Stowarzyszenie Estetycznego i Nowoczesnego Szczecina obawia się, że SKM nie dojedzie do wszystkich miast aglomeracji Szczecina, a pociągi i autobusy będą kursować rzadziej.
SENS twierdzi, że ustawa miała przede wszystkim ułatwić współpracę kilku czy kilkunastu miast jednej metropolii, właśnie przy tak dużych inwestycjach.
- Ustawa daje instrumenty prawne i finansowe, by takie projekty realizować. Polegają np. na dużo większej łatwości we wprowadzeniu wspólnego biletu i zintegrowaniu z innymi gminami - uważa Piotr Czypicki ze Stowarzyszenia SENS.
Brak ustawy utrudni realizację projektu SKM-ki. To też kwestie finansowe. Szczeciński Obszar Metropolitalny liczył na blisko 80 milionów złotych, które miałyby wpływać do budżetu organizacji ze zwrotów podatku PIT.
- Po uruchomieniu kolei metropolitalnej do jej funkcjonowania trzeba będzie dopłacać ok. 7,5 miliona złotych rocznie, a tak mielibyśmy wpływy, które pokryłyby koszty - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Szczecińska Kolej Metropolitalna to połączenie transportu kolejowego, autobusów i tramwajów w miastach takich jak Szczecin, Police, Stargard czy Goleniów. Miałaby powstać do 2022 roku. Jej łączny koszt szacuje się na około 600 mln złotych.