Radio SzczecinRadio Szczecin » Region

Pierwsza opcja i zarazem najtańsza przewiduje wykorzystanie i modernizację obecnej infrastruktury kolejowej przy budowie SKM-ki. Fot. Łukasz Rabikowski [Radio Szczecin]
Pierwsza opcja i zarazem najtańsza przewiduje wykorzystanie i modernizację obecnej infrastruktury kolejowej przy budowie SKM-ki. Fot. Łukasz Rabikowski [Radio Szczecin]
Znamy trzy warianty budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Studium wykonalności dla tej inwestycji jest gotowe. W zależności od zasięgu projektowanej SKM-ki miałaby ona kosztować od 590 do nawet 780 mln złotych.
Pierwsza opcja i zarazem najtańsza przewiduje wykorzystanie i modernizację obecnej infrastruktury kolejowej przy budowie SKM-ki. Pozostałe dwie, dużo droższe mówią natomiast m.in. o budowie nowej łącznicy do osiedla "Chemik" w Policach.

- Musimy mierzyć siły na zamiary - mówi Maciej Sochanowski, wiceprezes szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej. - Będzie to raczej ta opcja pierwsza, najtańsza, ale taka do przeżycia, jeśli chodzi o utrzymanie tego funkcjonowania i dalej spełniająca swoją rolę.

- Najważniejsze pytanie z perspektywy samorządów to to, ile będzie nas kosztować utrzymanie tej SKM-ki - mówi Jakub Pisański, zastępca burmistrza Polic. - Mowa jest o inwestycji do osiedla za 130 mln, mowa jest o utrzymaniu tej inwestycji później przez samorząd policki. Jeśli informacja jest taka, że my mamy przejąć utrzymanie, to po prostu "pacjenta" na to nie stać.

- Obecnie do przewozów kolejowych samorząd województwa zachodniopomorskiego dopłaca w sumie 20 mln złotych rocznie - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. - Przy tym założeniu wariantu pierwszego, czyli z dołączeniem Polic, koszty utrzymania wzrosną o 13 mln rocznie. O podziale tych kosztów, kto ma dopłacać, będziemy dopiero rozmawiać.

Szczecińska Kolej Metropolitalna miałaby połączyć Szczecin z Policami, Świnoujściem, Stargardem czy też Gryfinem.

Projekt zakłada rewitalizację starych stacji kolejowych, takich jak Niebuszewo czy Turzyn, remonty torowisk, a także wspólny bilet dla podróżnych.

Pierwsi pasażerowie mogliby skorzystać z SKM-ki najwcześniej w 2022 roku.
- Będzie to raczej ta opcja pierwsza, najtańsza, ale taka do przeżycia, jeśli chodzi o utrzymanie tego funkcjonowania i dalej spełniająca swoją rolę - mówi Maciej Sochanowski, wiceprezes szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komuni
- Mowa jest o inwestycji do osiedla za 130 mln, mowa jest o utrzymaniu tej inwestycji później przez samorząd policki. Jeśli informacja jest taka, że my mamy przejąć utrzymanie, to po prostu "pacjenta" na to nie stać - mówi Jakub Pisański, zastępca burmist
- Przy tym założeniu wariantu pierwszego, czyli z dołączeniem Polic, koszty utrzymania wzrosną o 13 mln rocznie. O podziale tych kosztów, kto ma dopłacać, będziemy dopiero rozmawiać - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego O

Dodaj komentarz 3 komentarze

Ten pomysł miałby sens, gdyby Szczecin regionalną metropolią, tj. pełnił funkcję regionalnego centrum przemysłowego, usługowego, oświatowego, kulturalnego itp.itd.
Tymczasem Szczecin jest ubożejącą wiochą z tramwajami, a rolę centrum spełnia jako centrum handlowe, gdyż markety - zwłaszcza te duże, zagraniczne - plenią się najszybciej.
Faktycznie - trzeba mierzyć siły na zamiary.
Osobiście uważam, że taka futurystyczna robota planistów może być spowodowana chęcią zarobienia niezłej kasy przez jakichś cwaniaków - projektanci, planiści, urbaniści, samorządowcy i każdy, kto będzie dumnie konsultował - wyciągną kasę za szumne-dumne projekty. Kasa (rzecz jasna - głównie z funduszy Unii) pójdzie w gwizdek i do ich kieszeni, zaś projekt - do szuflady...
Przy okazji może zdążą zarobić właściciele i spekulanci nieruchomości "przewidzianych" pod inwestycję.
Rzecz jasna - chciałoby się, aby to byłą realna perspektywa, jednak trzeba być realistą. W mieście, w którym głupich fontann od lat nie można uruchomić (dreptak Bogusława i Pl. Orła Białego) z równie dobrym skutkiem można planować np. centrum lotów kosmicznych - FLOATING COSMOS ! :))
Mamy ostatnie 4mld z UE. Chcemy zmarnowac 1/5 z tego na cos co cholera wie czy bedzie mialo sens. Omija centrum, nie daje duzo lepszej alternatywy. Przy takiej kwocie nie powinno byc ZADNYCH watpliwosci o sensie inwestycji a tych watpliwosci jest mnostwo. Nie liczymy sie z kasa bo uwazamy, ze to nie nasza kasa. Ona jest nasza i duzo wiecej jej nie bedzie.
uważam, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji dla naszego regionu. Jak ktoś tego nie rozumie to cóż .... .
Podobne inwestycje są realizowane w całej Europie, pomaga w zmniejszeniu ruchu samochodowego i autobusowego, jest po prostu nie do przecenienia.
Odnośnie tego czy Szczecin jest metropolią ? To od nas i naszego myślenia zależy czy jest i czy będzie. Dla mnie jest i to z każdym dniem coraz ciekawszą.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty