającego artystę malarza, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, popularnego od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku do 2010 roku, w 13-rocznicę Jego śmierci.

Gościem programu będzie też Krystyna Prońko. Wokalistka rozpoczyna 55-lecie pracy artystycznej.

„Kawiarenkę muzyczną” odwiedzi również Emilia Goch-Salvador – założycielka i dyrektorka Baltic Neopolis Orchestra. Z tą altowiolistką mówić będziemy o minionym, 2024 roku i planach na 2025.

Zapraszam z realizującym audycję Krzysztofem Kowalskim, Dorota Zamolska.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z prof. Sylwią Burnicką-Kalischewską wspominającą swoją pedagog w klasie śpiewu, Urszulę Trawińską-Moroz
Łukasz Drapała – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów. Fot. Robert Stachnik
Łukasz Drapała – wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów. Fot. Robert Stachnik
Ma na swoim koncie mnóstwo bardzo dobrze przyjętych singli, a także występy u boku m.in. Stevie’go Vaia oraz gościnne na płytach wielu polskich artystów, czy supportowanie z grupą Chemia koncertów takich gigantów, jak chociażby Metallica, Guns'n'Roses, Deep Purple i Hollywood Vampires. Doskonale śpiewa covery Grzegorza Ciechowskiego, Krzysztofa Krawczyka z Big Bandem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Czesława Niemena, Zbigniewa Wodeckiego, Michaela Jacksona i zespołu Queen. Nagrał dwa albumy z grupą Chevy i – już samodzielnie – wiele przebojów.

Łukasz Drapała – z wykształcenia ekonomista, historyk oraz menedżer kultury, a z zamiłowania i zawodu muzyk, znany m.in. z 13. edycji The Voice of Poland, gdzie zajął drugie miejsce oraz z półfinału równie popularnego show Mam Talent, podczas Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu otrzymał nagrodę Programu Pierwszego Polskiego Radia i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Jest w trakcie przygotowania autorskiego debiutanckiego albumu pod profesjonalnymi skrzydłami szacownej Agencji Muzycznej Polskiego Radia oraz jednego z najbardziej rozchwytywanych kolektywów kompozytorsko-producenckich, Hotel Torino.

Koncertuje z ogromnym powodzeniem nie tylko w Polsce. Kilka dni temu w drodze na kolejne występy chętnie zatrzymał się w Radiu Szczecin, udzielając obszernego wywiadu, który gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
Marta Goluch i Bartłomiej Brózda. Fot. Tomasz Drozdowski
Marta Goluch i Bartłomiej Brózda. Fot. Tomasz Drozdowski
Poetka, twórczyni piosenek, wokalistka, dziennikarka m.in. JazzPRESS, Radia Jazzkultura oraz Radiowej Czwórki, inicjatorka spółki autorskiej Kabaret Młodszych Panien i, jak mówi o sobie, samozwańcza kazooistka.

Myśląc o szczerości, kojarzymy ją z uśmiechem (w którym, proszę wierzyć, jest mi do twarzy) albo intencjami – a te przeważnie mam najlepsze
– przekonuje Marta Goluch, zapowiadając swój debiutancki album pt. Apetyt na szczerość.

Płyta zawiera kompozycje i aranżacje Karoliny Krzyżanowskiej. To piosenki literacko aktorskie w stylu jazzu i bluesa. Całość przybiera postać dźwiękowego spektaklu w formule audycji radiowej, o której liderka, odpowiedzialna również za teksty mówi, że To w obliczu mikrofonu, gdy tylko w studiu zapala się czerwona lampka, wzbiera apetyt na szczere wyznania poetycko-muzyczne.

