Kawiarenka Muzyczna
Radio SzczecinRadio Szczecin » Kawiarenka Muzyczna
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Fot. Materiały prasowe Agencji Muzycznej Polskiego Radia
Gośćmi dzisiejszej audycji (15 czerwca 2025) będą:

• Kasia Moś i Marek Dyjak nagrywający z Agencją Muzyczną Polskiego Radia album Marka pt. „Mężczyźni”,

• prof. Sylwia Burnicka-Kalischewska – dyrektor artystyczna trwającego Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczna podróż śladami Grunebergów” i otwierający w Niemczech to wydarzenie studenci Akademii Sztuki w Szczecinie, Weronika Włodarczyk i Piotr Figielski z Wydziału Wokalno-Aktorskiego.

• Wspomnimy także Marka Gaszyńskiego przy okazji jednego z koncertów tegorocznego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, podczas którego zabrzmiały piosenki, do których Marek Gaszyński napisał teksty. Tego nieżyjącego publicystę i prezentera muzycznego przypomnimy w 86-rocznicę Jego urodzin.

Zapraszam z Jackiem Bukiańcem, realizującym „Kawiarenkę muzyczną”, Dorota Zamolska.
Fot. Materiały prasowe organizatorów
Fot. Materiały prasowe organizatorów
Przez sześć dni, od 16 do 21 czerwca 2025 roku, w ramach polsko-duńskiego projektu „Ostoja Jazzu” w Pałacu w Ostoi odbędą się m.in. koncerty, warsztaty, pokaz filmu „Jazz się dzieje w państwie duńskim”, sesja arteterapii oraz międzypokoleniowa potańcówka. W wydarzeniu wezmą udział uznani polscy i duńscy muzycy oraz studenci Akademii Sztuki w Szczecinie, którzy z doświadczonymi duńskimi artystami jazzowymi stworzą trzy zespoły twórcze. Efekty ich pracy usłyszymy podczas wydarzeń dedykowanych lokalnej społeczności, a w szczególności seniorom.

Zajęcia i koncerty odbywać się będą nie tylko w pałacowych wnętrzach, ale także na świeżym powietrzu – w malowniczym parku otaczającym Pałac w Ostoi.

Wszystkie wydarzenia będą otwarte i bezpłatne. Z myślą o starszych mieszkańcach okolicznych miejscowości organizatorzy zapewnią darmowy transport na trasie: Stobno – Bobolin – Warnik – Barnisław – Smolęcin – Kołbaskowo – Siadło Górne – Przecław – Rajkowo – Ostoja. Zapisy trwają do 17 czerwca (tel./SMS: +48 503 658 444, e-mail: info@palacostoja.eu).

Projekt współorganizuje Stowarzyszenie Polish Danish Jazz Days oraz Akademia Sztuki w Szczecinie, odpowiedzialne za dobór tutorów i stronę merytoryczną wydarzeń. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu kulturalnego polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej 2025 w ramach programu dotacyjnego SYNERGIE.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Hanną Wilińską – koordynatorem projektu, Renatą Wójcik – dyrektorem Pałacu Ostoja, Tomaszem Licakiem – saksofonistą i kompozytorem prowadzącym Kierunek Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Akademii Sztuki w Szczecinie
KIMO – Mikołaj Łebkowski. Fot. Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=107963892133349&set=a.107946455468426&locale=pl_PL
KIMO – Mikołaj Łebkowski. Fot. Źródło: https://www.facebook.com/photo/?fbid=107963892133349&set=a.107946455468426&locale=pl_PL
Laureat konkursu radiowej Czwórki „Będzie głośno! Debiut na winylu” zwrócił uwagę jurorów swoim utworem pt. „Bawełniana Torba Statement”. Będzie piątym singlem ze składankowego albumu, który wkrótce na czarnej płycie i w formie cyfrowej wyda Agencja Muzyczna Polskiego Radia.

KIMO, czyli Mikołaj Łebkowski, rocznik 2002, pochodzi z Ciechanowa, pisze teksty, rapuje, zajmuje się produkcją muzyczną, uczy się grać na fortepianie, eksperymentuje z formą. Na koncie ma epkę „Przygody Wesołego X”, a w planach debiutancki album, którego pierwszą zapowiedzią jest piosenka Bawełniana Torba Statement. Utwór jest efektem obserwacji obyczajowej i niemal filozoficznej refleksji, a nietypowe dla polszczyzny (za to typowe dla języka angielskiego) zastosowanie w tytule wielkich liter podkreśla znaczenie każdego z członów tytułu.

Muzyk w materiałach prasowych mówi, że Inspiracje zbieram dosłownie zewsząd. Zapisuję słowa i cytaty, zaznaczam zdania w książkach, nagrywam na telefonie pomysły na teksty i melodie. Inspiracje muzyczne? Łona, Quebonafide i Taco Hemingway. To od nich zaczęła się moja przygoda z rapem. Oprócz nich Dwa Sławy, PRO8L3M, Bisz, Ten Typ Mes, Arctic Monkeys, Hozier, Frank Sinatra, Phil Collins, Vito Bambino, Dawid Podsiadło, Daria ze Śląska. Długo by wymieniać...

Utrzymana w nieagresywnym, lekko funkującym klimacie „Bawełniana Torba Statement” jest piosenką o tym, jak modowe trendy wpływają na społeczne postawy i odwrotnie, jak czyjeś poglądy stają się ozdobą, często przypadkową. Zaczęło się od zwykłego obserwowania ciekawych napisów na torbach w komunikacji miejskiej – dodaje KIMO – Zapisywałem to, co zobaczyłem, a później puściłem wodze fantazji i wyobrażałem sobie, jakie jeszcze napisy ludzie mogliby umieszczać na swoich torbach? Któregoś dnia przyszedł do mnie refren… Gotowa piosenka to połączenie rzemieślniczej pracy i natchnienia.

Ciąg dalszy nastąpi, bo KIMO nieustanie pracuje nad nowymi piosenkami. To będzie konceptualny album długogrający. Pomysły rodzą się w mojej głowie w takim tempie, że jedyne czego mi brak, to czasu, żeby móc je wszystkie realizować – zapowiada młody artysta.

Bawełniania Torba Statement wraz z piosenkami pozostałych laureatów konkursu „Będzie głośno! Debiut na winylu” trafi na planowany na czerwiec album – już dwunastą płytę wydaną wspólnie przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia i radiową Czwórkę. Dotychczas ukazało się sześć albumów laureatów konkursu, winylowa płyta „The Best of Będzie Głośno!” oraz cztery składanki z utworami uczestników poprzednich edycji.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z KIMO – Mikołajem Łebkowskim
Warszawskie Combo Taneczne. Fot. Leszek Zych
Warszawskie Combo Taneczne. Fot. Leszek Zych
Uczył się w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, ukończył też prestiżową szkołę Drummers Collective w Nowym Jorku. Perkusista grający na wielu instrumentach, kompozytor i dziennikarz radiowy, jedna z najbardziej kreatywnych postaci w świecie artystycznym, występował z wieloma znamienitymi muzykami światowego formatu, m.in. z Cesarią Evorą, Jonem Lordem z Deep Purple, Gordonem Haskellem czy z popularnymi polskimi artystami, choćby z Edytą Górniak, Kayah'ą, Korą, Alicją Majewską, Marylą Rodowicz, Arturem Andrusem, Marcinem Maseckim, Marianem Opanią, Grzegorzem Turnauem i Wiktorem Zborowskim, by wymienić tylko kilkoro.

Jan Emil Młynarski stworzył ponadto muzykę teatralną, m.in. do spektaklu „Widok z mostu” w reżyserii Agnieszki Glińskiej w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Był także współkompozytorem muzyki do sztuki „Kamień i Popioły” w reżyserii Artura Urbańskiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie, jak i kierownikiem muzycznym musicalu „I Love You” w Teatrze Studio Buffo w Warszawie. Uczestniczył w projekcie „Głosy Gór” łączącym jazz ze współczesną polską klasyką pod batutą Jerzego Maksymiuka z udziałem Janusza Olejniczaka, kwartetu Sebastiana Karpiela-Bułecki oraz muzyków jazzowych. Z tym ostatnim był gorąco oklaskiwany przez publiczność słynnej nowojorskiej Carnegie Hall. Lista osiągnięć Jana jest nieskończenie długa.

Do tego od wielu lat jest ambasadorem dawnej warszawskiej piosenki. W 2009 roku założył Warszawskie Combo Taneczne, o którym wówczas mówił, że powołałem je do życia z czystej tęsknoty za czasami, które tak lubię, o których czytam, o których próbuję wiedzieć więcej. To, że wykonuję warszawskie piosenki, jest wynikiem określania mojej tożsamości i kilku lat w dzieciństwie bez należytej opieki, dzięki czemu mam dyplom z podwórkowej akademii życia.

Ma ogromną wiedzę o muzyce międzywojennej Warszawy. Traktuje ją jako dziedzictwo kulturowe, jako muzykę swoich korzeni. O graniu i śpiewaniu piosenek z tamtych lat – a śpiewa swoistym warszawskim akcentem – opowiada prostym językiem. - Wykonuję je, bo mają lepsze słowa i melodie niż współczesne utwory i z goryczą słusznie stwierdza, że historia przedwojennej polskiej piosenki została przerwana w jej największym rozkwicie. Wojna, a potem okupacja sowiecka, zniszczyły prawie wszystko. Mnóstwo artystów zginęło lub wyjechało z kraju i nigdy nie wróciło. W Polsce po wojnie została garstka, na której barkach spoczęła budowa zupełnie nowego świata.

W tym roku, na 15-lecie retro-bandu Agencja Muzyczna Polskiego Radia wyda album pt. „Pamiętam Twoje oczy”. Premiera 1 sierpnia. Zwiastunem jubileuszowego albumu jest tango Serce matki z 1932 roku, niegdyś śpiewane przez niemal wszystkich liczących się wykonawców z Mieczysławem Foggiem, Adamem Astonem, Albertem Harrisem, Tadeuszem Faliszewskim i Wierą Gran na czele. Muzykę skomponowali pionierzy jazzu w Polsce: Zygmunt Karasiński (1898-1973) i Szymon Kataszek (1898-1943). Ponadczasowe słowa napisał Ludwik Szmaragd (1913-1977).

- Na krążku znajdzie się 15 tang na 15 lat – powiedział Jan Emil Młynarski i uzupełnił, że jest wierny konwencji i historycznemu kontekstowi, który w tego rodzaju repertuarze jest kluczowy. Współtworząc taki zespół nie da się uciec od przeszłości, autorytetów, idoli i kontekstów. Spełniliśmy ponadto życzenia naszych słuchaczy, którzy często dają nam do zrozumienia, że najbardziej lubią, kiedy gramy właśnie tanga. A polskie tango, wolne i rzewne, to właściwie osobny gatunek muzyczny – podsumował.

Warszawskie Combo Taneczne nagrywa i występuje w składzie:

• Jan Emil Młynarski – śpiew, bandżola, mandolina
• Piotr Zabrodzki – banjo
• Tomasz Duda – saksofon
• Maurycy Idzikowski – trąbka
• Bartek Jakubiec/Karol Szczubełek – gitara
• Anna Bojara – piła
• Mateusz Wachowiak – harmonia
• Wojtek Traczyk/Piotr Domagalski – kontrabas

Polecam gorąco Ich wspaniałe interpretacje oraz wywiad z Janem Emilem Młynarskim – artystą nadzwyczajnym.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Janem Emilem Młynarskim
Mateusz Ziółko. Fot. Marcin Masłowski. Źródło: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1899795753383374&set=t.100044315025038&type=3&locale=pl_PL
Mateusz Ziółko. Fot. Marcin Masłowski. Źródło: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1899795753383374&set=t.100044315025038&type=3&locale=pl_PL
Szerszej publiczności dał się poznać z licznych występów w telewizyjnych programach rozrywkowych, m.in. w 10. edycji show „Twoja twarz brzmi znajomo”, gdzie, podobnie jak w 3. edycji „The Voice of Poland” był bezkonkurencyjny. W finałowym odcinku Polsatu wcielił się w Zbigniewa Wodeckiego, śpiewając Jego Lubię wracać tam, gdzie byłem, która w serwisie YouTube uzyskała około dwadzieścia milionów wyświetleń. Jest też zwycięzcą Konkursu Super Debiuty 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, podczas którego przedstawił piosenkę Wspomnienie z repertuaru Czesława Niemena.

Mateusz Ziółko znany jest również z aktywnego udziału w akcjach charytatywnych. Całą wygraną z programu „Twoja twarz brzmi znajomo” w wysokości 100 tysięcy złotych przeznaczył na cele dobroczynne – wsparł Towarzystwo Przyjaciół Chorych „Sądeckie Hospicjum”.

Wokalista, pianista, kompozytor i autor tekstów występuje od 25 lat. Ma na swoim koncie dwa albumy – debiutancki Na Nowo z 2017 roku, który już w dniu premiery osiągnął status Złotej Płyty oraz Tak po prostu z 2022 roku. Teledyski piosenek z tych wydawnictw doczekały się w serwisie YouTube około 200. milionów odsłon. Jeszcze w tym roku Mateusz zapowiada kolejne muzyczne nowości. Jedną z nich pt. Prosta piosenka o miłości przedstawi podczas tegorocznego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu na Koncercie Premier. I między innymi o niej mówi w wywiadzie, który gorąco polecam.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Mateuszem Ziółko
Sad Smiles. Fot. Wiktoria Podobas. Materiały prasowe zespołu
Sad Smiles. Fot. Wiktoria Podobas. Materiały prasowe zespołu
Zwycięska piosenka „Przepraszam” zespołu Sad Smiles z Tarnowa, to czwarty singiel ze składankowego albumu, który wkrótce ukaże się na czarnej płycie i w formie cyfrowej wydanej przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia. Autorami przeboju są kolejni laureaci tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego Radiowej Czwórki „Będzie głośno! Debiut na winylu” realizowanego od 2016 roku, którego celem jest wsparcie niezależnych muzyków.

Na tej prestiżowej scenie byli najmłodszymi uczestnikami. Osiemnastolatkowie, świeżo upieczeni maturzyści:

• Szymon Jarmuła – śpiew, gitara
• Patrycja Szawica – gitara, bas, chórki
• Tymon Łuszcz – perkusja, chórki
• Filip Abram – gitara, bas, instr. klawiszowe

tworzą wspólnie muzykę, ciesząc się z najnowszego sukcesu, bo mimo młodego wieku, mają ich na koncie sporo, choćby wydany kilka dni temu debiutancki album pt. „Bunt”.

Wygrali wcześniej m.in. World Talent Show, zdobyli Trójząb na FAMIE, wystąpili na około 120. koncertach takich wydarzeń, jak m.in. Takt Festival w Serbii, Watermill Festival w Niemczech, showcas Great September, CieszFanów Festival i w Jarocinie, OFF Festival, Inside Seaside czy na Męskim Graniu. Supportowali ponadto m.in. Pawła Domagałę, Pidżamę Porno, Happysad i Raz Dwa Trzy.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Szymonem Jarmułą i Tymonem Łuszczem z zespołu Sad Smiles
Nikola Kołodziejczyk. Fot. Sebastian Wołosz
Nikola Kołodziejczyk. Fot. Sebastian Wołosz
Projekt miał swój początek jeszcze za życia przedwcześnie zmarłego przed trzema laty Jacka „Budynia” Szymkiewicza ze szczecińskiego zespołu Pogodno. Powstawał na kanwie tradycyjnych „Ballad i Romansów” Adama Mickiewicza. Dzieła polskiego wieszcza zyskały nowy wymiar również dzięki muzyce Nikoli Kołodziejczyka, łączącej elementy rocka, jazzu, psychodelii i americany.

Polski kompozytor, aranżer, multiinstrumentalista i dyrygent uznany za jednego z najbardziej wizjonerskich twórców, autor ogromnej liczby zaskakujących projektów, obsypany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. pięcioma Fryderykami, z tuzami rodzimego jazzu i wspaniałymi wokalistami: Natalią Grosiak, Agnieszką Kiepuszewską, Tomaszem Organkiem i Maciejem Starnawskim, sfinalizował pomysł Jacka Szymkiewicza. Doprowadził do wydania dwupłytowego winylu pt. „Budyń o smaku Mickiewicza”, którego premiera odbyła się 12 maja 2025 w Złotej Sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Projekt gorąco oklaskiwany przez licznie zgromadzoną publiczność, został zrealizowany na zamówienie Instytutu Adama Mickiewicza w ramach Roku Romantyzmu Polskiego.

Artyści
  • Nikola Kołodziejczyk Orchestra
  • Nikola Kołodziejczyk – fortepian, dyrygent
  • Natalia Grosiak – wokal
  • Agnieszka Kiepuszewska – wokal
  • Tomasz Organek – wokal
  • Maciej Starnawski – wokal, gitara akustyczna, gitara elektryczna
  • Jan Krzeszowiec – flet, flet altowy
  • Robert Wypasek – saksofon sopranowy i tenorowy
  • Tomasz Żymła – klarnet basowy
  • Adam Jędrysik – gitara elektryczna
  • Andrzej Imierowicz – gitara elektryczna
  • Cyprian Baszyński – trąbka
  • Mateusz Feliński – waltornia
  • Mateusz Mendyka – puzon basowy
  • Bartek Pieszka – wibrafon
  • Maciej Szczyciński – kontrabas
  • Miłosz Berdzik – perkusja
  • Michał Pękosz – handpany i perkusjonalia
  • Mateusz Sołtysik – realizacja nagłośnienia
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Nikolą Kołodziejczykiem
LIMBOSKI. Fot. Źródło: https://www.limboski.pl/
LIMBOSKI. Fot. Źródło: https://www.limboski.pl/
Gitarzysta, kompozytor, poeta, charyzmatyczny wokalista, niestrudzony poszukiwacz formy i treści, jest jedną z ważniejszych postaci polskiej alternatywy. Piewca akustycznego bluesa oraz psychodelicznego folku był dwukrotnie nominowany do Fryderyków za albumy „Tribute to Georgie Buck” i „Poliamoria”.

Studiował teatrologię i gitarę jazzową. Artysta przyjął pseudonim LIMBOSKI od nazwy używanej na określenie zespołu niestałych muzyków, z którymi występował w repertuarze alternatywnym. Skomponował muzykę do filmu animowanego Ewy Borysewicz pt. „Do serca twego”. Nagrał też płytę pt. „Ucieczka Saula”, która była owocem Jego pobytu w Berlinie.

Piętnaście lat po debiutanckim, dziś już klasycznym albumie „Cafe Brumba”, LIMBOSKI wydał z Agencją Muzyczną Polskiego Radia płytę pt. Wieloryb, o której w materiałach prasowych pisze m.in., że jest rozpisaną na dziesięć piosenek opowieścią o współczesnym świecie, kraju nad Wisłą oraz o człowieku w miłosno-sceptycznym związku z rzeczywistością XXI wieku. Uzupełnił przy okazji, że: wykonuję muzykę gitarową, opartą na charakterystycznym brzmieniu elektrycznego instrumentu, w którym wzorem amerykańskich bluesmanów, przelutowałem przetworniki. Uzyskałem dzięki temu nosowy, przenikliwy sound. Inspiruję się też polskimi zespołami rockowymi, które w latach 80., za późnej komuny, grały proste i zabójczo szczere protest songi. W pewnym momencie jednak ustąpiły, by stać się apoteozą duchowego spokoju. Moja muzyka podąża za tekstem, który w związku ze zmieniającą się perspektywą i estetyką zaczął służyć ukojeniu uszu i duszy.

WIELORYBA /dokument z sesji nagraniowej/ stworzyli:

• Michał Limboski – śpiew, gitary
• Jacek Cichocki – vox continental, syntezatory
• Wojtek Famielec – gitara basowa
• Mateusz Brzostowski – perkusja

• Michał Limboski – produkcja
• Szymon Orchowski – miks & mastering
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z LIMBOSKIM
Fot. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klawiatura_muzyczna
Fot. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Klawiatura_muzyczna
Muzyka to uniwersalny język, który ma niezwykłą moc oddziaływania na nasze ciało, umysł i emocje. Od wieków wykorzystywana była jako forma terapii. Badania naukowe potwierdziły, że pozytywnie wpływa na zdrowie psychiczne, poprawiając nastrój, redukując stres i niepokój. Może również pomóc w modulowaniu odczuwania bólu i łagodzeniu objawów choroby.

Oddział Onkologiczny Zachodniopomorskiego Centrum Onkologii przy ul. Strzałowskiej 22, Senat Obywatelski w Szczecinie i Dom Kultury 13 Muz organizują w piątek, 23 maja 2025 o godzinie 13 na tarasie szpitala cenne wydarzenie dla pacjentów, ich rodzin i personelu medycznego. Na spotkanie złożą się wykłady Karoliny Sawki i Oliwii Dembek pt. „Formy wparcia chorych (m.in. Arteterapia)” oraz dr. Grzegorza Nowakowskiego „Wykorzystanie bakteriofagów w medycynie”, a także Magdaleny Żak „Wsparcie oddechowe”. Będzie też koncert w wykonaniu medyków, terapeutów i pacjentów, bowiem właśnie muzyka może mieć ogromny wpływ na przebieg choroby.

Z inicjatywą tak potrzebnego przedsięwzięcia wystąpiła dyrygent dr Iwona Charkiewicz – pomysłodawczyni popularnego przed laty Międzynarodowego Przeglądu Lekarzy Śpiewających „Musica Mores Conformat” z przeświadczeniem, że będzie można go wskrzesić. Panią doktor wsparł w działaniach ceniony lekarz, znany także z działalności muzycznej, prof. Jacek Rudnicki.

Powtórzenie wydarzenia również 23 maja br. o godzinie 18 w Sali Kominkowej Domu Kultury 13 Muz przy placu Żołnierza Polskiego 2 w Szczecinie.

Wstęp jest bezpłatny.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z dr Iwoną Charkiewicz i prof. Jackiem Rudnickim, który rozpoczyna spotkanie swoją pios. „Po co pisać wiersze nowe”
Janusz Stalmierski – kompozytor (od lewej), Karol Nasiłowski – kontrabasista. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Janusz Stalmierski – kompozytor (od lewej), Karol Nasiłowski – kontrabasista. Fot. Robert Stachnik [Radio Szczecin]
Laureat wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich oraz nagród, m.in.: Wojewody Zachodniopomorskiego „za osiągnięcia twórcze w dziedzinie muzyki” czy Artystycznej Prezydenta Szczecina (1998). Jest autorem „Hejnału Szczecina”, który to wybrzmiewa codziennie w samo południe od 1995 roku z gmachu Urzędu Miasta Szczecin.

Trzon Jego twórczości stanowi muzyka wokalno-instrumentalna. Stworzył mnóstwo utworów wykonywanych przez renomowanych solistów, orkiestry i zespoły kameralne. Po studiach w klasie kompozycji u słynnego prof. Andrzeja Koszewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu utworzył z dyrygentem Jackiem Kraszewskim i perkusistą Tadeuszem Piskorzem Pomorską Grupę Kompozytorów, mającą na celu propagowanie twórczości najmłodszej generacji polskich twórców, z którą zorganizował trzy edycje Festiwalu Muzyki Współczesnej pn. „Młoda Muzyka Polska”.

Profesor Janusz Stalmierski od kilkudziesięciu lat prowadzi klasę kompozycji w swojej poznańskiej Alma Mater im. Ignacego Jana Paderewskiego, a w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy wykłada harmonię i kontrapunkt. Jest również jurorem wielu międzynarodowych konkursów kompozytorskich w kraju i zagranicą.

Nieustannie pisze utwory chętnie wykonywane przez wybitnych polskich i zagranicznych artystów. Swój najnowszy Koncert pt. „I znowu płynie” zadedykował Karolowi Nasiłowskiemu – absolwentowi Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, liderowi grupy kontrabasów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza, prowadzącemu klasę kontrabasu w Katedrze Instrumentów Smyczkowych i Kameralistyki szczecińskiej Akademii Sztuki.

Jest cenionym solistą, symfonikiem i kameralistą występującym m.in. podczas słynnych BBC Proms w Wielkiej Brytanii oraz Fjord Cadenza w Norwegii z takimi zespołami, jak np. Polska Orkiestra Kameralna czy Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna.

Premiera najnowszego dzieła Janusza Stalmierskiego zabrzmi w sobotę, 17 maja 2025 roku o godzinie 19 w nowym miejscu koncertowym Szczecina, w „Dobrym Studio” przy ul. Wawrzyniaka 7f podczas wieczoru uświetniającego 17-lecie Baltic Neopolis Orchestra.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Januszem Stalmierskim i Karolem Nasiłowskim
1234567