Nietrafiony prezent świąteczny? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że konsumenci mają możliwość zwrotu towaru, o ile… został on zakupiony przez Internet.
Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, tłumaczy, że według prawa mamy 14 dni na wymianę lub zwrot towaru, o ile posiadamy dowód zakupu. Często sklepy wydłużają ten termin do nawet miesiąca - choć jest to indywidualna decyzja właściciela sklepu.
- Jeśli święty Mikołaj dokonał zakupu przez Internet, wówczas osoba, która jest niezadowolona, ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od zakupu towaru - mówi rzeczniczka UOKiK.
Całkowicie inaczej wygląda jednak kwestia zwrotu lub wymiany towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. W tym przypadku konsumentom nie przysługuje żadne prawo, a jedynie są zdani na dobrą wolę właściciela sklepu czy też regulamin. Co prawda, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na udzielanie zwrotów lub wymiany w ramach dobrych praktyk.
Trzeba również zaznaczyć, że zwroty nie zawsze są gotówkowe. Przedsiębiorcy mogą dokonać zwrotu w ramach bonu na zakupy w ich sklepie.
Warto także podkreślić, że są towary, których nie będziemy mogli zwrócić ani stacjonarnie, ani przez Internet. Chodzi o tak zwane produkty "spersonalizowane". Mowa tutaj na przykład o koszuli szytej na miarę czy o biżuterii z grawerunkiem.
Edycja tekstu: Jacek Rujna
- Jeśli święty Mikołaj dokonał zakupu przez Internet, wówczas osoba, która jest niezadowolona, ma prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od zakupu towaru - mówi rzeczniczka UOKiK.
Całkowicie inaczej wygląda jednak kwestia zwrotu lub wymiany towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. W tym przypadku konsumentom nie przysługuje żadne prawo, a jedynie są zdani na dobrą wolę właściciela sklepu czy też regulamin. Co prawda, coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na udzielanie zwrotów lub wymiany w ramach dobrych praktyk.
Trzeba również zaznaczyć, że zwroty nie zawsze są gotówkowe. Przedsiębiorcy mogą dokonać zwrotu w ramach bonu na zakupy w ich sklepie.
Warto także podkreślić, że są towary, których nie będziemy mogli zwrócić ani stacjonarnie, ani przez Internet. Chodzi o tak zwane produkty "spersonalizowane". Mowa tutaj na przykład o koszuli szytej na miarę czy o biżuterii z grawerunkiem.
Edycja tekstu: Jacek Rujna