Skład zespołu nagrywającego album:

• Marta Goluch – śpiew, kazoo, teksty, produkcja
• Karolina Krzyżanowska – fortepian, głos, kompozycje, aranżacje
• Bartłomiej Brózda – kontrabas, głos
• Kacper Skolik – perkusja, głos
Goście specjalni:
• Paweł Ruszkowski – gitara, śpiew, kompozycja
• Sergiej Kriuczkow – trąbka, flugelhorn

Polecam zarówno muzykę z płyty „Apetyt na szczerość”, jak i spotkanie z Martą Goluch.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Martą Goluch
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Występował u boku Stevie’go Vaia i Jana Borysewicza (Gitarowy Rekord Świata we Wrocławiu). Zagrał też na płytach innych artystów, a z zespołem Chemia otwierał koncerty Metalliki, Guns'n'Roses, Deep Purple i Hollywood Vampires. Doskonale śpiewał covery Ciechowskiego, Niemena, Wodeckiego, Jacksona i Queen. W finale 13. edycji „The Voice of Poland” zajął II miejsce, znalazł się także wśród półfinalistów telewizyjnego show „Mam Talent”. Nagrał dwa albumy z grupą Chevy i – już samodzielnie – kilka świetnie przyjętych, autorskich singli.

Najnowsza piosenka Dziki bal otwiera kolejny rozdział w rozwijającej się karierze Łukasza Drapały przy ogromnym, także wydawniczym wsparciu Agencji Muzycznej Polskiego Radia. Za przebojowe, dynamiczne brzmienie premierowego utworu odpowiada Hotel Torino, jeden z najbardziej dziś rozchwytywanych w Polsce kolektywów kompozytorsko-producenckich.

Piosenka, o której artysta mówi w wywiadzie jest dostępna na wszystkich platformach streamingowych.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Łukaszem Drapałą
Mateusz Makuch – skrzypek w Zamku Królewskim w Warszawie. Fot. Szymon Starnawski, źródło: https//warszawa.naszemiasto.pl
Mateusz Makuch – skrzypek w Zamku Królewskim w Warszawie. Fot. Szymon Starnawski, źródło: https//warszawa.naszemiasto.pl
Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie skrzypiec prof. Bartosza Baryły oraz berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler u prof. Ning Fenga. W swojej polskiej Alma Mater realizował studia doktoranckie.

Mateusz Makuch – wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest zwycięzcą ogromnej liczby konkursów skrzypcowych, m.in. I miejsca i ośmiu nagród specjalnych w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, I miejsca i czterech nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” w Legnicy, dwukrotnie I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze oraz III miejsca w Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Jest także dwukrotnym finalistą krajowych edycji Konkursów Eurowizji dla instrumentalistów wykonujących muzykę klasyczną, otrzymał ponadto Nagrodę Publiczności TVP Kultura. Natomiast poza granicami Polski, był laureatem, m.in. International Competition Arthur Grumiaux w Namur w Belgii i zwycięzcą I nagrody International Concerto Competition Morningside Music Bridge w Calgary w Kanadzie.

Jako solista koncertował z Calgary Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Edmonda Agopiana, Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej, Orkiestrami Kameralnymi „Musica Viva” Aleksandra Rudina, „Feel Harmony” z Poznania, „Leopoldinum” z Wrocławia oraz Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Grał w prestiżowych orkiestrach, m.in. w Karajan-Akademie der Berliner Philharmoniker, czy w założonym przez Elżbietę Penderecką The Penderecki Trio. Koncertował niemal na całym świecie, m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Jordan Hall w Bostonie, Walt Disney Concert Hall w Los Angeles oraz w Moskwie, Londynie, Paryżu i Tel-Avivie. Jako jedyny Polak brał udział w zdjęciach do Hollywoodzkiego filmu „Tár” z sześcioma nominacjami do Oskara nagrodzonego Złotym Globem, z Cate Blanchett w roli głównej.

Mateusz Makuch jest profesorem Uniwersytetu New England Conservatory w Bostonie Programu Morningside Music Bridge w Stanach Zjednoczonych. U Sanah – jednej z najbardziej popularnych artystek muzyki rozrywkowej – koncertmistrzem, o czym m.in. mówi w wywiadzie.

