Radio SzczecinRadio Szczecin » Region

Realizacja: Maciej Papke [Radio Szczecin]
Budimex wybuduje nowy most kolejowy w Podjuchach. W poniedziałek na pokładzie statku pasażerskiego białej floty podpisano umowę z wykonawcą. Koszt inwestycji to 375 milionów złotych.
Nowy most będzie o wiele wyższy od istniejącego, dzięki czemu swobodnie pod przęsłami będą mogły przepływać barki - mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

- Istniejący most przez wiele lat uniemożliwiał żeglugę i wprowadzenie pierwszego prawdziwego, śródlądowego toru żeglugowego do Szczecina. Toru wodnego piątej klasy żeglowności, a więc zgodnie z Konwencją AGN. Dziś możemy zakomunikować, że ten okres mamy już za sobą - mówił Gróbarczyk.

Budujemy nie tylko drogi. Inwestujemy też w transport wodny, który jest najbardziej ekologiczny - mówił poseł Prawa i Sprawiedliwości Leszek Dobrzyński.

- Kolejna bariera, kolejny próg, który będzie zlikwidowany. Znaczenie tego jest o wiele większe i o wiele szersze, bo tak jak realizujemy połączenia drogowe, tak samo istotna jest, o czym zawsze mówiliśmy, droga odrzańska, która ma być naszym oknem na świat - mówił Dobrzyński.

Most będzie wyższy od obecnie istniejącej przeprawy co umożliwi bezkolizyjny ruch barek po rzece - mówił Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

- Cały problem z tym mostem polega na tym, że mamy do czynienia z podnoszonym przęsłem. Jest on historyczny, poniemiecki, a te urządzenia się bez przerwy psują. Jeżeli przęsło nie działa, to w zasadzie mamy zamkniętą całą drogę wodną od Szczecina, od portu, do śródlądowych dróg wodnych Europy zachodniej - mówił Daca.

Stary most kolejowy w Podjuchach blokował ruch barek, a gdy było podniesione przęsło, wstrzymywał ruch pociągów. Taki stan trwał dziesięciolecia - mówił poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Szałabawka.

- Mówimy o wielkim placu budowy w województwie zachodniopomorskim, o inwestycjach drogowych, kolejowych. Tutaj mamy prawdziwe otwarcie się tego, na co czekano. Pan minister powiedział 30 lat, ja myślę, że zaraz po wojnie była blokada tych trzech metrów, które powodowały, że statki nie mogły kursować w głąb Odry - mówił Szałabawka.

Nowy most powstanie za dwa lata. Aby pociągi mogły wjeżdżać na wyższy most, trzeba przebudować też cały węzeł kolejowy w okolicach Podjuch.

Firma rozpocznie prace budowlane w ciągu miesiąca. Stary most zostanie rozebrany, pozostanie tylko jedno zabytkowe przęsło.
Nowy most będzie o wiele wyższy od istniejącego, dzięki czemu swobodnie pod przęsłami będą mogły przepływać barki - mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Budujemy nie tylko drogi. Inwestujemy też w transport wodny, który jest najbardziej ekologiczny - mówił poseł Prawa i Sprawiedliwości Leszek Dobrzyński.
Most będzie wyższy od obecnie istniejącej przeprawy co umożliwi bezkolizyjny ruch barek po rzece - mówi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.
Stary most kolejowy w Podjuchach blokował ruch barek, a gdy było podniesione przęsło, wstrzymywał ruch pociągów. Taki stan trwał dziesięciolecia mówi - poseł Prawa i Sprawiedliwości Artur Szałabawka.

Dodaj komentarz 5 komentarzy

Skoro trzeba przebudować też cały węzeł kolejowy w okolicach Podjuch to oddany niedawno węzeł przesiadkowy Podjuchy nie będzie nikomu potrzebny ; będzie martwym punktem na mapie zarówno PLK jak i ZDiTM. A przez ten czas gwarancja wykonawcy pętli autobusowej upłynie ... Tak się robi współczesne Misie !
"za dwa lata"? Znowu obietnice. Po 6 latach rządów - kolejne obietnice, że "cuś" w przyszłości może będzie.
A czy ktoś zapytał prelegentów PO CO podwyższać ów most, skoro NIC się nie robi w kwestii żeglowności Odry do Wrocławia? A może to jest po prostu ukłon pod adresem Niemców, którzy będą mogli sobie łatwiej pływać do i z Berlina?
Bo budowanie nowego mostu tylko po to, by mogły się tam zmieścić nowe lodołamacze, jak mówiono przy przetargu, to chyba lekkie przegięcie...
Jeśli nie czynicie Odrę żeglowną, to może taniej i sensowniej by wyszło zamówić niższe lodołamacze???
@ Janek .N
Janek jak smerf maruda ... nic mu się nie podoba.
Oddany stopień wodny Malczyce.
Podwyższenie (budowa nowego) mostu kolejowego w Kostrzynie n. Odrą.
Baza lodołamaczy Gryfino, Podjuchy.
...i koryto rzeki, w którym w niektórych miejscach można utknąć kajakiem lub płaskodenką na piaszczystych łachach.
GDZIE tu miejsce na barki? Na jachty?
Jeszcze chwila-moment i ryby będą musiały pieszo przemieszczać się po rzece!
Jakieś pogłębiarki czy inne refulery mogłyby podjąć pracę. We współpracy z Niemcami, rzecz jasna.
Spójrzcie na Ren, Loarę czy Tamizę. A wy, w tych Wódach, to nawet nie planujecie planować. Tylko se kamieniczkę budujecie
Janek .N
Co wpis ... to kompromitacja.
Janek jak baron Munchhausen ... wyciąga się z bagna fantasmagorii za własne włosy.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty