Elektroniczny nauczyciel gry na skrzypcach, organiczna lampa eliminująca metale ciężkie czy mobilne przejście dla pieszych - takie pomysły na usprawnienie naszego codziennego życia mają młodzi naukowcy. Z ich koncepcjami można było zapoznać się w szczecińskim Technopraku Pomerania, gdzie odbył się Regionalny Festiwal Naukowy E(x)plory.
- Nasz system podaje lekarstwa w odpowiednim czasie i w odpowiednich dawkach osobom, które je potrzebują. Jeżeli ta osoba nie przyjęłaby w odpowiednim czasie tej tabletki, zostanie wysłany SMS do osoby bliskiej - tłumaczy Jonathan Spaczyński z V Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku, jeden z twórców ADSM-u.
Inna propozycja to mobilne przejście dla pieszych. Stojące przy nim słupki ostrzegałyby kierowców w miejscach, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej, że ktoś idzie po pasach.
- Pieszy, kiedy podchodzi do słupka, dotyka go. W ten sposób uruchamia czujnik dotykowy. Drogą radiową zostaje podana informacja do drugiego słupka. Następnie oba słupki zaczynają emitować pomarańczowe światło ostrzegawcze, nierażące kierowców - wyjaśnia Grzegorz Boroszko z II Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku.
Jury złożone z wykładowców akademickich z zakresu chemii, biologii czy informatyki wybierze najlepsze prace. Te w październiku powalczą o nagrody podczas ogólnopolskiego finału konkursu w Gdyni. Do zdobycia są stypendia naukowe oraz wyjazdy na konkursy naukowe w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Holandii czy Rumunii.
- Nasz system podaje lekarstwa w odpowiednim czasie i w odpowiednich dawkach osobom, które je potrzebują - tłumaczy Jonathan Spaczyński z V Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku, jeden z twórców ADSM-u.
- Pieszy, kiedy podchodzi do słupka, dotyka go. W ten sposób uruchamia czujnik dotykowy - wyjaśnia Grzegorz Boroszko z II Liceum Ogólnokształcącego w Słupsku.