Artysta gra na skrzypcach Jeana Baptisty Vuillaume'a z 1823 roku.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Mateuszem Makuchem
Zespół FLUID. Fot. Anna Kaweńska
Zespół FLUID. Fot. Anna Kaweńska
Grupa powstała w Chojnie w 2020 roku. Ma na swoim koncie wiele koncertów, m.in. na Festiwalu Przystanek Woodstock. Obecnie tworzą ją muzycy znani z wielu zespołów koncertujących zarówno w Polsce jak i za granicą. W tym roku planują wydanie płyty winylowej ze wszystkimi swoimi utworami łączącymi pop z rockiem w klasycznym brzmieniu gitar i perkusji z dodatkiem nowoczesnej nuty syntezatorów. Pragną również kontynuować współpracę z cenionymi artystami polskiej sceny. Są bardzo aktywni w mediach społecznościowych, które przynoszą im wielomilionowe odsłony Internautów. W tej chwili promują trzy piosenki pt. Róża, Młoda ja i Łza z nadchodzącego wydawnictwa.

Polecam spotkanie z Wanesą Adamską i Przemysławem Kaweńskim z zespołu FLUID w składzie:

• Wanesa Adamska – śpiew
• Przemysław Kaweński – instrumenty klawiszowe
• Dariusz Kowal – gitara
• Patryk Kuzia – gitara
• Damian Rumbuć – bas
• Grzegorz Kurpiel – perkusja
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Wanesą Adamską i Przemysławem Kaweńskim z zespołu FLUID
Ewa Pobłocka – pianistka. Fot. Bartek Barczyk
Ewa Pobłocka – pianistka. Fot. Bartek Barczyk
Zadebiutowała w 1970 roku w duecie z matką, śpiewaczką Zofią Janukowicz-Pobłocką. Występowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, Singapurze, Korei Południowej, Japonii i Australii. Grała w tak renomowanych salach, jak m.in. Herkules-Saal w Monachium, Musikhalle w Hamburgu, Auditorio Nacional w Madrycie, Barbican Centre i Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Lincoln Centre w Nowym Jorku czy Glenn Gould Studio w Toronto.

Ewa Pobłocka jest absolwentką klas fortepianu Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, które ukończyła z wyróżnieniem w roku 1981. Odbyła też studia podyplomowe w Hamburgu pod kierunkiem Conrada Hansena. Pracowała również pod okiem m.in. Janiny Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich.

Jest laureatką wielu nagród prestiżowych konkursów. Wśród nich np. I nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Giovanniego Battisty Viottiego w Vercelli, Złotego Medalu na Międzynarodowym Festiwalu Młodych Laureatów w Bordeaux i V nagrody oraz nagrody Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Fryderyka Chopina na 10. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1980 roku.

Profesor Ewa Pobłocka prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz kursy mistrzowskie w Calgary i Tokio. Jest jurorką wielu konkursów pianistycznych w kraju i za granicą, wśród nich Konkursu Chopinowskiego w Warszawie od 2005 roku.

Wszechstronna pianistka o bardzo bogatym repertuarze odnosi ogromne sukcesy grając zarówno utwory m.in. Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, jak i Johanna Sebastiana Bacha. Z jego Wariacjami Goldbergowskimi BWV 988 przyjedzie do Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza 23 maja 2025 roku. W ubiegłym zagrała w Szczecinie w ramach cyklu „Fryderyk Chopin w Wili Lentza. Dzieła wszystkie”. Po gorąco oklaskiwanym recitalu chętnie mówiła o swoim artystycznym życiu.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Ewą Pobłocką
Jakub Kuszlik – pianista. Fot. Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Jakub Kuszlik – pianista. Fot. Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Edukację muzyczną rozpoczął w rodzinnej Bochni w klasach fortepianu Agaty Zając i Olgi Łazarskiej. Wybitnie utalentowany absolwent klasy fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego jest zdobywcą IV nagrody, a także Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków podczas najbardziej prestiżowego konkursu na świecie – Międzynarodowego Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2021 roku.

Jakub Kuszlik – najlepszy Polak 18. Konkursu Chopinowskiego Jest także laureatem II nagrody X Międzynarodowego Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2016), półfinalistą Konkursu Ludwiga van Beethovena w Bonn (2017) i zdobywcą wielu laurów w konkursach pianistycznych nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Koncertuje z ogromnym powodzeniem po obu stronach globu z czołowymi orkiestrami, m.in. Symphonique de Montréal, Philharmonische Orchester Plauen-Zwickau, Filharmonii Narodowej w Warszawie czy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia NOSPR w Katowicach ze światowej sławy dyrygentami, m.in. Jerzym Maksymiukiem, Andrzejem Boreyko, Leo Siberskim, Tadeuszem Strugałą i Xian Zhangiem.

Artysta w ubiegłym roku wystąpił w Szczecinie dwukrotnie: z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod batutą Przemysława Neumanna z Koncertem fortepianowym a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego i w ramach cyklu „Fryderyk Chopin w Willi Lentza. Dzieła wszystkie”. Po gorąco oklaskiwanych wieczorach znalazł czas na udzielenie wywiadu, który gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Jakubem Kuszlikiem
Ryszard Poznakowski i Maria Szabłowska podczas uroczystości odsłonięcia Gwiazd w kultowym szczecińskim „Sorento” (lipiec 2019). Fot. Zbigniew Włodarczyk
Ryszard Poznakowski i Maria Szabłowska podczas uroczystości odsłonięcia Gwiazd w kultowym szczecińskim „Sorento” (lipiec 2019). Fot. Zbigniew Włodarczyk
Napisał grupo ponad tysiąc piosenek dla wielu niezwykle popularnych artystów, choćby dla Kasi Sobczyk, Wojciecha Gąssowskiego, Krzysztofa Krawczyka, Zbigniewa Wodeckiego, Andrzeja Zauchy, zespołów Trubadurzy czy Czerwono-Czarni, by wymienić tylko kilka. Tworzył też muzykę filmową, grał na gitarze, instrumentach klawiszowych oraz śpiewał.

Po śmierci Krzysztofa Krawczyka zaangażował się w trasę koncertową „Jak przeżyć wszystko jeszcze raz” poświęconą Krawczykowi. Na tę okoliczność napisał z Grażyną Orlińską nowy tekst do stworzonej przez siebie piosenki Byłaś tu z repertuaru Krzysztofa, zmieniając jej tytuł na Byłeś tu. W 2023 brał udział w jubileuszowej trasie koncertowej z okazji 70-lecia kariery Piotra Kuźniaka. W czerwcu tego samego roku do swoich występów dołączył utwory z wcześniej niepublikowanymi tekstami, których większość powstała w latach 2020-2022, a melodię do nich napisali muzycy młodego pokolenia.

Był też reżyserem dźwięku w Polskich Nagraniach i kierownikiem muzycznym Teatru Syrena w Warszawie, a także przewodniczącym zarządu Stowarzyszenia Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych SAWP. Z dumą podkreślał, że miejscowa ludność wybrała Go na sołtysa Magnuszewa Dużego w województwie Mazowieckim. W styczniu 2023 został nagrodzony Paszportem „Polityki” dla kreatora kultury za „całokształt działalności artystycznej”.

Ryszard Poznakowski odszedł w wieku 78 lat.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Piotrem Kuźniakiem o Ryszardzie Poznakowskim
Grzegorz Ciechowski. Fot. Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=910079601163571&set=a.480025254169010
Grzegorz Ciechowski. Fot. Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=910079601163571&set=a.480025254169010
W życiu muzyka nic nie zwiastowało tragedii. Prywatnie wiodło mu się dobrze. Właśnie kupił działkę, a Jego żona Anna, spodziewała się dziecka.

20 grudnia 2001 roku Grzegorz Ciechowski nagle zasłabł. Natychmiast przewieziono Go do szpitala, gdzie stwierdzono poważne schorzenie. Następnego dnia przeprowadzono operację. Niestety, Grzegorza nie udało się uratować. W chwili śmierci, 22 grudnia 2001 miał 44 lata.

Jego przedwczesne odejście przerwało dynamicznie rozwijającą się karierę. Było też szokiem zarówno dla fanów, jak i całego środowiska muzycznego. Twórczość artysty z zespołem Republika była w latach 80. zjawiskiem wyprzedzającym epokę. Grupa wzbudzała emocje, które dziś trudno sobie wyobrazić. Grzegorz stworzył nową jakość. Jego prace, również solowe, na zawsze wpisały się w kanon polskiej muzyki.
Posłuchaj: Grzegorza Ciechowskiego wspominają Marek Niedźwiecki, Zbigniew Hołdys, Jerzy Tolak i Zbigniew Krzywański
1234567